Een schrijnend contrast met ons door belastingen geteisterde autoland.
Ik weet het, het is een beetje een dood paard dat we hier af en toe blijven meppen, maar het is dan ook zo frustrerend om te zien hoe hard wij Nederlanders en met name autoliefhebbers uitgeknepen worden door de staat. Misschien denk je nu ‘ach, het valt allemaal wel mee’, maar in dat geval raden we je aan eens een blik te werpen op de Belgische autoverkopen hieronder.
De Fédération Belge de l’Automobile & du Cycle (FEBIAC) heeft namelijk de Belgische autoverkopen van 2018 in kaart gebracht en de resultaten zijn schokkend te noemen. Volgens de Belgen mogen wij Hollanders dan ‘dikke nekken’ hebben, maar zij hebben de dikke bakken. En niet alleen dat, ze hebben namelijk ook gewoon méér nieuwe bakken.
Waar er in Nederland vorig jaar 443.812 nieuwe auto’s over de toonbank gingen, waren dat er bij onze zuiderburen een dikke 100.000 units meer: 549.632 stuks. Let wel, er wonen in België bijna zes miljoen mensen minder dan in Nederland, dus als er per capita hetzelfde aantal auto’s verkocht zou worden als in Nederland zou dat cijfer op slechts 294.922 auto’s uitkomen. Anders gezegd: de gemiddelde Belg kocht 1,86 keer zoveel auto’s als de gemiddelde Nederlander in 2018. Een bizar verschil.
Zoals gezegd zijn het daarbij ook nog eens dikkere bakken. Als we de top-5 best verkochte automerken vergelijken komen we drie keer dezelfde merken tegen (Volkswagen, Renault en Peugeot), maar waar in Nederland de top-5 wordt gecompleteerd door bleppers van Opel en KIA (lees: Karls en Picanto’s), halen in België zowel BMW als Mercedes gewoon beide de top-5. Ook Audi staat trouwens in de Belgische top-10 met de zevende plaats (in Nederland vijftiende). In totaal werden er in Nederland vorig jaar 50.209 premium Duitsers verkocht, in België ging het om 104.293 units. Per capita parkeerden voor elke Nederlander die een dikke nieuwe premium Duitser voor de deur zette in 2018 drie Belgen een BMercedi voor de deur.
Het wordt daarom wederom hoog tijd om onze mannen (m/v) in Den Haag eens te adresseren en uit te leggen hoe de economie werkt. Ik heb even de kennis van mijn vorige studie afgestoft (heb ik er toch nog wat aan) en twee minuten de tijd genomen om een en ander (grafisch) weer te geven. Kijk Mark, Sybrand en Rob, het lijkt simpel: als je meer belasting heft denk je in eerste instantie wellicht ‘ha lekker, meer inkomsten’. Maar zo werkt het niet.
Mensen gaan die schaamteloze tax namelijk noodgedwongen proberen te ontwijken. Ze kopen bijvoorbeeld een Picanto in plaats van een Golf en nemen voor lief dat hun kids achterin klem zitten. Of ze importeren via een louche handelaar een schadebak uit Duitsland. Die dingen doen af aan de levensvreugde, maar het moet nou eenmaal, vanwege die torenhoge belastingen. Noodzakelijke opofferingen die het volk moet brengen voor de zelfredzaamheid van morgen? Nou nee, want het zorgt er ook voor dat die belastinginkomsten lager zijn dan jullie politici verwachten. Klinkt misschien gek voor mensen die denken in commissies en klimaattafels, maar dat is het niet.
Als jullie nieuwe auto’s nou níet zo zwaar zouden belasten, zouden namelijk méér mensen nieuw kopen, net als in België. Daarmee zouden de belastinginkomsten waarschijnlijk ongeveer op hetzelfde niveau blijven, of misschien zelfs hoger worden. Plus, iedere Nederlander kan eindelijk die dikke BMW rijden die we verdienen. Je weet wel, zo’n schoon benzinemodel met moderne techniek die heel weinig NOx uitstoot. CO2 is onder de streep namelijk helemaal niet zo belangrijk.
Mocht dit alles te abstract zijn, check gewoon even de onderstaande grafiek. De gele pijl met ‘NL’ is onze huidige situatie, de gele pijl met ‘iedereen een Bimmer’ is waar we naartoe moeten. De gele pijl met ‘NL onder leiding van de Jessias’ wordt de situatie als dat gekke GroenLinks de macht krijgt. Wat zeggen jullie? Oh, ja, ik denk ook dat iedereen dan écht gaat emigreren inderdaad. Enfin, regel het even, willen jullie. En liefst een beetje snel.
Image-Credit: berg BMW’s op weg naar Belgische dealers via autojunk
alpinafanb10 zegt
En zo is het
MoeWat zegt
@alpinafanb10: en niet anders
obispoil zegt
Helaas allemaal leasewagens omdat ons loon al platbelast wordt…
Jochen zegt
@obispoil: die belasting op privébezit dat afhankelijk is van de CO2 uitstoot is niet misselijk zag ik (filmpjes Holden en C63)
spidermann zegt
Wet van Leffer, geintroduceerd onder R. Reagan.
cossiekiller zegt
Ik vrees dat de lease (bmw, audi, mercedes) hier wel gewoon bij de verkopen geteld worden. 80% van deze auto’s zijn immers geleased in België.
ghost zegt
@cossiekiller: nou en? Ook maandelijkse leaseprijzen zijn stukken beter als de aanschaf lager ligt.
pa045 zegt
@cossiekiller: deze auto’s worden in Nederland ook voor 80% geleased, dan wel zakelijk aangekocht. Als het niet meer is.
