
Ik ga even controversieel doen op het internet: betaal niet te veel voor de BMW M3 met V8, gezien de prijs van nu.
Onze hobby is er de afgelopen jaren niet voordeliger op geworden. Zelfs met torenhoge inflatie in het achterhoofd kun je niet anders concluderen dat auto’s prijzig zijn. Ook tweedehands auto’s die je jaren geleden voor een stuk minder pecunia’s op de kop kon tikken.
In dit artikel focus ik me vooral op de BMW M3 met V8. Handelaren proberen met de meest fantastische bewoordingen hun waar te slijten. Want eerlijk, wat is zo’n oude M3 (2007-2013) het nou echt waard? De laatste met een atmosferische V8. De eerste en de laatste met V8. De superlatieven vliegen je om de oren. Klinkt fantastisch op het internet natuurlijk.

BMW M3 V8 prijs
De economische waarde van een BMW M3 met V8 is een moeilijke. Kijk maar naar het aanbod op Marktplaats. Er is geen rode draad in de prijs te ontdekken. Het begint bij 31.950 euro voor een cabrio uit 2009 met 189.000 km gedraaid. Echter voor een paar duizend euro meer (34.999 euro) heb je eenzelfde cabrio, maar dan uit 2011 met 137.723 km op de teller. Aan de andere kant van het spectrum een coupé, uit 2009 met 139.268 km voor.. 48.950 euro. Telkens kleine verschillen in uitvoeren, jaartal en kilometers. Maar enorme verschillen in vraagprijs. De één rooskleuriger dan de ander.

Dit exemplaar..
De auto op de foto’s zit er een beetje tussenin. Zwart, cabrio, 142.000 km gedraaid, uit 2010 (dus de feestlift LCI) en je mag hem meenemen voor 36.900 euro. Dit is een uitvoering waar ik nog het meest hebberig van wordt. Open toeren met V8-sound, DCT voor het gemak en een mooi interieur met een kleurtje.
Het is ook een verdraaid lastige. Wat is het nu waard? Ja, wat de gek er voor geeft natuurlijk. Afgezien van een zeldzamere sedan of een speciale editie is de M3 gewoon in duizendtallen van de band gerold.

Zoals sommigen van jullie weten heb ik er jaren geleden eentje gehad. Gelukkig nog in tijden voor al deze flauwekul. Voor een aankoop- en later inruilprijs rond de 25 mille. Een 2008 auto, met handbak en een kilometerstand van zo’n 137.000 uit mijn hoofd. Om dan nu prijzen van meer dan 45k te betalen voor zo’n dreier? Nee joh, niet doen.

Nadeeltjes
Het is een fantastische auto, maar laten we realistisch zijn. De handbak is vrij loom en zwaar. Komt niet eens in de buurt van hoe de Japanners het doen met een MX-5 of een Type R. Bovendien moet je de V8 uitwringen om er echt van te genieten. Het koppel onderin is allesbehalve indrukwekkend, wat voor normale ritten op de openbare weg echt niet zo grandioos is. De S55, opvolger van de atmosferische V8, werd met zijn introductie gehaat om de toevoeging van twee turbo’s en het schrappen van twee cilinders. Iedereen en zijn oma weet inmiddels dat het veel lekkerder is in normaal verkeer om op koppel met hulp van de turbo’s te rijden.

