
Voor het eerst ligt er een EV aan kop in de Europese verkoopstatistieken. En uiteraard is het Tesla die deze primeur pakt.
We lopen voorop in Nederland, want hier hebben we de primeur al gehad. En dan doelen we op een EV die beter verkoopt dan alle benzineauto’s. De Tesla-gekte van 2019 zorgde ervoor dat de Model 3 gewoon bovenaan de verkooplijsten belande.
Op Europees niveau was dit moment nog niet aangebroken. EV-rijders worden ten slotte niet in alle landen zo gematst als in Nederland. Nu is het moment echter daar: in september was voor het eerst in de geschiedenis een EV de nummer 1 bestseller.
Dit kon natuurlijk maar één auto zijn. De bestverkochte auto van Europa was – inderdaad – de Tesla Model 3. En het was niet eens close. Er werden afgelopen maand namelijk maar liefst 24.591 stuks geregistreerd. De Renault Clio volgde op gepaste afstand met 18.264 exemplaren.
Nu is het wel zo dat de maand september een enigszins vertekend beeld geeft omdat het de laatste maand van het kwartaal is. Dan trekt Tesla traditioneel altijd nog even een eindsprint. Desondanks vielen de cijfers maar liefst 58% hoger uit dan in precies dezelfde maand vorig jaar. En dat was genoeg om de Tesla Model 3 de bestverkochte auto van Europa te maken.
Om een idee te geven hoe goed de Model 3 het deed in vergelijking met andere EV’s: de Volkswagen ID.3, Renault Zoe, Skoda Enyaq en Kia e-Niro waren samen goed voor 26.340 verkochte auto’s. En dat zijn dus de populairste EV’s waar geen Tesla-logo op zit. De Model 3 beleefde dus een absolute topmaand.
Bij Tesla hebben ze genoeg reden om het Giga Beer open te trekken. Is het niet vanwege deze cijfers, dan is het wel vanwege de order van Hertz, die eventjes 100.000 Model 3’s besteld heeft.
Lekker voor de aandelen. Ruim 10% erbij.
@Boef: niet alleen bij Tesla:
https://beursblog.nl/beurs-nieuws/ev-aandelen-knallen-de-lucht-in/
@Boef: en voor de leasemaatschappijen.. Want ik denk dat het aantal particuliere kopers van deze aantallen nog geen 10% door particulieren is
De Opel Astra onder de elektrische auto’s. En dat is niet eens lullig bedoeld.
Is het dan niet beter om de cijfers van het volledige derde kwartaal te vergelijken, bij elkaar opgeteld? Op deze manier hebben we anders idd een vertekend beeld.
Ja maar dan hebben we geen kop met Tesla er in.
Loop maar weer lekker in het cijfer gegoochel van Muskius Maximus. Toen ze in heel juli maar 600 autos ‘verkochten’ in heel Europa hoorde je ze niet.
Ze houden een paar bootjes achter om ze vervolgens allemaal in dezelfde maand te lossen. Kijk nieuw record!!!!!
Ga er ook een paar verzinnen. De VW ID4 verkocht in April 4x meer dan de Model 3 en in Juli zelfs 9x meer!!!
Ik ontken niet dat ze succesvol(ste) EV zijn met de beste batterij tech. Maar de trend (niet alleen Tesla) van goed nieuws shows met selectief cijfertjes kiezen hangt echt mijn keel uit.
@w0ut Tesla verscheept massaal laatste maand van een kwartaal. hebben ze altijd al gedaan. En juli is…?
Verder wel eens. FY zegt meer. 1 januari 22 weten we meer!
En staan die ID.4’s dan nog te koop bij de dealer of zijn ze aan echte mensen verkocht? Over nog een bedrijf wat het oppompen van cijfers tot een kunst verheft gesproken….
Nu met het chiptekort zijn de klanten maar wat blij met zulke voorraad wagens!
@mashell ja goed verhaal ;)
Ik snap die VW dealers wel die ID.4 modellen op voorraad nemen, als de bijtelling stijgt dan worden die alleen maar interessanter. Als Tesla dealers zou hebben zouden die ook met voorraad modellen werken.
Tesla verkoopt momenteel nog alles wat ze hebben gemiddeld binnen 8 dagen aan de eindklant. Maar zodra ze overproductie hebben zouden ze dit vast graag ook doen. Voor de klant is het wel handig. Een vriend van me nam vorige maand een Audi E-tron Sportback in de lease (mooi ding trouwens), die was eind vorig jaar al op kenteken gezet en kon ‘m binnen 2 weken ophalen; scheelt toch weer.
@mashell: nog interessanter is om gewoon de auto gelijk te verkopen, mits je een koper kan vinden natuurlijk.
@w0ut: wat ik dan altijd opmerkelijk vind (ik snap je punt daar niet van) alleen dit is de andere kant ook zo toch? Herinner me nog een artikel inderdaad over verkoop een eerste maand in een kwartaal waar Tesla minder goed uitkwam, dan lees je reacties van; ‘ik zei het toch tesla is slecht etc’
Apart dat je zoiets niet in nuance neemt, wees dan een vent en zeg ik word moe van die overdreven Tesla hulde EN die overdreven Tesla haat.
Leuk dat de Clio en Sandero zo goed scoren (2e en 3e plek). Het zijn dan ook serieus goede auto’s. Sandero wederom meest verkochte auto door/aan particulieren.
Of je Musk nu mag of niet, de Model 3 mooi of lelijk vindt, de cijfers niet vertrouwt of gewoon Tesla je merk niet is, het blijft een prestatie van wereldformaat om binnen twee decennia zo’n succes te maken van een automerk met alternatieve aandrijving, een toonaangevend laadnetwerk en doordachte techniek, én een schok teweegbrengt in de totale autoindustrie.
Dan heb je toch wel visie en daadkracht.*
*Meetsysteem is geen fanboy en bezit geen aandelen Tesla. Het vertolkt slechts een mening.
Je vergeet het belangrijkste en het grootste wat Tesla bereikt heeft: bewustzijn bij politici dat er een veel schoner en efficiënter alternatief is voor verbrandingsmotoren. Daarom kunnen er nu strengere milieuregels komen en gaan ook alle andere fabrikanten voor elektrisch, omdat het bewezen is dat het werkt.
@mashell: en dat je er op schaal nog serieus geld aan kan verdienen zonder subsidie (VS).
Ten dele eens. Politici en bewustzijn? Misschien maar daar zit bij mij toch enige twijfel, electoraal gewin is meestal een belangrijker drijfveer; meestal. Kolen- en kencentrales sluiten, gaswinning stoppen (terecht!), een stroomnet dat toch echt hier en daar tekort schiet qua capaciteit en tegelijk tegen de klippen op moeten bouwen terwijl je door te strenge stikstofnormen dit zelf weer ernstig afremt. Dus zijn politici zich bewust van de problemen die spelen? Misschien. Nemen ze de juiste beslissingen gebaseerd op realiteitszin en een goed overzicht van alle disciplines? Vaak niet. Geen reden te somberen overigens, in democratieën werkt het zo, en van andere politieke systemen kan ik nou niet zo snel een voorbeeld noemen waarmee we beter af zouden zijn, om maar eens een eufemisme te gebruiken. 😄
Al die Nee sayers lachen man. Komende jaren wordt de Model 3 van de eerste plek verstoten.. Door de Model Y! Wacht maar tot ze er 500.000 maken in Berlijn En 500.000 in Texas.. Hertz autoverhuur helpt een handje met de proefritten ;)