We kregen een paar tips binnen van verontruste zuiderburen over de plannen van hun politieke overlords.
Autobloglezer Jurgen schrijft ons:
Ik lees net in een Belgische krant dat super95 zou vervangen worden door E10. Opgelegd door onze geliefde overheid. Kunnen jullie daar musschien meer duiding over geven in een autoblog artikel? Is dit goed voor de auto? (verbruik, slijtage, invloed op vermogen…) Sommigen zouden zelfs overwegen om super98 te gaan tanken.
En ook Jan is een beetje gepikeerd over de actie van zijn overheid:
Hallo Autoblog
Wordt er altijd maar geschreeuwd om benzine wagens aan te schaffen, gebeurd dit (link naar dit artikel)
Wat is er precies gaande? We zetten onze teleurstelling over de verloren halve hockeyfinale tegen de rode duivels even van ons af en zochten het uit.
Klaarblijkelijk heeft de Belgische overheid op aandringen van Europa in al haar wijsheid besloten om vanaf 1 januari 2017 de Super95 benzine (hetzelfde sap dat wij Nederlanders Euro95 noemen) te vervangen met 95-E10. Deze brandstof bevat 10% bio-ethanol, wat ongeveer twee keer zoveel is als de benzine normaal al stiekem bevat tegenwoordig.
De biobrandstof die doorgaans gewonnen wordt uit tarwe, suikerbieten of maïs wordt door Europa kennelijk nog steeds beschouwd als beter voor de aarde omdat de bronnen hernieuwbaar zijn. Tenminste, als je niet eerst een regenwoud vernietigd om er maïsvelden van te maken en daardoor effectief het CO2-gehalte in de lucht enorm opschroeft. Allerlei andere partijen zoals Oxfam-Novib zijn dan ook totaal niet blij met dit fenomeen omdat het de voedselprijs voor de armsten in de wereld zou verhogen, doordat de vraag naar deze gewassen stijgt.
Tevens is ethanol niet per se goed voor je motor. Ja, ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine, maar het is ook een meer bijtend goedje. Koenigsegg is er gek op, maar @alwood moet er niks van hebben. Beslis zelf wie je meer verstand toedicht.
Feit is dat ook de Belgische autoriteiten mensen die een auto van voor 2000 hebben aanraden níet te kiezen voor het nieuwe plantensap maar om over te stappen op Super98. Leuk en aardig, maar dat spul is natuurlijk wel duurder en daar zitten de Belgen niet op te wachten.
In Duitsland is al eerder een poging gedaan om de Duitser aan de biobrandstof te krijgen, maar die is schromelijk gefaald. De Duitse marktleider Aral (van de blauwe pompen) zwichtte voor de kritiek van de Bundes-burgers en schakelde weer terug naar gewone peut. Of 95-E10 in België wél een succes wordt valt nog te bezien.
Is er dan ook nog wat goeds te vertellen over dit plan? Jawel! Dat de benzine in België naar verwachting duurder gaat worden is goed nieuws voor die zeldzame overgebleven Nederlandse pomphouders in de grensstreek. Deze doorzetters die door de Nederlandse overheid kapot gemaakt zijn met accijns en dergelijke zien wellicht wat klanten terugkeren die er vanaf 1 januari minder baat bij hebben om over de grens te kijken en/of geen vegaburgers in hun tank willen hebben.
granlusso zegt
Het blijft inderdaad hypocriet om ethanol milieuvriendelijk te noemen. Laat maar lekker 95 lopen, met het geld dat daarmee verdiend wordt kan er indirect meer geld worden gestoken in alternatieven voor benzine en diesel (utopie, maar toch).
En wat betreft Duitsland: ik zie toch vaak genoeg Nederlanders vlak over de grens E10 tanken, maar dat zal wel puur zijn omdat het goedkoper is dan Euro95… Leer mij ons Nederlanders kennen.
e1000bmw zegt
@granlusso: Ik tank hier E95 (of V-power in de tijd dat de prijzen laag lagen) en in DL Superplus… :P
gregorius zegt
Maar de vraag is nog steeds niet beantwoord.
