Alles is beter met een BMW S85 V10 voorin. De hoogtoerige tienpitter-schreeuwlelijk is nu ook present in de 1 Serie Coupé!
Het summum van power in de 1 Serie is af fabriek de 1M, bekend om zijn speelse karakter. Achter het stuur voel je betrokkenheid bij het rijden. Informatie over wegdek, hobbels en grip geeft de BMW 1M in grote stromen informatie via het stuur door. Zoals iedere BMW ligt de auto stabiel op de weg en gaat hij hard rechtdoor. Juist als je de bocht om wil gaan onderscheidt de kleinste M zich. Een licht piepen van de achterwielen is snel opgeroepen en een kleine tik in het stuur maakt dat ongekend brede achteras uitbreekt. De kleinste en goedkoopste M-BMW in tijden maar absoluut geen goedkoop speeltje.
In het kleinste autootje van je sport-merk stop je natuurlijk niet het dikste motorblok in tijden. Dat wil niet zeggen dat dit motorblok de 1 Serie niet nog beter kan maken. Turbo-loos met 8000 toeren per minuut de bocht om driften is nou eenmaal veel gaver dan het zelfde trucje met een I6 turbo uitvoeren, zoals bij de 1 M het geval is.
Om alles netje af te maken en die E60 M5 en M6 echt het snot voor de ogen te rijden heeft deze V10 een upgrade naar 550 pk gekregen. Aan deze specifieke ombouw kleven slechts 2 nadelen: de SMG is ook overgezet en het totaalpakketje weegt nu 1630 kg (ipv 1500 kg). De gewichtstoename is voor een groot deel aan extra luxe en elektronica te wijten. De V10 zelf schijnt zo’n 50 kg meer te wegen dan de originele zescilinder.
Accelereren van 0-100 moet in 4,2 seconden lukken, de 200 km/u bereikt deze 1M in 12 seconden. Verantwoordelijk voor de ombouw is het Duitse TJ Fahrzeugdesign. Breng een 1 Coupe, donor-onderdelen en €20.000 bij ze langs en ze maken graag nog zo’n lekkere 1M. Wellicht dat een Amerikaanse V10 donor-aandrijflijn met 6-handbak de hoogste funfactor garandeert?
Met dank aan Eric voor de tip!
UPDATE: Aanvankelijk werd er over een 1M gesproken, maar eigenlijk is deze auto onderhuids een 123d. Chapeau!
rimls zegt
Damnnn…
darkpluisje zegt
Wat een beest!! Dat ze een v10 er in gelepeld krijgen zeg :P
stihl zegt
Wat is de top van dit beest? Toch geen 250 hè
BmwM zegt
@stihl: 325kmh ;)
norge zegt
Oh oh, nou gaat die @kaasboerin weer fappen…
smoked zegt
@norge: al gedaan denk ik, deze BMW is al wit.
kaasboerin zegt
@norge: @smoked: LOL!
Dat plaatje van fappende Kermit wordt oud zo. :(
revstars-net zegt
@norge:
En terecht!
alcantara zegt
Een witte auto is al moeilijk schoon te houden, laat staan witte velgen…ik zou zwarte kiezen, staat ook veel beter.
undifined1 zegt
@alcantara:
op een zwarte auto zie je vuil nog veel eerder, alleen grijs camoufleerd heel erg goed, waarom dnek je dat dat een populaire lease kleur is?
alcantara zegt
@undifined1: Witte velgen worden echt wel veel eerder (zichtbaar) smerig dan zwarte exemplaren! Autobanden zijn niet voor niets altijd van zwart rubber en nooit van wit.
SimonMc zegt
“Wellicht dat een Amerikaanse V10 donor-aandrijflijn met 6-handbak de hoogste funfactor garandeert?”
Wou het net zeggen eigenlijk…
E34M5Touring zegt
Pfff 550pk maar. Bel maar terug wanneer ie twin turbo’s heeft. En 425/30/20 achterbanden.
zender zegt
@E34M5Touring: pff atmosferisch is veel dikker, 550pk op de achterwielen in zo\’n kleine auto is wel veel.. hij is wel zwaar maar dan nog..
SimonMc zegt
@zender:
sar·cas·me (het; o)
1 bittere, bijtende spot
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Thank you!
stefanbier zegt
Welja voor de mensen die een v8 ookal niks meer vinden xd..
lamborgfan zegt
Wow.. Hier word ik gewoon stil van, echt gaaf!
zender zegt
(Hoe) krijg je zoiets op nederlands kenteken?
Jesper zegt
@zender: Door ff langs de RDW te rijden met je kenteken. Maar als je 20 ruggen komt kiepen doet de ombouwer dat misschien ook nog wel voor je.
zender zegt
@Jesper: je kan toch niet zomaar een v12 in je golf lepelen.. Kan me noet voorstellen dat je daarmee mag rijden
SimonMc zegt
@zender: APK’tje doen?
undifined1 zegt
@zender:
In Nederland zijn ze met motorenombouw het makkelijkste in heel europa volgens mij, en als hij in al in Duitsland een kenteken heeft en alles in “eingetragen” Dan kun je gewoon zo een kenteken aanvragen volgens mij.
