
Bureaucratie is een mooi iets.
In de categorie: je gelooft nooit wat er toen gebeurde! Alleen is het nu geen keiharde clickbait, maar gewoon de realiteit. De politie van Zaventem in België heeft al vier jaar de beschikking tot een Tesla Model X in het wagenpark. Er is echter geen kilometer mee gereden. Bizar, maar waar.
Tesla Model X politie
De Tesla staat inderdaad al jaren te verstoffen in de parkeergarage van het politiekorps. Het heeft alles te maken met bureaucratie. De auto is door de Belgische politie niet direct via Tesla gekocht, maar via een in Nederland ingeschreven leasingbedrijf. Door deze constructie kan er geen vereiste Belgisch inschrijvingsbewijs worden afgegeven.
Waarom dit jaren duurt? Het leasingbedrijf waar de Belgische politie deze Tesla Model X heeft afgenomen is failliet. Inmiddels loopt er een rechtszaak en hoopt de gemeente Zaventem zo toch een inschrijvingsbewijs te kunnen regelen. Zoals wel vaker met dit soort administratieve ellende is dit niet in een paar weken opgelost. De Tesla Model X werd in 2019 aangekocht en heeft sindsdien nog geen minuut als politieauto gefunctioneerd.
De levering verliep sowieso niet lekker. Deze werd namelijk uitgesteld. Als reden gaf het bedrijf het coronavirus op. Mooie tijd was dat in 2020 en 2021. Je kon corona overal de schuld van geven. In oktober ’20 stelde de gemeente Zaventem het bedrijf dan ook in gebreke voor het niet nakomen van afspraken. De rechtbank gaf toen de gemeente gelijk. Het bedrijf moést leveren van de rechter en daarbovenop kwam een schadevergoeding van 50.000 euro.
Er hangt dus een naar verhaal rondom de eenzame Tesla Model X. Zonde van de auto, maar ook zonde van het geld. De gemeente Zaventem heeft 120.000 euro betaald voor de prijzige politieauto. De Tesla Model X maakte onderdeel uit van een aanbesteding. De politie in Zaventem was op zoek naar twee elektrische auto’s en het Nederlandse bedrijf kwam als beste uit de bus om de voertuigen te leveren. Van de twee EV’s is er slechts eentje operationeel.
Een voormalige korpschef die bij het dossier betrokken was heeft er alsnog goede hoop op dat de Tesla Model X na al die jaren toch nog dienst gaat doen als politieauto. Volgens hem kan het niet nog eens maanden gaan duren. De bal ligt nu bij de curator in deze zaak.
Via VRT, met dank aan Hans voor de tip!
Blij dat ik in dat mooie landje belastingen mag betalen…
Als je denkt dat de Nederlandse overheid raar is, dan is het altijd prettig om bij onze zuiderburen te kijken.
Een mooi spreekwoord wat je vaak hoort in België.
“Zaken doen met Nederlanders? Als ze je geen kloot afgedraaid hebben, dan zijn ze het vergeten!”
Hier wel toepasselijk in alle geval.
120.000/auto is erg veel geld ook overigens, zeker 4-5j geleden
Mijn ervaring is helaas andersom… Wel zeggen maar niet doen is iets wat je in België nog veel ziet. In je gezicht lief en aardig, en achter je rug om je een poot uitdraaien. Dan heb ik toch liever het directe en eerlijke handelen van de Nederlanders. Je krijgt misschien niet altijd wat je wil, maar het is wel direct, duidelijk en eerlijk.
Amen!
Goed, er zit natuurlijk geen verbrandingsmotor met vloeistoffen, slangen en afdichtingen in, maar vier jaar stilstand van een EV lijkt me ook geen goede zaak voor de kwaliteit van de accu’s. En de banden zullen nu ook wel platte kantjes hebben gekregen.
Banden, platte kantjes? Dat is alleen zo als de auto zwaar is, zal wel meevallen toch? ;-)
Een Model X weegt 2,4 ton… ;-)
En is ideaal om mee te gaan vissen.Want ze bijten goed.
Tja, maar om dit nu op op de tafel van “bureaucratie” te kwakken als in: de overheid toch met al zijn regeltjes.
Dit is gewoon zoals het soms gaat met een faillissement. Dat kan enige tijd in beslag nemen. Ze mogen overigens van geluk spreken dat de Tesla tijdens het faillissement niet in de stalling bij de leasemaatschappij stond. want dan was het helemaal dikke pech.
Niet helemaal duidelijk wanneer de auto is geleverd. Het lijkt ergens in 2021 te zijn gebeurd. Voor de andere model X die door het bedrijf is geleverd werden de papieren in 2022 toegestuurd. Bij deze is dat blijkbaar nog niet gedaan. Die liggen dus nog in een laatje ergens.
Snap op zich wel dat je als overheid niet een politieauto zonder kenteken de weg op laat gaan.
Politiebureaucratie
benieuwd of de high voltage accu wel wordt bijgeladen, of dat die nu overleden is door te lang niet bijgeladen zijn
Misschien Europese aanbestedingsregels? Anders bestel je gewoon bij de lokale Tesla-boer…
Er wordt gesproken over dat men dat ding heeft aangekocht. Maar tegelijkertijd gaat het over een leasingbedrijf. Wat is het nu?