Er worden daar gewoon fors meer nieuwe auto’s gekocht door een lagere prijs. Ik zie auto’s die in NL vanaf €40000 te koop zijn is BE vanaf €30000. Dus hier een ietwat aangeklede Golf, in BE een BMW 3- serie. Dat is gewoon het verschil.
BaRa zegt
Wat de auteur vergeet te vertellen, is dat België (meer specifiek de gewesten) er niet in slagen om hun uitstootdoelstellingen te halen, en dat er door onze chaotische staatsstructuur (dankuwel, Vlaams-nationalisten…) niemand echt in staat is om de verstandige beslissing te nemen en de salariswagens hun fiscale voordeel te ontnemen of de uitstoot echt aan te pakken. Het verste dat we nu staan qua maatregelen is de idee van een slimme kilometerheffing. Niet dat het nieuw is, het circuleert al twintig jaar (of langer), en af en toe is er een politicus die het nog eens lanceert om te doen alsof “ze ermee bezig zijn”. Maar dat kan alleen werken als we ook iets doen aan het OV… en ook daar maakt onze overheid alleen maar “op de plaats rust.” De Nederlandse overheid is op dat vlak een pietsie efficiënter, dankzij betere stedenbouw en het ontmoedigingsbeleid op vlak van ICE-voertuigen.
gumz zegt
@BaRa: En wat gebeurd er als de salariswagens afgeschaft worden? Mensen kopen zelf een meer vervuilende auto want kunnen zelf de premium auto niet betalen. In mijn geval zou dat zeker zo zijn, ik kan namelijk geen auto van 40-50k kopen op dit moment, maar het is onze enige wagen dus we hebben er zeker een nodig. Oude Volvo’s rijden ook goed maar daar gaat het klimaat niet op vooruit :)
StijnB zegt
@gumz:
Denk ik niet… Dan rijden we geen mastodonten zoals een X5 maar een zuinigere en milieuvriendelijkere Toyota Auris 1.2. Al helemaal milieuvriendelijker omdat we dan, bij gebrek aan tankpas, op ons verbruik gaan letten.
fabian159 zegt
@bara: in ree een lekker vervuilende alfa 2.4 diesel privé, nu rij ik een vrij zuinige talisman en binnenkort een volvo hybride als salariswagen. Dit is beter voor het milieu, beter voor de portemonnée, beter voor de veiligheid en het belgische wagenpark straalt economisch beter uit. Waar zit het probleem? Oja jaloerse mensen zonder salariswagen maar ook geen geld om een nieuwe te kopen.
henk_he zegt
@fabian159: wtf is een salariswagen? Overigens is een Volvo hybride alleen op papier beter voor ’t milieu. In de praktijk valt dat behoorlijk tegen.
kevinw zegt
@henk_he:
Firmawagen/bedrijfswagen/hoe je het ook wilt noemen.
De loonkost in België is gewoon van de pot gerukt.
Mijn brutoloon ligt 2.000-2.200 hoger dan mijn nettoloon.
Mijn VAA (soort van bijtelling) is dan weer laag. V90 kost mij nog geen € 180 netto loon per maand. Daar koop/tank/onderhoud/herstel ik geen deftige auto voor.
volvo480gtt zegt
@henk_he: ligt er helemaal aan hoe je ‘m gebruikt. Ik ken zat voorbeelden van mensen die 1:40 rijden met die auto. Er zijn alleen helaas ook mensen die misbruik maken van het fiscale voordeel. Wel lekkere lage bijtelling maar niet gemotiveerd om zuinig te rijden.
BaRa zegt
@fabian159: dat argument van jaloezie hoor ik al meer dan een decennium. Guess what: ik heb al 17 jaar bedrijfswagens onder mijn kont. Het is een vergiftigd “cadeau”. Want je gebruikt de auto meer dan je nodig hebt, je denkt niet na over alternatieven zoals het ov, het is zogezegd deel van je loon maar je kan niet kiezen wat je met dat ‘loon’ doet en het telt niet mee voor je pensioen, je draagt bij aan de files en aan de klimaatopwarming… als je de echte kosten en consequenties uitrekent, zijn er alleen maar nadelen. En dat met mijn huidige bedrijfswagen in gedachten: een MX-5 ND 2.0, die ik heb omdat het autorijden anders écht te saai zou zijn. Een auto die ik overigens ook privé zou kopen, maar véél minder vaak zou gebruiken.
kempenaer zegt
@bara:
Beste Belg,
De aarde wamt al 15 jaar niet meer op. Daarom zijn klimaathysterici van global warming op climate change overgestapt. Sneaky hè. Ikzelf hou niet van dat achterbakse gedrag. Mensen van laag gedrag zullen dat bedrog slim en geslepen noemen. Maar het is vooral bedrieglijk.
De CO2 global warming stelling is bedacht om CO2 emissie rechten in het leven te kunnen roepen. En die zorgen voor nivelleren op wereldschaal namelijk transfers van vele miljarden van het Westen naar onderontwikkelde landen. Dat heeft met het milieu niets te maken, wel met socialistische doelen van extreem gelijkheidsdenken.
Kijk dit eens om eens iets anders te horen dat die bangmakerij van groenrood, Michael Limburg, vice-voorzitter van EIKE, ook voor de leek goed te begrijpen:
https://m.youtube.com/watch?v=N-0Md4WSe-g
Of nobelprijswinnaar Ivar Giaever:
https://m.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0
Het probleem met heel veel linkse mensen is dat ze zo graag willen deugen, zo verschrikkelijk graag, echt pathetisch graag, dat feiten er niet meer toe doen, maar alleen nog maar het waanidee, wensdenken en de goede bedoelingen en het goede gevoel.
Hou daar eens mee op en zeg het ook tegen je vriendjes.
Verder blij zijn dat je in België tenminste nog een beetje leuke auto’s kan kopen voor een normaal bedrag. Loonbelastingen zijn in B al absurd hoog.
