In vervolg op mijn eerdere stukje over de Belgische automerken, een vervolg. Er zijn minimaal een kleine 100 automerken in België actief of actief geweest. De autoindustrie was hier van een groter belang dan in Nederland, waar na DAF (een kleine 800.000 stuks) en Spyker het merk Eysink komt, dat in totaal wellicht 500 auto’s gebouwd heeft. Niet veel in vergelijking met de Belgische merken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat van de voorloorlogse Nederlandse auto’s een handjevol Spykers en welgeteld één Eysink zijn overgebleven.
In België is van bijvoorbeeld het oudste merk een tweetal exemplaren overgebleven. Het merk Vincke uit Mechelen kwam voort uit een fabriek waar voorheen voornamelijk spoorwegmaterieel werd gemaakt. Het maakte haar eerste auto in 1894 en was daarmee 3 jaar vroeger dan Nederland, dat met Eysink waarschijnlijk het oudste automerk heeft. Men stopte elf jaar later met de productie van auto’s. Overigens kan men stellen dat België nog eerder een auto bouwde; een pater genaamd Ferdinand Verbiest bouwde een stoomwagentje dat uit zichzelf kon voortbewegen. Echter was deze te klein om door een mens bereden te worden. De firma Bollinckx uit Buysinghen (nabij Brussel) was al sinds 1890 een bekende fabrikant van gasmotoren en stoommachines, echter de wagens die het maakte vallen meer in de categorie vrachtwagens.
Het merk Dasse volgde in 1894 en was een niet onbelangrijk merk. Het maakte tot 1928 auto’s en vrachtwagens tot 1934. Het merk uit Verviers werd opgericht door Gérard Dasse. Het merk DeChamps produceerde in 1896 haar eerste auto. Het ging failliet door een verkeerde keuze in 1906, waarbij de motor met directe aandrijving niet een succes bleek.
Het merk Miesse is wellicht wat bekender, opgericht door Jules Miesse in 1894, produceerde Miesse de eerste auto in 1896. Na een fusie met Bollinckx ging het verder als Auto-Miesse. Dit merk bouwde nog tot 1972 trucks.
In 1898 werd kortstondig in België de Cambier gebouwd, een licentieproduct van het Franse… Cambier. In hetzelfde jaar werd een elektrische auto geproduceerd door de Compagnie Intercommunale d’Electricite uit Herstal. De broers J en H De Coster, groothandelaren in fietsen, bouwden in 1898 een aantal wagens met een De Dion-motor (zowel drie- als vierwielers) in Thielt, eveneens in 1898. Ook bouwde in dit jaar ene Feyens een auto. Ik had al eens eerder gesproken over Pieper. Dit door een Duitser opgericht merk maakte één van de eerste, zo niet de hybride auto. De prijs schrok kopers wat af, toch zijn er waarschijnlijk redelijk wat verkocht. Ook opgericht in 1898 was het merk Pipe, dat ook een van de belangrijkere spelers in België was. Dat uit zich ook wel in haar bestaan, want het produceerde tot 1931 onder eigen naam, waarna het werd overgenomen door Brossel en samengevoegd met Bovy. De autoproductie stopte overigens rond 1922.
In Luik werd een jaar later door de Compagnie Liegeoise d’Automobiles de Duryea in licentie geproduceerd en wist dit tot 1901 vol te houden. Het merk Nagant, net als F.N. een producent van wapens, startte ook in 1899 en wist tot haar overname in 1927 door Imperia auto’s te produceren. Een ander merk, Vivinus, werd eveneens in 1899 opgericht. Aanvankelijk was het een innoverend merk maar verloor al vrij vlot de aansluiting, na een aantal jaren andere auto’s in licentie te hebben gemaakt verdween de naam Vivinus rond 1912 uit het zicht. De werkplaatsen van Alexis Vivinus werden gemoderniseerd en overgenomen door de FAB (Fabrique Automobile Belge). Ondanks een veelbelovend begin zou het merk de Eerste Wereldoorlog niet overleven.
