Een allesvernietigende M-versie van de 7 Serie hebben we nooit gekregen. Een M7 is dan ook meermaals ontkend, maar een BMW-topman uit Amerika hoopt er nog steeds vurig op.
Met de S8 – en eventueel een RS8 in de toekomst – en de S65 AMG laten Audi en Mercedes zien dat er vraag is naar iets spannender en vooral sterker uitgedoste topmodellen. BMW heeft zich er tot op heden niet aan gewaagd en verschillende keren laten weten dat er geen M7 komt, hoewel je de 760Li natuurlijk als extreem krachtig topmodel kan zien.
De chef van BMW Noord Amerika, Ludwig Willisch, denkt wel dat het er nog van gaat komen. “I think we will get it.” zei hij vorig jaar nog, met het oog op vraag vanuit China. Echter, we hebben deze Willisch als voormalig topman van M GmbH regelmatig op bullshit betrapt. Hecht dus vooral niet te veel waarde aan zijn woorden.
Wat realistischer is, is een M Performance-versie voor het vlaggenschip. De 7 Serie heeft deze lijn nog niet gekregen, maar er gaan wel geruchten over dergelijke modellen. De naam M700i xDrive en M770i xDrive doen al langere tijd de ronde en vorig jaar werd de typenaam M750 vastgelegd door het Beierse merk.
Mocht het wel een M7 worden, met kenmerkende luchthappers en een carbonfiber dak, dan wordt het ongeveer zoals hij op DEZE FOTO staat. (via BMWblog)
jozefhan zegt
Staat hem goed, die m-bumpers!
norge zegt
@jozefhan: Staat hem juist niet goed.
crackdavid zegt
@jozefhan: hey john
stoicka zegt
Snap niet zo goed waarom niet, duidelijk een markt voor en zal ongetwijfeld goed verkopen. Of zouden ze bezwaar hebben omdat ze deze niche niet zelf hebben gecreëerd?
undifined1 zegt
Feitelijk is er eens een M7 geweest, maar die werd als CKD naar zuid afrika geleverd, de M745i die had dezelfde motor als de e28 m5 en de e24 M635csi(europese M6 van toen) Er zijn maar 70 of 80 ofzoiets van gemaakt, wel een prachtauto met een prachtmotor, er werd zelfs mee geraced in die tijd:
http://www.youtube.com/watch?v=NYo3zHnpnok
uitleg van de coureur:
http://www.youtube.com/watch?v=u-3z3nEeyq4
later werd er overgestapt op de m5:
http://www.youtube.com/watch?v=h9eCyJeguEQ
E550 zegt
@undifined1: heel toevallig had ik er eergisteren over gelezen. Hoezo had ZA zoveel speciale BMW modellen? Weet iemand dat?
undifined1 zegt
@e550: ik denk dat het met belasting te maken had, door de onderdelen naar za te sturen en daar inelkaar te zetten, was het feitelijk een auto van een zuid afrikaanse fabrikant. Ik denk dat er iets was om de plaatselijke fabrikanten voor te trekken. En omdat die auto’s daar gebouwd werden incl spuiten en stofferen en alles, hadden ze daar wat vrijheid om andere autos te maken. De specifieke reden voor de M745 was omdat de gewone 745 niet in RHD uitvoering gemaakt kon worden (stuur delen zaten de Turbo in de weg vermoed ik) maar ze wilden wel een snelle 7 serie. Ze hebben daar toen voor de m88 motor gekozen, de M745 was ook de enige auto met een m88 die geleverd kon worden met automaat.
gregorius zegt
Wat is het nut van een M7. Wie gaat er nou bochten rijden en driften in een 7? En de 760 is in alle opzichten snel genoeg.
Maar ja, als er nu toch een echte vraag naar is, dan maar gewoon maken dat ding; weer wat winst. Het lijkt me ook een minder groot prestige project als een M3 of M5; die moeten perfect zijn. Ik denk dat zeker 90% van de klanten voor een M7 dat ding als status koopt en niet omdat het zo goed racet!
ronin1130 zegt
@gregorius: dan kan je ook de vraag stellen wat het nut is van de S-AMG en de S8 modellen.
Ik kan het persoonlijk wel waarderen zo een dikke sportsedan. Doen gewoon!
gregorius zegt
@ronin1130: Klopt; een echt nut is er niet. Maar Audi RS en MB AMG modellen zijn, zoals je het omschrijft, vaak luxe sport model. Zo’n C63 AMG is lachen, maar glibbert het hele circuit over; wat ook wel het doel is. En ja, MB maar ook AMG versies van de G en ML.