Zoals ik in de intro omschreef. Het is vast een controversieel verhaal voor sommige autoliefhebbers. Op het internet, waar atmosferische motoren fantastisch zijn. Waar handbakken het ultieme zijn. En hoe ouder een auto is, hoe beter natuurlijk. In de echte wereld: not so much. Begrijp me niet verkeerd. De BMW M3 V8 heeft altijd een speciaal plekje in mijn hart, voor de prijs die ik ervoor betaald heb.
Maar 45.000 euri’s of meer voor deze auto? Je mag ‘m houden. Laat vooral in de comments weten wat jouw mening is. Misschien ben je het keihard met me oneens. Dat mag.
Ben het eigenlijk gewoon met je eens. Het is een M, het is een 8cilinder, maar daar is alles ook wel zo’n beetje mee gezegd.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je moet t juist omkeren.
Overigens ben ik biased, want ik heb er een, al voor een jaar of 8 gok ik zo. Een rode E93 M3.
Waarom is het meer? Omdat het, naar mijn mening, de enige mooi ontworpen hardtop-cabrio 4-seater is. Hij is mooi dicht en hij is mooi open. Sommige mensen zijn vol soft-top, sommige mensen houden van een hard-top; en er zijn er niet zoveel goede van. Een SL heeft maar 2 stoeltjes.
Daarnaast is dit nog uit de tijdloze BMW tijd; zonder 100 spoilertjes en roosters (ja, 2 roostertjes in de motorkap, en dat is het).
Daarvoor had ik de 330; de goede oude 6-cyl zonder turbo’s. Reed heerlijk, en ook een heerlijke brom. Daarna dus deze. En ja, het is echt alles uit het model halen.
Ik hoef geen M3 om te driften of om zo snel mogelijk op het circuit te zijn. Ik wil juist een auto waar ik heel normaal mee kan rijden. Waar 4 mensen mee kunnen (heb 2 kids). Waar je in de winter of de regen niet het idee hebt dat je in een cabrio rijdt, maar als het mooi weer is, heb je gelijk een cabrio. En als je normaal rijdt, heb je een heerlijk geluid; maar niet onbeschoft.
En als je eens wel een weg hebt waar het kan, dan is rondklooien tussen 6000 en 8000 rpm als de mooiste opera op aarde. De ervaring van snelheid is da nook 100%; ook al zal menig moderne 350 pk turbo-automaat je ook bij kunnen houden. De ervaring is er wel.
Dus nee, het is een geweldige fun auto die ook in het all-round en het dagelijkse alles kan!
Daarnaast, E46’s M3 zijn duur; nou deze is de volgende in het rijtje die duur is. En om eerlijk te zijn, juist omdat dat ding nu eerder 40k kost dan 20k, is toch wel lekker dat de afschrijving niet zo hoog is.
Feitelijk klopt er maar één zin in je artikel. ‘Wat de gek er voor geeft’. De verkoper hoeft er ook maar één te verkopen. Daarnaast zijn er natuurlijk tig variabelen die de prijs mede bepalen: onderhoudshistorie, specifieke opties, aantal eigenaren, import etc etc. Maar dat weet jij natuurlijk ook. Je wilt een controversieel stukje schrijven over een mooie auto. En je hebt er een gehad dus eigenlijk ben ik gewoon jaloers. ;)
Tja, het is gewoon een tof ding. En @rubenpriest: check de serie van M539 eens over zijn e92 M3 met handbak. Met de juiste aanpassingen is hij echt geniaal. Maar als ik zelf voor een e9X zou gaan dan zou het er wel eentje met turbo’s zijn. Een B3 touring graag.
Ja met Team Schirmer mods zou ik ook niet klagen hoor
@RubenPriest: Die moest ik even googelen, maar is zeker tof!. Die van M539 is véél subtieler, maar wel perfect uitgevoerd. En zo aangepast dat de handbak wél prettig is, dat soort details maken het af voor mij. Als je eens tijd over hebt, alles staat op film, 9 afleveringen van ongeveer een uur per stuk. Ze kijken bijzonder vlot weg overigens ;) : https://youtube.com/playlist?list=PLBcFoVFuPCfjjYLPJ_mmq3jRqWljCoqUG&si=-bagSgmjwKfIGaFJ
Lekker voor het slapengaan
De S65 V8 is alleen maar in de E9X generatie beschikbaar geweest (even de exoten als Wiesmann en degelijke daargelaten) dat maakt het uniek. Daarnaast is de coupé een tijdloze verschijning voorzien van een mooie en prettige afmeting. De cabrio vind ik zelf wat minder mooi.
Als ex e92 rijder in Silverstone met handbak mis ik deze auto nog steeds.
Het is natuurlijk wel een fraai exemplaar dat je nog helemaal zelf naar eigen smaak kunt versjonnieficeren (of niet).
Blijft een gave auto, maar de occasionmarkt gaat sowieso helemaal nergens meer over. Voor 45K mogen ze deze inderdaad houden…
‘Iedereen en zijn oma weet inmiddels dat het veel lekkerder is in normaal verkeer om op koppel met hulp van de turbo’s te rijden.’
.
Ik kan het fout hebben hoor, maar dit lijkt me niet echt een auto die veel kopers zal trekken die op zoek zijn naar een auto waarmee ze dagelijks comfortabel in de file op de A16 kunnen aanschuiven.