Auto’s voor en na 2000 -> wat maakt het verschil?
En met 10% Ethanol –> wat is er slechter? Hoe kan je het merken?
Bepaalde motoren van na 2000 die er slechter/beter tegen kunnen? Waaraan ligt dat?
Paar keer in het buitenland E10 tanken, doet dat ook al kwaad? Of pas bij langdurig gebruik?
kimhung zegt
@gregorius: http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10
lees het even goed door
metalmike zegt
@kimhung: ‘Sinds januari 2011 mag E10 in Nederland worden verkocht. Maar op een enkele pomp na die het nu al levert, zal E10 pas vanaf 2014 op grotere schaal aangeboden worden.’
Lekker actueel die pagina
kimhung zegt
@metalmike: je leest het half.
want het boeit niet of het artikel recent is. het gaat erom dat WIJ (autoblog en de kenners) dhr/ mevr. @gregorius antwoord geef op zn vraag. op de site word een beetje vermeld wat er kan gebeuren als je een auto hebt rond het jaartal 2000 en tankt met E-10.
endofline zegt
@gregorius: ethanol kan bij oude wagens dichtingen, leidingen in plastic en verlijmde delen aantasten in het brandstofsysteem. Dus maw er kunnen lekken optreden aan de koppelingen zoals bij de brandstoffilter of bij de meetsonde aan de tank. De metalen onderdelen zoals injectoren kunnen hier wel tegen. Na 2000 zijn er geen lijmverbindingen meer en gebruikt men andere kunsstoffen. Bij 100 proc ethanol zoals brazilie gaat moet men dan ook nog de leidingen in inox maken. Voor de motor zelf maakt het niet uit.
G-Ammo zegt
Ze hebben ooit al gezegd bij ons: ”Belgie moet hun benzine duurder maken, zo verliezen wij minder geld aan de verkoop van benzine”. Ik denk dat het ze gelukt is :) Maar zo wordt het natuurlijk niet gezegd!
oemplus zegt
Zolang er euro98 beschikbaar blijft is er niks aan de hand.
archiebald zegt
@oemplus: nou niet echt….. Ik heb een VW Golf uit 1986 en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit blok erg rare dingen gaat doet met Euro98 erin. Uit vallen bv of juist niet uit gaan. Dat soort fratsen.
oemplus zegt
@archiebald: Dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik ken het verhaal wel andersom, oude motoren die beroerd lopen op 95, en goed lopen op 98.
leemster zegt
@archiebald: heb ik nog nooit last van gehad. misschien is jou auto ooit afgesteld met inferieure brandstof in de tank( ik doe zomaar een gokje) die van mij komt uit 90 en loopt fantastisch op v-power en dergelijke.
blata zegt
Hmmm… volgena mijn kunnen fsi motoren voor 2004 hier niet tegen
m-tfsi zegt
Wat een schijnpolitiek eerste klas weer zeg….. Dus juist de mensen met een oudere auto (die vaak wat minder te besteden hebben) zouden dus verplicht worden om de duurste soort benzine te gaan tanken…… Alsof die daar op zitten te wachten.
Net zoals de milieuzones in NL, lekker de mensen die juist geen nieuwe(re) auto kunnen betalen de stad uit weren…
En nee, ik ben zelf door beiden gelukkig niet getroffen. Maar ik snap de frustratie van mensen wel.
Het allerergste, deze “maatregelen” halen toch geen ene fluit uit. Dus hogere lasten voor precies 0 baten.
