Afgelopen week is Bruno Sacco overleden, de beste Mercedes ontwerper ooit.
Op 90 jarige leeftijd is op 19 september legendarische Mercedes-Benz design baas Bruno Sacco overleden. Condoleances aan zijn familie en geliefden is allereerst op zijn plaats. Autoliefhebbers verliezen een icoon die letterlijk tekende voor tientallen jaren aan briljant Mercedes-Benz design.
Meer dan 40 jaar was Sacco verbonden aan de Duitse autofabrikant. De laatste 25 jaar daarvan, van 1974 tot 1999 stond hij aan het hoofd van het Design van Mercedes-Benz. Teveel auto’s zijn dus onder zijn leiding gemaakt om ze hier allemaal op te sommen. We noemen een aantal redactiefavorieten die legendarisch zijn.
W124 E-Klasse (1984-1995)
Als je van mijn generatie bent (47 years and counting), dan was de W124 waarschijnlijk de auto van jouw eerste taxirit. De W123 die daarvoor (1977-1986) de instapper van Mercedes was, vertrok langzaam richting boerderijen en andere continenten en de W124 nam in het straatbeeld zijn plek in. De ultieme versie, de 500E, daar mochten @wouter en ik een aantal jaren de onderhoudskosten van betalen.
Maar indruk maakte de auto natuurlijk in het straatbeeld. Voor het eerst werd je naast de obligate Volvo stations ook voor vol aangezien op de sportvereniging als je met een E- Estate aan kwam rijden. De opvolger van de W124, de W210 had in Estate versie veel meer een functioneel karakter en was absoluut minder gracieus of samenhangend qua ontwerp.
R129 SL – Klasse (1989-2001)
Natuurlijk kunnen we teruggrijpen naar de oorspronkelijke 300SL Gullwing als één van de mooiste Mercedessen ooit. Maar kijken we naar de modellen die velen van ons tijdens onze jeugd nieuw verkocht hebben zien worden, dan dingt de kenmerkende R129 echt mee naar de prijzen. De auto waar je nu je vrouw van probeert te overtuigen dat die heupgordeltjes op de ‘achterbank’ het echt wel een vierzitter maken.
Zoals vele modellen was ook de 500SL van voor de facelift mooier voordat er een LCI of de Amerikaanse regelgeving overheen ging. Er gaan weken voorbij dat we NIET kijken naar een SL van deze generatie met als zoekterm ‘oranje knipperlichten’. Maar die weken komen niet veel voor.
Een heerlijk design wat niet gehinderd wordt door de vele lapmiddelen in de vorm van windschermpjes die je tegenwoordig op alle MB cabrio’s aantreft.
W201 190 Serie (1984-1993)
Gelanceerd als de Baby Benz. Een term die door MB zelf als geuzennaam op de voorruit werd geplakt. Je zou denken dat mensen niet graag zouden willen horen dat ze in de ‘instapper’ reden. Maar niemand maalde er om. Het was Sacco en zijn team met dit model gelukt om de ‘vibe’ van de grotere S-Klasse te downsizen naar een auto die in Nederland ineens bereikbaar was voor accountmanager die nog geen E-Klasse of 5 Serie mocht rijden. Eindelijk een concurrent voor de BMW 3 Serie dus.
En natuurlijk direct een model om mee deel te nemen aan de DTM raceklasse in Duitsland. Al heeft de BMW e30 M3 bij het algemene publiek een grotere bekendheid dan de sportieve 16 kleppers van de Mercedes 190.
Vind nu maar eens een vertroeteld exemplaar. Dat wordt lastig. Want ook al was het design ijzersterk. De roestbehandeling in die jaren stond op een veel lager niveau.
Zoals bovenaan al gememoreerd, we kunnen nog vele iconische modellen noemen. Over een indrukwekkende nalatenschap gesproken. Meneer Sacco we nemen onze hoed voor u af!