Kilometerheffing is een gedrocht dat gewoon als extra belasting wordt ingevoerd met een hoop extra kosten voor overhead en het systeem in de lucht houden. Kilometerheffing is er al in de vorm van accijns en BTW op brandstof.
jaapiyo zegt
@kempenaer:
Ah, die Kempi. Ben het wat dit betreft met je eens ouwe.
sizedoesmatter zegt
@kempenaer: sterker nog; de afgelopen twee jaar is de aarde afgekoeld! En sinds 2015 vermoedde men het al, maar inmiddels staat het vast dat de IJslandse gletsjers weer groeien.
Co2 is goed voor het groeien van plantjes: onze planeet wordt er aantoonbaar groener van. Niks mis met Co2 dus.
FordGT zegt
@BaRa: onzin. Ik gebruikte mijn privé auto meer dan mijn lease auto. Dat ov is sowieso kansloos in Nederland. Als ik er een keer meeging had ik vertraging of reed het niet meer door een “ongeval”. Ik pak lekker de auto en als ik daardoor een uur langer reis prima. Zit er lekker op me gemak in ipv in de trein. Klimaatopwarming? Hangt dat echt van ons autorijders af of spelen de scheepvaart en vliegmaatschappijen hier een grotere rol in?
FordGT zegt
@fabian159: hier sluit ik me volledig bij aan(vooral jaloerse mensen)
kevinw zegt
@bara:
Onze chaotische structuur komt vooral de decenialange sossenbeleid ja.
arigold zegt
@kevinw:
Ik denk dat ik bara gevonden heb:
https://imgur.com/gallery/viJIklM
dwfc zegt
@bara: Dag Bara, het probleem van de uitstoot zal zich weldra oplossen door elektrificatie. Bericht dan in uw tekst ook dat de loonlasten in BE mee van de hoogste zijn in de EU om compleet te zijn.Net dankzij het beleid van jongste regering zijn de kosten op arbeid gedaald om competitiever te worden tov onze buurlanden.Taxshift ben je vergeten te melden! Betreft de kilometerheffing Bara, die is reeds 50 jaar van toepassing, om het in jouw taal te zeggen, de vervuiler betaalt deze reeds aan de pomp ! Kilometerheffing is gewoon een nieuwe term om nogmaals een extra belasting toe te voegen.
Luister Bara, ik erger me aan mensen die de waarheid door gebrek aan kennis oneer aandoen.
BaRa zegt
@dwfc: Het probleem van de uitstoot zal zich in België niet snel oplossen door elektrificatie. Kijk naar de huidige verkoop van die wagens. Het duurt nog tien tot vijftien jaar voor we zover zijn, en dan is het nog de vraag waar we in België, met ons gebrek aan daadkracht voor energieconversie, die elektriciteit vandaan gaan halen.
De loonlasten in België zijn inderdaad de hoogste van de EU (niet van Europa). Maar de bedrijfsauto is een nadeel voor iedereen. Bouw je pensioenrechten op met je bedrijfsauto? Nope. Krijg je de auto mee als je van baan verandert? Nope. Kan je zomaar kiezen om geen bedrijfsauto te nemen en te gaan voor loon? Nope. Tal van Europese en internationale instanties, rechtse denktanks incluis, hebben aan de Belgische overheid duidelijk gemaakt dat het systeem van bedrijfswagens een verkapte vorm is van subsidie voor het autoverkeer. We zijn het erover eens dat de fiscaliteit in België moet aangepakt worden. Een van de eerste dingen die ze dan moeten doen, is de bedrijfswagens schrappen.
Kosten op arbeid zijn inderdaad gedaald. Met 0,24 procent. Lees: op 100 euro belastingen, betaal je nu 24 eurocent minder. Het effect dat de jongste regering becijferd had, lag een ’tikje’ hoger. En daar zijn ze blijven aan vasthouden, ondanks waarschuwingen van het rekenhof dat hun bij elkaar gefantaseerde verrijking niet klopte. Dat volstaat absoluut niet om competitiever te worden met de buurlanden. Vooral omdat de regering niets doet aan een ander probleem, namelijk het steeds duurder worden vastgoed. Dat is dan weer het gevolg van speculatie op die markt, omdat mensen met geld de beurzen niet meer vertrouwen.
De ‘kilometerheffing’ waarover je het hebt is nonsens. Dat volstaat op geen enkele manier om de impact van het verkeer op het klimaat te compenseren. Bovendien werkt die zogenaamde ‘kilometerheffing’ niet om filevorming tegen te gaan, of het teveel aan verkeer.
Een gebrek aan kennis is niet echt mijn probleem, dwfc. Een teveel aan politieke kleuring en voorkeur lijkt me echter wel het jouwe te zijn. De huidige regering is uit elkaar gespat, en ze hebben nauwelijks wat gerealiseerd. Dat is op zich geen probleem, alleen hadden ze het wel lichtjes anders voorgesteld tijdens de verkiezingen en daarna tijdens de regeringsvorming. Wat was de slogan van de grootste regeringspartij ook alweer? “De Kracht van verandering.” In de praktijk blijkt dat gewoon “hetzelfde anders” te zijn.
Anyway, we rijden teveel met de auto in België, en de bedrijfswagens helpen daar niet bij. Dixit een bedrijfswagenrijder. Laat de regering nu maar iets doen met dat mobiliteitsbudget. Oh wacht, we hebben geen regering meer. Die heeft zichzelf opgeblazen om electorale redenen.
dwfc zegt
@bara: Beste Bara, het was me reeds duidelijk dat je een groenrode horizon had.
