Welke auto dan wel?
Rozen zijn rood, gras is groen, de lucht is blauw en de best verkochte sportwagen is een Mazda MX-5. Er zijn zo van de zekerheden waar we met gemak op terug kunnen vallen. Maar vandaag gaan we het even niet hebben over die overgewaardeerde origami-skelter (© @e1000bmw523i). Het is namelijk de Ford Mustang welke op dit moment de best verkochte sportwagen is. Nu is de term sportwagen vrij polyinterpretabel, maar in de categorie sportieve fun-auto’s is de Mustang nu alweer drie jaar op rij de meest populaire.
Dat komt mede omdat Ford nu een wereldauto heeft gemaakt van de Ford Mustang. De Ponycar is nu leverbaar in 146 landen. In de afgelopen 12 maanden werden er maar liefst 125.809 exemplaren van verkocht. In totaal zijn er van de zesde generatie Mustang maar liefst 418.000 stuks gebouwd én verkocht. Europa draagt beperkt bij aan deze aantallen. Er zijn nu zo’n 35.000 nieuwe Mustangs in Europa, waarvan 13.100 stuks de afgelopen 12 maanden erbij kwamen. De grootste markten in Europa zijn Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Zweden. In Nederland zit de Mustang in een lastig hoekje. Ondanks extreme belastingen zijn er per jaar enkele tientallen autoliefhebbers die eens iets anders kiezen dan een Audi A5 of BMW 4 Serie.
In de afgelopen 12 maanden werden de meeste exemplaren verkocht in, hoe kan het ook anders, de Verenigde Staten. 82.000 Mustangs vonden daar een nieuwe eigenaar. Ondanks dat China niet een land is met een musclecar cultuur, werden er toch 7.000 orders uitgeschreven voor de tweedeurs Ford. De Mustang is er in verschillende smaakjes. De V6 is sinds de facelift bedankt voor zijn diensten. Er is een EcoBoost (290 pk) of een V8 (450 pk). De meest populaire configuratie wereldwijd is de Mustang Coupé met V8 motor. Behalve in Nederland, dan.
torsen zegt
Ik verwachtte een F-type.
Stomme british racing green mustang.
kurtb zegt
@torsen: En terecht de F-type is een sportwagen, dit niet.
O plaat zegt
@kurtb:
Dit is toch een volbloed 2+2 sport coupé hoor, ik zou zelf verder durven gaan en zeggen dat de Mustang DE benchmark is voor 2+2 sportwagens (de laatste 54jaar toch). Ja E30 liefhebbers ik ben bereid dit standpunt een ganse avond te verdedigen in een kroeg naar keuze.
bitteeinbit zegt
@shiva: sportwagen en sportcoupé lijkt misschien veel elkaar maar het is in mijn optiek toch echt iets anders. Een mustang is en blijft een Ponycar. En geen sportwagen, wel een erg leuke coupe overigens.
alfapeter zegt
@bitteeinbit: De kroeg is inderdaad de plek om zo’n bezopen mening te verdedigen.
alfapeter zegt
@alfapeter: was bedoeld voor shiva
O plaat zegt
@bitteeinbit:
Dan zijn de 4 serie, A5 coupe, en zelf de Nissan GTR ook geen sportwagens met jouw criteria.
bitteeinbit zegt
@shiva: klopt 4 serie en a5 zijn geen sportwagens. Ondanks dat een GTR een 2+2 is kun je hier wel spreken van een sportwagen. De GTR ook met een heel ander idee opgebouwd dan die coupés die jij noemt. Dat de mustang een benchmark is ben ik met je eens, echter niet in de categorie sportwagen naar mijn mening.
kurtb zegt
@shiva: Wat een onzin.
Ik hoef maar één woordje te zeggen om die onzin weg te vegen: versnellingsbak.
O plaat zegt
@kurtb:
Want Mustangs hebben geen versnellings bak, die doen alles met één versnelling. De enige merken die een snelle 2+2 coupe die zo wel op sportief vlak, op comfort en op gebied van design scoren waren Maserati en Aston Martin. Ford maakte als eerste een betaalbare varriant hier op en elk merk volgde. Zie Camaro Challenger. Maar ook in Europa haalden ze hun mosterd bij Ford kijk hoe ze bij BMW van het oudbollig design van de 2002 over gingen naar een E9 (voorloper van de 3/4 serie) gingen met de afmetingen, luxe, en sportief design. In 1968.. 4jaar na Ford. Toen Ford in 2005 met hun retro Mustangs kwam volgde elk merk ook. Benchmark dus.
Esprit_de_Flandre zegt
@shiva: Mèh, niet akkoord, vooral niet met je stelling over de ’05 Mustang.
Ten eerste is de Mustang nooit weggeweest (van de US markt). Het was gewoon een heel lelijk ding van de jaren ’80 tot ’04. Ford heeft dus wel een goeie zet gedaan om de 5e generatie te baseren op de 1e, en dus zeer retro te gaan, maar dat was een trend die toen al een tijdje in de lucht ging. Denk aan de Chrysler 300C van hetzelfde jaar, maar ook de VW Beetle (’98), de nieuwe mini (’01), en nog een hoop concepten die toen circuleerden.