In 1900 werd door Gustav Kindermann een autootje gemaakt met de naam Bercley. In dat jaar werd ook Aquila opgericht dat auto’s van het Franse Maillard in licentie maakte. Het zou het tot 1903 uithouden. In 1900 startte F.N. met de productie van auto’s en zou tot een belangrijke speler uitgroeien. Het produceerde tot 1935 auto’s, maar nog tot 1965 motorfietsen. Overigens is deze wapenfabriek nog immer een bekende en bestaat het nog steeds. Floidart & Rosenthal produceerde een autootje in 1900 en zou nog een keertje in 1914 terugkomen met een stoomtruck. In 1900 werd ook de autoproductie gestart bij Metallurgique uit Marchienne-au-pont. Een van de belangrijkere merken, ze maakten de metaalwerken auto’s tot 1928, toen het werd overgenomen door Imperia.
Wordt vervolgd!
UPDATE: enkele foto’s van de Pieper:
smaakversterker zegt
Hoeraaay, we won the automotive battle against holland :-) 1-0
190d zegt
Wouw, wat voel ik me nu trots als Belg, dat is voor hoelang België nog blijft bestaan als de Walen non blijven zeggen. Dan gaan we het over de Vlaamse autoindustrie moeten hebben of de Zuid-Nederlandse ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Geen plaatjes? :(
Jan C. zegt
Ik denk dan ook dat er zat is om trots op te zijn.
Jan C. zegt
Plaatjes? Michiel ik zoek eens in mijn kleine archief en vraag Autoblog het bij te werken.
LPJ zegt
Mooi geschreven Jan, en toch weer wat bijgeleerd ;-)
Op http://www.oldtimerfarm.be/oldtimer.php?id=244 staat voor de liefhebbers trouwens een Vincke replica uit 1895 te koop.
Jan C. zegt
Replica, daar zeg je zoiets. De auto is opgebouwd uit originele onderdelen heb ik me laten vertellen. Stond ook jarenlang in een museum. Maar zonder meer een mooie wagen.
Rick zegt
Oke oke, mooi hoor (zeg ik als Nederlander he, ja ja ;) )
Jan C. zegt
Volgende keer Luxemburg?
the real stig! zegt
en waarom word er niets gezegt over het beglische merk gillet die de vertigo hebben gemaakt een belgische supercar!! ;)
johantuning zegt
lekker boeiend allemaal…
wij hebben SPYKER!!
nu de belgen weer….:p
LPJ zegt
@the real stig!: Omdat die al in het eerste deel aan bod kwam? ;)
the real stig! zegt
@ Lennart
wist ik niet heb het eerst deel niet gezien :p
Eddy zegt
Voor mij hoeft een nieuw Belgisch automerk niet meer. Onze regeringEN duwen nu al genoeg subsidies in de fabrieken van buitenlandse automerken, wat uiteindelijk toch altijd uit de rok- en of broekzak komt van het voetvolk.
Laat ons het maar bij wafels, spruiten, frieten en chocolade houden…
tweaker zegt
heel binnenkort zijn dit auto’s uit een land dat niet meer bestaat… zal ze vast nog exclusiever maken
Rob USA zegt
Ik vind de Belgen een aardig volkje hoor maar om aan dit land nou een deel 2
te besteden …??? Als er dan toch een land ( werelddeel) is waar je wel een deel 2 van zou kunnen en willen maken dan is het natuurlijk de USA !! Bij voorbaat dank !! :)
jela zegt
Het grootste deel van dit verhaal komt waarschijnlijk door de walen, maar toch moet ik maar niks van ze hebben, doe mij die noorderburen maar!
DeAutogids.nl zegt
Nou ik dacht dat het wel aardig 50/50 was. Rob USA: Mijn probleem met de Amerikanen is dat ze zich veel te belangrijk vinden. Mooi land om op vakantie te gaan hoor…
Rob USA zegt
@de autogids.nl ja dat vind ik ook maaar ze zijn ook belangrijk, de hele
wereld kijkt en luistert naar ze !!! bv op dit moment kunnen de Amerikanen
hun hypotheken niet meer betalen en de rest van de wereld bloed mee !!!
