Gevoelsmatig zie je ze overal. En dat blijkt ondersteund te worden door de verkoopcijfers. De BMW X1 PHEV is een belachelijk succes.
Onlangs stuurde ik ons aller @willemelken-2 nog een berichtje over de huidige BMW X1. Je ziet ze opeens overal! Zelfs bij de politie. Soms is zoiets gedreven door een enthousiaste dealer in de buurt en/of buurmannen (m/v/i) die elkaar aansteken. Maar in dit geval, is het vermoedelijk een Europa-breed fenomeen. Uit cijfers van JATO Dynamics, blijkt namelijk dat de BMW X1 en met name de PHEV, een belachelijk succes is.
BMW lijkt goede strategie te volgen (op korte termijn)
BMW gaat voor zo lang als het duurt nog steeds lekker op de strategie om in dezelfde auto, zowel verbrandingsmotoren, hybride- als volledig elektrische aandrijflijnen aan te bieden. Waar VAG en Mercedes de grootste moeite hebben om (financieel) overeind te blijven, gaat BMW relatief gezien als een speer. Het is alleen een beetje de vraag of het ook zo blijft, of dat de rekening in München later gepresenteerd wordt. Bijvoorbeeld als de Audi A6 e-tron de verkopen van de BMW 5-Serie vermorzelt.
X1 verkooptopper
Enfin, voor het zo ver is, gaat ook de X1 als de brandweer over de toonbank. Het is het best verkopende model van BMW in Europa, met 7.690 verkochte units in augustus. Dat is 11 procent meer dan in augustus 2023. De PHEV variant boekte zelfs een plus van 33 procent. Daarmee is het de best verkochte PHEV in Europa. En dat in een algemene markt die onder druk staat. Er werden 21 procent minder plug-in hybrides verkocht dan in augustus 2023.
EV’s op hun gat
Omdat er zoveel EV’s worden verkocht? Nou nee, want de markt voor EV’s dipte zelfs met 36 procent. Ook BMW voelt daar de pijn, met een min van 21 procent voor de iX1 en een min van 8 procent voor de i4 jaar op jaar. Niet zo erg als de algemene neergang van de markt dus, maar alsnog geen goed nieuws.
Dikke BMW
In deze grillige markt vaart BMW dus wel bij hun strategie om op meerdere paarden te wedden. Slim gedaan van Zipse en kornuiten…vooralsnog. Heb jij ook een extra dikke BMW X1? Laat het weten, in de comments!
mjpamsterdam zegt
Het blijft een lelijk ding. Zie er overigens alleen maar baby-boomers (met elek-fietsen op het rek) in rijden met het bijbehorende rijgedrag.
DeWitteCondor zegt
Ik niet. 70-80 jarigen rijden hier niet in. Het zijn juist de 35-45jr groep die net ergens account manager van geworden zijn en zo goedkoop mogelijk premium willen.
pier zegt
Ik ben 40 en voel me dus enigszins aangesproken (geen accountmanager overigens), maar echt goedkoop zijn ze niet. Ja de basisprijs, maar je wil een paar optiepakketten en dan kijk je naar de prijs en de auto die je krijgt en denk je: ik word hier flink genaaid.
DeWitteCondor zegt
Tuurlijk word je genaaid. Maar 48k is in relatieve zin voor een zgn premium auto van deze omvang nog wel schappelijk. Vandaar dat je die doelgroep dus ziet, die over het algemeen weinig optiepakketten aanvinken overigens.
Johanneke zegt
Ik vind em ook lelijk. En ik denk als ik hem zie vooral: hoe kan een moderne auto er alsnog zo on aerodynamisch uit zien.
Maar zal vast goed rijden. Hopelijk blijven ze ook een beetje heel.
rogerzz zegt
Zure PHEV haters zullen hieronder wel reageren, maar ‘vroeger’ kon je met je Mercedes c350e 10km volledig elektrisch rijden of Outlander 2.4 zuipschuit maar liefst 15km, maar tegenwoordig heb je voldoende range en snelheid dat het echt wel zinvol is. Met de X1 kom je 80km. Best een prima ding, maar doe mij maar een 330e station die nog verder komt.
En voor hierboven, Boomers rijden echt geen BMW, veel te duur, alleen 40+’ers met een bierbuikje die het woord ‘sportief’ nog relatief vers in het geheugen hebben ;)
audirs3 zegt
Probleem met PHEV’s is dat ze in EV modus veel minder vermogen hebben. En onder winterse omstandigheden en snelweg snelheden kan je die range wel halveren, wat dus betekent dat de gemiddelde forens na elk ritje aan de laadpaal moet.
Ik ben niet anti PHEV, maar zou liever zien dat de ICE als range extender wordt ingezet. Dus een EV aandrijflijn met altijd vol vermogen, en een generator voor extra range. Ook geen versnellingsbak nodig. Wordt ook wel EREV genoemd.
Oopelkadet zegt
dat komt omdat BMW gewoon de topchoice voor petrolheads en normaal folk is. Neem nou de BMW 3 serie 330d Touring xdrive.