Meer lezen over bijvoorbeeld de Mercedes W140 S-Klasse doe je hier
alloallo zegt
Allemaal mooie auto’s, maar zijn meesterwerk was natuurlijk de w126.
michaelras zegt
Zelf vind ik daar de SEC van legendarisch. 25 jaar is ook lang he ;-)
Hawkeye72 zegt
101 % mee eens. De 500/560 SEC is de mooiste Benz ooit gebouwd en ook imposant tijdloos.
verdebosco zegt
Eens, waar de superlatieven vooral de C126 betreffen, liefst ‘91-‘92 met dubbele airbag en alle andere goodies. Een goede tweede is de cabrio-versie van de W124. Sierlijke eenvoud. Nummer 3 de W201 Baby Benz. Liefst uit de laatste serie met 2.6 6-cilinder en alle opties. En het Karo-interieur. Donkergroen met Derrick Aus der Reihe Duits Karo-interieur. …En dan nog die C111, R107, W140 (facelift), …
bertorelli zegt
Als W126 rijder (500SEL) kan ik me hier helemaal in vinden natuurlijk.
Ik heb de man een aantal jaren geleden de hand geschud in Stuttgart en hij reed zelf ook in een W126.
Dutchdriftking zegt
@Loek, ga jij er een fijn lang artikel aan wijden dit weekend?
skeletje zegt
Dat hoop ik ook, en vergeet dan deze niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_C111
Had vroeger een poster waarop de C111 samen met de toenmalige productiemodellen stond, waaronder de 600.
viezefreddyw zegt
Daar hebben we toch echt @WillemE voor nodig.
sabrerator zegt
Die werkt tegenwoordig in een hoge versnelling. De hoogste versnelling zelfs.
AudiRS zegt
Funfact over die achterlichten die bij veel oude modellen bestaat uit verdiepte brede stukjes vanaf jaren 70. Doordat er wel eens modder op de achterkanten van autos spatte waren ze minder goed zichtbaar. Op deze wijze kwam er toch meer licht uit.
utregcity zegt
En ik juist denken dat dat was voor de dieselwalm die de achterlichten zwart kleurde, maar door die streepjes kon je nog wel rood/oranje zien en omdat aan één kant gek staat, dan maar beide achterlichten zo uitgevoerd.
Robert zegt
De W124 is voor mij nog steeds het meest iconisch
(Edit: klopt, aangepast!).
Ik heb jarenlang gehoopt een T-Modell te kunnen rijden, maar in het tijdperk dat de vroegste exemplaren met 25 jaar ouderdom nog belastingvrij waren, was er erg veel kaf onder het koren (als in: veel opgelapte roestbakken), waardoor ik uiteindelijk voor de Audi 100 koos.
De laatste creatie van Sacco voor Mercedes-Benz was, als ik het goed heb, de C-Klasse (Baureihe 203); die heb ik wel met veel plezier een paar jaar mogen rijden en elke keer weer als ik er een zie, denk ik daar met veel genoegen aan terug.
Rust zacht, Bruno. Je nalatenschap is voor eeuwig.
cdlop01 zegt
Correctie, beste naoorlogse ontwerper…..Mercedes heeft voor Ww2 in de jaren dertig ook meesterwerken afgeleverd.
Sacco heeft echter iconische wagens ontworpen w124, w126, en mijn inziens zelfs de w140.
Hawkeye72 zegt
En die meesterwerken vonden ook heel gretig aftrek in bepaalde kringen….🤔
alcantara zegt
Ik vond dit juist lelijke vierkante bakken, in die tijd ook al. Net als Volvo’s, ook lelijk destijds. BMW maakte toen echt wel mooiere auto’s. Mercedes en Volvo zijn er flink op vooruit gegaan nu, helaas kunnen we dat van BMW dan weer niet zeggen.
mc96 zegt
Qua design is dit bij Mercedes sindsdien ongeevenaard. sacco was één der groten.
Willy500E zegt
Ik ben een grote fan van zijn ontwerpen. Wat mij betreft het hoogtepunt van het Mercedes tijdperk
Homer55 zegt
Heb de W201 mopf met de sacco bretters. Ben hem na 14 jaar nog niet zat. Staat wel in de garage als hobby auto.
sleeperking zegt
Het was de combinatie van het design met de techniek die nog steeds op eenzame hoogte staat in termen van eenvoud, robuustheid en daarmee betrouwbaarheid, die deze generatie mede dankzij Sacco een iconische status heeft gegeven. Sommigen zeggen dat het sindsdien nooit meer zo goed is geworden.
mustang750supersnake zegt
vind de s klasse w140 nog steeds een van de meest imponerende wagens ooit….
ook zal ik nooit het kenmerkende geluid van zo’n e klasse taxi vergeten…..