Leuk dat ze er succes mee gehaald hebben, en daardoor ook genoeg zelfvertrouwen om het ding nu nog breder, wereldwijd, uit te rollen. Maar een benchmark zou ik het daarom niet noemen…
O plaat zegt
@kurtb:
Smartphone liep vast tijdens het typen.. Sorry voor de spelling.
iphonistvongates zegt
Ik begrijp het wel. Zelfs de producers van de serie Gotham hebben het licht gezien en besloten om de jonge Bruce Wayne in een prachtige matzwarte Mustang V8 rond te laten rijden. De Dolby Digital Plus soundtrack is fantastich elke keer als het gaspedaal ingedrukt wordt.
mashell zegt
@iphonistvongates: is het een low budget TV serie?
iphonistvongates zegt
@mashell: Ja, alle tv series zijn low budget behalve HBO Westworld en de aanstaande spinoffs van Game Of Thrones ($500 miljoen). Ik begrijp uw sarcasme…well played!
mashell zegt
@iphonistvongates: Hoezo sarcasme? Bruce Wayne is miljardair. En als hij dat al niet was dan zeker wel na de enorme hoeveelheid Batman films (de Lego Batman film is met afstand de beste) van de laatste jaren. Zo’n miljardair rijdt toch geen Mustang?
thestino zegt
Hier in België spot ik vooral de Ecoboost modellen. Ik vind dat echt jammer. Dan moet je geen Mustang kopen…
dromedaris zegt
@thestino: idd. Das zoals een Cayman kopen bij Porsche.
viezefreddyw zegt
@dromedaris: Daar ben ik het niet mee eens. Een Cayman is juist een raszuivere sportwagen. Uiteraard is de GT4 daarvan het beste voorbeeld maar een Cayman R, GTS en zelfs een S bewijzen het ook.
dromedaris zegt
@viezefreddyw: a poor man’s Porsche.
thomcarspotter zegt
@dromedaris: mocht ik ooit het geld hebben voor een 911 Carrera S, dan zou ik zeker voor een Cayman gaan! Stuk mooier!
tjorque zegt
@dromedaris: ik dacht dat de boxter dat was?
bakbanaan zegt
@dromedaris: een cayman of boxster zijn beide echte porsches, rijervaring doet niet onder aan een 911…
ty5500 zegt
@thestino: dat is een beetje als zeggen dat elke Bmw 4 die geen m4 is zonde is. Die ecoboosts zijn anders best wel snel. En als dat voor meer mustangs zorgt ben ik niet tegen. Zelfde verhaal bij de camaro. Je ziet voornamelijk in europa de viercilinders maar dit zijn toch ook zeer snelle auto’s.
stefanvts16v zegt
@willeme:
-Edit: thanks!-
“Dankzij extreme belastingen zijn er per jaar enkele tientallen autoliefhebbers die eens iets anders kiezen dan een Audi A5 of BMW 4 Serie.”
Ik denk dat je hier “ondanks” in plaats van “dankzij” bedoelde.
Verder, lekker bezig de afgelopen dagen. Erg leuk leesvoer, keep it up!
willeme zegt
@stefanvts16v: Dankzij is inderdaad niet in de positieve zin des woords! Het is inmiddels aangepast, dankjewel!
str8six zegt
Over de hele wereld dus blijkbaar betaalbaar behalve hier in Nederland.
gove zegt
je vergeet Zwitserland, daar worden reteveel van die dingen geregistreerd, ( je telt de registraties niet alleen verkoop aantallen die ford eruit flapt)
jessepinkman zegt
Als ik in Belgie zou wonen zou ik zonder twijfel de V8 kopen voor €49k. In Nederland €112k, absurd.
SimonMc zegt
@jessepinkman: Ik niet. De jaarlijkse verkeersbelasting is 3518 EUR voor de V8 en 537 EUR voor de 4 cilinder.
De eenmalige inschrijving is afhankelijk van het bouwjaar ( of nieuw of 2de hands ), maar ik heb het voor de gein even gesimuleerd:
Een 2de handse V8 van 2017, kost 10.928 EUR om in te schrijven, een 2de handse 4 cilinder van 2017, kost 1813 EUR om in te schrijven.
SimonMc zegt
@simonmc: Ik heb nu een Saab met een 2.3 liter en 2 jaar ervoor een met 2.0 gehad. Terwijl de cilinderinhoud maar 0.3 liter verschil is, is mijn jaarlijkse wegentaks van 400 naar 700 Euro gegaan. De CO2-uitstoot heeft ook invloed, maar daar zal het in mijn geval niet aan liggen. Het verschil is maar 3 gram.
Dutchdriftking zegt
Als zo´n mooie donker groene V8 in NL nu eens aangeboden zou worden voor 60 mile, dan heb je een top deal! Jammer maar helaas…
alcantara zegt
Kan nooit, zou nog eerder 911 zeggen.
futse zegt
@alcantara: kan nooit? Waarom niet?
alcantara zegt
@futse: Omdat je ze zelden tegenkomt, in tegenstelling tot een 911