De Alfa Romeo importeur Kroymans, onder leiding van directeur Henk Salomons, wil het dealernetwerk flink reorganiseren. Bij de plannen zoals die er nu liggen, is het voortbestaan van 30 tot 40 procent van de Alfa Romeo dealers onzeker. Een deel van de dealers moet verdwijnen en een ander deel zal op het strafbankje belanden. De dealervereniging van Alfa Romeo met voorzitter Cas Gorris, is dan ook erg kritisch over de plannen van de importeur.
Volgens Salomons, die sinds enkele maanden directeur bij het importbedrijf, is een van de zwakten in het huidige dealernetwerk dat een deel van de dealers Alfa “erbij” doet. Hierbij doelt hij volgens Gorris op de dealers die ook Fiat verkopen, maar beiden merken komen uit hetzelfde concern en indertijd is in Nederland bewust voor multibranding gekozen. De plannen van Salomons zouden door het hogere managment in Italië worden gedragen, maar de dealervereniging zal alle middelen inzetten om te verifiëren of dat juist is.
Cas Gorris wil juist samen mét de directie werken aan een hogere kwaliteit, professionaliteit en volume, want het is de vraag of je met dit middel je doel bereikt. Een discussiepunt is nog de opzegtermijn voor dealers die buiten de boot zullen vallen. Bij een reorganisatie van het dealernetwerk geldt een opzegtermijn van twaalf maanden, maar als dit geen werkelijke reorganisatie is, maar slechts het afschrijven van een aantal dealers, dan is de opzegtermijn 24 maanden. Maar goed, dat is een zaak voor de juristen, aldus Gorris.
Gorris benadrukt dat de zaak ook een emotionele kant heeft. De dealers hebben in goede en slechte tijden sterke loyaliteit getoond. Het gevoel bij het merk, het Alfisme, speelt een heel belangrijke rol, zowel aan de kant van de kopers als bij de dealers (bron: automotive-online.nl).
Karaya zegt
Dat zal godverdomme is een keer tijd worden.
tw zegt
mja, kbegrijp hier het nut niet echt van..
Klaas zegt
Heerlijk, ik proef weer een kortzichtig plan van de importeur.
Importeurs willen graag zaken doen met een klein aantal dealers die hele hoge volumes halen. Maar voor de klant zijn deze dealers meestal hele slechte dealers. Het zijn bedrijven waar je nooit de directeur tegenkomt. Je hebt alleen maar te maken met verkopers op commissie. Die denken aan niks anders dan hun volgende deal. Die hebben geen hart voor het merk of interesse in de klant.
Alfa is een merk dat het moet hebben van liefhebber, de auto’s zijn mooi, slecht en duur. Je koopt zo’n auto op emotie. Dat werkt het best in een bedrijf waar de verkoper die emotie deelt. Daarvoor heb je kleine dealers nodig, dealers waar je zelf met de directeur van het dealerbedrijf zaken doet.
snelste zegt
Klaas heb je het verleden van Salomons een bekeken?
Denk het niet.
snelste zegt
Omdat ik snelste heet ben ik dus ook sneller.
Dat Henk zijn sporen heeft verdiend in de motorbranche moge duidelijk zijn. Wist hij in een eerder stadium Yamaha de grootste van Nederland te maken, de afgelopen drie jaar leverde hij zoals gezegd als General Manager Motorcycle & Marine een cruciale bijdrage aan de successen van Suzuki op de Nederlandse motorfiets- en marinemarkt. Henk gaat binnen de Kroymans Groep de plaats innemen van de recent ontslagen General Manager van Alfa Romeo Nederland, Pieter van der Velden.
Dennis zegt
@Snelste: Henk Salomons heeft inderdaad zijn sporen wel verdiend, maar toch vind ik Klaas ook wel een punt hebben.
Rob zegt
Ik heb vandaag juist eens, en wel voor de eerste keer, naar een Alfa Romeo gekeken.
Bijzonder mooie vormgeving ECHTER de dealer hier lokaal doet ook Alfa Romeo erbij, zoals dat omschreven wordt in dit artikel.
Dus hij zal ook wel op de “schoplijst” staan.
Dan maar weer verder zoeken.
