
’s Werelds meest toonaangevende bank snapt helemaal niets meer van de aandelenprijs van Tesla.
Om vast te stellen dat het prijs van het aandeel Tesla niks meer te maken heeft met de traditionele maatstaven waarop ‘we’ bedrijven waarderen, hoef je geen economie gestudeerd te hebben. Nu heb ik dat wel gedaan, maar goed, velen die dat ook gedaan hebben zagen lange tijd wél de waarde van Tesla. En we moeten ook eerlijk zijn; zij lachen nu al jarenlang heel de weg naar de bank, terwijl uw trouwe verslaggever doodbloedt op put optie na put optie.
Zelfs al die negatieve artikelen die ik heb geschreven over Tesla in het verleden (volgens sommigen die het niet helemaal snappen om de koers te beïnvloeden), mochten niet baten. Zeker is dat wedden op Tesla slechts weinigen windeieren op heeft geleverd in de afgelopen jaren. Dus ja, wie is er nu slim en wie peteroliedom?
Toch voel ik mij inmiddels een beetje mentaal gesteund door Elon Musk de bank der banken; JP Morgan. Je weet wel, die bank waar ze zo slim zijn om je een hypotheek te verlenen en tegelijkertijd wedden tegen het feit dat je die niet kan betalen. De moral hazard van de een is het netjes hedgen van risico van de ander zullen me maar zeggen. Hoe dan ook zijn dit dus de slimme jongens van de klas. En zelfs zij snappen niks meer van de aandelenkoers van Tesla.
Afgelopen week moest Tesla namelijk weer eens met de billen bloot en kwartaalcijfers bekendmaken. De verwachting was al dat die niet geweldig waren. Maar ze waren nog minder goed dan verwacht. Daarbij zakte de omzet op de autohandel van het bedrijf met acht procent jaar op jaar. Best wel schokkerend voor een bedrijf met een aandelenprijs die uitgaat van de meest explosieve groei ooit.
Adepten zullen wijzen naar de andere takken van sport die Tesla onderneemt. Zoals energieopslag en zonnepanelen. Maar hoewel die zaken net als de autotak ‘winstgevend’ zijn, is het niets om een waardering van duizendtweehonderdzeventigmiljard te legitimeren. Dit terwijl ons geliefde BMW maar 50 miljard waard is. Kortom, Tesla is ruim 25 keer zoveel waard als BMW nu.
De tegenvallende cijfers zouden dus normaal gesproken reden moeten zijn voor een forse correctie. In plaats daarvan ging de prijs van het aandeel Tesla na de gong…omhoog. Naar het schijnt louter op de redelijk incoherente uitspraken van Musk over hoe 2026 ‘episch’ gaat worden en 2027 en 2028 ‘belachelijk goed’. JP Morgan zegt er het volgende over:
What does seem clear is that the move higher in Tesla shares bore no relation whatsoever to the company’s financial performance in the quarter just completed or to its outlook for growth in the coming year. Tesla shares continue to strike us as having become completely divorced from the fundamentals.
Waarvan akte. Controverse rondom Musk, harde negatieve cijfers, het maakt allemaal niks meer uit. Op een gegeven moment komt dit alles tot een crash van jewelste (hoewel de politiek-economische elite dan eerst weer naar de geldpers zal grijpen). Het probleem is, zelfs voor JP Morgan natuurlijk, dat de markt langer irrationeel kan blijven dan jij solvabel kan blijven als je tegen deze waanzin wedt. Vecht jij tegen het systeem met augustus puts voor strike 200? Of glibber jij gezellig mee met de griebels aan de top met calls voor strike 600? Laat het weten, in de comments!
Ik zit al een aantal jaren te wachten op een ongeloofelijke beurs crash met al die extreem overgewaardeerde koers van bedrijven zoals Tesla en Nvidia etc. Maar tegen ieder logisch verklaring in, lijkt de aandelen beurs een soort crypto beurs te zijn geworden. Ik heb dan ook ongeloofelijk de boot gemist
Groot deel van de verklaring is TINA (there is no alternative). Er is zoveel kapitaal bijgedrukt en in de economie gepompt dat het ergens naar toe moet stromen. De meeste asset classes zijn feitelijk overgewaardeerd.