Goed nieuwe Bara, het zal veel sneller gaan dan jij denkt. In 2025 zullen er meer dan voldoende EV modellen zijn met een vanaf prijs van 25 a 30 k. Natuurlijk zal de reikwijdte geen 500 k zijn maar je zal zeker de studie wel gelezen hebben van de gemiddelde rijafstand in BE van het woon-werkverkeer. Wat de pensioenrechten betreft, wederom laat je een deel onbesproken, je hebt nu cash for car optie ! Vermits jezelf in een bedrijfswagen rijdt zoals ik hierboven lees kan jij dan alvast switchen naar deze formule en er eentje privé aanwenden hoor, wees nu maar even consequent dan.
Bijkomend, de bedrijven worden in BE reeds voldoende belast en we zitten toh nog steeds, en dit na de aanpassing in 2018, met de hoogste vennootschapsbelasting van de EU. Als we de leaseprijs pm zouden omzetten in bruto loon, wel dan zal dit wederom de competitiviteit van onze bedrijven doen dalen en in het ergste geval de verhuizing van bedrijven uit BE stimuleren. Blijf niet blind voor de competitie tussen de EU landen om grote bedrijven binnen te halen. Dat deze regering niets gedaan heeft om de middenklasse te stimuleren is wel heel kort door de bocht ! Het is me wederom duidelijk dat je niet voldoende kennis hebt opgedaan van deze materie.. De taxshift draagt ertoe bij dat de lage bruto lonen tot wel een +/- 150 € loonbonus netto ontvangen. Bij jonge werknemers is dit bijna 10 % van hun netto loon. Helaas niet voor iedereen, sociaal aanvaardbaar is dit niet voor de hogere bruto lonen vanaf +/- 3000 euro van toepassing. Beste Bara, ikzelf stel redelijk wat mensen tewerk met een lager secundair diploma en ben perfect geplaatst om dit te bevestigen. Ooit al gehoord van de dividendentaks die de bedrijven sinds 2013 betalen en die deel uitmaken van de taxshift!
Ken je het stijgings-% van die taks Bara ??
Vastgoed duur in BE, ook wel wat kort door de bocht Bara.
Ga eens in de omliggende landen kijken en begin met NL …
Dat nieuw vastgoed zowat overal duurder is geworden heeft te maken met de nieuwe bouwvoorschriften, lees de strengere EPB regelgeving !! Heb je enig idee hoeveel de bouwprijs de m² is gestegen door de nieuwe voorschriften om tot een passiefhuisstandaard te komen ….
Als je ecologisch wil leven heeft dit ook een kostprijs Bara …
kobus1967 zegt
@bara: awel daar hebben wij genen middelen voor.
unknown32 zegt
@BaRa: nog nooit van VAA gehoord (voordeel alle aard). Idiote belasting op oa firmawagens berekend adhv cataloguswaarde en uitstoot.
Volvo_440_turbo zegt
Nee joh, komt gewoon omdat de auto’s sneller stukrammelen op onze wegen :D Even serieus nu, naast de bovengenoemde redenen speelt het slechte openbaar vervoer ook een rol én omdat een ‘dikke premium’ Duitser voor de deur staan hebben meer dan ooit een statussymbool is hier.
White_Lightning zegt
@volvo_440_turbo: zolang het openbaar vervoer sociaal vervoer blijft, blijf ik met veel plezier met mijn premium bolide rondrijden.
Volvo_440_turbo zegt
@white_lightning: Hopelijk heb je in de toekomst geen tegenslag in je leven want als je ooit dit sociaal vervoer moet nemen raak je misschien ook ineens al je vrienden kwijt?
vondick zegt
Belgische collega en ik wilde beide een F11. Hij heeft een hele mooie 520d uit Duitsland geimporteerd. Ik heb hetzelfde gedaan maar dan met een 535i. Voor hem is zo 35i gewoon niet te doen, hij zou zich helemaal scheel betalen aan jaarlijks terugkomende belastingen (gaat op vermogen).
mark997gt3 zegt
@vondick: inderdaad. Nieuwe auto is in België goedkoper. Het zijn echter wel de schraap diesels en benzine…… Directie wagen maar dan wel een 518d……. Auto’s met een beetje vermogen. Zijn in belasting onbetaalbaar.
Dus goed artikel maar helaas het halve verhaal!
dutchneon zegt
@mark997gt3: wat wil je liever een schraap 320d of een ford fiesta, dat is zo’n beetje het contrast tussen leaseauto’s in NL en BE ;)
mark997gt3 zegt
@dutchneon: ik wil dus een tweedehandse BMW 540i. Flink afgeschreven op niuew prijs en geen torenhoge belasting op vermogen zoals in België. Zo zijn tweedehands dikke bakken bij ons nog ge betalen, in Belgie zijn die eigenlijk te duur om te rijden…..
stefanvts16v zegt
@jaapiyo: nu al het beste artikel van 2019!
@cossiekiller: in NL wordt lease ook meegenomen in de verkoopcijfers, de auto’s worden immers gekocht door de leasemaatschappij. Cijfers lijken me dus prima vergelijkbaar.
Rick-dos zegt
Vervolgens kijk je dan naar de verschrikkelijke wegen daar en dan had dat ook kunnen zijn met minder belastinginkomsten…
thomasthomas zegt
@Rick-dos: valt allemaal wel mee kom er zo vaak. Het is er wel vaak binnendoor rijden net een achtbaan maar de weg zijn gewoon goed.
luukp024 zegt
@thomasthomas: dan kom je d’r toch echt niet vaak genoeg.
r525 zegt
“Als jullie nieuwe auto’s nou níet zo zwaar zouden belasten, zouden namelijk méér mensen nieuw kopen, net als in België. Daarmee zouden de belastinginkomsten waarschijnlijk ongeveer op hetzelfde niveau blijven, of misschien zelfs hoger worden”. Wat een ontzettende wishful thinking is dit zeg. Als je dit soort uitspraken doet, pak er dan feiten bij. Zoek bijvoorbeeld uit wat de gemiddelde belasting afdracht per persoon op auto gebied was, en reken dat terug naar een gelijk inwonersaantal. Dan nog zou je overigens geen 100% vergelijking hebben daar de voorzieningen hier ook beter zijn. Maar dit gaan roeptoeteren is natuurlijk wel erg makkelijk voor een autoliefhebbend publiek…
dwfc zegt
@r525: Hier is het Laffer principe van toepassing! Zoek deze economm maar eens op !
alassad zegt
waar de auteur aan voorbij gaat, is dat zo’n beetje iedereen in Belgie een leaseauto krijgt. Bij een van mijn vorige werkgevers mochten mijn Belgische counterparts allemaal aan de leasewagen, voor een kantoorbaan! En daar zaten ook Audi A4’s etc tussen. En dit ging dan om mensen die zowel werkten als woonden in Brussel.
