Het nieuwe Competition Pack van BMW heeft zijn weg naar de M6 gevonden. Goed nieuws voor iedereen met een gat in zijn hand die geen genoegen neemt met die standaard lousy 560 pk.
Het in 2013 vernieuwde Competition Package bracht de M6 al naar een aangenaam vermogen van 575 pk, de nieuwste update zet de pk-teller op een stand van 600 paarden. Het koppel van de 4.4-liter V8 stijgt tegelijkertijd met een bescheiden 20 Nm naar 700 Nm in totaal, beschikbaar tussen de 1.500 en 6.00 tpm. Exact evenveel als in de M5 30 Jahre.
Waar de standaard M6 nog 4,2 seconden voor de 0-tot-100-spurt nodig heeft, is dit met het nieuwe Competition Package in 3,9 seconden geklaard. Die tijd geldt overigens ook voor de M6 Gran Coupé. Alleen de iets zwaardere M6 Cabrio doet er 4.0 seconden over. Een sprint van stilstand naar de 200 km/u is in 11,8 seconden gepiept. De top is helaas nog immer op 250 km/u begrensd. Om die op te rekken naar 305 km/u heb je het M Drivers Package nodig. Riekt toch een beetje naar geldklopperij, BMW.
Naast de vermogensboost komt het Competition Package ook met straffere veren, andere dempers en dikkere stabilisatorstangen. Ook is de kalibratie van het M-differentieel en de dynamic stability control anders (lees: leuker) ingesteld. Het funpakket is vanaf juli verkrijgbaar op de BMW M6 Coupe, BMW M6 Gran Coupe en de BMW M6 Cabrio. Prijzen: n.n.b.
a3aan zegt
Puh, maar 600 pk? Een golf heeft tegenwoordig al 518pk
http://www.autoblog.nl/nieuws/vw-golf-500r-van-oettinger-kost-e150-000-77038
mclarenf1lm zegt
@a3aan: Dan ga ik persoonlijk toch voor de M6…
bouwvakkert zegt
@mclarenf1lm: en dat voor maar 30k extra ofzo.
gtwillem zegt
@a3aan: @jrk68 wees mij al heel erg fijntjes op de prijs. Een vijfcilinder Golf met 518pk is erg leuk, maar dat ding kost anderhalve ton. Voor een getunede Golf. En een M6 met dit pakket gaat waarschijnlijk hetzelfde of een beetje meer kosten. Met fabrieksgarantie. En achterwielaandrijving. En en propellor op de neus. En een V8.
Aan de andere kant: je hebt voor minder dan een ton een mooie gebruikte M6 met weinig kilometers op de klok. Even licht laten kietelen bij Hartge/Hamann/Ac Schnitzer en voorzien van strakkere veren en dempers en je hebt een M6 ‘Competition’ met meer power en koppel voor tweederde van de prijs.
mclarenf1lm zegt
Valt toch op dat er nog zoveel te behalen valt qua 0-100 sprint met 50 PK in een wagen die al flink wat vermogen heeft. Overigens mag hij best in Gran Coupe voor de deur worden geparkeerd. ;-)
richman zegt
Lol de nieuwe Rs3 doet het ook in 4sec naar de 100 waarom dit kopen?
scottishcarspotter2000 zegt
@richman: het feit dat dit een compleet andere auto is? Een Alfa 4C en n DB9 hebben volgens mij ook een vergelijkbare 0-100 tijd, toch zijn er een hoop redenen om n Aston te kopen
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: de DB9 is nooit een sprintwonder geweest. Altijd rond de 4.5 naar de 100. Wat overigens meer dan adequaat is.
Toch hebben de DB9 en 4C meer overeenkomsten dan je zou denken: schitterend koetswerk, iconische badge, auto voor de fijnproever, bij introductie niet meteen perfect, ‘nieuwe-weg’ pionier voor de fabrikant, onhandige transmissie, relatief duur gezien de prestaties en een TopGear favoriet!
scottishcarspotter2000 zegt
@gtwillem: eigenlijk wel he? Keuzes, keuzes… Nou ja, eerst maar eens vwo en daarna uni af gaan maken, dan zien we verder ;-)
BmwMPower zegt
@richman: Omdat een RS3 zoooooooooooooo april 2015 is.
jorisbout zegt
@richman: *vaghaatmodus aan* omdat bmw niet van vag is. *vaghaatmodus uit*
miezemiez zegt
@jorisbout: Bij mij is die schakelaar vastgevroren op “aan”
jorisbout zegt
@miezemiez: dat kan ik begrijpen, heb ik ook steeds meer last van…
maurits123 zegt
@richman: Waarom groente eten als hamburgers lekkerder zijn?
alfablog zegt
@maurits123: Nou vooruit, erg off-topic, maar er is een relatie aangetoond tussen alle gangbare ziektes als kanker, hartaanvallen enz en ons Westerse eetpatroon met vlees en melk. Maar geloof mij niet, zoek zelf de onderzoeken erbij voor de onderbouwing.
http://Www.Nutritionfacts.org
jrk68 zegt
@richman:
Heb je een middagje vrij…?