Het is krankzinnig, maar met Quantitative Easing vecht je letterlijk tegen overheden/landen/de EU als je gokt op een koersdaling. Zowel in Murica als in Europa hebben de centrale banken laten zien dat als een crash dreigt, ze gewoon de geldkraan openzetten ten koste van inflatie (en dan de Russen en andere onzin de schuld geven van die inflatie). Resultaat is dat de havenots de broekriem aan moeten trekken en de haves die wat kunnen aanklooien op de beurs en of grootindustrieel zijn kneiterhard binnenlopen en zichzelf Warren Buffet kunnen wanen.
Als je eigenlijk alle (en daarin zit ‘m de kneep) risico wegneemt dat er een enorme crash komt, kan de koers eigenlijk ‘maar een kant op’. Logisch dus dat eenieder die dat concept snapt koopt en blijft kopen zonder ouderwetse analyses. De crash kan nu alleen nog komen als heel Amerika en/of Europa op de schop gaat (bijvoorbeeld door onvrede van de onderlaag). Ik denk dat die uiteindelijk wel komt als het zo doorgaat. Maar ja, 1) time die dan maar eens en 2) dan heb je het over een scenario waarin iedereen genaaid is en je niet zo heel veel hebt aan je short posities die eindelijk geld opleveren, dus of je dat moet willen is een beetje een vraagteken.
In geval van Tesla op zich zou je nog kunnen denken dat de goegemeente het niet erg vindt als Musk met zijn conservatieve ideeen over vrije meningsuiting uit hun clubje valt. Maar het risico op infectie is enorm gezien de waarde die Tesla nu op papier heeft. Dus ook Musk is too big to fail.
Hey Jaap. Wanneer ga je weer eens iets leuks over auto’s schrijven?
https://www.autoblog.nl/nieuws/je-raadt-nooit-in-welke-mercedes-deze-blubberdikke-v8-ligt-7035555
Duidelijk economie gestudeerd. Ik moet steeds vaker aan Rockefeller denken die uit de aandelenmarkt stapte toen zijn schoenpoetser om aandelen tips vroeg. Dat punt hebben we al lang bereikt. De crash van 2026 komt.
Complimenten voor je scherpe analyse en duidelijke verwoording!
Het lijkt er inmiddels op dat we aan het begin van een melt-up zitten, een inflationaire crash. Aandelen koersen die als een idioot stijgen omdat de valuta waar de waarde in gemeten wordt steeds minder waard wordt. Historisch gezien bieden aandelen dan nog een redelijke bescherming tegen koopkracht verlies. Zie ook de vastgoed, goud en bitcoin markt, terwijl onderliggende economieën kraken en piepen. De VS laat dan officieel nog goede cijfers zien, maar wel met een begrotingstekort van 7 a 8 procent per jaar de afgelopen jaren. Puur kunstmatige groei.
Net als in de politiek, worden aandelenkoersen tegenwoordig schijnbaar bepaald door onderbuikgevoelens, en niet zozeer door onderbouwde argumentatie. Of in een taal die bankieren propageren: d.m.v. omzetcijfers en rendementen.
En: wie hoog klimt kan diep vallen. Zelfs Tesla kan worden getroffen door het Nokia effect.
Tesla is de Bitcoin van de aandelenmarkt of je kan het ook zien als de huidige Gamestop. De prijs heeft niks meer met rationaliteit te maken maar alles met de populariteit van Musk. Eerst had je de investeerders, toen werd Musk populair, dan krijg je de fans, vervolgens het FOMO volk en gelet op het feit dat (institutionele) beleggers snelle rendement willen hebben en een kans zien springen zij er ook in.
Niemand denkt nog rationeel na en zijn of bang dat ze geld mislopen of hebben geen kennis maar wel waanbeelden en denken dat Tesla alleen maar door kan groeien. De ene groep wedt op de andere groep dat die waanbeelden alleen maar groter worden en de groep met waanbeelden die zien door de prijsstijging hun gelijk.
Het zijn partijen die elkaar feitelijk in een wurggreep houden.
Mooi voorbeeld voor bovenstaande is wel het ABP en hoeveel hoon ze hebben gekregen omdat ze uit Tesla zijn gestapt.
Er is gewoon heel veel cash, ook door alle stervende baby boomers die veel vermogen achterlaten, vaak in de vorm van een huis. De kinderen verkopen dat, en steken die paar ton dan maar in de aandelenmarkt.
Zoals iemand hier boven al zij: TINA, there is no alternative. Een spaarrekening levert weinig op, dus dan maar in aandelen, die vervolgens erg overgewaardeerd zijn.
