Hey, wacht eens even, is dit de eerste tweewieler van BMW waar je geen motorrijbewijs voor nodig hebt? Inderdaad!
Een BMW motorfiets was (logisch!) alleen weggelegd voor mensen met een motorrijbewijs. Maar met de introductie van de BMW CE 02 is er een model binnen het gamma van BMW Motorrad dat je ook kunt rijden met alleen je autorijbewijs. We hebben het dan over de AM rijbewijs versie van de CE 02. Een elektrische compacte tweewieler die uitermate geschikt is om de stad mee in te gaan.
Vergeet dus de parkeerproblemen en de autofiles in de stad. Nu kun je er schoon en gemakkelijk omheen rijden, ook zonder motorrijbewijs.
BMW CE 02 AM (45km/u)
Deze versie van de CE 02 is dus eigenlijk een bromfiets. Dit betekent dat je een AM rijbewijs nodig hebt. En dat krijgt iedereen die zijn autorijbewijs haalt cadeau! Dus ben je al in het bezit van het autorijbewijs B dan mag ook jij op de eParkourer door de stad rijden.
Deze versie heeft ook een ander vermogen dan de versie met volledig vermogen. De CE 02 in AM uitvoering heeft 4 kW tegenover 11 kW voor de versie met volledig vermogen. De CE 02 AM laad je in 1 uur en 25 minuten op van 20% tot 80%. De accu geeft deze eParkourer een actieradius van 50km. Optioneel kan je overigens wel een tweede accu bestellen, dan verdubbel je de range. Deze accu kost € 1.016 incl. btw
BMW CE 02 (motorrijbewijs versie)
Ben jij al de gelukkige bezitter van een motorrijbewijs dan is natuurlijk de versie met volledig vermogen het model dat jij kiest. Naast de stijging in vermogen is er ook een hogere topsnelheid van 95 km/u en de motorrijbewijsversie is ook uitgerust met een extra accu. Elk van de accu’s heeft een grootte van 1,96 kWh. Dat betekent dat de motorrijbewijs 11 kW versie een accucapaciteit heeft van 3,92 kWh.
De volledig vermogen versie van deze BMW heeft met de optionele snellader 1 uur en 40 minuten nodig om van 20 tot 80% op te laden. Met twee volledig opgeladen accu’s kun je rekenen op een actieradius van circa 95km. Voldoende voor in en rond de stad, waar ook deze CE 02 zich natuurlijk het meest thuis voelt.
BMW CE 04 (de motorscooter!)
Voor de CE 04, die we sinds vorig jaar natuurlijk al kennen, heb je een motorrijbewijs (de A1 versie is voldoende) nodig. Onmiskenbaar groter en langer dan de CE 02 is deze volwassen motorscooter ook echt geschikt voor wanneer je geregeld op de snelweg te vinden bent.
Met een actieradius van circa 130km kun je met de CE 04 dan ook veel dagelijke trips maken die buiten de stad liggen. Je kunt er ook heel comfortabel met 2 personen op zitten. Met de flexibele thuislader laad je de CE 04 in iets minder dan 3,5 uur op van 0 naar 80%. Kies je voor de optionele snellader, dan doe je dat met 6,9 kW in nog maar 65 minuten.
Laden kan natuurlijk met deze elektrische motorscooter ook gewoon bij de meeste openbare laders.
Benieuwd geworden hoe het rijdt?
Ben je nu zelf ook enthousiast geworden en benieuwd hoe de CE 02 of een CE 04 rijdt? Zowel de AM als de motorrijbewijs versie staan nu bij de BMW Motorrad dealer. Maar wellicht duik je liever eerst in de BMW configurator online waar je jouw eigen CE 02 kunt samenstellen. Want natuurlijk zijn er meerdere opties om uit te kiezen, zoals een snellader, allerhande bagageopties en verschillende kleuren en zadels.
De vanafprijzen van de BMW elektrische Urban Mobility range
- BMW CE 02 AM: € 7.251
- BMW CE 02: € 8.250
- Highline pakket (handvatverwarming, GSM houder, bluetooth): € 853,00
- windscherm: € 80
- BMW CE 04: € 13.900
tortuga zegt
Laat ze toch maar even een lesje of 2 volgen die B rijders…
Dutchdriftking zegt
Voor die 7k wat de goedkoopste moet kosten kan je een A rijbewijs halen, motorkleding aanschaffen, en dan heb je waarschijnlijk nog steeds genoeg geld voor een (tweedehands) echte BMW motorfiets. Ik zou het wel weten…
tortuga zegt
1100 +1000 voor je eerste 2 opties. Dus een 4900 voor een 2dehands moto is zeker genoeg!
werf76 zegt
Ik blijf dat toch vreemd vinden. Tijdens motorrijles leer je over plaats op de weg, voertuig beheersing en je gedrag als toch ietswat zwakkere verkeersdeelnemer.
Veel van die zaken heb je niet voor je rijbewijs B.
baardmijt zegt
Maar dit gaat feitelijk over een bromfiets.
Daar hebben sommige mensen ook rijlessen voor gehad, maar ik krijg niet de indruk dat ze daar veel bijgebracht wordt.
kennone zegt
Flinke clickbait voor letterlijk een brommer.
awesome zegt
Dus elke Amsterdamse makelaar rijdt binnenkort op zo’n ding rond?
papa zegt
De bmw c1 is een betere deal
z3cabby zegt
Het voordeel voor BMW is natuurlijk dat ze dit via het enorme dealernetwerk aan de man kunnen brengen. Leuk kadootje als je toch al 100K+ voor een dikke Beamer komt brengen.
Maar er zijn wel wat mooiere merken te vinden (Brekr, Heritage Bike e.d.) als je in de markt bent voor zo’n elektrisch apparaat voor in de stad. Benieuwd of dit aan gaat slaan.
Gulli zegt
Ik heb voor de gein eens een proefritje gemaakt op die CE04, gewoon om te voelen hoe zo’n nep motor nou rijdt.
Nou dat was dus bizar comfortabel en hilarisch snel. Reed 100x beter dan ik had verwacht en ben op de terugweg naar huis op m’n ‘echte’ Yamaha stevig aan het twijfelen geslagen 😄
auto62 zegt
Laat de regering het maar eens mogelijk maken dat je met je B rijbewijs ook t/m 125 cc mag rijden, zoals in veel andere europese landen. Misschien een ideetje om de files iets terug te dringen.