Van mijn huidige – Belgische- baas begrijp ik dat een wagen eigenlijk onderdeel is van het loon in Belgie.
Overigens geen jaloezie van mijn kant, gun het onze vriendelijke zuiderburen van harte!
dwfc zegt
@alassad: Heeft te maken met de loonbelasting die in BE velen malen hoger is dan in NL
Bv: 100 € loon betalen kost het bedrijf in BE x 2.2 – In NL 1.8 !
Daarom bedrijven in BE ook loonopslag geven in vorm van een leasewagen, daar worden geen sociale bijdragen of belastingen op gehoffen behalve voor de gebruiker een voordeel van alle aard dat gekoppeld is aan de Co² uitstoot. Al bij al gunstiger voor beide partijen!
alcantara zegt
Komt het niet omdat ze in België een betere autosmaak hebben?
Ik zie daar vaak veel dikkere wagens rijden, dat hier een Karl goedkoop is wil niet zeggen dat je ook verplicht om hem te kopen.
Volvo_440_turbo zegt
@alcantara: Dikkere auto’s met grasmaaimachinemoteurkes zul je bedoelen, bij jullie en in Frankrijk zie ik vaker kleine auto’s met een beetje motor.
henk_he zegt
@alcantara: helaas hebben de meeste Nederlanders helemaal geen interesse in auto’s. Het is een vervoermiddel. Dat moet zo goedkoop mogelijk. Tenzij de baas betaalt, dan mag ’t ietsje meer zijn, mits de bijtelling niet te hoog is.
henrie zegt
@henk_he: Dat geldt niet alleen voor Nederlanders, maar gewoon voor de gehele wereldbevolking. Het ding moet het gewoon altijd doen, je van A naar B brengen, en het is meegenomen als dat ook nog een keer met een beetje comfort gepaard gaat. Verder interesseert het de gemiddelde mens niks, en ziet met het als noodzakelijke kostenpost…
Hier op Autoblog worden de VS nog wel eens aangehaald als het Mekka voor autoliefhebbers. Is misschien ook wel zo, maar gemiddeld gezien zie je daar ook heel veel dezelfde saaie auto’s rondrijden (naar een paar weken kijk je niet meer op van de zoveelste standaard F150, RAM of Silverado). En heel veel barrels ook trouwens, die hier in Nederland gewoon de weg niet eens meer op zouden mogen…
RobUSA zegt
@henrie: Amerika waar de auto prijzen zeer laag zijn BTW in FL 6%, geen wegenbelasting, geen BPM, geen bijtelling, geen APK, geen bijtelling over de slurptax, eenmalig een klein bedrag aan slurptax (mijn auto 6.2L V8 met supercharger 660PK een lousy $2100, geen flitspalen, geen trajectcontroles wilde je nog meer weten vraag het gerust. Die mensen met die pick-ups hebben dat voor hun werk of gemak maar hebben daar meestal een tweede/derde auto bij een classic of iets nieuws, USA is het meest autogekke land ter wereld dat weet iedereen kijk naar al die auto veilingen/aftermarket spul/custom bouwers/velgen trends/video clips/hot rods/rat rods/low riders enz enz allemaal uit de VS.
RobUSA zegt
@robusa: Vergat nog de absurde lage benzineprijs, op dit moment $ 2,00 per gallon (bijna 4 liter)
henrie zegt
@robusa: Ja, al die mensen die in grote steden met een pick-up rondrijden, hebben die nodig voor het werk. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Je ziet er zelden eentje rijden die wordt gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Ze worden over het algemeen gewoon als personenwagen gebruikt, als alternatief voor een SUV of een MPV. Natuurlijk, buiten de steden worden ze meer als werkpaard gebruikt, maar in de stad heb je echt niet zo’n ding nodig…
Wat die mensen er eventueel nog meer naast hebben aan auto’s, dat kan ik natuurlijk niet ruiken. Kan best zijn dat ze er een mooie klassieker naast hebben. Maar het ging hier over de verkoop van nieuwe auto’s, niet over klassiekers. En die verkoop van nieuwe auto’s is overal even droevig; praktische eenheidsworsten…
reactief zegt
Jaapiyo die met z’n halve studies alles denkt te weten en dat als feiten presenteert om zich politiek uit te laten…
Misschien moet je je gele pijlen upgraden naar gele hestjes ;)
jaapiyo zegt
@reactief: had het niet moeten doen, maar heb die studie netjes afgemaakt breh. MSc fo lyfe!
reactief zegt
@jaapiyo: Excuus! Een foute aanname van mij!
henk_he zegt
@jaapiyo: een master in vrijetijdwetenschappen is volgens mw Zwagerman een flutstudie ?
frank2b zegt
@jaapiyo: Even van Magister Scientiae tot Magister Scientiae: MSc of M.Sc of MS of M.S. for life ….
