Welkom in 2024, waar de best verkochte cabrio een crossover betreft.
De Peugeot 207 CC, Ford Focus CC, Golf Cabriolet. Astra TwinTop. Wie kent ze nog? Zo’n 15 tot 20 jaar geleden hadden de meeste merken wel een cabrio in het aanbod. Die spoeling werd dunner en dunner. Anno 2024 shoppen voor een nieuwe cabriolet is geen eenvoudige opgave.
Zeker in het lagere segment is het zoeken met een vergrootglas. Want supercars, zoals de McLaren Artura Spider of een Ferrari 296 GTS, worden nog wel in veelvoud als cabrio of roadster aangeboden. Hoe anders is dat met de doorsnee auto’s.
Best verkochte cabrio eerste helft van 2024
Wat dat betreft is dit opmerkelijke nieuwtje misschien helemaal niet zo opmerkelijk. Automotive News bericht op basis van cijfers van Dataforce dat de Volkswagen T-Roc Cabriolet de best verkochte cabrio is van Europa in de categorie ‘best-selling mainstream convertible‘. In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht het merk 6.110 exemplaren van dit model in Europa. Geen enkele andere cabrio deed het beter.
In vergelijking met vorig jaar deed het model het wel iets minder. In het eerste halfjaar van 2023 verkocht VW 22,7 procent meer exemplaren van de T-Roc Cabriolet in vergelijking met dezelfde periode, dit jaar.
Besef even dat Mazda slechts 3.545 stuks van de MX-5 verkocht in de eerste zes maanden van dit jaar. Goed voor de tweede plek, maar ruim op afstand van de Volkswagen T-Roc Cabriolet. Best bizar eigenlijk. Een roadster pur sang verliest het van het malle ding genaamd T-Roc Cabriolet.
Zo ziet u maar. Autoliefhebbers zijn de dinosauriërs onder de nieuw autoverkopen. De gemiddelde nieuwe cabrio-koper is blijkbaar wel gecharmeerd van een open crossover. Waar de Evoque Cabriolet nooit een enorm succes werd, heeft Volkswagen toch een geliefd product weten neer te zetten met de T-Roc Cabriolet.
Pakken we voor de volledigheid ook nog even de premium jongens erbij, dus niet alleen de categorie best-selling mainstream convertible. In het premium segment staat de MINI Cabrio op één met 11.140 verkopen. Op twee de Porsche 911 Cabrio met 5.784 verkopen. En op drie de BMW 4 Serie Cabrio met 4.714 verkopen.
raspaardje zegt
Als je inmiddels gewend bent aan de rijkwaliteiten van een hoge auto dan is de stap naar dit gedrocht alweer kleiner geworden. Smaak is niet te koop.
Koop voor 25k een MX-5 of 124 Spider en je weet weer wat je gemist hebt.
Stefje zegt
Ze zagen de Evoque cabrio, schot in de roos maar te duur. Hier is de oplossing. Mijn vriendin rijdt een Q3 Sportback, maar had liever dit gehad als het niet zo onpraktisch was met een baby’tje thuis. Daar zit het verschil.
Lelijk is de auto niet. Maar over smaak valt te twisten. En je kan hem met leuke motoriseringen kopen. Daarnaast is ie vrij praktisch mee op reis, dus ik snap wel dat dit een geliefde auto is. En in Duitsland wordt ie haast verschenkt zo goedkoop is ie hier.
inflatable zegt
Het gebrek aan ruimte in een MX-5 of Fiat 124 mis ik zeker niet.. Je kan er als iemand die langer is dan 1.85m helaas niet fatsoenlijk in zitten, zeker niet met het dak dicht..
Allison Burgers zegt
Niet gek. Er zijn amper cabrio’s meer, laat staan betaalbare waarin je ook nog iets kunt meenemen,
leefvrij zegt
Na de Mini Cabrio is de VW de goedkoopste en praktisch bruikbaar met vier zitplaatsen. Daarna verdubbelen de prijzen. Heeft dus weinig te maken met Crossover uiterlijk, er is geen alternatief.
Allison Burgers zegt
De Mini Cabrio verkocht bijna het dubbele. Alleen delen ze die (God knows why) in bij de Premium Convertibles. Bij wagens als de Porsche 911 (op 2) en de BMW 4-serie (3).
Loek zegt
Ik ga mezelf hier niet populair mee maken maar ik vind dit helemaal niet zo’n vreemde of lelijke auto. Ik begrijp ‘m eigenlijk wel. Cabrio’s zijn toch vaak een auto die je kiest vanwege het open dak, niet vanwege looks of rijkwaliteiten (super duur spul daar gelaten). En men wil tegenwoordig graag crossovers, dus kies je dat.
En het werkt. Ik denk niet dat Volkswagen 6.000 exemplaren van een Golf 8 Cabrio of Beetle Cabrio had kunnen slijten dezer dagen. En als we helemaal tegen heilige huisjes aan het trappen zijn: zo lelijk is ‘ie nou ook weer niet. In ieder geval niet lelijker of mooier dan een standaard T-Roc.
lekkaah zegt
Eens. Ik vond de A3 cabrio (2008 ish) ook zo’n badkuip op wielen, maar het heeft wel wat imho. En deze doen het erg goed onder de Boomers ‘voor erbij’. Praktisch, iets hogere instap, en een bank waar je je tas op kan gooien voordat je instapt.
erwingrunn zegt
Gatver, een badkuip op wielen die het best verkocht wordt …..
bmw318i zegt
Ik rij nu een Mx5 waarin moeders zich niet veilig voelt (want klein en laag) Als ikzelf zo stram van lijf en leden wordt dat de Mx5 geen optie meer is zou een troc wellicht een alternatief kunnen zijn….
monsieurleloure zegt
Dit is de meest vreselijke auto ooit geproduceerd.
Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil…..
Johanneke zegt
De normale T-roc is al uitzonderlijk lelijk eh, dit ding…
Ik heb er een dag mee gereden vorig jaar. Met 1.0 tsi. Het was een verschrikking. Turbo lag, mega traag. Was constant plankgas aan het gaan. Kon de toerenteller niet vinden, heel bijzonder dat die niet standaard in het scherm aanwezig was bij een auto met handbak.
Ik dacht leuk, een cabrio. Nee. Het was niet leuk.
O plaat zegt
Zeer speciale lijst, de VW kost ongeveer even veel als de mini die dubbel verkoopt maar niet in de lijst staat want hij is premium. De Mustang staat wel bij de niet premium merken maar kost even veel als twee T rocs….
Johan zegt
Mijn cabrio gebruik ik elke dag, vooral voor dik 140 km woonwerk verkeer. Dus na ruim twee ton aan kilometers werden de mx5jes mij toch te oncomfortabel (wel nog steeds erg leuk voor erbij) en stapte ik over in een vierzits betaalbare comfortcabrio, een Cascada dus. Inmiddels daar ook al weer veel kilometers op gezet en voorzichtig aan het rondkijken naar een vervanger. Dat geef ik je te doen zeg. Ik val niet op de Mini en evenmin op deze T-Roc. En de rest is te duur. Ik snap deze scores dus wel, maar ga er niet aan mee doen. Kwestie van geduld, dan zijn premiumcabrios tweedehands ook best betaalbaar. Maar hoe lang die nog nieuw gebouwd gaan worden? Zo jammer dit.