Er zijn helaas niet zoveel merken op de markt tegenwoordig.
Friedrich zegt
@Klaas
Slechts op een punt heb je gelijk: Alfa’s zijn mooi. Voor de rest is het natuurlijk een grote partij flauwekul. Met name dat de auto’s slecht en duur zijn. Ik ken overigens ook grote dealerbedrijven waar enorm betrokken verkopers werken. Die alles eraan doen om hun klanten op zo’n goed mogelijke wijze te bedienen. Dat geldt overigens met name voor merken met emotie, zoals BMW en Alfa. Bij Opel en Renault zijn de verkopertjes idd niet zelden arrogant.
w0o0dy zegt
kleine dealers zijn wel prettig maar als het om kwaliteit gaat denk ik dat grote professionele bedrijven een betere lange termijn strategie zijn. De auto’s worden steeds complexer en zonder de dure apparatuur en de dure scholing krijg je “trail and error”-foutoplossing….. en hele dure rekeningen (en dat is nou net waarom zelfs veel Alfa-liefhebbers door de jaren heen zijn afgeknapt op Alfa’s…..
tw zegt
vergeet niet, onderhoud in grote garages is stukken duurder dan in kleinere garages. Vallen de kleintjes weg, zullen veel mensen meer moeten betalen!!
Bcard zegt
“Maar voor de klant zijn deze dealers meestal hele slechte dealers. Het zijn bedrijven waar je nooit de directeur tegenkomt. Je hebt alleen maar te maken met verkopers op commissie. Die denken aan niks anders dan hun volgende deal. Die hebben geen hart voor het merk of interesse in de klant.”
Jij gelooft werkelijk dat de zelfstandige ondernemer (de directeur) niet uit is op zoveel mogelijk omzet draaien?
Dennis zegt
Er zijn goede en slechte grote dealers. Feit is wel dat wanneer een kleine dealer het slecht doet, deze sneller op z’n gat gaat dan een grote dealer. Mijn ervaring is dat je bij een kleinere dealer doorgaans wat persoonlijker wordt behandeld. Daarbij is het voor kleinere dealers (nog meer dan voor grotere dealers) van belang om een relatie met de klant op te bouwen voor de langere termijn, zodat de klant niet enkel daar zijn auto koopt, maar ook het onderhoud daar laat doen en wellicht ook zijn volgende auto daar weer koopt. Dus geen korte termijn denken en even snel willen scoren. Bij grotere dealers kom je veel vaker van die jonge pikkies tegen die je wel eventjes een auto zullen verkopen. Daar zit ik dus echt niet op te wachten.
Jaap zegt
Heb ooit eens een nieuwe 164 gekocht bij een “grote” dealer, zo eentje van “voor snelle dingen…” en zo :)
Wel met Klaas eens, verkoper kent je niet meer de seconde dat je getekend hebt, service ronduit bagger, prijzen voor onderhoud bizar.
Klein voorbeeld, al vrij snel eerste beurt, bleek bij ophalen dat ze (een monteur of zo) de auto met de velg tegen de stoep hadden gezet, enorme kras. Meneer van L. erbij (de grote baas zeg maar) zegt ie doodleuk “hebben wij niet gedaan, was al zo. Bewijs maar dat het anders is”
Was natuurlijk de laatste keer voor onderhoud en de laatste Alfa…
Neemt niet weg dat mede de oorzaak van de laatste Alfa voor mij ook de dealer in de buurt was. Ook toen al moest ik vrij ver rijden voor een dealer, dat werkt zeker niet verkoop stimulerend. Dealer in de buurt is altijd prettig. Nadeel is wel weer dat die kleine dealers weer weinig verkopen, dus hogere marges nodig hebben en uiteindelijk geen goede prijs kunnen maken voor een nieuwe auto…..
Jaap
Reiner zegt
Alfa en Fiat als dealers scheiden is helemaal niet zo’n slecht idee. Als je voor een Alfa Romeo gaat shoppen wil je met italiaanse passie en sportiviteit geconfronteerd worden in een stijlvolle en luxe omgeving. Dan wil je, met alle respect, dus geen opgewaardeerde Fiat-dealer binnenstappen. Go Salomons, misschien wordt het dan toch nog wat in Nederland!
