• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe – UPDATED

Auteur: RubenPriest, gepost 4 oktober 2021 om 11:00 – 49 Reacties

De best verkochte EV's van 2021 tot nu toe

We nemen een duik in de verkopen, want wat zijn de best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe?

Het is oktober. Dat betekent een paar dingen. We zijn bijvoorbeeld het laatste kwartaal ingegaan. En daardoor kunnen we terugblikken op de eerste drie kwartalen van dit jaar, want de verkoopcijfers tot en met september 2021 zijn binnen. In de laatste maanden kan er nog van alles gebeuren met betrekking tot de elektrische autoverkopen. Want, bijtelling. Nog even snel auto’s op kenteken jassen voordat 1 januari op de kalender staat.

best verkochte EV's 2021

In dit artikel nemen we de best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe onder de loep. Wie staat er aan kop? En hoe zit het met de rest van deze top 15? In totaal zijn er tot en met september 2021 slechts 235.977 auto’s verkocht. Dat is inclusief benzine- en dieselauto’s. Een daling van 4,9 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2020 (248.206). Volgens BOVAG en RAI Vereniging zijn de dalende verkopen te wijten aan de aanhoudende chiptekorten in de industrie. Wachttijden lopen op, waardoor auto’s niet geleverd worden.

best verkochte EV's 2021

Van alle nieuwe auto’s in 2021 heeft 33,5 procent een hybride aandrijflijn. Een flink verschil met vorig jaar, toen betrof dit aantal 17 procent. Het marktaandeel voor volledig elektrische auto’s ligt op 12,7 procent. Een stijging van één procent in vergelijking met de eerste 9 maanden van 2020. In totaal zijn er dit jaar 29.861 elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van 28.785 tot en met september vorig jaar. Maar welke auto scoort het beste tot nu toe?

UPDATE VAN ONDERSTAANDE TABEL: de cijfers wat rommelig met in sommige gevallen PHEV’s die werden meegeteld. Bovendien ontbraken er een aantal auto’s.

Best verkochte EV’s van 2021 tot nu toe (jan t/m sept 2021)

  1. Kia (e)-Niro (3.650)*
  2. Skoda Enyaq (3.602)
  3. Ford Mustang Mach-E (2.252)
  4. Volkswagen ID.4 (1.993)
  5. Tesla Model 3 (1.482)
  6. BMW iX3 (1.351)
  7. Volvo XC40 (1.185)
  8. Renault ZOE (991)
  9. Nissan Leaf (917)
  10. Peugeot e-208 (815)
  11. Polestar 2 (775)
  12. Peugeot e-2008 (725)
  13. Mercedes EQA (694)
  14. MG ZS (605)
  15. Volkswagen ID.3 (575)

Ook interessant!

  • Autoblog EV 10 Daagse 2021
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    EV's import en export 2021 tot nu toe
  • Energievoorschot
    Energievoorschot niet altijd een zegen voor EV-rijder

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, Elektrisch, ev10daagse-2021, lijstjes, rai-vereniging, vwe

Vorig bericht: « Zlatan Ibrahimović is jarig en koopt een Ferrari van 500.000 euro
Volgend bericht: 2 Serie Active Tourer heeft OOK een gigantische neus »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    4 oktober 2021 om 11:19

    Veel Skoda Enyaq en VW’s id4 valt me op, doet VW AG wel goed…. en bijna net zoveel Taycans als Mazda’s… doen ze ook goed bij VW AG!😉👍

    Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    4 oktober 2021 om 11:20

    Die Enyaq verbaasd me wel, zie ik niet zoveel rijden. Z’n 2 volkswagen broertjes wel. Zie ook redelijk wat iX3’s rijden maar die is nog niet het hele jaar leverbaar zeker?

    Login om te reageren
    • erce zegt

      4 oktober 2021 om 11:39

      Klop, iX3 wordt pas sinds juni uitgeleverd. Ik zie er ook behoorlijk veel rijden (maar dat komt omdat ik er op zit te wachten ;-) De Skoda Enyaq zie ik in de randstad overigens zeer regelmatig.

      Login om te reageren
      • The Stig NL zegt

        4 oktober 2021 om 11:49

        @erce: Ik woon ook in de Randstad en inderdaad, je ziet ze best vaak. En elke keer weer, denk ik: godsamme, als dat de toekomst is… wat een horror…

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          4 oktober 2021 om 13:35

          @00carguy00: de iX3 is nog wel vooruitstrevend. Maar de 3 serie proberen ze echt hardhandig aan zijn einde te brengen.

          Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    4 oktober 2021 om 11:28

    Dan kunnen we toch wel stellen dat de ID.3 als “De Nieuwe Golf” best geflopt is. Althans, in Nederland.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      4 oktober 2021 om 12:17

      @bernoulli: gek genoeg doet die het in de rest van EU wel erg goed

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      4 oktober 2021 om 12:28

      @bernoulli: In welk opzicht?

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      4 oktober 2021 om 12:31

      Inderdaad. Maar die gaat nog wel een eindspurtje doen dit jaar, veel uit voorraad leverbaar voor wie geen zin heeft in 2022 bijtelling.

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      4 oktober 2021 om 13:51

      @bernoulli: de nieuwe Golf is…. de Niro!

      Login om te reageren
  4. goodvibrations zegt

    4 oktober 2021 om 11:30

    Nu is dit natuurlijk alleen Nederland, maar iedereen die beweert dat er niet ingelopen wordt op Tesla zit er inmiddels toch echt wel naast..
    De Hyundai, Kia en de VW-groep zijn inmiddels lekker bezig en worden dus duidelijk als meer value voor money beschouwd. Ik verwacht dat Tesla nog wel terug komt met de model-Y zodra die vanuit Berlijn leverbaar wordt.. En Tesla heeft minder last van de chip problematiek.. De ID3 is niet helemaal geworden wat er van verwacht werd..

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      4 oktober 2021 om 11:36

      Voordeel van de traditionele autobouwers is ook dat je er gewoon om de hoek naartoe kan zoals gewend. En niet iets online bestellen en het dan later ergens in de haven ophalen.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        4 oktober 2021 om 11:48

        @bernoulli: ik heb een paar jaar geleden mijn traditionele auto volledig online besteld via de portal van de leasemij, geen dealer aan te pas gekomen. Ook niet gemist overigens. Blijf me altijd verbazen hoe je als bestellende leaserijder een showroom in kunt lopen en er werkelijk niemand is die zijn hok uit komt om te vragen op welke manier hij zou kunnen helpen. Of je nu op dinsdag ochtend in pak binnen loopt of op zaterdag met een kleine versie van mij erbij.
        Proefrit van max 30 min, en beginnen te lachen als je hem een weekend wilt hebben.

        BMW, Audi, VW, MB allemaal hetzelfde verhaal. Om vervolgens bij de aflevering wel zo direct te zijn om voor de tevredenheid om een 10 te vragen en of ik hem wel in onderhoud bij hen wil brengen. Bij de eerste een 0 vergeten (en gepikeerd mij terug bellen!) en bij de tweede doet het service center van de leasemij prima werk 👌

        Toen ik bij de leasemij dit relaas deed, was het antwoord heel simpel: meneer, wij hebben nagenoeg alle modellen rijden in de huur vloot dus regelen graag de proefrit voor u bij de volgende keer.

        Dealers worden agenten, autonomie gaat snel foetsie.

        Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          4 oktober 2021 om 11:56

          Tijd voor een Lexus! Dan zul je een andere beleving hebben! Geen kwaliteitsissues, vriendelijke mensen en geen absurde tarieven… Helaas hebben ze nog geen concurrerende EV…

          Login om te reageren
          • Variomatic zegt

            4 oktober 2021 om 15:38

            @goodvibrations: geen absurde tarieven..? Uurlonen liggen er net zo hoog en de onderdeelprijzen liggen vaak fors hoger (o.a. omdat er bijna geen aftermarket te krijgen is en veel uit Japan moet komen).. maar dat zie je ook bij Toyota, Mazda.

            Login om te reageren
            • goodvibrations zegt

              4 oktober 2021 om 16:02

              Een beetje beurt is niet duurder dan andere (premium) merken. En dat is met haal en breng service..
              Dat die onderdelen duurder zijn heb ik nog niets van gemerkt.. want: er gaat nooit iets stuk.. slijt delen (remschijven etc.) zijn niet duurder.. Maar mocht je een andere bak of motor nodig hebben, die kosten ook niets omdat ze overal met een laag stof op de plank liggen…

              Login om te reageren
            • redbeams zegt

              4 oktober 2021 om 19:36

              @variomatic: Onderdelen mogen duurder zijn als ze langer meegaan…of koop je je schoenen ook altijd bij de primark?

              Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          4 oktober 2021 om 12:05

          Mijn ervaring met dealers is gelukkig heel anders.

          Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          4 oktober 2021 om 15:16

          @bischero: en terecht!!! Mijn vrouw mocht hier in België ook een firmawagen kiezen….schandalig welke kortingen er dan gegeven worden. Ga ik in dezelfde garage een wagen kopen mag ik minstens een paar duizend meer aftikken voor dezelfde wagen…(en dan praat ik nog niet over de stront en streken dat zulke mannen bijhebben, ga je voor een onderhoud bij MB en zit je te wachten staan ze daar tijdens hun uren en moet het snel gaan we ze zijn aan het “werk”)

          Login om te reageren
          • Redrum zegt

            4 oktober 2021 om 20:16

            Tja, fleet korting zit zo rond de 13/14% dat krijg je nooit als particulier maar dat is ook een beetje logisch

            Login om te reageren
      • Redrum zegt

        4 oktober 2021 om 20:15

        In de haven? De mijne stond gewoon te glimmen in de showroom / afleverruimte zoals bij de “pwemium” merken.
        De Niro doet het goed maar dat is dan ook de Dacia onder de EVs….betaalbaar, correct uitgerust dus een goede keuze voor velen.

        Login om te reageren
    • harrie zegt

      4 oktober 2021 om 12:34

      De Y is pas een maand leverbaar dus het zijn al erg knappe cijfers, maar ben ook benieuwd naar de prijs van de Duitsland versie zonder import tax.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 oktober 2021 om 12:35

      @goodvibrations: Tesla verkoopt afgelopen kwartaal weer meer dan daarvoor. Denk je nu echt dat zich zorgen maken om Nederland of zelfs Europa? Dat komt volgend jaar pas als de Y’s uit Berlijn hier verkocht worden. Zo lang ze hun productie gemakkelijk kwijt raken (zoek de levertijden maar eens op) is het geen kwestie van concurrentie met andere EVs maar met brandstofmodellen. De EV taart wordt steeds groter en iedereen krijgt een groter stuk.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        4 oktober 2021 om 14:05

        @flutterby Ik denk dat Tesla zich nergens zorgen om hoeft te maken. Hooguit dat ze op den duur de nr. 1 positie af moeten gaan staan aan de VAG groep of Hyundai & KIA.. Maar ook dat kan nog wel eens een poos gaan duren…
        Ik ben ook geen Tesla hater of zo, ze zijn nog nr. 1 en op AI zelfs veel meer dan dat. Maar “Tesla wappies” die denken dat de rest straks niet meer bestaat hebben het echt wel mis.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 oktober 2021 om 15:22

          @goodvibrations: Volkswagen, Kia en Hyundai redden zich wel. De andere durf ik geen geld op te wedden dat ze de transitie gaan overleven. Vergeet niet dat de meeste enorme schulden hebben waarvan de investering zit in de productie van een brandstof aandrijflijn. Daarnaast beginnen de Chinezen ook door te krijgen hoe ze een auto moeten maken, ongeacht de aandrijflijn.

          Login om te reageren
        • Curacars.com zegt

          11 oktober 2021 om 20:42

          Als je kijkt wat er boven de Tesla 3 staat, zijn het alleen maar mid-sized SUVs, die worden volgend jaar door de Model Y weg gevaagd. Lijkt erop dat heel Nederland tegenwoordig ook een SUV wil en de hatchbacks en sedans links laten liggen.

          Login om te reageren
  5. meetsysteem zegt

    4 oktober 2021 om 11:37

    @bartteeuwen: Die Enyaq valt niet zo op omdat ie op een ‘normale’ auto lijkt. Verkoopt toch beter dan de VW-broertjes samen blijkbaar.

    Login om te reageren
  6. meetsysteem zegt

    4 oktober 2021 om 11:39

    De Y stoomt ook lekker op zo te zien.

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      4 oktober 2021 om 11:49

      @meetsysteem: hier in het dorp rijden er al 5, maar mijn ogen zijn er nog niet van hersteld

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        4 oktober 2021 om 11:59

        Y-en? Das veel, ik heb er nog nooit een gezien. En hier in de straat staan wel vijf drieën van het Merk van Musk. Dus geen Teslavrije zone hier.

