De BMW M3 Touring is niet aan te slepen. Het is zelfs zo’n belachelijk succes dat het haast krankzinnig is.
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er dan een BMW M3 Touring. Vijf generaties lang heeft BMW de liefhebber van sportieve stations laten wachten. Of nou ja, zes zelfs als je de E21 meetelt. Maar daarvan bestond noch een M3 noch een Touring. Dus ja, dat kunnen we niet echt meetellen.
Één keer eerder kwam BMW echt heel dichtbij de introductie van de M3 Touring. Dat was in de hoogtijdagen van de epische E46. Daarvan maakte BMW officieel een M3 prototype. Maar daar bleef het helaas bij. Echte fanaten moesten zich wenden tot ombouwprojectjes of opteren voor de grotere M5 Touring. Maar ook die werd louter gemaakt op basis van de E34 en E61. Echt scheutig met M GmbH producten in station-vorm was BMW dus sowieso nooit.
Maar ja, nu is er dus wel de G81 M3 Touring, op basis van de G2x 3-Serie. Helaas wel alleen met xDrive, maar goed, dat drukt de pret kennelijk niet voor kopers. BMW M GmbH honcho en tevens Nederlander Frank van Meel doet namelijk uit de doeken dat de vraag naar de BMW M3 Touring zo groot is, dat de productiecapaciteit in München is uitgebreid. Maar dat de wachtlijst voor klanten desalniettemin alleen maar langer wordt. De vraag is namelijk nog altijd fors groter dan de productiecapaciteit.
Het succes van de M3 Touring zou volgens BMW Blog kunnen betekenen dat BMW ook nog een M3 CS Touring gaat bouwen. Die zou dan veel van de goodies van de M3 CS sedan overnemen, logischerwijs. Onlangs ging @wouter daar een stukje mee rijden en hij was er volledig door weggeblazen. BMW’s overweging zou niet zo zeer de vraag zijn of ze ze kunnen verkopen, maar meer of ze de capaciteit hebben om ze te bouwen.
Een harde limiet op hoeveel M3 Tourings er komen is er overigens niet. Maar van Meel lijkt wel een voorzichtige waarschuwing af te geven dat klanten snel moeten zijn. Je weet immers niet hoe het verder zal gaan met de M producten van BMW. In principe zou de huidige M3 door kunnen/gaan tot 2027/2028. Maar misschien trekt BMW er wel eerder de stekker uit ten faveure van een nieuw M poduct met stekker op basis van de Neue Klasse. Een beller is sneller!
neymar zegt
Elke BMW is een krankzinnig succes!
rikus zegt
Eeh.. nee toch? Oh je vraagt welke BMW geen krankzinnig succes is geworden? Nou de 2 serie, met als hoogtepunt de Active Tourer, de 3 gt, de 5 gt, de i3, etc etc.
jaapiyo zegt
De 5GT is stiekem wel dik.
rikus zegt
Klopt helemaal @jaapiyo. Zeer dikke auto, maar stiekem niet zo heel mooi.
e36thuglife zegt
@jaapiyo dikke waterhoofd ja kapot lelijk
Mathis zegt
De 6gt is dikker
Richmond zegt
De oude 2 serie Active tourer heeft het heel goed gedaan. zijn er echt veel van verkocht. De 2 gran coupe volgens mij ook. De i3 zal misschien geen enorm succes zijn geweest maar daar zijn ze toch wel content mee. De i8 is denk ik een moeilijker verhaal net als de 6 gt en 6 serie
rikus zegt
Heel goed gedaan, dat is natuurlijk relatief. Maar ik moet je wel gelijk geven, dus dat doe ik. Die prachtige actieve toermachine verkoopt net zo goed als een X5. Had ik niet verwacht. De i3 was toch een beetje een experimentje, in mijn ogen. En net wat je zegt, ze zullen er inderdaad wel content mee zijn geweest dat er 10.000 zijn verkocht.
2 active tourer: 18.000
i3: 10.000
2 serie: 5000
6 serie: 1700
6gt en i1 beide onder de 700 stuks.
En dat geeft aan dat niet elke BMW een krankzinnig succes is ;). Het goede nieuws is dat er maar heel, heel weinig automerken waar hun gehele line up louter uit krankzinnige succes bestaat.
Richmond zegt
Dat klopt, maar succes is niet altijd de aantallen. Ligt aan je doelstellingen
mashell zegt
Die wagens hebben nog ruimte als aankoop argument. Maar is ook nog de BMW 2 serie Gran Coupé…
coupedriver zegt
In bijvoorbeeld België al jaren onafgebroken het best verkochte merk.
rrk147 zegt
Ook deze M3 is de vedette in z’n klasse!
MarcoM zegt
Pffff, ik meen mij een coupe achtige te herinneren van een paar jaar terug….. laat maar.
ErikkNL zegt
Goed nieuws! Dan wordt het mogelijk om over een aantal jaar er 1 te importeren zonder belachelijk hoog BPM bedrag.
Rick-dos zegt
BMW werd uitgelachen en verguisd toen dit model M3/4 uitkwam. “Hoe kunnen ze zoiets wanstaltig maken!” waren de opmerkingen.
