Welke elektrische auto’s zie jij het vaakst op de weg rijden? Dit zijn de best verkochte EV’s tot nu toe dit jaar.
De verkoopcijfers van elektrische auto’s zijn altijd een beetje raar. Dat heeft natuurlijk alles met de bijtelling van elektrische auto’s te maken. Veruit de meeste elektrische auto’s worden verkocht binnen een zakelijke kring. Hoe aantrekkelijker de bijtelling, hoe populairder een model is. Kwaliteit, uitstraling en betrouwbaarheid zijn dus niet de hoofdfactor in dit lijstje. De auto’s worden met name gekozen vanwege het financiële plaatje.
Op basis van cijfers van VWE Automotive check je hieronder de 15 best verkochte elektrische auto’s. De verkoopcijfers zijn van de eerste drie kwartalen, dus van januari tot en met september 2020.
Wat valt er op?
Er vallen een aantal zaken op. Door de strengere bijtellingsregels heeft met name Tesla een enorme klap te verwerken. Desalniettemin staat de Amerikaanse autofabrikant voorlopig op een tweede plek. Verder valt op dat nieuwkomer MG het bijna tot de top 5 weet te schoppen. Een Chinese auto in de top 5 best verkochte elektrische auto’s, wie had dat vijf jaar geleden gedacht? De usual suspects keren ook weer terug in dit lijstje. Er zijn tevens een aantal nieuwkomers te vinden. Zelfs modellen die nog maar net op de markt zijn, zoals de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3. De goedkoopste elektrische auto’s van het lijstje zijn de Skoda Citigo e-iV en de Renault Zoe.
In het lijstje pakken we niet alleen de best verkochte EV’s erbij. We vergelijken ze ook met de cijfers van dezelfde periode in 2019. Voor de nieuwe modellen gaat deze vergelijking niet op. Voor de modellen die al wat langer meegaan is het echter interessant om te zien hoe 2019 het deed in vergelijking met nu.
Dit zijn de best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe:
Merk + Model | 2019 Q1-3 | 2020 Q1-3 | Groei 2020 | |
1 | Kia e-Niro | 2.528 | 4.397 | 74% |
2 | Tesla Model 3 | 13.582 | 4.381 | -68% |
3 | VW e-Golf | 2.337 | 3.084 | 32% |
4 | Hyundai Kona | 3.697 | 2.707 | -27% |
5 | Renault ZOE | 1.319 | 1.546 | 17% |
6 | MG ZS | – | 1.539 | – |
7 | Opel Ampera-e | 388 | 1.381 | 256% |
8 | Nissan LEAF | 2.107 | 1.285 | -39% |
9 | Skoda Citigo e-iV | – | 1.204 | – |
10 | Audi e-tron | 732 | 1.061 | 45% |
11 | Mini Electric | – | 1.054 | – |
12 | BMW i3 | 1.780 | 831 | -53% |
13 | Opel Corsa-e | – | 740 | – |
14 | Peugeot e-208 | – | 695 | – |
15 | VW ID.3 | – | 610 | – |
flutterby zegt
Kia is goed bezig. Persoonlijk vind ik de Niro ook wat beter ogen dan de Kona.
Stellantis rules the sky zegt
Verkocht of door de dealer op kenteken geregistreerd vraag ik mij dan altijd af.
Jantje_555 zegt
exact…dat zou ik ook wel eens willen weten! Zeker met de nieuwe regels binnen 2,5 maand!
fanboy zegt
@psarulez:
De meeste hiervan zijn daadwerkelijk verkocht, want er zijn al genoeg leveringsproblemen. Dus voornamelijk echte verkopen.
Uitzondering is de Ampera-e, waarvan productie is gestopt voor de Opel-versie (is een General Motors auto, en Open is nu van PSA)
Daar staan gewoon voorraad auto’s online te koop allang op kenteken. DIe ze met korting verkopen.
Het mooie daarvan is dat ze met flinke prijsverlaging verkocht worden en veel waar voor hun geld bieden. Ik heb hem zelf ook.
henkp1 zegt
Andere uitzondering: VW Golf, alvast maar wat op kenteken gezet en ID3: demo en voorraadwagens. Ja nog even wat langer op voorraad staan. En ID3 is voorlopig ook niet nieuw, zijn gewoon een jaar oud en hebben ergens in het gras gestaan, wachtende op een halfwassen update.
flutterby zegt
@psarulez: de vraag blijft groter dan het aanbod.. Ondanks corona en de vele leaseauto’s die nog een jaartje extra mogen.
Joerek zegt
Op kenteken gezet lijkt me, want die gegevens zijn publiek.
Tevens zal dat in 99% vd gevallen ook dezelfde week van de werkelijke verkoop zijn (overhandiging). Wat doet dat er precies toe mbt de metrics?
Of bedoel je besteldatum, wanneer de order is geplaatst. Dat is niet hetzelfde als de verkoopdatum.
Stellantis rules the sky zegt
Op kenteken zetten kan een dealer ook, maar dan wil hij alsnog de auto doorverkopen aan een ‘eindgebruiker’.