jaapiyo zegt
@frank2b: fo lyfe!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Je vergeet 1 ding: de hoogte van de belasting is inderdaad gekoppeld aan welvaart en gelukkig zijn, maar wel precies andersom! Landen net de meeste welvaart en geluksniveau: Nederland, Noorwegen, Zweden. Landen met minste welvaart en geluksniveau: Syrië, Afghanistan, Centraal Afrikaanse Republiek… 3x raden waar de belastingen het hoogste zijn…
alassad zegt
@svenska_aeroplan_ab: agree! Wordt te vaak vergeten imo!
jaapiyo zegt
@svenska_aeroplan_ab: nonsens. Zwitserland en Amerika staan ook altijd hoog in die lijstjes en daar is de belastingdruk toch echt een stuk lager. Geen causaal verband dus.
henrie zegt
@jaapiyo: Als je twee uitzonderingen kunt noemen, haalt dat natuurlijk nog niet het causaal verband onderuit. Ik mag toch hopen dat Jaapiyo, MSc dat ook wel begrijpt…
Of dat causaal verband er is, weet ik overigens ook niet. Ik heb me er nooit in verdiept, want economie interesseert me geen ruk…
jaapiyo zegt
@henrie:
Euhm…jawel?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jaapiyo: LOL! Amerika noemen in dit verband… Ik zou de studieboeken er nog eens bijpakken!
RobUSA zegt
@svenska_aeroplan_ab: Amerika waar de auto prijzen zeer laag zijn BTW in FL 6%, geen wegenbelasting, geen BPM, geen bijtelling, geen APK, geen bijtelling over de slurptax, eenmalig een klein bedrag aan slurptax (mijn auto 6.2L V8 met supercharger 660PK een lousy $2100, geen flitspalen, geen trajectcontroles wilde je nog meer weten vraag het gerust.
RobUSA zegt
@robusa: Ik vergat nog de absurde lage benzineprijs, op dit moment $2.00 voor een gallon (bijna 4 liter)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@RobUSA: Wat auto’s betreft heb je wellicht gelijk, maar we waren wat afgedwaald naar welvaart en geluksniveau. Wat dat betreft is Amerika, zeker in vergelijking met Nederland, een derde wereld land natuurlijk.
RobUSA zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ik dacht juist dat we hier op AB zaten en niet on geluksblog toch ?
Wat 3e wereldland ? Haal 1 week alles wat Amerikaans is uit je leven en vertel me dan wat het 3e wereld land is, Apple,Starbucks,Netflix,P*rnhub,Nike,Mc Donalds,FB,IG,Amazon,Ebay,Levi’sJack Daniels,HD,GoPro,internet,email enz enz en dat nog buiten al de medische behandelingen die ze in de NL en de rest v/d wereld niet kunnen, dus praat geen poep graag.
Die geluksmeters zijn nep net als dat het zo goed gaat met de gemiddelde burger (altijd toevallig beide net voor de verkiezingstijd ohh wacht )
jaapiyo zegt
@svenska_aeroplan_ab: in plaats van de studieboeken heb ik dat rapport waar je naar verwijst erbij gepakt. ‘Murica is weliswaar wat gezakt op de lijst maar staat nog steeds bij de eerste 20. Zwitserland staat overigens tweede.
Als je naar de gemiddeldes kijkt van 2013-2015 staat Nederland 7de en ‘Murica 13de (circa 7.300 punten vs 7.100). Duitsland staat in dit lijstje 16de. Tevens zijn er nog wat landen met een linkse inborst (lees: hoge belastingdruk) die het helemaal niet lekker doen, zoals Frankrijk (32ste).
Kortom de conclusie dat forse belastingen tot vrolijkheid leidt kan wat mij betreft in de ploubelle verdwijnen.
RobUSA zegt
@jaapiyo: Bespaar je de moeite die lijstjes zijn fake news, net zo fake als dat de gemiddelde NLse burger er al die jaren steeds op vooruit gaat (toevallig altijd net voor de verkiezingen yeah right slapen doe ik s’nachts)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jaapiyo: weet je waar Nederland echt dik nummer 1 staat? Zeiken… En ondertussen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/het-gaat-goed-met-nederland-we-zijn-gelukkig-gezonder-en-meestal-optimistischer-dan-25-jaar-geleden~b903c976/
Op 4 na sterkste economie ter wereld
https://nos.nl/artikel/2194964-nederlandse-economie-draait-nog-steeds-mee-in-wereldtop.html
Op 5 na meest gelukkig van 156 landen
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/nieuwssnack/2018/03/nederland-op-zesde-plaats-van-gelukkigste-landen
Op 4 na beste gezondheidszorg
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/651036/deze-16-landen-hebben-de-beste-gezondheidszorg-ter-wereld.html
Beste gezondheidszorg van Europa
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2019/zorgstelsel-nederland-nummer-1-europal
Vertrouwen in politiek 9e vd wereld
https://www.groene.nl/artikel/de-kiezer-is-niet-gek
Op 1 na meest stabiel ter wereld
https://www.rtlnieuws.nl/economie/nelderland-is-na-zwitserland-het-meest-stabiele-land-ter-wereld
3e plaats onderwijsniveau ter wereld
https://www.businessinsider.nl/deze-11-landen-zijn-inwoners-het-hoogst-opgeleid/
1 na beste land ter wereld alle indexen
https://www.maartenonline.nl/het-een-na-beste-land-ter-wereld.html
bennyyy zegt
Jaapiyo for president!
willeme zegt
Ik heb getwijfeld over België.