Ken De Audi Fan zegt
@ JAAP
Hoe heb je dat probleem met die velg opgelost ( ik had die vent un knal voor zun kanis verkocht ).
Bij ons in de buurt zit ook een ”kleine” ALFA ROMEO dealer ( die waarschijnlijk ook weg gaat ).Ik ging een een paar weken geleden effe naar de ALFA ROMEO dealer , effe kijken naar de BRERA en uiteindelijk vroeg ik een brochure aan de verkoper die zei : Sorry maar die krijg je niet , je bent geen klant etc ( hoezo klant onvriendelijk ) en ja daar werkte inderdaad ook verkopers die geen passie voor het merk hadden ( ze zaten daar maar gewoon hun loontje teverdienen , ALFA ROMEO boeide het niet echt ).
Ik weet nu zeker dat ik nooit meer een Alfa Romeo ga kopen ( mede dankzij de ”geweldige” service en de bizare onderhouds kosten.( rij ik nu een Ferrari of een ALFA romeo )
Erg spijtig het zijn auto’s met passie en ziel , helaas hebben de verkopers dat niet.
Mr. R zegt
Hmm, de plannen van Salomons klinken wel logisch. Alfa Romeo moet een luxe merk worden en dat kan natuurlijk alleen met ‘luxe-merk’ dealers. Ook de dealer moet het premium gevoel uitstralen, logisch. En dat zal de dealers die ‘Alfa erbij doen’ gewoon niet lukken.
Eerlijk gezegd koop ik m’n Alfa ook liever in een ‘premium’ showroom met ‘premium’ service. Je mag dat gewoon verlangen van een merk met zulke auto’s en bijbehorende prijzen.
gianni zegt
Ik vind het heel goed dat alfa en fiat gescheiden wordt. Het zijn twee totaal verschillende merken. Fiat is meer een familiewagen terwijl alfa bruist van emotie en sportiviteit. En wie zegt dat alfa rommel is weet echt niet waarover hij praat. Zeker de laatste drie jaar is alfa echt één van de betrouwbaarste wagens op de markt geworden. Er zijn vroeger veel klachten gekomen van mensen die veel stukken kregen met de wagen. Maar dit is hoofdzakelijk hoe er mee gereden wordt. Elke alfa is snel en heel vaak werd ermee gereden alsof het een rallywagen is. Als je dit met een bmw of een mercedes doet krijg je ook stukken. Ik ken heel veel alfa 33’s of 164’s di nu nog in zeer goede staat zijn zonder veel problemen. Als je een alfa met respect behandelt gaat hij zeker zolang mee als een duitse auto. Dus aan iedereen die alfa beledigd: hou u met iets anders bezig als ge van niks weet.
Klaas zegt
Alfa verkoopt nu slechts 3 tot 4 duizend auto’s per jaar in Nederland. Als je Alfa only dealers wil hebben hou je dus maar heel weinig dealers over. Krooimans zegt wel dat ze tienduizend auto’s per jaar gaan verkopen, maar dat is pas in de toekomst. Je kan op dit moment gewoon niet Alfa als hoofdproduct doen.
Hier is pas de Alfa dealer juist van eigen showroom naar gedeelde showroom gegaan. Je hebt nu één showroom met Saab, Cadillac, Hummer en Alfa. Daar komen dus vooral ouwe lullen. Toen de 159 stationwagon nog niet leverbaar is probeerde de verkoper mij zonder knipperen in een Saab 9-3 stationwagen te lullen. Daar zal Krooimans blij mee zijn.
Misschien dat Krooimans eerst beter moet zorgen voor de dealers die ze hebben. Vergeet niet dat die jaren van verkoopdalingen achter de rug hebben. Die verkoopdalingen zijn niet alleen de schuld van de dealers en de importeur maar vooral ook van het merk dat niet met nieuwe producten kwam. Ze willen nu dus dealers die loyaal waren in moeilijke tijden aan de kant schuiven.
Die dealers die ook een ander merk voeren zullen blij zijn dat ze een ander merk hebben. Ik kan me goed voorstellen dat als dat andere merk oosters is dat ze bij de keuze Alfa of ander merk lekker met een ander merk doorgaan.
