Relatief gezien dan.
Weinig merken spreken zo tot de verbeelding als Aston Martin. Het is hét merk voor stijvolle dandy’s, succesvolle pensionado’s en alcoholverslaafde geheim agenten. Sinds Goldfinger staat Aston Martin synoniem daarvoor. Toch heeft het merk in zijn hele bestaan het bijna altijd lastig gehad.
Gelukkig was daar de DB7, een opgewaardeerd XJS chassis met een van de mooiste koetswerken ooit ontworpen. Sinds het VH-platform (DB9, V8 Vantage en alle afgeleiden daarvan) lijkt het beter dan ooit met Aston Martin te gaan. Denk aan de vele modellen die gelanceerd zijn en natuurlijk alle raceprojecten. Desalniettemin hangt de toekomst van Aston Martin aan een zijden draadje.
De enige auto die het edele Brits merk kan redden is de DBX. Jazeker, de auto die eigenlijk alles is waar Aston Martin niet voor staat. Zoals we bij andere merken hebben kunnen zien is een SUV wel het meest geschikt om een merk uit het slop te trekken. Bij de DBX wordt het wel heel letterlijk, want Aston Martin heeft een monsterlening afgesloten om de productie van de DBX door te kunnen laten gaan.
Maar het eerste goede nieuws is in elk geval binnen. Aston Martin is namelijk bezig met de productie van de DBX. De oude fabriek in Newport Pagnell is al lang niet meer als dusdanig in gebruik, daar kun je wel terecht om je Vanquish te laten voorzien van een handbak. In de fabriek in Gaydon worden er V8 en DB11 modellen gebouwd, dus moest Aston Martin voor de DBX een compleet nieuwe fabriek openen.
De nieuwe fabriek is uit de grond gestampt in St. Athan, Wales. Deze faciliteit is gisteren op feestelijke wijze geopend door Andy Palmer (CEO Aston Martin) en de Eerste Minister van Wales. Op dit moment werken er 600 mensen, dat moet uitgebreid worden naar 750. De pre-productie moet nu op gang komen, de eerste auto’s voor klanten lopen van de band in het tweede kwartaal van 2020.
baklava zegt
Een Aston hoort handgemaakt te zijn.
beetec zegt
@baklava: en een BMW achterwiel aangedreven, een 911 luchtgekoeld, een GT3 mag niet zonder handbak, en een BEV is geen echte auto.
baklava zegt
@beetec: Allemaal correct!
HzR zegt
@baklava: die arme man zit toch op z’n knieën dat dashboard in elkaar te schroeven. En dat in een ‘moderne’ fabriek.
lemansblue zegt
@hzr: haha idd, als hij nou even een kwart slag aan het gele “wiel” draait kan hij gewoon recht blijven staan.
rhellema zegt
@baklava: dan hebben ze aan jou al een klant minder dus?
jorden zegt
@baklava: Ik prefereer dat alles goed in elkaar gezet is, inplaats dat iemand met een maandagochtend humeur het chassis staat te lassen.
mashell zegt
@jorden: de laatst hand gebouwde Aston Martin Vanquish heeft een slechte reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Dus door robots laten bouwen is inderdaad beter.
Loek zegt
Kunnen we die zogeheten puristen niet eens massaal kielhalen? Het is gewoon de autoversie van de mensen die niet tegen verandering kunnen. Tegenwoordig is je kop boven water houden belangrijker dan ‘wat de autofanaten vinden’. Die zijn namelijk goed in schreeuwen en vervolgens toch weer een tweedehands BMW kopen. Ja, alles verandert. En ja dat betekent dat er nu ook een in massa geproduceerde Aston Martin SUV met Mercedes-motor is. Maar zou jij de potentiële verdiensten van zo’n model links laten liggen omdat het net niet conform je merkideaal is?
De DBX zal nooit mijn favoriete Aston Martin worden. Maar deze auto kan ervoor zorgen dat we lekker ouderwets hard mogen knallen met een V12-aangedreven DBS. Dan hoor je mij niet klagen.
ukbob zegt
Met Palmer hebben ze bij Aston volgens mij een man met een goed/groot Aston-hart aan het roer. Dat helpt. Mooi.
Om ook het financiële plaatje gezond te maken én houden zou ik (niet iedereen gaat t daar mee eens zijn):
– kappen met alle investeringen in racen met Aston’s. De merknaam is al jaren bij iedereen bekend.
– kappen met de Red Bull sponsoring. De F1 bolides rijden met Honda motoren en de motoren van straat-Aston’s zijn voor een groot deel afkomstig van de F1 concurrent Mercedes.
– puristen versies (niet perse gericht op racen maar wel op de eigenaar die meer zoekt naar ‘racy’ dan naar comfort) blijven aanbieden van alle twee zitters (Vantage met handbak, vantage “lichtgewicht, ook een racy DB11 V8).
– met de inkomsten van de DBX ook een sedan sportwagen designen (die itt de Rapide ook echt plek voor 4 heeft).
– de elektrische aandrijflijn van een grotere speler gebruiken om een emissievrije Aston aan te bieden (misschien van Mercedes)
z3cabby zegt
@ukbob: klinkt goed. En weten ze dat ze je mogen bellen?