En op autogebied zijn ze denk ik verantwoordelijk voor zeker 35% van de productie ( of meer ) maar ik zie hier op Autoblog hoogstens 5 % nieuws uit de States het is allemaal europees of japs !!!???
DeAutogids.nl zegt
@Rob USA: Logisch. Amerikaanse auto’s worden zo goed al sniet verkocht in Europa. Het is nog altijd een .nl blog. Als China al zijn dollars van de hand zou doen is er van Amerika niks over, althans die zitten dan in een diepe neergang. Europa zou daar niet enorm door bloeden.
Amerika is al tijden niet meer zo belangrijk; wat men (voornamelijk) exporteert is papier en ruwe grondstoffen. Precies een derde wereld land.
Rob USA zegt
@ de autogids : nou nou nou niet zo kort door de bocht !! Vergeet ff niet de zeeeeer bekend multinationals zoals Apple ed.Ebay en de rest van de IT,Mac Donald ed.TV, film,games,kleding, muziek en porno industrie enz enz.
En geloof me als het met de USA slecht gaat zoals jij aangeeft is NL ook failliet
hoor , onze multinationals zitten tot hun nek in de States!!!!
Over het aantal stuks verkochtte USA cars zal je nog staan te kijken hier in NL
het is in ieder geval meer als het aantal porsches en ferrari’s en Rolls ed.
Buiten het feit dat er wel aardig wat liefhebbers zijn van de AMI’s die het nieuws van weer een nieuwe BMW 3 serie compact of de zoveelste GT 2/3/4
ook nu wel kennen.En het zou wel eens een verrijking kunnen zijn voor degene
die alleen maar denken dat ze in Duitseland auto’s kunnen maken!!!!!!
DeAutogids.nl zegt
Leuke discussie, maar de Amerikaanse auto’s? Kwaliteit is niet hun metier. Ford Gran Torino tegen een Opel Corsa 1.0. Welke auto won er denk je?
Apple maakt niks in Amerika, Ebay is een veilingsite wat echt geen exportproduct is.Kleding wordt gemaakt in China of andere lageloonlanden. Mac Donalds is ook geen exportproduct als zodanig. Het is een keten, een succesvolle, maar enfin.
Over Amerikaanse auto’s in NL: Spreken we over nieuwe auto’s? Want dan geloof ik niet dat het de import van Porsche overtreft. Zelfs als dat zo zou zijn dan is dat verdeeld over meerdere merken.
Rob USA zegt
Kwaliteit heeft iedereen het over maar dat gaat vaak over de afwerking en de materialen van het dashboard maar dat er een groter spleetje tussen een deur vind ik niet zo erg en de dashboards hebben tenminste wel sfeer en zijn niet zoals bij bv BMW allemaal in elk type min of meer hetzelfde en dat al een tiental jaren. Maar mijn ervaring met V8 motoren is dat ze het altijd doen en je niet in de steek laten en dat heb ik liever dan dat mijn deur een grotere kier heeft toch ??
Ik rij toch liever weg in die Gran Torino met ruimte,V8,stijl,exclusiever,veiliger.
Die Corsa won het zeker op zuinigheid !!! :)
Je weet toch dat iedereen alles in China laat produceren maar als het dan via de states wereldwijd ( met zeer grote winstmarge)word doorgeverkocht,
dan is de winst nog hoger.Je laatste paar Nike’s kosten idd $10.00 inkoop maar je betaalde toch 150,00 euri toch?? oftewel winst is nu in de States!!! Ebay.nl en andere landen zullen toch ook wel van Ebay zijn!!! Mac donalds zal toch wel % van de omzet wereldwijd krijgen !!!
Ja alle US merken samen !!! maar omdat mensen hier te weinig info krijgen zullen ze ook eerder een 5 serie kopen ipv een 300 C terwijl ik deze veel mooier vind en een echt aparte verschijning is !!!
Esprit_de_Flandre zegt
@ Autogids.nl: “Logisch. Amerikaanse auto’s worden zo goed al sniet verkocht in Europa. Het is nog altijd een .nl blog. Als China al zijn dollars van de hand zou doen is er van Amerika niks over, althans die zitten dan in een diepe neergang. Europa zou daar niet enorm door bloeden.