Dat je een M3 met V8 een paar jaar geleden voor minder kocht dan ze nu kosten, is idd niet zo gek. Kijk ook eens naar de prijzen van alternatieven voor de E9X, die zijn volgens mij ook gestegen. Een E46 M3 haal je ook al lang niet meer voor 20-25K.
Welke auto met atmosferische v8 is nog wel het overwegen waard volgens jou?
Aston Martin Vantage of een Maserati GranTurismo (biased). Maar dat zijn twee auto’s die een garage nodig hebben, het liefste met een druppellader. Dan is een BMW M3 gewoon een BMW die het in weer en wind zal blijven doen.
@ rubenpriest is zo’n aston martin dan van mindere kwaliteit dat die het niet zou blijven doen in weer en wind?
Stel je hebt het druk en komt drie of vier weken niet aan rijden toe. Bij zo’n Aston kan een zwakke accu snel voor gremlins zorgen.. Denk aan lampjes op het dashboard of een alarm dat afgaat. Een druppellader voorkomt dat. Dan moet ‘ie wel in de garage kunnen staan.
en je krijgt ze ook niet altijd verzekerd als ze geen binnenslapers zijn
Ferrari’s met een V8…
60k voor een M2 competition of 35k voor een E92 M3 (DCT)…
Ik heb de M3 en laatst met de M2 een proefritje gedaan. Zelfs als ze hetzelfde zouden kosten zou ik nog voor de M3 gaan. Zoveel meer beleving in de V8. Zoveel meer voldoening.
Enige echte nadeel is dat de km stand steeds verder oploopt en dat je daarmee vaker langs de garage moet voor wat reparaties. Dat is vervelend.
Grappig: ik heb de M3 gehad en nu een M2 Competition en ben het niet met je eens. Ja, er zijn wat mods nodig en ik heb bijv het geluid over de speakers bij de M2 uitgezet (akra is hard genoeg). Van een rotonde af komen en het kontje laten glijden is met een M2C heeel makkelijk en leuk. Je hartslag gaat meteen omhoog en dat is waar het bij een M toch een beetje om draait. De M3 vond ik pas leuk worden als de weg helemaal leeg is en je de V8 kan uitwringen. De M2C vind ik leuk bij elk toerental, wat meer van toepassing is in het drukke NL imo.
Het consumentenadvies waarvan je niet wist dat zou komen, maar toch wordt gewaardeerd. Een stukje ongebreidelde Autoblognuance! Goed bezig @rubenpriest!
Graag gedaan!
Dat geld en dan zo’n lelijk zwart dashboard.
Zelf 1 gehad, geweldige auto’s tot er iets faalt dan gaat de meter toch wel echt snel lopen… had de E92 M3 2 jaar in bezit, nu de F430 ook, de E92 M3 heeft mij een veelvoud gekost vd F430 aan reparaties (alleen al lagerschalen was net zo duur als grote beurt op de F430, om nog te zwijgen over het feit dat blok binnen 5000km na de lagerschalen wissellen in puin liep)
Ik vind veel oudere wagens overprijsd. Luchtgekoelde 911, Ferrari 328, 348, AM, enz. Veel te duur tweedehands. Maar ja, als investering dan? Bij echte klassiekers die in beperkte oplage zijn gebouwd wel ja.
Zo niet mee eens. Het laatste model met een legendarische atmosferische motor die oorspronkelijk voor de racerij is ontwikkeld (8600 rpm redline), een DCT waar je u tegen zegt in een compacte auto. Alles nog hydraulisch.
Voor mij was de M4 iig een enorm teleurstelling t.o.v. de M3 (E9x). Eigenlijk geld dat voor al die modernere meuk. Die ‘lag’ in het gaspedaal alleen al.
Ze zijn wel steeds sneller en comfortabeler op de snelweg ja, dat klopt.
Vind de gehele E9X serie met afstand de lelijkste 3 serie ooit.
Vind het zelf wel hele gave auto’s, maar idd de prijzen zijn door het dak geschoten. Waar je voor de covid tijden een mooie kon kopen voor 35K krijg je nu de afgeragde hokken net voor dat bedrag.
Maar een Team Schirmer E92 M3 met dct en een eventuri carbon airbox is toch echt om kippenvel van te krijgen. Heerlijk geweld is het als dat voorbij komt gereden.
Als er van de f80 een cabrio is, dan zou ik die kiezen. Hoeft geen m3 te zijn.
Het verschil in prijs met de cabrio en coupé snap ook wel. Wat is dat dak van de cabrio lelijk zeg. Had een stoffen kap moeten zijn!
Ja wel interessante stelling dit. E90 M3 is erg kostbaar alleen maar vanwege lage productieaantallen. Ik heb zelf al 10 jaar een E39 M5. Voor beide geldt beetje hetzelfde: het is allemaal niet zo spannend en afwisselend. Gewoon een sedan met veel koppel en lekkere roffel. Maar wel verouderd hoor.
Overweeg wel eens om M5 weg te doen voor een E93 M3 want cabrio. Dat deel mis ik van mijn oude E46 M3 die ik 7 jaar had. En dan trek ik de hoes weer van de M5 en verklaar ik mijzelf voor gek dat ik overweeg hem in te ruilen.
Prijs valt best wel mee, afhankelijk van de km-stand, toestand, ed. Als je t vergelijkt met wat er voor andere gewilde youngtimers wordt gevraagd.
Kwestie van vraag en aanbod.
Ziet er nog steeds mooi uit. Voor mij niet als cabrio, 1885kg is me te gortig voor een 3 serie en dan is 420pk en geen koppel ineens niet zo leuk meer. Prachtig geluid, zeker met een goeie intake erop.