G-Ammo zegt
@m-tfsi: En zo pakken ze langzaam de vrijheid af… niet gelijk van een hele groep mensen, maar van kleine groepjes… zo valt het minder op. Doet niemand er iets aan. Dit noemen ze democratie… ofzo…
leemster zegt
@G-Ammo: ofzo, precies ;)
Jantje_555 zegt
@leemster: de rijke heren zullen altijd wel een nieuwe auto rijden, de gewone man zal uiteindelijk door milieuzones en dure brandstof moeten rekenen op het OV (grappig wel dat ik kunnen rekenen op en OV in 1 zin gebruik) maar toch zal er geen andere keuze zijn.
omdat er dan uiteindelijk minder mensen met de auto gaan rijden krijgt de regering minder accijnzen binnen en zoeken ze dus naar andere zaken om meer belastingen op te betalen, zoals de belgische suiker en vet taks bv
G-Ammo zegt
@Jantje_555: En dan over een paar jaar raar staan opkijken dat beginnende bedrijven het niet redden. GOH!? Ach ja, gelukkig heeft onze overheid altijd een oplossing voor ons… of wacht… tegen ons. Oeps!
flutterby zegt
Een paar niet grappige grappen en gezanik over het milieu verder mis ik nog steeds een antwoord…
Overigens heeft de productie van voeding niks te maken met de hongersnood in de wereld. Dat komt door politiek beleid en voedselverspilling.
Senne zegt
@flutterby: Dit soort artikels zijn er iets te vaak naar mijn mening.
Een lap tekst waar je weinig of niets wijzer van word.
Wel de vraag stellen en dan vervolgens hopen dat iemand die het antwoord wél weet reageert op het artikel…
phdg zegt
@flutterby: ethanol oud vooral schadelijk voor de componenten die in contract komen met de brandstof. Leidingen en dichtingen bijvoorbeeld, deze zijn indertijd gemaakt om met benzine in contact te komen en niet met de ” agressievere ethanol en worden dan poreus en/of beginnen te lekken
phdg zegt
@phdg: oud=is
jochempie zegt
Bio-ethanol gebruikt landbouwgrond die voor voedsel gebruikt kan worden. ‘nuff said.
berlinetta zegt
@Jochempie: Volgens mij is er geen tekort aan voedsel in deze wereld. Het is alleen zeer oneerlijk verdeeld. Van al het voedsel dat wij weggooien, kan heel Afrika zich misselijk eten.
Jochempie zegt
@berlinetta: Nee, het zit net iets anders…
berlinetta zegt
@Jochempie: Dat wist ik niet. Weer iets geleerd vandaag.
MJB zegt
@Jochempie: Ondanks dat er inderdaad een redelijk tekort is aan totale voedselproductie geldt nog altijd wel het punt dat de verdeling heel krom is. Het heeft niet zoveel zin om de productie in welvarende landen op te voeren als dat eten uiteindelijk toch niet of zeer moeizaam terecht kan komen in de landen die dat nodig hebben. De productie in Afrika kan flink opgevoerd worden maar daar is westerse kennis voor nodig. Dat wordt niet altijd geaccepteerd door de lokale regimes.
leemster zegt
@jochempie: ok, mogen we natuurlijk niet de vleesindustrie vergeten als er iets is wat landbouw grond verspilt is het de vleesindustrie wel. Dit is 1 van de meest inefficiënte manier om voedsel te produceren. Dat gezegd hou ik nog steeds wel van een dikke steak op mijn bord :p
Jochempie zegt
@leemster: Ben ik ook met je eens, en als je dan vlees wilt eten, eet dan kip, dat kost veel minder resources per gewicht om te produceren dan rund of varken..
arjontje zegt
Let op! veel direct ingespoten motoren kunnen daar absoluut niet tegen.
Door de mindere smeer mogelijkheid van E10 worden de hoge druk pompen gesloopt.
mrbasa zegt
Hier in Amerika is alle beschikbare (85/88 & 90) benzine met (maximaal) 10% ethanol, je hebt geeneens keus. Dus zo slecht kan het toch niet zijn?
Is dat ook de reden waarom mijn GTI er 10pk minder schopt dan de Europese versie?
berlinetta zegt
@mrbasa: Volgens mij hebben Amerikaanse versies altijd iets minder pk dan hun Europese broertjes, maar volgens mij wel meer koppel.
mrbasa zegt
@berlinetta: echt?! Heeft iemand daar een verklaring voor?
