Pininfarina zal bij een ieder van jullie bekend zijn, maar wisten jullie ook dat de oudere broer van oprichter Battista Farina zijn eigen ontwerpstudio had? Dit is het verhaal van Giovanni Farina en enkele van zijn beste ontwerpen.
Stabilimenti Industriali Giovanni Farina S.A., kortweg Stabilimenti Farina, wordt in 1906 opgericht in Turijn door Giovanni Farina. Zijn jongere broertje Battita, op dat moment slechts 12 jaar oud, begint al vanaf het prille begin met kleine klusjes, maar leert met de jaren al snel het vak van koetsbouwer. Pas in 1928 verlaat hij het bedrijf, om twee jaar later zijn eigen bedrijf op te richten. Aangezien hij als tiende van de elf kinderen en jongste broertje van het gezin de bijnaam ‘Pinin’ (Kleine) heeft, gebruikt hij dit voor de naam van zijn bedrijf, om zo verwarring met de zaak van zijn broer te voorkomen.
Vermoedelijk om het gat te dichten dat zijn broertje heeft achtergelaten in de werkplaats, neemt Giovanni in 1928 een nieuwe technisch tekenaar aan. Deze dan pas 17-jarige Pietro Frua blijkt een groot talent en richt in de jaren ’50 eveneens een eigen ontwerpbureau op. Toeval bestaat niet, want midden jaren ’30 komt ook Giovanni Michelotti de gelederen versterken. En die richt later, je raadt het al, zijn eigen studio op.
Voor een bedrijf dat zoveel grote namen heeft voortgebracht, is het opvallend hoe onbekend Stabilimenti Farina is. Het heeft ongetwijfeld te maken met zijn werk, want hoewel hij Ferrari’s, Alfa’s, Siata’s en Cisitalia’s tekende, zijn échte iconen nooit uit de werkplaats van Giovanni gerold.
Giovanni gaat in 1948 met pensioen en zijn zoon Attilia Farina neemt de zaak over. Helaas gaan de zaken niet heel voorspoedig en kan Stabilimenti Farina de concurentie met Ghia, Vignale en natuurlijk ook Pininfarina niet meer aan. In 1953 sluit het pand op de Corso Tortona 12 in Turijn defintief haar poorten, vier jaar later overlijdt Giovanni. Leuk detail is dat Giuseppe Farina, Giovanni’s andere zoon, in 1950 de eerste wereldkampioen Formule 1 wordt.
1938 – Alfa Romeo 8C 2900
1949 – Cisitalia 202 Cabriolet
1949 – Ferrari 166 Inter Berlinetta
1950 – Italmeccanica IT160
1951 – Siata Daina 1400 Spyder
1951 – Talbot-Lago T26 GS Cabriolet
1951 – Simca Abarth SC Cabriolet
1952 – Siata 208 CS Berlinetta
legion1349 zegt
Holy shit, die siata is schitterend!
sezz zegt
@legion1349: Fuck yeah…
porsche928 zegt
@legion1349: inderdaad, de mooiste van het stel!
milieumeneertje zegt
@legion1349: dacht 100% het zelfde. Dat is een schoonheid
lovecars zegt
@legion1349: Ja joh wat een pracht koets!
pinut187 zegt
@legion1349: ja helemaal mee eens!
fmgarcia zegt
Die Alfa 8c wayoo wat een plaatje. Die Siata is ook beeldschoon.
giulio zegt
Verdomd, gaan jullie opeens inhoudelijk interessant bloggen? Ik moet dit in de gaten houden, mooie platen!
formulatv zegt
Die Siata 208 CS Berlinetta, wat een prachtige auto zeg
tragepater zegt
Ik vind de laatste foto (Siata 208 CS Berlinetta) wel een gaaf bakkie!!
