Er staat geen vraagteken achter, dus het is een feit.
Vaste Autoblog-lezers weten intussen dat je ondergetekende voor twee zaken midden in de nacht kunt wakker maken. Inderdaad, karaoke en homologatieracers. Wat die laatste categorie betreft is dit zo’n beetje het bruutste van het bruutste, want zeg nou zelf: zo’n beest zie je niet elke dag.
De ‘gewone’ 911 GT1 en de iets latere Evo-versie zijn al meerdere malen voorbijgekomen. Van de GT1 zijn in totaal zo’n 25 stuks gebouwd, dus er wordt nog weleens een exemplaar rondgepasst. Van deze 1998 GT1 Straßenversion bestaat er echter maar één en die bevindt zich voor zover we hebben kunnen achterhalen veilig bij Porsche.
Autosportliefhebbers hebben natuurlijk allang in de gaten dat dit de Porsche is die in 1998 de race der races won op Le Mans. Verder was de laatste incarnatie van de GT1 niet bijzonder succesvol in de sportwagenracerij, daar Mercedes op dat moment de touwtjes stevig in handen had. Op het circuit de la Sarthe trokken de Porkers echter aan het langste eind.
In tegenstelling tot z’n voorgangers was deze GT1 opgetrokken uit carbon. De basis werd dus niet gevormd door een halve 993 en een buizenchassis aan de achterzijde. De racer woog zo’n 950 kg en had een vermogen van rond de 600 pony’s.
De straatversie deed het echter wel met minder pk’s uit de turbomotor en met zo’n 180 kg extra gewicht, al voldeed de auto wel aan alle Europese eisen om de openbare weg op te mogen. Van de ultieme GT1 werden vijf voorbeelden gebouwd, slechts eentje heeft een stel kentekenplaten gekregen en da’s het exemplaar op bijgaande foto’s.
Zonde dat er dus niet meer exemplaren van zijn, maar deze bad boy verdient een beetje aandacht. Zou ‘m bijzonder graag naast zo’n brute Panoz GTR1 in de garage zetten. Die ik niet heb. Check vooral de prachtige foto’s in de gallery, via supercars.net.
mercedesclk350 zegt
Toch nooit fan geweest van die 996 styling gemengd met een LM uiterlijk, maar als je hier mee de weg op mag ben ik niet degene die nee zegt!
kylian zegt
Heerlijke periode in de autorensport, the sky was the limit.
Dat decennium heeft wat parels opgeleverd waar nu nog spontaan het kwijl van uit mijn bakkes loopt.
Ik vrees dat die tijd nooit meer terug gaat komen.
henkhupelschoten zegt
Het geilste van deze wagen is het oude duitse kenteken. Zou mooi staan naast een CLK GTR.
BmwMPower zegt
Wat een absolute bazenbak is dit toch.
In Monaco rijdt een geel exemplaar wat met enige regelmaat gespot wordt.
Dan ben je echt een sheriff!
Stylez zegt
Ik vind hem echt geweldig, net als zijn generatie genoot de CLK GTR AMG. Ultieme bruutheid met een kentekenplaat. Als we dan toch 1 kritische noot mogen plaatsen: Er is ook een GT1 variant met 993 koplampen, die is nog net wat lekkerder.
#porno
max038 zegt
Ik heb er een keer in 1 van de 25 mogen zitten, onvergetelijk en waanzinnig bruut.
volvoturbo zegt
Ontzettend lelijk van opzij zo met die wheelgap. Maar ja, gaat ook meer om de prestaties dan dat ’t er ’n beetje uitziet.
borrelnoot zegt
@volvoturbo: helemaal mee eens. Te lelijk.
raym zegt
@volvoturbo: ja dat viel mij ook op voor al achter. Totaal uit verhouding.
Dutchdriftking zegt
Op de wheelgap na heerlijk!
spotternoord zegt
Voor de dagelijkse boodschappen!
clarkson zegt
Er bestaat toch ook een gele? Ik kan de bron helaas niet vinden :(
stephane8200 zegt
@clarkson: dat zou deze kunnen zijn: http://youtu.be/wsAo237BDJA
Author zegt
@stephane8200: @clarkson: is niet dezelfde GT1. Van het type hierboven bestaat er echt maar één.
clarkson zegt
@mauritsh: Aha! Verkeerd gedacht dus! Mijn excuses.
suzikubelona zegt
@clarkson: Zoals MPower al zei: http://youtu.be/kEwqfc0agd4
Echt een dikke wagen!
lotuselises2 zegt
Wat is er toch mis met die wielkasten…
desjonnies zegt
@lotuselises2:
Niets
He-le-maal niets
Besef wel dat het hier een pure racert betreft die ik nog op Le Mans heb zien winnen en GEEN handtasje.
Author zegt
@lotuselises2: velgen zijn een maatje kleiner dan op de racer ivm de grotere veerweg voor op straat.
stradale888 zegt
Jullie hadden toch beter een vraagteken kunnen plaatsen, want de bruutste (en mooiste) is namelijk zonder twijfel de 917 van Count Rossi. Door middel van een trucje een kenteken verkregen in Alabama en meneer is ermee gaan rijden in Europa.
http://gtspirit.com/2013/12/29/remarkable-cars-the-street-legal-porsche-917/
p964 zegt
@stradale888: als we dan toch bezig zijn, de 962 is in Japan straatlegaal.
http://jalopnik.com/5949850/a-japanese-man-drives-his-awesome-porsche-race-car-on-the-streets-and-doesnt-crash-it?hipra_discussion_redesign=off
cthijs zegt
Als je met zo n ding rondrijd denkt iedereen dat het een kitcar is gezien de afwerking binnenin. Dat zou ik persoonlijk toch wel zonde van mijn centjes vinden