Klaas zegt
@gianni: Al tien jaar lees ik in de pers dat ‘de kwaliteitsproblemen met Alfa nu achter de rug zijn en de huidige producten zich met de top van de Duitse producten kunnen meten’. Feit is dat Alfa nog niet op Japans niveau zit en ze alleen maar de Duitsers naderen omdat de kwaliteit in Duitsland omlaag gaat.
Eric zegt
Ik denk dat Kroymans het gewoon goed ziet.
Alfa Romeo heeft alleen kansen als het als premium merk in de markt wordt gezet en dat kan alleen met premium verkooppunten en premium service. Als men bij Kroymans tot de conclusie komt – ongetwijfeld op basis van uitgebreidere informatie dan die wij hier tot onze beschikking hebben – dat in dat veranderingsproces veel dealers niet mee kunnen, dan is het logisch dat van die dealers afscheid wordt genomen. Hoe spijtig ook voor die dealers en de mensen die er werken.
Overigens betekent dit niet dat er minder dealers komen; Kroymans heeft aangegeven dat men op de openvallende plaatsen open staat voor nieuwe partijen.
Het is makkelijk om altijd kritiek te geven. De mensen die nu het hardst roepen dat het een slechte stap is van Kroymans, hadden anders waarschijnlijk het hardst geroepen dat het Alfa-dealernetwerk zo belabberd is.
Volgens mij in Kroymans op de goede weg. Ze hebben iets meer dan een jaar geleden het importeurschap overgenomen en natuurlijk brengt dat de nodige aanloopproblemen met zich mee. Maar mijn gevoel zegt dat ze de boel nu goed op de rails beginnen te krijgen. T/m juli 2006 zijn er al bijna net zoveel nieuwe Alfa’s verkocht als in heel 2005. En in de maand juli 2006 verkocht men het dubbele aantal auto’s t.o.v. diezelfde maand in 2005. En dat in een totale automarkt waar nauwelijks groei in zit. Onderstaand staatje geeft daarvan wel een mooi beeld:
Verkopen personenauto’s 2006 (t/m juli):
Totale markt: + 3,6%
Alfa Romeo: + 18,2%
Audi: – 3,7%
BMW: – 5,4%
Alfa Romeo groeit dus duidelijk veel en veel sterker dan de totale markt. Waarin (concurrerende) merken als BMW en Audi zelfs een daling vertonen.
Alfa Romeo heeft na een aantal magere jaren weer de stijgende lijn te pakken met een vernieuwd modellengamma wat perspectief biedt voor de toekomst. En dat is niet alleen het beeld in Nederland, maar ook in Duitsland (toch wel een beetje het hol van de leeuw). Daar was Alfa Romeo tot nog toe het sterkst groeiende merk in 2006!!!
Ramon zegt
Kroymans is niet goed in de knar. Dat wil ik even zeggen. Toen het slecht ging met Alfa waar waren ze toen? En ze vragen de hooftprijs voor Ferrari onderdelen. Bekakt zooitje en de dealers met rust laten.
Ramon zegt
En die hoofdprijs uiteraard voor andere onderdelen!
Wege zegt
Mooi verkoopverhaal Eric maar ben bang dat er erg weinig dealers komen indien ze niet met ander merken verkocht mogen worden. Dat zal de verkoopaantallen niet verbeteren. De Alfist heeft het er nog eventueel voor over om wat verder te rijden maar de anderen niet : er is keuze genoeg in automerkenland. Als ik dan toch mag kiezen bekijk ik mijn gewenste Alfa liever in een showroom waar andere fraaie Italiaanse producten (lees Fiat , Lancia ) staan dan allerlei soorten Opels of ander GM-spul.
Eric zegt
“Mooi verkoopverhaal Eric”
Niks verkoopverhaal, Wege. Gewoon een aantal FEITEN op een rijtje.
“Als ik dan toch mag kiezen bekijk ik mijn gewenste Alfa liever in een showroom waar andere fraaie Italiaanse producten”
Helemaal mee eens, Wege. Maar dan zoals bij Munsterhuis, een van de nieuwe Alfa-dealers door Kroymans aangesteld in het post-Fiat Auto Nederland tijdperk. Daar staat Alfa naast Ferrari en Maserati.