BaRa zegt
@mrbasa: twee mogelijkheden:
– ofwel is het een schijnverschil van US HP vs. EU pk. De Britse HP is trouwens ook nog eens anders. Makkelijker om het om te rekenen naar kiloJoules, dan ben je zeker van de vergelijking
– ofwel is het een echt verschil dat voortkomt uit andere uitstoot-eisen
BaRa zegt
@BaRa: Damn. KiloWATT, niet kiloJoules. Komt er van als je aan het diëten bent…
sracert zegt
Mijn oude beestje (Honda) loopt prima op E-10, 95/98 no problems, laat maar komen. Het is ook nog wat voordeliger per liter geloof ik.
gebak zegt
Waarom moeten biobrandstoffen al keihard met de grond gelijk gemaakt worden? Het moet een eerlijke kans krijgen om een 2e generatie echt duurzame productiemethoden te ontwikkelen (waar ze nu ook volop mee bezig zijn). o.a.: http://www.duurzaamgeproduceerd.nl/onderzoek-onderwijs/20160120-co2-uit-de-atmosfeer-kan-direct-worden-omgezet-in-methanol
Bij elektrische auto’s gaat het toch ook niet altijd over de kinderarbeid die er aan verbonden is om de grondstoffen voor de accu’s te delven en dat je stiekem toch gewoon op kolen rijdt??
Er zijn genoeg materialen die wel tegen ethanol kunnen dus dit allemaal bangmakerij. Als auto’s er op ontwikkeld worden is er niks aan de hand en trek je makkelijk 200 pk uit een 1 liter motor…
ruudbmw zegt
In Duitsland lekker naar de Aral en 102 RON tanken. Al dat bio gedoe. Je schiet er toch niks mee op.
pinut187 zegt
Kom daar toch nooit..
tocae zegt
Dat Nederlanders uit de grensstreek wat meer in eigen land zullen bijtanken kan ik enkel maar toejuichen. Waar ik woon is het niet zeldzaam dat er de gewestweg potdicht zit … enkel en alleen om dat er wagens met Nederlandse nummerplaten staan aanschuiven omdat het wat goedkoper is en zo heel de weg blokkeren. Vrij irritant bij tijden! Dus als dat bij deze oplost, laat maar komen dat bio-spul.
G-Ammo zegt
@tocae: ”wat” goedkoper.. soms gewoon 30 cent, maat. En dat is veel. Heel veel. Misschien moeten ze de accijnzen en BTW is wat omlaag schroeven, is kijken hoe onze economie bloeit!
tocae zegt
@G-Ammo: Zoals ik dus al zei, wat goedkoper. Mijn inziens geen reden om over de grens onnodig het verkeer te gaan hinderen toch?
G-Ammo zegt
@tocae: Waarom onnodig? Dat is een reactie waar Nederland voor zorgt met dit soort belachelijke prijzen. Ik reed laatst samen met een Belg over onze wegen, en daar stond 1.53 EURO95 op het bord. Zegt-ie ”1.53? Maar het is toch dezelfde benzine?” Ik: ”Klopt :)”. Meer werd er niet gezegd. Er is niets onnodig als het de consument wat geld kan schelen eind van de maand. Maar onze overheid zit al zo krap bij kas, jij mag het vullen hoor. Even goede vrienden.
spoonlift zegt
Onze vriend AvE weet precies uit te leggen waarom E10 zooi is en een gimmick van de petrochemische industrie.
https://www.youtube.com/watch?v=AnETtiRdTjU
prop zegt
Graag één europees beleid. Al helemaal op dit gebied. Anders weg met de EU, de grenzen dicht en weer verder met individuele handelsverdragen.
kliko zegt
@prop: [img]http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/353/279/e31.jpg[/img]
jager zegt
Mijn Kangoo uit rijdt, nu, op Belgische euro95 even zuinig als op NL’se BP Ultimate (stad 1 op 12, snelweg 1op 15). Ik tank allang geen NL’se euro95 meer aangezien het verbruik dan omhoog knalt naar een gem. verbruik van 1 op 9(!).