Toont maar weer eens aan dat de mensen die het roepen niet het koperspubliek is en dat smaak heel subjectief is.
mrrobot zegt
De een vindt Rolex mooi de ander Patek. Verder zijn het inderdaad vaak de mensen die te lui zijn voor echt succes welke vooraan staan bij het azijnpissen :)
mashell zegt
Grappig dat je die dure horloge merken noemt, want die worden immers ook gekocht om “succes” uit te stralen door mensen wiens woorden en daden dat niet voldoende doen…
rollingstoned zegt
Beetje kortzichtig wel dit, er lopen hier genoeg Autoblogleden die wel wat meer dan Jan Modaal te besteden hebben en die dit soort auto’s gewoon kunnen betalen en rijden.
That said, uit het gegeven dat mensen van smaak verschillen volgt niet automatisch de premisse dat smaak subjectief is. Maar die discussie voeren wordt wel erg off-topic hier ;-)
Rick-dos zegt
Beetje kortzichtig dat je ‘koperspubliek’ koppelt aan of iemand iets kan bekostigen, dat hoeft namelijk niet zo te zijn.
‘Subjectief houdt in dat iets vanuit persoonlijk oogpunt wordt beoordeeld of gezien. Het heeft betrekking op de eigen smaak of voorkeur.’
Niet iets roepen en dan niet doorpakken onder het mom van ‘off-topic’. Ben benieuwd hoe jij je premisse redeneert als we naar de definitie van het woord ‘subjectief’ kijken.
Richmond zegt
Door het internet weet je van veel meer mensen de mening, en het gros daarvan is idd niet het koperspubliek. Het is niet alsof door een normale grille de auto 100x meer verkocht zou worden.
scrmeagle zegt
Ik zou gaan voor de Alpina B3 Touring vele malen exclusiever en niet zo’n opvallende petjes auto
maarteno zegt
alsof de petjes types een auto van 165k kan betalen…..dat gaat nog minimaal 10 jaar duren…
rikus zegt
Denk jij dat iedereen zijn auto in één keer aftikt? Er zijn genoeg jongens met dikke wagens en een bepaalde vorm van financiering erachter.
mashell zegt
Maar waarom is exclusiever belangrijk? Ik vind Alpina op de kleur na vaak ronduit jaren 80 ordinair (splitter, striping, uitlaten, velgen, type plaatjes etc.) en zie de meerwaarde tov een 340i model niet.
scrmeagle zegt
Nooit een gereden zeker?
AudiRS zegt
En bij aankoop ook even naar Specsavers!
Fruitcake zegt
Jammer dat de lelijkste M3 ooit wel al deze versies krijgt
Onehp zegt
In Zweden alvast een succes, ondanks dat ie maar pas uitgeleverd wordt zijn er al evenveel ingeschreven als er er G22 M4 ingeschreven zijn (die al meer dan 2 jaar geleverd wordt), en het aantal bestellingen kunnen we enkel raden.
DikkeKees zegt
Ik dacht de jeugd ontspoort was maar dus ook de volwassenen die zich dit soort wanstaltige objecten kunnen veroorloven. ‘T zal vast als een dijker rijden maar ‘t oog wil toch ook wat?
Richmond zegt
Niemand verplicht je om te kijken
rogerzz zegt
Aan de reacties te zien heb ik even gecheckt of ik niet op een Libelle/GroenLinks/ANWB/Autoweek/Viva-forum terecht was gekomen, wat een zure reacties toch allemaal.
Dikke bak, ik hoop dat de hoge verkoop-aantallen iets meer afschrijving veroorzaken, koop ik er over 5-7 jaar wel ééntje. Als jullie hem allemaal niet hoeven.. :)
e34art zegt
👍
jeroenm83 zegt
@rogerzz: amen, fijn dat je het even noemt. Begin zelf ook steeds meer een afkeer te krijgen van de Spruitjes-Stammtisch alhier.
Fijne zondag!
mashell zegt
Dat zal pijn doen zowel in München als in Ingolstadt, dat als BMW klanten juist op een vierwielaangedreven stationwagon in sport uitvoering zaten te wachten.
Roskampies zegt
Vind die neus. Op zo een camaro nusckecar lijken uit de 70s. Echt gaaf
bobje zegt
Ach, dit is het zelfde gezever als toen de eerste Hyundai Cayenne uitkwam. Iedereen die ‘m niet kon betalen, vond het een wanstaltig ding, terwijl degene die ‘m kochten, zorgden voor het nieuwe succes van Porsche.
Richmond zegt
Hyundai Cayenne?
Jurgen zegt
Yep, eerste cayennes zijn qua uiterlijk vrijwel gelijk aan een Hyundai, oftewel spuuglelijk.
Jurgen zegt
Het is ook een geweldige auto, qua stuur gedrag en toch praktisch dagelijks gebruik kan hier maar weinig aan tippen.
Richmond zegt
C klasse amg, audi RS4. Zijn toch twee concu
Jurgen zegt
Maar die gaan vooral heel hard rechtdoor, Bmw stuurt vele malen beter, hebben de wegligging in het sportieve segment echt goed voor elkaar, is overigens wel aan smaak gebonden, niet iedereen houdt van strak afgeveerd, zo is mijn X3 bijvoorbeeld redelijk oncomfortabel volgens veel mensen, maar ik vind het heerlijk dat ik er als een M3 mee door bochten kan 🥰
sabrerator zegt
Zouden ze nu balen dat ze nooit eerder een M3 Touring hebben uitgebracht?