Die hebben het goed bekeken. Allemaal dikke auto’s. Zwaar vervuilde steden, land is nauwelijks te besturen, zeer slecht onderhouden wegennet en een voetbalelftal die over hun top is. Maar wel dikke auto’s. Maakt het allemaal weer goed.
henkhupelschoten zegt
@willeme: vergeet de speciaal bieren niet, het cement van een samenleving!
frank2b zegt
@henkhupelschoten: Hé, en de frietkotten met hun onverslagen frietketels!
henrie zegt
@henkhupelschoten: Speciaalbieren heb je in Nederland tegenwoordig ook meer dan genoeg. Daar hebben we die Belgen niet meer voor nodig…
frank2b zegt
@willeme: Nou ja, als je het juiste huis koopt in Baarle-Hertog dan kun je een dikke Belgische auto kopen en tóch over de spiegelgladde Nederlandse wegen zoeven….
dwfc zegt
@willeme: Voetbal …mmmm staan nog steeds op 1 !
Zelf nu hebben we jullie hockeystatus al afgenomen :-)
Weldra schaatsen we ook nog beter …. we zullen Roest effe naturaliseren :-)
henrie zegt
@dwfc: Die hockeyers van ons hebben al sinds 2000 niks meer gewonnen (geen WK of OS tenminste). Die brallende kneuzen worden altijd afgedroogd als het er om gaat. Of het nou om fysiek veel sterkere Australiërs gaat, of om technisch betere Belgen… Onze hockeyster daarentegen, die hebben ballen! :D
dwfc zegt
@henrie: en het zijn nog mooie meiden op de koop toe !!
kobus1967 zegt
Net als de rekensom dat alle lage bijtelling auto’s de schatkist 6 miljard zou hebben gekost, alsof iedereen met een Tesla van een ton anders een dik duits hok had gekocht/geleased van een ton.
Die hadden wel een andere manier gevonden om niet teveel bijtelling te hebben.
loserboi932 zegt
Als je hier geen dikke bak kunt kopen had je misschien een ietsje betere opleiding moeten doen ofzo.
alcantara zegt
@loserboi932: Ha, voor dikke money moet je wel wat creatieve wezen dan braaf opleiding volgen en een kantoorbaan nemen.
henrie zegt
@alcantara: Ja, daarom zijn mensen in de creatieve sector ook allemaal zo rijk… Waarschijnlijk bedoel je “ondernemender”.
stationcar zegt
Kijk in België hebben ze dan wel meer lekkere wagens, wat we in de gauwigheid vergeten is dat je naast een lekkere wagen ook lekkere wegen nodig hebt en die worden van belastingen betaald. Onder aan de streep mag het bij ons qua belastingen op auto’s wel een tandje minder, maar ik zou niet graag ruilen met de Belgen. Kijk, die dikke bak kán je in NL wel krijgen, moet je iets minder gierig zijn en gewoon een iets hoger bedrag op tafel leggen, maar in België kom je gewoon niet onder de kl#ten wegen uit…
henrie zegt
@stationcar: Dan komen die Belgen toch hier naar toe om te rijden op onze mooie wegen? Persoonlijk zou ik dan overigens eerder een wat minder druk land uitzoeken, want dat rijdt toch wat fijner…
werf76 zegt
Dan maar geen nieuwe BMW met een verschrikkelijk wegdek.
volvo480gtt zegt
Kijk eens aan. Meer nieuwe auto’s de weg op. Komt dat niet ook omdat er meer ongelukken zijn in België waardoor de auto total-loss gaat? ?
pomoek zegt
Maar @Jaapiyo: je vergeet, als msc, dat belastingen en subsidies worden ingezet om gedrag te remmen of juist te stimuleren. Dat jij, als econoom, de rol die CO2 speelt in de klimaatverandering achteloos terzijde schuift snap ik nog wel, ik kan mij van de lessen economie nog wel herinneren dat alles “ceteris paribus” is, maar de realiteit is dat CO2 uitstoot een grote rol speelt in de klimaatverandering.
Is het belasten van het bezit van auto’s een effectieve methode om CO2 uitstoot terug te dringen? Ik denk nauwelijks. De effectieve manier van het terugdringen van CO2 is het belasten van gebruik. Met andere woorden: hogere accijns op brandstof of rekeningrijden invoeren. Dan kunnen de belastingen op het bezit van auto’s ook omlaag. Dit is in talloze studies aangetoond en iedereen die een beetje verstand van zake heeft is het daar wel over eens.
Helaas gaat dit voorlopig niet gebeuren. De VVD ligt namelijk dwars. De partij van de automobilist. Of beter, de partij van de automobilist die veel rijdt. Doordat de flexibele kosten (te) laag zijn en de vaste kosten van autorijden te hoog heb je als veelrijder een relatief voordeel. Je betaalt minder per kilometer zodra je meer kilometers rijdt.
Het grappige is dus dat het probleem wat jij hier aankaart wordt veroorzaakt door de partij die zegt op te komen voor de automobilist. Het wordt tijd dat die (proef) ballon eens wordt doorgeprikt.
spylegion zegt
@pomoek: 65% van het klimaat wordt bepaald door het wolkendek en CO2 kan maximaal maar verantwoordelijk zijn voor 0,2 graden stijging.
https://arxiv.org/pdf/1812.11547.pdf
Je houdt hele bevolkingsgroepen totaal voor het snotje met je politiek getinte ipcc pseudo-wetenschap kerel, dat is dus incl je evt. kinderen en geliefden.
Je gaat het ze vanzelf wel een keertje moeten uitleggen.. ‘pappa heeft het niet geweten’ succes ermee pomoek
pomoek zegt
@spylegion: leuk. Ik ken deze wetenschappers niet. Ze stellen dat de aarde al 16 jaar niet meer opwarmt. Sterker nog. Ze koelt af. Sinds 2002. Dat is niet waar. De aarde warmt nog steeds op.
desjonnies zegt
Welk land je ook neemt België of Nederland, in beide éerd landen bepaalt de overheid het voertuigbeleid, Nederland pretendeert de Co2 uitstoot en het terugbrengen ervan op de bafaamde ref0dominee wijze uit te dragen en zich voor te doen als eeuwige wereldverbeteraar, daar komt de term Nederland gidsland vandaan.