Amerika is al tijden niet meer zo belangrijk; wat men (voornamelijk) exporteert is papier en ruwe grondstoffen. Precies een derde wereld land.”
Hmm, niet akkoord. Er worden inderdaad niet veel échte Amerikaanse auto’s verkocht in de EU, maar de Europese Fords zijn natuurlijk wel een inkomstenbron voor Ford US. Opel is onderdeel van GM, Chevrolet ook. Daarnaast worden hier ook Chryslers en sinds kort Dodges verkocht.
Ten tweede de bewering dat de US weinig exporteert. Zelfs als dat waar zou zijn, wat niet zo is, dan nog zou de EU wel enorm bloeden als het daar slecht gaat, zoals al meerdere keren bewezen is. Hun export is namelijk niet belangrijk, maar de import naar de US vanuit de EU wel. Als de Amerikaanse beurzen crashen, dan volgt onvermijdelijk de Europese crash de dag erop. Jammer maar helaas.
Maar het ging hier eigenlijk over de Belgische autoindustrie. Is interessant. Deel 3? :)
de sjonnies zegt
On topic – Als je alles op een rijtje zet dan is de Belgische Autoindustrie eigenlijk een kind van de rekening van de 1e wereld oorlog die in West Vlaanderen voor een belangrijk gedeelte is uitgevochten, daarna was er kennerlijk geen kapitaal meer om te investeren.
Jan C. zegt
@de sjonnies: Nee, hoewel dat er wel mee te maken had.
Het gaat om de belasting. Hoewel de belgen wel graag afgeven op de BPM zorgde een lage importtax voor een forse toename van Amerikaanse auto’s na de WOI in België. Ook andere landen als Duitsland en Frankrijk profiteerden hiervan. Echter de Belgische autoindustrie had dus niet alleen zijn thuismarkt verloren, maar doordat landen als Frankrijk wel een hoge importtax hadden kon men daar niet tegen competatieve prijzen auto’s verkopen.
Jan C. zegt
Ik rij toch liever weg in die Gran Torino met ruimte,V8,stijl,exclusiever,veiliger.
Die Corsa won het zeker op zuinigheid !!!
Nee, op rondetijd en zelfs acceleratie. Toegegeven, de Corsa was een nieuw type, de Gran Torino niet.
Je weet toch dat iedereen alles in China laat produceren maar als het dan via de states wereldwijd ( met zeer grote winstmarge)word doorgeverkocht,
dan is de winst nog hoger.Je laatste paar Nike’s kosten idd $10.00 inkoop maar je betaalde toch 150,00 euri toch?? oftewel winst is nu in de States!!!
Buiten het feit dat ik geen Nikes draag ben ik het tot op zekere hoogte met je eens. Nike laat zijn schoenen in China maken, verkoopt ze in Nederland en de winst gaat naar de VS.
Ebay.nl en andere landen zullen toch ook wel van Ebay zijn!!! Mac donalds zal toch wel % van de omzet wereldwijd krijgen !!! Da’s waar en moet niet onderschat worden. Vanwege de merknamen zit de VS zeker goed. Als je de Amerikanen een ding niet hoeft te leren is het hoe je van lucht goed kan maken.
Jan C. zegt
@Esprit de Flandre: Helaas is mijn export verhaal wel waar, of in ieder geval grotendeels waar.
Er was laatst een documentaire over Wal-Mart, waarin aangegeven werd dat de goedkope producten van Wal-Mart het einde betekende voor vele Amerikaanse fabrieken. Men vraagt 1000 televisies bij een Amerikaanse fabrikant. Daarna doen ze dat nog eens, maar moet de prijs 10% goedkoper. Dat gaat net zo lang tot de fabrikant het niet meer wil of kan leveren voor de prijs en dan halen ze het uit China, het resultaat is nog altijd dat de Amerikaanse fabriek failliet ging.
Pieter zegt
haha ik woon in Mechelen :)
Gé Bom zegt
Wie kan mij meer informatie over Miesse geven?
Jan C. zegt
Ge, mail me ff…