Veel van de genoemde modellen zullen daadwerkelijk verkocht zijn, maar voor bv de E-Golf kan ik me dat niet voorstellen. Lijkt me eerder voorraad dumpen op de markt.
jometdebanjo zegt
@psarulez: dat doen dealers vaak genoeg. Ene merk meer dan andere merk
grasvreter zegt
Oooeh de e-golf, het was geen verkeerde first gen elektrische auto, maar die moet je echt niet meer willen kopen anno 2020. Ding kost wat, 35k ofzo?
Vrijwel hetzelfde als een kona iig.
meetsysteem zegt
Ja, en de Kona is een krap autootje met een rommelig modegevoelig design. Zal best prima zijn maar je moet er van houden hè
flutterby zegt
@grasvreter: Ligt eraan of je range belangrijk vind of wat mensen van je vinden en niet teveel wilt opvallen.
banaan7 zegt
@grasvreter: tweedehands kan een e golf best aantrekkelijk zijn. Zijn er genoeg te vinden
nautique206 zegt
@grasvreter: eind vorig jaar was er een private lease deal op de e golf voor 299. Deze zijn dit jaar allemaal uitgeleverd
donjunior zegt
Had toch ook wel graag de Honda-E in dit lijstje willen zien. Guitig karretje met een eigen karakter. Misschien volgend kwartaal.
flutterby zegt
@donjunior: veel te duur en ik denk dat het moeilijk is om de Mini en Fiat 500 rijders (“premium” tweede autotje) in een Honda te krijgen gezien die twee ook geëlektrificeerd zijn.
mashell zegt
@flutterby: bij Fiat trekken ze nu een flesje Barolo open omdat je ze premium genoemd hebt.
flutterby zegt
@mashell: je kan veel zeggen over Fiat, maar de mensen zijn bereid om een “premium” te betalen voor de 500 tov de concurrentie in dit segment. Dit succes snappen ze zelf trouwens ook niet, want het uitmelken ervan is zeer onsuccesvol.
goodvibrations zegt
De 500 is gewoon ook tof. Mooi interieur dat ook wel een beetje laat zien dat goed/leuk design compenseert voor kwaliteit van de materialen… Al is dat ook aardig in orde, maar niet 100% premium..
utregcity zegt
@donjunior: Helemaal mee eens. Kan ook te maken hebben dat de uitlevering wat vertraging heeft opgelopen. Ze beginnen nu zo’n beetje los te komen, of in dit geval, aan te komen (met een schip dus).
frank2b zegt
Niemand die er over gaat zeuren dat de pakjesboot met M3’s nog moet binnenlopen?
ty5500 zegt
Hopelijk is er geen zwarte piet aan boord of we zien hem nooit
henkp1 zegt
Van de zomer een nieuwe Zoe gekocht. Ik ben er blij mee.
nautique206 zegt
@henkp1: geen spijt dat je geen ID.3 hebt gekozen?
tge2 zegt
@henkp1: Ik heb van de zomer een nieuwe MX5 gekocht! Ik ben er ook erg blij mee!
gasterplancke zegt
Zag net de ID3 in het echt, antraciet. Was positief verrast.
goodvibrations zegt
Ik vind de id3 ook geslaagd van buiten.. Id4 schijnt de materialen beter op orde te hebben.. Dus wellicht doet die het erg goed straks..
gamma81 zegt
Als er zoveel e-golven? verkocht zijn, dan is de verkoop van de andere Golf dit jaar dramatisch slecht.
superfunky zegt
Het is natuurlijk maar hoe je de cijfers wilt lezen en presenteren, maar een betrouwbaarder beeld van wat er in EV aan het gebeuren is krijg je als je niet naar Q3 kijkt, maar naar 2020 YTD in NL.
Bron: https://www.raivereniging.nl/pers/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html
Wat zien we dan?
1: de groei in EV 2019 vs 2020 in NL is 0. Hoezo een fiscaal gedreven markt?
2019: 29k verkocht t/m september, 2020: 29k. Vorig jaar was Q4 een verdubbeling voor het jaar, gaan zien of dat nogmaals gebeurt, maar vermoed het wel en het volume komt ditmaal uit Germania;
2: binnen 1 jaar verliest Tesla het complete hoog segment aan de Duitsers.
Marktaandeel in dit segment, dus de Model S en X, zakt van 30% in 2019 naar 16% in 2020. Het hoog segment groeit met 44% YTD, terwijl S en X verkoop daalt met 25%. Ai, snap je de prijsverlagingen?;
3: voor iedereen die nog steeds denkt: “Tesla is King and the competition is nowhere”, Model 3 in NL in 2019: 46% van de totale EV markt in NL, in 2020 nog 16%. Zelfde voor marktaandeel van Tesla totaal: 47% in 2019 naar 16% YTD 2020.
Zelfde exercitie kun je doen voor ieder ander land waar EV al iets voorstelt, zelfde beeld.
Als je nou nog steeds denkt dat je je aandeeltjes Tesla vooral moet blijven houden, 10% onder de high, dan wens ik je heel veel rijkdom, maar nog veel meer geluk! Proost!
ab_deff zegt
Europa als sales market
https://europe.autonews.com/sales-segment/europes-no-1-selling-ev-isnt-tesla-or-vw