België heeft door zijn staatsstructuur en de aangeboren afkeer van staatbemoeinis van de Belgen (lees belasting betalen) loopholes voor de bevolking gecreëerd zodat de mensen een grof fiscaal voordeel hebben bij het verkrijgen van een auto van de zaak oftewel dienstwagen.
De nederlander is de moralist die als ex refo graag lijdt en daardoor het voor zichzelf motiveert dat hij graag 30000 kilometer per jaar in die tyfus C1 rijdt omdat hij zo een bijdrage levert aan het milieu.
De belg blijft rustig omdat deze het gevoel heeft de belasting te ontwijken door in een dure, voorzichzelf privé vaak niet te betalen auto van de zaak mag rijden. De Co2 uitstoot zal de Belg worst zijn, de Belgische bijdrage van Co2 uitstoot zal op wereldschaal 0,002 % zijn, who f@cking cares ?
J’aime les Belges !
dwfc zegt
@desjonnies: Bijna juist, maar de Co² uitstoot voor bedrijfswagens is nu juist wel belangrijker geworden in BE. Onze VVA of bijtelling gaat vrij snel de hoogte in zodat zoals reeds beschreven hierboven veel BE leasewagens met een 3 of 4 cilinder rondtuffen. De tijd van de 6 cilinders voor lease rijders ligt al een tijdje achter ons!
En die bijtelling is sinds 2012 sterk toegenomen, ik heb een sterk vermoeden dat onze Premier les heeft gekregen van jullie Premier Rutte! Toemme toch …
pomoek zegt
@desjonnies: onzin. Nederland is als het om CO2 uitstoot gaat een van de grootste vervuilers van West Europa en dus ook van de wereld. 9,6 ton per persoon per jaar. In België stoten ze per persoon minder uit, “slechts” 8,8 ton per persoon per jaar. Niks gidsland of wereldverbeteraar.
basr32 zegt
@pomoek: Wat doe jij op autoblog? Het lijkt wel alsof je tegen auto’s bent. Kreeg je geen Prius van je baas ofzo?
pomoek zegt
@basr32: ik kan auto’s niet leuk vinden omdat ik ook feiten ook leuk vind?
mondeoscti202 zegt
Ook zou het bovengenoemde model beter zijn voor het gemiddelde garagebedrijf, zo’n golf of 3 serie heeft tenslotte een hoop meer kuren dan bijv. een Picanto.
intimrasiert zegt
Klasse artikel, hulde! In NL een beetje nieuwe auto kopen is gewoon niet te doen, je wordt zo genaaid. In NL wordt de fileboot opgelapt tot ie uit elkaar valt, nieuwe dikke auto’s koop ik lekker in het buitenland en laat ze daar dan ook staan. Straal op met die BPM.
pomoek zegt
@intimrasiert: ik zou zeggen: straal dan ook op naar het buitenland?
RobUSA zegt
@pomoek: Check V.
boomhauwer zegt
@intimrasiert: hier in België wordt je op andere manieren genaaid
jippie zegt
Er gaat echt iets aan veranderen, eerder worden auto’s nog duurder. De linkse regering onder Mark Rutte snapt niets van economie of belastingen maar des te meer van marketing. Ze zijn er meester in om hun faalbeleid aan de bevolking als een doorslaand succes te verkopen. Het gros slikt dat ook nog eens voor zoete koek.
mashell zegt
@jippie: gezien de afbraak van het sociale systeem en het tot in het absurde pamperen van het bedrijfsleven zou ik de Rutte regeringen niet links durven noemen. Maar dat ze van economie geen kaas gegeten hebben en vooral op marketing met hun slogan “keihard aanpakken” drijven, dat is duidelijk.
thomasthomas zegt
Gisteren nog even getankt net over de grens 1.18 voor Euro95 dat is wel lekker hoor. In mijn woonplaats 1.50 best een verschil.
boomhauwer zegt
@thomasthomas: de diesel is goedkoper in Nederland… Dus…
dnadave zegt
Maarja, wel bizar slechte wegen in Belgie…
luckyluke16 zegt
Helemaal mee eens. In plaats van dat ik nu (voor de prijs in onze buurlanden) het nieuwe model van m’n Fiesta ST zou kopen, rijd ik nog lekker een tijd door in de ietwat oudere en vervuilendere variant. In plaats daarvan van ik echt geen nieuwe aygo oid kopen. Dan maar een occasion.
w0ut zegt
Over een paar jaar verwacht ik een heel ander lijstje. De verkoop van wagens in Belgie is vooral gedreven door bedrijfswagens. De nieuwe fiscale regels die vanaf 2020 ingaan ( voor elke wagen na 2018) zijn een pak minder interessant. Veel bedrijven hebben de ‘wagenlijst’ al naar beneden bijgesteld. Een compensatie voor de hogere WLTP waarden zit er ook niet in. 2x screwed dus.
basr32 zegt
En zo is het ja! Het moet eens klaar zijn met burgers bestelen voor de groene hobby. Ipv obsessief co2 terugdringen, wat vrij weinig effect zal hebben in de toekomst, kan er beter geïnvesteerd worden in nieuwe vormen van energie of in zaken die al jaren vragen om geld zoals Defensie.
taxi zegt
Voor de aanschaf van een nieuwe Limousine van http://www.limousine.nl was het verschil soms wel 50K per limousine waardoor wij zelfs een Belgisch bedrijf begonnen zijn om zo voordeliger de limousine uit de UK te kunnen importeren. Heel gedoe nog met NL vergunningen voor een Belgische taxi / limousine maar uiteindelijk toch de juiste weg kunnen vinden. Gelukkig is het verschil tegenwoordig iets minder groot.