MARS zegt
@undifined1: Nederland is niet zo makkelijk hoor, Engeland daar in tegen is wel heel makkelijk. Een bankstel met motor, bamm je hebt er zo een plaat op!
undifined1 zegt
@MARS:
Als je zoeits wilt doen misschien niet, maar als je gewoon een andere motor in een auto wilt zetten, is dat in Belgie gewoon zo goed als neit mgoelijk, en in Duitsland erg lastig, terwijl je in Nederland als je binnen 40% vermogenstoenamen blijft, alleen even naar het keurstation moet van de rdw, en als alles er een beetje netjes uitziet, ktijg je na betaling van 100 euro oid, gewoon het nieuwe vermogen/clininder inhoud op je kentekenbewijs.
Als je boven die 40 % komt, moet je nog een test doen ofzo, dat is wat duurder maar als je het gewoon goed doet, kom je daar ook wel doorheen
Jesper zegt
Heerlijk project! Ik gun ze van harte een aantal klanten, zodat ze wat knaken kunnen terugverdienen en het hoofd nog lang genoeg boven water kunnen houden om met nog tig van zulke creaties te komen!
kaeser zegt
Ik zou wel raad weten met mijn eerste set achterbanden :D
E320cdi zegt
@kaeser: ik met je tweede!
jzaero zegt
@Alwood, dit is geen originele 1M! Deze was origineel een normale 1-Coupé. De auto is omgebouwd met een KW-onderstel en X6M remmen. Verder beschikt hij inderdaad over de V10 met SMG ;)
cedio911 zegt
@jzaero: je hebt gelijk. Ik ging dit net ook posten. Meer info op bmwblog.com
De ombouw is 20000 eurie als je een gewone 1 coupe binnen brengt (een benzine weliswaar)
undifined1 zegt
@cedio911:
dat vind ik niet zo’n gekke prijs, daar kun je het zelf niet voor doen.
potjak zegt
Dit maakt me hebberig! Hebben!
jrk68 zegt
Het enige dat een 1M nodig heeft is een NA 6L en dan een hoog toerige.
Nu wordt het een onrijdbaar apparaat met teveel gewicht in zijn neus.
Het laatste 6L M3 blok maakt hem imo een fijnere auto dan deze conversie….
undifined1 zegt
@jrk68:
zou die 50kg echt zoveel uitmaken? Dat is maar 3% van het oorspronkelijke totaalgewicht.
kaasboerin zegt
@undifined1: Dat wel, maar het zit wel aan 1 kant; de neus.
Maakt de neus zwaarder en dus minder wendbaar.
Hoe ver dit merkbaar is in de praktijk kan ik natuurlijk niet vertellen zo 123.
undifined1 zegt
@kaasboerin:
Ik weet het ook niet, maar ik kan me wel voorstellen dat de v10 iets korter is, en dat het zwaarte punt iets naar achteren kan komen te liggen
rednasnamsob zegt
Jammer is dan wel dat v10 embleem op de flanken van Audi is…
Verder is dit wel een serieus bommetje
redneckdarian zegt
Dus hij stuurt nu alsof er een flinke dikzak op je motorkap zit?!
Nico94 zegt
Knap hoe ze dat gedaan hebben. Zo\’n V10 is niet echt een klein blok.
loloo zegt
Zo traag nog met die V10?? Hoe kan dat? Wat een belachelijke zever
darkpluisje zegt
@loloo: waarschijnlijk de versnellingsbak opgezet voor tussen acceleratie omdat hij al die power toch niet op de weg kwijt zou kunnen door alleen de achterwieltjes
lamborgfan zegt
Zware neus, lichte achterkant.. Ohw boy, zal op zn zachst gezegd \”spannend\” zijn!
kickass zegt
Over een paar jaar misschien voor een tweedehans kijken. Nu zijn ze nog te duur voor me…
Ikke_ferrari zegt
Allemaal leuk en aardig dat extra vermogen… maar 1630 kilo… serieus? De normale 1500 is al GIGANTISCH voor een auto in zo’n klein segment. Voor 1630 kilo kan je ook een een Audi RS5 rijden.
Goed ider zijn ding, maar ik ben van mening dat kleine auto’s licht moeten zijn boven alles, daarna komt vermogen pas.
Ikke_ferrari zegt
@Ikke_ferrari: Oh… en bovendien zo dicht mogelijk bij de 50/50 gewichtsverdeling moeten zitten.
Daar is hier ook weinig spraken van stel ik me zo voor.
paulaner zegt
Ik hoop dat de balans nog steeds goed is. Het ziet er uit als een heerlijk project.