Als je de pre lci (voor 7-2020) neemt hoef je de chip niet voor 1750 naar Finland te sturen om te coderen in een app van MHD maar beter DiTuPa. Dan heb je stage 1 zo 305pk en 315 in de 15 sec boost, met dik 700nm koppel. In eco mode kanje de standaard powerrange rijden zonder weer et de app te rommelen. Dan koop je ook de xdelete app en maak je van je 4wd simpel een 2wd op trackdays, en voor jezelf zet je die op sport mode, dus 30% naar voren. Nog steeds de geneugten van 4wd maar met licht sturen en lekker driften. En dat met een tank diesel wara je ook met hooligan gedrag 900 km mee rijdt én weer binnen 3 minuten helemaal nokkievol gooit! Winwinwinwin. Dan zijn er nog elgio andere zaken die je met bimmercode kan aanpassen. De idrive is ongevenaard. de 6inlijn beter ga je niet vinden. Vrouwen (m/v/hij/haar/die) kijken je smachtend aan als je uitstapt, laten telefoonnumers achetr onder de ruitewisser. Het enige nadeel van BMw zijn de nederlandse BMW dealers maar verder is BMW DE daily voor elke man/vrouw/hij/die/daar.
Daarnaast zou ik een Posrche gt3 996 kopon. En de podcast van Andrew Frankel luisteren waarom Evs van 2 ton gewoon nooit, nooit, nooit opkunnen tegen laag gewicht. INtercooler heet die podcast.
DeWitteCondor zegt
BMW de topchoice voor petrol heads? Ik vraag me af wat je hier doet. Als je een troosteloze semi middenklasser zoekt. Ben je een petrolhead, koop een Elise, Caterham, Donkervoort, Atom, alfa spider, jaren 90/00 hot hatch, focus RS, lancia delta, originele mini of desnoods een Cayman. bmws bieden 0 rijbeleving meer.
vaakbenjetebang zegt
@blauwmetstippen1976: Wacht even, is dit nou serieus een lofzang van een zelfverklaarde petrolhead op een ducking vierwielaangedreven BMW station op diesel? Tijden zijn veranderd, zullen we maar zeggen!
En je komt vast ook op andere trackdays dan ik, want je wordt daar weliswaar doodgegooid met BMW’s, maar 330d stations met xDrive zijn er bepaald niet dik gezaaid. Nou ja, misschien zie je er eens een op de paddock, met een auto-ambulance er achter geknooopt.
Enne, een EV van 2 ton kan niet op tegen een laag gewicht. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar ook zo’n BMW ‘doet’ al ruim 1800 kilo rijklaar…
pier zegt
Gaat verder alles goed?
cdlop01 zegt
Als voormalig Bmw rijder vind ik de huidige Bmw’s vooral erg goedkoop gemaakt, klapgrepen ipv portierhendels ogen mijn inziens goedkoop, afwezigheid van chroom ook en hele designtaal Bmw bevalt mij niet. Interieur hard plastic waar je ook maar kijkt zelfs bij de nieuwe 5 serie. Vind dat ongelooflijk. Baby boomers vallen er blijkbaar massaal voor.
DeWitteCondor zegt
Het was voor ons een reden om van BMW naar mercedes over te gaan.
Hawkeye72 zegt
Je hebt helemaal gelijk. Was onlangs in de markt voor een nieuwe X5/6 maar wat is dat vanbinnen een armoede. Heb 4 jaar in vorige type (lekkere diesel) gereden, tot volle tevredenheid, maar hier kon ik me gewoon niet toe zetten… Al helemaal niet meer toen ik een soort lichtkrant op het dachboard ontwaarde met de typeaanduiding… Alsof je continue herinnert moet worden dat je een X5 rijdt. De XM is marginaal beter, maar dan moet je niet omhoog kijken (wat hadden ze gesnoven toen ze dat plafond ontwierpen?) en vooral niet achterom naar je auto kijken….Zonde
cdlop01 zegt
China rules blijkbaar…… . Heb 5 serie gehad 2 generaties terug dikke diesel, een van de fijnste wagens die ik heb gehad, met toen nog prachtig Bmw interieur ook.
gezondverstand zegt
Jammer dat BMW suv’s zo’n oubollige vormgeving hebben (geldt ook voor Volvo suv’s trouwens).
En als je de optielijst zelfs maar een beetje aankruist wordt het erg een prijzige aanschaf.
audirs3 zegt
EV verkopen in een dip?? De wereldwijde EV markt zit dit jaar 14% in de plus. Alleen niemand koopt de achterlijke Europese EV’s. De Chinese en Koreaanse EV’s verkopen prima.
jaapiyo zegt
In Uiiirrrrooooooopa jaar of jaar voor augustus niet kennelijk…
cdlop01 zegt
De Chinese auto’s worden onder kostprijs verkocht in China, door mega subsidies van de eigen autobranche door de Chinese overheid, 250 miljard dollar. Daar valt niet tegenop te boksen, reden van China is de Westerse economieën te ontwrichten. In China lukt dat, Chinezen geven ook massaal de voorkeur aan eigen producten want van goede kwaliteit inmiddels en extreem goedkoop. Europeanen kosten in China veel meet, kunnen niet onder kostprijs verkopen. Verkopen Chinese merken vallen overigens buiten China zwaar tegen zelfs zonder de extra zeer terechte heffingen importheffingen.
raul88 zegt
Design is natuurlijk altijd subjectief, maar ik vind het persoonlijk wel een geslaagd design (mits je voor de M-Sport gaat). Ik rijd zelf al ruim een half jaar in een lekker dik aangeklede X1 PHEV en die bevalt me echt top. Lang getwijfeld tussen de 330e en de X1 PHEV, maar uiteindelijk toch gekozen voor de ruimte en het grotere accupakket van de X1 (de 3-serie was destijds nog niet te bestellen met het grotere/huidige accupakket). Onlangs een paar dagen een 330e als leenauto gereden en dat bevestigde mijn keuze voor de X1.
Ik ben overigens geen babyboomer, noch accountmanager ;-)