Ik denk niet dat Kroymans per definitie af wil van iedere dealer die naast Alfa nog een ander merk (bijvoorbeeld Fiat) heeft. Het gaat waarschijnlijk vooral om de manier waarop dat gebeurd.
Een Fiat dealer die ergens in een hoekje nog een Alfa heeft weggemoffeld, past waarschijnlijk niet in het plaatje. (Je verkoopt ook geen Armani pakken in een hoekje bij C&A.)
Een dealer met meerdere merken, maar gepresenteerd in een eigen showroom, met een eigen sfeer, eigen deskundig personeel, daar heeft men vast geen probleem mee. (Zoals er wel Armani shop-in-shops zijn in gerenomeerde warenhuizen.)
Om een Grande Punto te verkopen aan een particulier jong gezinnetje heb je als verkoper nu eenmaal andere vaardigheden en benadering nodig dan voor een 159 SW aan een leaserijder. En hetzelfde geldt voor het after-sales traject.
(PS: Waarom denken jullie dat Audi vroeger altijd ergens in de hoek stond bij de VW-dealer en er tegenwoordig steeds meer dedicated Audi-centers zijn?)
heidekonijn zegt
Ben het helemaal eens met Karaya.
En aan degenen met dure management verhalen en theoriëen heb ik maar twee woorden : de klant.
Ik ben Alfa fan voor het leven, maar koop er pas terug een als er terug positieve berichten komen over de dealers. De shit die ik er al heb doorgemaakt, djeezus!
Dat kon niet eens een kardanas op een 75 in balans zetten maar gaat straks een Brera GTA of een 8C verkopen …recipe for disaster!
Friedrich zegt
Luister mensen. De auto van Alfa behoren tot de mooiste in de klassen waarmee zij concureren. Daar is iedereen het wel over eens (hoop ik). Daarnaast zijn ze (sommigen zeggen worden) steeds beter qua kwaliteit. Het moet dus wel zijn dat de verkopen omhoog gaan. Om met Cruyf te spreken: da’s logisch. In topjaar 1999 hebben ze zo’n 10.000 auto’s in NL weggezet. Dat moet toch voldoende basis kunnen zijn om een redelijk aantal exclusieve Alfa-dealers draaiende te houden. En voor de eeuwige Alfa-critici: jullie zeggen dat Alfa’s minder betrouwbaar zijn (graag eens harde bewijzen [metingen] graag), dus qua onderhoud kunnen de garagebedrijven dan een prima boterham verdienen.
jelle zegt
Ik rijd in een alfa GT. Als ik een auto met dezelfde opties en motor zou kopen bij BMW betaalde ik op z’n minst 2 a 3 keer dezelfde prijs.
En elke minuut dat ik met die wagen rijd, is een minuut vakantie…
Ik heb het voorbije jaar dus al 50.000 minuten vakantie meer gehad dan de doorsnee werkende mens. Fantastisch toch?!
Friedrich zegt
@jelle
Je hebt je opmerking gepost bij het verkeerde onderwerp. Je moet eentje terug. Dit gaat over het terugbrengen van het aantal dealers.
jb zegt
Beter 20 goede dealer dan die zooi zoals nu.
Een Alfa goed op de weg zetten is heel iets anders dan er een verkopen.
De service is echt bij veel dealers een ramp!
Lutjohann zegt
Ik zou al blij zijn met een dealer die binnen een dag kan vertellen wat met mijn 156 Selespeed aan de hand is. Men weet niet waarom de versnellingselector in de vier ermee kapt. Of ik citi stand ,of joistick ( joi ???? ) of op het stuur schakel. Wacht al 5 dagen op bericht van de werkplaats. Voorlopig wil ik de naam van de dealer niet meer uitspreken. Hij zit in Arnhem.