Om hier nu alle redenen om voor de bimmer te kiezen gaat echt te ver.
Dat kan je beter onder het genot van een goed glas beargumenteren, of heb jij liever een hamburger en een milkshake….
bakbanaan zegt
@richman: omdat sommige mensen wel smaak hebben
maseratizzzzzzzz zegt
@richman: AWD vs RWD wanneer leren mensen het nou..
drivingpleasure zegt
@richman: Waarom een auto kopen die op papier snel naar de 100 sprint?
toyotafortuner zegt
Behoorlijk lekker lijkt me dat: een rode M6 met dit pakket
sleepyj zegt
@toyotafortuner: ik zou hem laten staan. Puur omdat die kleine losse reflectoren in de achterbumper mij irriteren.
zakar36 zegt
Dus je krijgt meer voor minder (of zelfde prijs) om vervolgens alsnog te moeten lappen voor die extra snelheid. You gotta love Germans
gtwillem zegt
Hallo zeg, 600 paarden… Dat was vroeger een magisch getal. Alleen de écht serieuze supercars haalden dat vermogen (McLaren F1, Mercedes CLK-GTR, Porsche 911 GT1). En dat waren Le Mans racers met een kenteken.
Maar de standaard M6 heeft al 560pk. Wat al meer dan voldoende is. Wat de M6 volgens mij echt goed kan gebruiken is een lager gewicht en fijnere besturing. Maar ja, 600pk is wellicht wat makkelijker te verkopen.
jrmpower24 zegt
@gtwillem: over de besturing in een M6 of andere nieuwe M moedllen heb ik nog nooit iemand horen klagen. In vergelijkende tests hoor ik meer dat de besturing beter is dan concurrentie. BMW doet dit bijna altijd wel goed
gtwillem zegt
@jrmpower24: de vorige M5/M6 waren op dit punt aanmerkelijk beter. De M5 (E39) was bog beter. Sterker nog: de E39 is nog altijd de beste in zijn klasse. Ooit. Qua geluid, handling, besturing, transmissie: alles.
BmwMPower zegt
@gtwillem: Zie avatar.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: De belangrijkste is de beleving die je ervaart in een M5 e39, helemaal niets op aan te merken. De M5 is op alle fronten de E55 AMG W210 de baas. De E55 is letterlijk een draak van een auto, rijdt alsof je een tractor bestuurt. Hij is indirect, voelt afstandelijk en zwaar aan. Verder was dit tevens een zeer slechte E op het gebied van onderhoud na de ijzersterke W124. Eigenlijk moeten we de die W210 snel vergeten.
Zet de M5 e39 en de E55 AMG naast elkaar. De M5 oogt nog steeds fris, modern is eigenlijk een tijdloze auto en heeft alles in zich om een hele populaire klassieker te worden over enkele jaren.
Komend op de E55 AMG, deze is hopeloos verouderd en gedateerd.
Niet voor niets dat Mercedes genoodzaakt was om daarna weer goede auto’s te bouwen.
De BMW M5 e39 is en blijft een geweldenaar.
gtwillem zegt
@michaelcorleone: een kennis van mij heeft een S210 E55 AMG. Is toch wel een heerlijke auto, hoor. Paar keer Duitsland mee gedaan, en een weekendje meegereden, en ik moet zeggen: ik vond het best een aardige auto, zeker voor het geld. Ja, de besturing is indirect. Maar de automaat schakelt soepel en hij is soepel geveerd. De motor heeft bakken koppel onderin, en als je vas geeft gaat ie er ook vandoor. Onderhoud en betrouwbaarheid valt wel mee. Nieuwe verdelerkap, bobines en een paar beurtjes. Valt op zich mee. Nu moet ik aantekenen: hij had het model van na de facelift.
De M5 is wel een heel andere auto. Qua comfort bijna net zo goed als de E55, maar de E39 M5 kan alles: driften als een hooligan, cruisen, autobahn stormen, filerijden, je Oma van het station plukken, bankovervallen plegen en een goede tijd op de Nordschleife neerzetten.
Bij de E39 kan ik echt geen nadelen bedenken op de beperkte beenruimte achterin.
