
Ja wat is dat nou. De perfecte BMW X5, maar eerlijk. Niemand koopt ‘m.
Eigenlijk is het doodzonde. Een fabrikant, in dit geval BMW, levert een prima product af. Maar door belastingen kun je het eigenlijk niet kopen. Nou ja, het kan wel. Maar dat is hetzelfde als geld in de fik steken. Want door de hoge aanschafprijs in combinatie met harde afschrijving is het vooral jijzelf die de pijn ervaart.
M60i, de perfecte BMW X5
Want de allerbeste BMW X5 is de M60i. Niet de M Competition, want dat is een kneiterhard stuiterapparaat op wielen. Nee, je zoekt comfort. En het liefste een V8 natuurlijk, want dat is fantastisch rustig rijden. De M60i heeft dat in huis, echter door keiharde belastingen wordt deze aandrijflijn enorm gestraft. Daarom kost deze BMW X5 M60i op Marktplaats maar liefst 215.484 euro.

Ja das een sloot geld voor een BMW X5. Doodzonde, want een ieder die een M60i heeft gereden kan beamen dat dit een fantastisch beest is. Met 532 pk kom je geen vermogen te kort en omdat het geen volbloed M is heb je met een relatief comfortabel onderstel te maken. Een BMW XM is, door zijn plug-in hybride aandrijflijn, de goedkopere auto in aanschaf. Maar stiekem is deze veel beter. En minder lelijk.

Op het moment van schrijven staat er slechts één X5 M60i op Marktplaats. Deze dus. Met 2.500 km op de klok en bouwjaar 2025 een zo goed als nieuwe auto eigenlijk. De zwarte velgen, ik vergeef het ‘m. Door het Nederlandse belastingssysteem heeft deze X5 het al zwaar genoeg.

Voor de rest zit er alles op. Een adaptief onderstel, Bower & Wilkins geluid, stoelen met massagefunctie én een ronkende 4.4 liter grote V8. Goed voor 532 pk, waardoor je in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Meer heeft een weldenkend mens niet nodig.

Maar ja. De beste BMW X5 die niemand gaat kopen, want meer dan twee ton voor zo’n SUV is all the money. Toch wil ik ‘m.
Tja, das nou jammer… geen stuurwiel verwarming… Anders had ik um zeker gekocht…
Wat een ontzettend goeie grap zeg. Jammer dat we dat hier niet zo vaak zien
Is dit geen optie die je via het scherm aanzet vanaf de facelift? Men kon besparen op een knopje dus zal men dat wel gedaan hebben.
Soms zorgt hetzelfde knopje waar de stoelverwarming mee ingeschakeld wordt ook voor de (gelijktijdige) inschakeling van de stuurwielverwarming. In mijn ogen een beetje een rare constructie.
Heeft ie wel vanaf de LCI is het via het scherm
Is zelfs te zien op de advertentie foto’s. We zien je foto’s binnenkort wel verschijnen!
Vind je ‘t gek???
Een X5 50e helemaal afgeladen met opties kost nieuw EUR 130k en is slechts 0,5 seconde langzamer naar de 100 km/h….
in belgie heb je M60 vanaf €120.460
Ja, daag!!
Da’s net zoiets als een zak patat vergelijken met een zak frietekes….totaal andere zak!!!
Ja en dus hoe wil je een hybride 6 in lijn vergelijken met een V8. Totaal andere beleving. Als je BMW V8 hebt gereden dan zul je dat begrijpen. Die 0,5 seconden is irrelevant
Ik heb er nooit mee gereden, maar is het echt zo anders ja? Beiden hebben veel vermogen en koppel. Wat maakt het enorme verschil? Geluid van de v8 zal wel wat leuker zijn, maar voor de rest. Misschien zit ik er ver naast!
Bij het tankstatiom maakt het heel veel verschil
Dat de V8 veel lekkerder zal rijden, dat geloof ik wel….Maar hoe groot mag het verschil in beleving zijn dan om het prijsverschil van ruim een ton te rechtvaardigen?
Is dit formaat suv niet het beste af met een stevige diesel? X5 is wel een lekkere km vreter
Zeker. Eigenlijk past de gewone 30d het beste er bij. Meest betrouwbaar van de 3 6pitters, en genoeg vermogen om lekker van zijn plek te komen.
Als berijder van een G05 met de 30d kan ik het alleen maar hartgrondig met je eens zijn. Meer dan 300 pk is totaal zinloos, het is geen raceauto en met het vermogen van de 30d kom je niets tekort in het verkeer.
Ik ben in bezit een pre LCI en dit heeft geen diesel per se nodig. Vroeger wel maar nu merk het verschil niet meer.
Of een uit 2023 voor anderhalve ton:
https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/bmw/x5/v/2024-benzine-6377831
Wel heel jammer datczulke mooie en kwalitatieve autos niet verkocht mogen worden van de overheid en europa. Het is nog een duirzame auto ook als je kijkt naar de levensduur.
Zag pas een x7 m50d rijden, maar dan wel op brits kenteken.
Dit soort auto’s mogen zeker wel verkocht worden. Er zit zoveel belasting op dat de minister van financiën je zelfs thuis persoonlijk komt bedanken (maar de meeste mensen doen niet open omdat ze denken dat het een Jehova’s getuige is).
En nu een artikel over de GLS en dan de Touareg en de Q7…
Stuk voor stuk mooie auto’s maat relatief onbetaalbaar helaas.
Hoezo heeft deze auto M60i als type-aanduiding?!
Gezien motorinhoud is het toch een M44i….
Welkom in de 21e eeuw?
Mooi ding, op de velgen na, qua kleuren binnen en buiten dezelfde spec als de 5 van mij :-)