Marco zegt
Vreemd dat diverse dealers een aantal jaren geleden (tijdens de Fiat tijd) flink hebben moeten investeren (de juiste vloertegel, Alfa bankjes, een bepaald aantal m2 vloeroppervlak lichteclame) en er nu net zo makkelijk er weer uitgepletterd worden. Dat de importeurs weinig of geen emotie kennen is bekend maar dit slaat toch alles!! Bovendien: waar blijft het zgn. “Monti verhaal” dat je alles onder 1 dak mag verkopen. Ben geen voorstander van raspaardjes naast burgerbakken maar toch…
edelsstra zegt
Beste Alfa rijders, laten dealers en importeur duidelijkheid verschaffen. Laat de echte liefhebber keuzes kunnen maken. Een gecertificeerd AR service bedrijf…? of een gelikte dealer met alle modelen op vorraad en de bijbehorende kosten.
Dan weet ik het wel, geef mij maar de kleine vakgarage waar ze je als klant herkennen. Ik stuur al 25 jaar Alfa. ben noodgedwongen bij mijn AR service bedrijf weg, maar ga naar de 2 jaar garantie( nieuwe GT) gauw terug.
Ik wil zelf kiezen. of het nu motor type, kleur, uitvoering is maar ook waar ga ik heen voor onderhoud en services.
Daantje zegt
Hoe je het ook draait of keert ik denk dat Alfa Romeo onder leiding van Henk Salomons groter kan groeien als ooit tevoren en dat verdient een merk als Alfa Romeo gewoon. Dat daarbij koppen gaan rollen in het dealernetwerk is niet meer dan logisch. Ik rij nu in een Alfa GT 3.2 liter V6 testauto van de importeur en ik ben daar zeer tevreden over. Alfa Romeo bouwt echt geen piep en kraakbakken meer. Gisteren tijdens een stoplichtsprint ging ik precies gelijk op met een Audi S6 die toch mooi even een V10 onder de motorkap heeft maar hij reed me absoluut niet los. De GT is inderdaad gewoon vakantie vieren, wat een auto en wat een geluid, heel erg veel leuker als de Brera.
Karaya zegt
@Daantje
Die van jou heeft dan ook de oude V6, waarschijnlijk de mooist klinkende V6 aller tijden.
riviera zegt
Heerlijk deze discussie en iedereen heeft wel een beetje gelijk wat wij willen is een goede service een eerlijke prijs en een dealer/verkoper met het alfahart op de juiste plaats. het maakt echt niet uit voor een potentiele koper van een alfa dat de showroom “gedeeld”wordt met een ander merk al dan niet uit het zelfde land van herkomst als we maar het juiste alfa gevoel beleven. Als de eerder genoemde wensen maar vervult worden. Audi/Volkswagen/Skoda/Porsche kunnen heel goed onder één dak maar bedienen een ttaal eigen publiek en hebben hun eigen identiteit in de showroom door separate afdelingen. waarom kan dat niet bij Alfa Romeo Premium gevoel dient de verkoper te creeren zijn vakmanschap en als hulpmiddel zijn showroom zijn daarin doorslaggevend en niet het feit dat er in de ruimte ernaast een Fiat, Daihatsjie of een ander niet nader te noemen merk wordt verkocht. in de detailhandel heet dat shop in the shop.
fijne discussie verder
Fred
Maik Janssen zegt
Je kunt beter een kleine dealer hebben dan een grote!!
Wat ik raar vind dat Kroymans de alfa dealers bij opel dealerbedrijven onderbrengen.
Een echte alfa liefhebber gaat niet naar een alfa dealer waar de alfa,s tussen de opels staan.
Ik ga en alfa 166 kopen bij Auto heida in Bennekom das tenminste een dealer. Hart voor het merk,en daar hou ik van.
AR159 zegt
Tja geef mij maar een kleine en niet z’n omzet toko. Waar niemand je help omdat je niet in pak aankomt op je vrije dag en geen afspraak hebt. Laats heb ik mijn 159 laten chippen bij Squadra en ben daarna zonder afspraak even naar de buren geweest. Daar werk ik op zaterdag zonder afspraak geholpen door Wim Prins de eigenaar zelf geholpen ik kwam even kijken of ze nog een leuk tweedehands setje velgen hadden om winterbanden om te doen. Ik ben met hem mee gelopen naar het magazijn waar hij wat tevoorschijn halen liet zien en hij twee en ik twee hup in de kofferbak met die dingen. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt bij een grote toko. Daar zijn de verkopers nog te beroerd om met de monteurs koffie te drinken laat staan dat ze wat doen.