Bij de E60 zijn er zat nadelen: transmissie, kleine benzinetank, weinig koppel onderin en te veel elektronische settings.
De huidige M5 klinkt zeaar teleurstellend, heeft een automaat, turbo’s en is eigenlijk niet echt meer een M model.
Zo, wereld probleem opgelost. Wil je een topauto, koop een E39 M5! Voor 25k heb je een topper.
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Wayne Carini heeft een E39 Dinan M5 staan met low miles en bijna 500pk! Maar ook allemaal chassis en onderstel upgrades. Knap ding!
nikobellic zegt
De Alpina B6 heeft ook 600 paarden onder de kap, maar gaat volgens mij zelfs in 3,5 sec naar de 100. Dat is dan wel weer met xDrive, maar wel ubersnel
schellekens006 zegt
@nikobellic: 0.4 seconden verschil denk je dat je dat merkt tel is tot 1.
lincoln zegt
Zelfde effect kan je behalen dmv 10% gewichtsreductie .. Geen optie aangezien Duits ..
gtwillem zegt
@lincoln: het zou wel wat zijn. Een M6 met minder vermogen, maar door goed gebruik van aluminium, titanium en carbon 200kg lichter. Extra vermogen is goed voor de topsnelheid en acceleratie. Monder vermogen is goed voor betere prestaties qua remmen, wegligging én acceratie. Daarnaast heb je altijd profijt van een lager gewicht, terwijl extra vermogen af en toe benut kan worden.
Maar ja, vermogen is net als seks: het verkoopt eenmaal erg goed…
lincoln zegt
@gtwillem: omslachtige moeilijkdoenerij opties en overbodige knalharde plastic en overdaad aan isolatie eruitflikkeren en je zit al op 20% ..
gtwillem zegt
@lincoln: volkomen waar. Alleen dan haal je eruit wat de klanten helaas genoeg heelmerg waarderen… Porsche begon pas godd RS’en te verkopen toen ze vanaf de 997 bedachten dat navi, airco en stereo gewoon aanwezig konden zijn…
Ik ben het 100 procent met je eens, maar het kopende publiek vind lichtgewicht prima, zolang het niet ten koste gaat van het comfort…
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Porsche 918 Spyder is een super voorbeeld, het heeft een hele luxe cockpit en daardoor is die veel zwaarder dan de concurrentie (P1, LaF) Ondanks het zwaardere gewicht en minder vermogen wel sneller dan de andere twee. Het kan dus wel en natuurlijk meer grip door zijn 4wielaandrijving. Zeer knap stukje engineering.
gash zegt
Allemaal leuk en aardig maar hoe zit het met de goodies….?
bsxc2 zegt
Ja, het houdt maar niet op met de pk’s.
Tegenwoordig zijn pk’s toch wel ouderwets om erbij te geven. Autofabrikanten ga aub iets anders verzinnen.
appelvis zegt
@bsxc2: bijtellinggggg jalalalalaa
centho zegt
alpina b6 biturbo?
Dutchdriftking zegt
Blijft een schitterend ding die M6!
jobberns zegt
Ja maar… 575 pk is ook maar behelpen he…
kingdecay zegt
De 6, één van de knapste BMW’s in jaren, zeker de GC. Die 600PK, laten we eerlijk zijn, voor de meeste mensen dienen die toch vooral om ermee te patsen. Waarmee ik niet wil beweren dat ik er wel probleemloos mee overweg zou kunnen, integendeel zelfs. Staat overigens wel in schril contrast met de alomtegenwoordige snelheidslimiet van ~120KM/u.
michaelcorleone zegt
@kingdecay: De BMW M6 GC maar ook de Porsche Panamera blijven gewoon hele leuke auto’s vind ik dan.
michaelcorleone zegt
Gek genoeg vind ik de M6 GC mooier dan de Coupe variant, mijn voorkeur zal dan ook altijd uitgaan naar de GC. 600 oopk? ik vraag mij serieus af waar dat gaat eindigen.
jobberns zegt
@michaelcorleone: ergens in de sloot waarschijnlijk
chimaera zegt
Beter dan de G-Power BMW 6. Die komt met 1000 PK maar in 4,3 seconden op de 100…
bmwm4 zegt
@chimaera: iets met achterwielaandrijving en moeilijk grip krijgen
TimD zegt
600 PK en 3.9 seconde doen, lachertje zeg…
schellekens006 zegt
Prachtige auto… 6 serie is echt geweldig oud en nieuw model. M hoeft niet perse.
mrrallycross zegt
M5 30jahr editie heeft toch ook 600pk? Dan lijkt me dit geen probleem