subaru555 zegt
Ik vind ze er allemaal uitzien als klassieke auto’s in computerspelletjes, ontworpen door de makers die geen rechten hadden voor echte merken (zoals Mafia II). Overigens vind ik ze wel erg mooi
henrie zegt
@subaru555: Dat komt misschien ook wel juist doordat deze auto’s niet zo bekend zijn. Maar ik moet toegeven dat ik ze er ook wel wat generiek vind uitzien. Niet dat ze daardoor niet mooi zijn, maar ze zijn niet heel karakteristiek. Op die laatste na, die vind ik prachtig…
hooismans zegt
De fabriek ligt plat er staat nu een appartementencomplex
Dizono zegt
@hooismans: hehe, we delen dezelfde afwijking. Ik had ook al even gespiekt ;)
pomoek zegt
Nog nooit van Siata gehoord, maar wat een prachtige wagens, er staat er een te koop, maar niet zo mooi als de bovenstaande exemplaren: http://www.stolzeclassiccars.nl/aanbod/680/siata-daina-coupe/. Misschien ombouwen tot een farina model?
En die Talbot….wow…
Dizono zegt
@pomoek: Ahh, bij Ome Joop! Die is ergens in 2011 meen ik opgedoken in een schuurtje in Virginia, VS. Drie keer raden wie verantwoordelijk was voor de koets… Het begint met Stabilimenti… ;)
pomoek zegt
@dizono: werkelijk? Wat een toeval, wel een wat minder geslaagd model, hij heeft wel veel leuk spul staan die ome Joop van jou, zit al weer mijn geld te tellen…
pomoek zegt
O, en @dizono: meer van dit please!
shibby zegt
Prachtig. Ben benieuwd wat er in het water zat waar deze jongens opgroeiden
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterend! Wát een familie, Wát een talent bij elkaar… Mooie tijd moet dat zijn geweest zeg
gerjan zegt
Allemaal erg mooie auto’s laten we de moderne rommel van nu meteen maar omruilen voor deze mooie auto’s
Dutchdriftking zegt
8c 2900!
Gulli zegt
Ik heb van de Cisitalia 202 toch liever de coupe en in standaard rood, dan komt hij een stuk mooier uit. Ben er verliefd op sinds L.A. Noire waar het een zeldzame maar lekker vlotte auto is tussen alle jaren ’40 tanks die er in het spel rondrijden
theyoungsaablover zegt
I see what you did there Maserati…
*kijkend naar de voorschermen*
desjonnies zegt
Ben altijd Pininfarina fan geweest, vind het huis het grootste samen met Giugiaro, maar wist niet dat Giovanni eigenlijk de stamvader van de Italiaanse design huizen is.
Ook toen werd er volop gejat van elkaar, zoals te zien is aan deze pareltjes.
Jammer eigenlijk dat ze de handen niet ineen geslagen hebben als Carrezzoria Fratelli Farina want ik zie duidelijk de signatuur van deze Giovanni in Battista’s ontwerpen uit die tijd
desjonnies zegt
@dizono
interessant leesvoer man, goed geschreven, lekker luchtig, eigenlijk artikel-waardig in een auto blad.
leemster zegt
Dat hier nog geen film/documentaire over gemaakt is. Ik zou hem kijken
jeroenwz zegt
Prachtige en heerlijke auto’s uit een tijd die veel simpeler was. Er zitten wel auto’s tussen die nu miljoenen waard zijn, zoals de Alfa en de Ferrari 166. Die laatste was de eerste “serie”-auto van Ferrari: er zijn er 37 van gebouwd in 2 jaar tijd…
Ik ben het meest geïntrigeerd door de Italmeccanica IT160. Die kende ik echt niet. wat gezocht en er blijkt een “flathead” V8 van Ford in het vooronder te huizen. Hij lijkt op de Cisitalia uit de zelfde tijd, maar dan wat uitgerekt. Ik weet niet hoeveel ervan gebouwd zijn, maar in 1950 was 230 km/uur en van 0 tot 100 in 10 seconden serieus snel.
Meer info hier:
http://www.supercars.net/blog/italmeccanica-it160/
en
http://rmsothebys.com/lots/lot.cfm?SaleCode=MO10&CarID=r293
pinut187 zegt
Mooi kleurtje op die 8C!