Bij BMW heb ik nog altijd het idee dat de echte M’s nog altijd een “Race” uitstraling hebben. Maar goed, dat is ook al aardig verneukt met de X5M en X6M. Ach, we zullen zien.
erwh zegt
@ronin1130: groot is het verschil tussen de S8/AMG en de 760 ook niet, de eerste twee knallen in 4,2s naar de honderd, de BMW in 4,6s.
roberto zegt
@erwh: Daar heeft Mercedes de S600 en Audi de A8 W12 toch voor ? :-)
S600: 4,6s van 0-100
A8 W12: 4,7s van 0-100
Ook al is de S-klasse mijn favoriet in dit segment, ik vind het een gemiste kans van BMW!
mashell zegt
@gregorius: Net als de M5 ook al te groot is om echt sportief te kunnen zijn is een M7 sportief op de manier van een sumo worstelaar (niet atletisch wel indruk wekkend). Maar wel heel zichtbaar dat het een M en dus duur model is. We zien het in Nederland voorzichtig steeds meer komen maar er zijn landen waar mensen juist heel graag laten zien hoeveel geld ze hebben. Dat gaat met een M7 veel gemakkelijker dan met een 760 die uiterlijk amper verschilt van een 730. Maar BMW kan wel eens bang zijn dat een ordinair M7 topmodel de CEO weg jaagt uit de 7 serie.
gregorius zegt
@mashell: ik denk dat er genoeg knappe koppen zitten bij BMW en dat het M7 idee daar al jaren op tafel ligt. Waarschijnlijk hebben ze tot altijd gedacht dat de ontwikkelkosten + mogelijke mindere verkopen van andere 7-modellen nog niet opweegt tegen de verwachte winst van een M7.
Of misschien is dat ding al lang voor medio 2014 gepland! Je weet t maar nooit bij BMW. Ze komen ook vrolijk anderhalf jaar na de 3serie pas met de 3-coupe/cabrio (4). En we hebben ook nog geen M3/4. Ze doen daar goed aan planning! Of klanten het leuk vinden; waarschijnlijk niet. Levert het meer winst op, waarschijnlijk wel, anders zouden ze t niet meer zo doen!
mashell zegt
@gregorius: daar kan ik niet anders dan je gelijk geven, waarschijnlijk zijn het puur kille financiële motieven. Want sublieme rekenmeesters zijn het wel daar in München.
undifined1 zegt
@mashell: M5 is dan ook nooit bedoeld als sportwagen. Het is meer bedoeld als hele snelle zakenauto die ook nog door de bocht wil. Oorspronkelijk werd de M5 voor mensen van de beveiliging van de baas van bmw gemaakt. Deze,mensen konden de baas in de 745 niet bijhouden, en gingen daarom naar BMW motorsport voor een oplossing.
babybenzer zegt
Voor de beiersche kampers
VeniVidiVici zegt
Iemand enig idee welke velgen dat zijn? En waar je die kan kopen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@VeniVidiVici: Ronde. In de winkel.
VeniVidiVici zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha ja hoor laat me raden… Jij hebt je grapjurk of lolbroek aan vandaag :-)
zender zegt
Een BMW 760(L)i is echt krachtig genoeg.. wat wil je dan? 750 pk op de achterwielen?
ericc zegt
Je kan altijd bij Alpina terecht voor een B7!!
eduardovich zegt
@ericc: dat was ook mijn gedachte idd.
fit4fun zegt
@ericc: Idd, Alpina vult al jaren de BMW niches, dus het “gemis” van een M7 lijkt mij geen probleem.
Rick-dos zegt
En laten we het zo houden. Heb überhaupt nooit begrepen waarom in godsnaam je een “sport” limousine wil hebben. Net zo nutteloos als “sport” SUV’s. De grens ligt toch wel bij de M5’en en E63’s van deze wereld. Die dingen zitten nu al tegen de grens van hun kunnen aan en wat je nog “sportief” kunt noemen.
barrrry zegt
Kijk, wat bij Audi werkt als ”bij genoeg animo wel een RS8”, krabt BMW nog eens goed achter de oren alvorens er een zwaar onderstuurd hok aan het gamma wordt toegevoegd.
bmwpowerm5 zegt
kijk na de x5m en de x6m nergens meer van op de m7 zal er vast wel komen
barrrry zegt
@bmwpowerm5:
Die hebben beide toch compleet andere kernwaarden dan een M7 zou moeten hebben. Mijn inziens is er wel ruimte voor X modellen. Ook die markt moet verzadigd zijn door BMW. Een M7 daarentegen is 2 doelstellingen door elkaar hutselen en we weten allemaal wat er dan van terecht komt (RS4 en above, zeg maar).
alem-m5 zegt
Sprakeloos. WOOW!!