Met andere woorden: voor wat oudere auto’s is de toevoeging van ethanol in mijn optiek enkel opvulling waar je niets aan hebt, wellicht minder uitstoot per liter maar met minder km’s.
galverink zegt
@jager: interessante bijdrage aan de discussie. Je krijgt een brandstof die minder energie inhoudt. Waarop je dus minder ver kan rijden. Wat betekent dat voor de literprijs? In een normale wereld zou die lager zijn.
berlinetta zegt
@galverink: En als die brandstof beter voor het milieu is, zouden overheden het moeten ook subsidiëren als ze slim zijn.
F11 550i zegt
@jager: viel mij ook al op dat toen ik op vakantie was in Oostenrijk reed en tankte daar was het verbruik 8 liter op 100km ondanks het stevig door rijden.
Tank hier weer in Nederland en rij rustig op de snelweg en het verbruik stijgt naar 10(!) liter op 100km
Dutchdriftking zegt
En daarom tank ik gewoon 98.
birgini zegt
Een groot nadeel van de biobrandstof is wel dat deze veel sneller slecht wordt, met 5% erin begint dit uit ervaring al na 3 maanden. 10% zal alleen maar sneller gaan. Ik tand sowieso altijd 98 en de moto/auto die op winterstalling gaat doe ik vooraf vol met jullie Firezone Competition102 (hopelijk komt deze ook eens naar België!), deze bevat geen bio-ethanol. Na 4 maanden starten ze zoals je daags ervoor ermee gereden hebt!
opelpower zegt
Gelukkig mijn slopeltje kan er tegen volgens de theorie… Nu nog in de praktijk
MARS zegt
Ik tank altijd voor 20 euro, no problemo…
lekbak zegt
Het is heel simpel. Oudere auto’s kunnen er niet tegen en modernere auto’s wel. De fabrikanten weten wel welke auto’s.
flik2punt0 zegt
@lekbak: ligt echt aan de auto hoor… Die van mij is uit 99 en kan er prima tegen maar misschien. Ligt aan dat ie van Braziliaanse afkomst is
kliko zegt
Ooit in Frankrijk tot twee keer toe alleen E10 kunnen tanken in mijn Seat Cordoba 1.4. Nou, mooi dat halverwege die tweede tank het check engine light lampje ging branden (waarschijnlijk de gasmeting in de uitlaat).
Volgende tankstation ging er mooi even 98 bij in (om het een beetje te mixen). Daarna gelukkig overal 95 kunnen tanken. Voor mij nooit meer E10 in mijn auto, rommel is het.
HZW zegt
@kliko: Als je Cordoba van na 2003 is moet hij er gewoon probleemloos op rijden.
kliko zegt
@HZW: Nou, ik had even naar de mobiliteitsservice van Seat gebeld (lampje is aan, dus ik bel maar voor de zekerheid), die zei ook dat je die troep niet moest tanken. Ze hadden al veel problemen gehad met dat type motor e.d. Ook al zeggen ze officieel van niet.
oemplus zegt
@kliko: Verschilt gewoon erg per type auto, ik rijd een 2.0 tfsi, en tank ron98 waar ik zelf nog 10 a 15% bio-ethanol bij in gooi (zodat je octaan 100 krijgt). Resultaat is ong 10 pk extra (bewezen op de dyno) en hij loopt wat mooier. Wat ik me alleen afvraag; die E10 is dat ron93 waar ze 10% ethanol aan toevoegen zodat het octaan 95 word? Of is het ron95, wat met die ethanol octaan 97 word?
kliko zegt
@oemplus: Als ik het goed lees op the interwebs is het 90% ron95 en 10% bio-ethanol.
poeperman zegt
Super95 bestaat trouwens ook niet in BE. Super is enkel 98
aerotic zegt
Als ze dan binnenkort weer de E85 terug brengen, dan tank ik lekker over de grens. Wel met Franse prijzen aub.