        Dan wacht ik maar in spanning en met zonnebril af, eventueel met een teiltje. Bedankt voor de tip!

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          4 oktober 2021 om 15:52

          @meetsysteem: ja Y-en, met N kenteken. 3 wit, 2 grijs. Ding klopt design technisch echt voor geen meter, de 3 heeft al geen knap gezichtje, de Y ziet eruit alsof er een lachgas module in is ontploft.

          Login om te reageren
          • meetsysteem zegt

            4 oktober 2021 om 22:02

            Ok, als ik het goed begrijp het electrische equivalent van de gewezen Multipla. Brr. Dan hebben de Koreanen het beter begrepen.

            Login om te reageren
  7. ghini zegt

    4 oktober 2021 om 11:50

    ID3 575 dit hele jaar? Waren er toch al paar duizend?

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      4 oktober 2021 om 19:19

      @ghini: lucht verkopen ze.

      Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    4 oktober 2021 om 11:59

    Van allemaal stuk voor stuk teveel verkocht dus…

    Login om te reageren
  9. Friez zegt

    4 oktober 2021 om 11:59

    Weet iemand waar je een completere lijst kunt vinden? Ben wel eens benieuwd naar de cijfers van de e-208, Corsa-e en Mini Electric

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      4 oktober 2021 om 12:01

      Autoblog weet dat misschien, stuur ze een briefkaart.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      4 oktober 2021 om 12:35

      Hier: https://www.raivereniging.nl/pers/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html

      Login om te reageren
      • Friez zegt

        4 oktober 2021 om 14:00

        @bernoulli: thanks!

        Login om te reageren
    • volt zegt

      4 oktober 2021 om 14:16

      De lijst klopt niet helemaal (helemaal niet is een betere omschrijving) volgens opendata.rdw.nl o.a.:

      KIA e-NIRO 3704
      BMW IX3 1406
      VOLVO XC40 1188
      RENAULT ZOE 990
      PEUGEOT e-208 868
      MINI COOPER SE 580
      OPEL CORSA-e 550
      HYUNDAI KONA Electric 295
      etc.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        4 oktober 2021 om 15:54

        @volt: deze sluit beter aan op wat ik zoals zie rijden. 👍

        Login om te reageren
  10. flutterby zegt

    4 oktober 2021 om 12:06

    Porsche doet goeie zaken!

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    4 oktober 2021 om 13:01

    BOVAG en RAI Vereniging maakt geen onderscheid bij sommige modellen tussen volledig elektrisch en (plug-in) hybride…..

    Kom op BOVAG en RAI. Het is go3dverdo3me bijna 2022! Krijg je po3p bij elkaar!

    Login om te reageren
  12. marco22 zegt

    4 oktober 2021 om 14:03

    Waar is de XC40? Informatie op brandstofsoort/aandrijflijn is gewoon te filteren. Lekkere data zo….

    Login om te reageren
  13. exclusivecarspotter zegt

    4 oktober 2021 om 14:03

    Op kentekenradar.nl vindt je de registraties specifiek per aandrijving inclusief een onderscheid tussen hybrides en ev’s

    Login om te reageren
  14. rogerzz zegt

    4 oktober 2021 om 21:46

    Pfoei wat een deprimerend lijstje. Doe mij de Enyaq maar, 48k voor best veel auto met de accu-upgrade. Niet snel, best ruim, prima interieur. De iX3 is ook wel leuk, maar zonder de instap-accu ben je zo 80k kwijt.

    Ik ben ook erg benieuwd welk deel hiervan lease is (per auto graag) en welk deel van eigen geld is gekocht.

    Login om te reageren
  15. x1f48 zegt

    4 oktober 2021 om 22:26

    Gaat ook interessant worden hoe goed de Koreanen het gaan doen met de ioniq 5 en ev6. Levering van deze auto’s begint nu ook los te lopen

    Login om te reageren
  16. mustang750supersnake zegt

    5 oktober 2021 om 23:51

    kan me niet voorstellen dat dr van de mach e zoveel hier verkocht zijn….

    Login om te reageren
  17. mustang750supersnake zegt

    5 oktober 2021 om 23:53

    wat voor wagen is dat eigenlijk bovenaan? de skoda??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North