Trouwens: Op E85 merk ik dat de auto 20% minder zuinig is. Wordt je auto minder zuinig naar mate er meer ethanol in zit?
oemplus zegt
@aerotic: geintje zeker?
aerotic zegt
@oemplus: @justy: Nee er zijn genoeg auto’s, waaronder de Saab 9-5 die ik rijd, die heerlijke rijden op E85. Bij snelweg snelheden lijkt het verschil in verbruik minder te zijn.
justy zegt
@aerotic: De ethanol heeft inmiddels een lekkage in je brandstofsysteem veroorzaakt als het verschil zo groot is
flik2punt0 zegt
Mijn auto komt uit Brazilië en daar zit genoeg rommel in de brand stof en de keren dat ik bio spul of ethanol getankt heb reed het gewoon prima hoor en hij is van voor 2000…
bfvo zegt
Het zal wel de subsidie zijn, maar ik tankte vanochtend in Frankrijk en de E10 was €0,06/l goekoper dan euro95. €1,26 vs €1,32
geertvn zegt
@bfvo: in België spreekt men van 2 tot 3 cent duurder. Het alternatief (euro95) valt weg dus subsidie hoeft niet. Betalen is de boodschap en hopen dat je motor heel blijft.
offroad zegt
In Duitsland is 95-E10 overal verkrijgbaar, naast 95-e5. E10 wordt steeds minder getankt, ondanks dat het goedkoper is (ze hebben bij de introductie E10 de prijs gegeven van E5, en die van E5 verhoogd). Destijds heeft Autobild het getest: met E10 verbruik je meer (door de lager energiewaarde), zodat je niet profiteert van de lagere prijs. Wanneer je een oudere auto hebt kun je dure problemen verwachten, een nieuwere zou er tegen moeten kunnen. Maar of dat echt zo is, is natuurlijk de vraag. Wanneer er problemen komen, kun je toch nooit hard maken dat het door de brandstof komt, dus zit je zelf met de gebakken peren.
offroad zegt
“Langdurig gebruik tast aluminium aan
De ANWB heeft het afgelopen half jaar een Opel Signum op E10 laten rijden, een brandstof waarvoor deze auto niet geschikt is. Dit is gedaan om te onderzoeken welke onderdelen aangetast zouden worden door deze brandstof…..Na een goeie 7.000 kilometer waren er nog geen sporen van vervuiling of roest te ontdekken. 20.000 kilometer verder is er dus wel een probleem. De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft het aluminium aangetast. En daardoor is plotseling een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp. Door dit gat spoot de benzine door de motorruimte. Bij een warme motor kan dit gevaarlijk zijn; de brandstof kan ontvlammen.”
bermie92 zegt
volgens http://www.e10check.nl kunnen de meeste moderne auto’s er tegen met uitzondering van een paar modellen
Joey Koster zegt
Gisteren net over de grens getankt voor 1,18 de liter.
30 cent goedkoper per liter dan de pomp hier in het dorp.
Lijkt me niet dat de literprijs in België opeens met 30 cent omgoog gaat door dat beetje extra bio ethanol. Blijft gewoon voordeliger ga ik van uit.
thomassnelweg zegt
Mijn Honda loopt op E10 nog wat lekkerder dan op Euro 95. Sinds ik dat ontdekt heb, tank ik in Duitsland altijd E10. Dacht dat het daar juist voordeliger is dan Euro 95, maar kan me vergissen.
shicomm zegt
Het advies om 98 te gaan tanken snap ik niet… zowel 95 als 98 moeten door EU normering beide minimaal 5% bio bevatten…
Je kunt natuurlijk aan de racebenzine gaan maar of dat een goed idee is…
De “paniek” verbaast me nogal… 5% bio is geen probleem maar 10% wél ?
Het gegeven van duurdere benzine snap ik al helemaal niet ; word ethanol in BE dan zwaarder belast
dan bezine ?