Kan allemaal zijn wat hierboven geschreven wordt, maar aan het einde van de dag zal een bedrijf toch beoordeeld worden op zijn performance. Er komt een nieuwe, goedkopere Tesla in een inmiddels vel bevochten segment waar Volvo, VAG, Stellantis, Renault, Kia/Hyundai en een hand vol Chinese merken ook al op gedoken zijn en waar Tesla dus geen pionier is. Gaat Tesla wederom out-performen zal het allemaal wel los lopen, maar als het blijkt dat Tesla een normaal aandeel neemt in dit segment en dus een van de velen wordt, dan wil ik wel eens zien of investeerders het aandeel Tesla nog steeds zien als de holy grail.
Dit dus.
De Cybertruck is gewoon niet goed(koop) genoeg en te vreemd, de vrachtauto is te laat en heeft niet genoeg service organisatie achter zich staan om succesvol te worden. De S en X zijn stokoud en worden mondjesmaat verkocht. De 3 and Y zijn in de nadagen van hun design cyclus en de wet van de remmende voorsprong dendert onverminderd door. En dat hele self drving duurt nog minimaal een decenium…
De zonnepanelen zijn niet zo vrij standaard en qua thuisbatterijen (Sigenstor heeft ingebouwde DC lader, 3 fase ondersteuning en een whole house UPS) ook niet. Alleen de luchvaart is momenteel echt kop en schouders boven de rest qua prestaties. Maar die markt is vrij beperkt…
Binnen vijf jaar komt die klap en is Elon niet meer de rijkste man ter wereld.
Goed artikel en je klein beetje zelfspot is leuk. Koers is waanzin. Klopt niks meer van
Long op Fisker, Short op Tesla ach ja zolang je les 1 maar begrijpt: alleen gokken/beleggen met geld dat je kan missen
Blog snapt helemaal niets van investeren.. Elon Musk heeft het vaak genoeg gezegd; investeer niet in Tesla als autoproducent.
“Dit terwijl ons geliefde BMW maar 50 miljard waard is. Kortom, Tesla is ruim 25 keer zoveel waard als BMW nu.”
Ah, kijk…nu komt de gefrustreerde (j)aap uit de mouw.
Velen noemen mij een Tesla-hater. Velen noemen mij een Musk-vriendje. People talk so much shit about me in barbershops, they forget to get their hair cut.
BMW is vergane glorie , Tesla bouwt robots die binnenkort iedereen wilt hebben. Het is geen auto producent : tesla makes factories which make cars
Ik zou zeggen ‘brace for impact’ als de aandelen van een bedrijf voortaan stijgen ondanks slechte cijfers omdat een populist roept dat iets ‘awesome’ wordt, dan zit er veel te veel lucht in je waarde. En vroeg of laat komt dat eruit. Zodra er dadelijk na deze pump een voorzichtige dump begint af te tekenen dan staan er veel mensen met lege handen. Maar dit heeft zoals velen al zeiden, niks meer met gezond verstand te maken.
Overigens geldt dit niet alleen voor Tesla. In China lijkt iemand een Chat-GPT concurrent op gameboy hardware te laten draaien en de miljarden verdampen bij de tientallen in Eindhoven bij ASML. Dag later is het (bijna) allemaal weer terug. Hallo waan van de dag.
De waarde komt nu vooral door de robots en FSD.
Jullie zitten het nog met BMW enzovoort te vergelijken. Daar draait het niet om
Voor FSD zijn ze een concurrent voor Waymo, Uber, enzovoort
Optimus zijn hun humanoïde robotten waarvan velen denken dat ze goedkoper zijn dan een domme arbeider en daardoor even goed gaan verkopen als auto’s.
Daarnaast denken veel Amerikanen dat Elon de nieuwe einstein is.
En dan heb je nog het feit dan Elon nu de overheid aan het leegroven is om zowel voordeel te krijgen voor zijn bedrijven, als om alle data leeg te zuigen die hij nu kan bemachtigen met die DOGE programma.
Tot zover mijn verdediging om deze stock – ik zit zelf niet in Tesla net door deze zieke waardering die nu alles wat ik hierboven zeg moet doen slagen om de stockprijs te rechtvaardigen. Vanaf 1 van deze kansen die Tesla nu heeft als een kaartenhuisje in elkaar valt, zal de stock wel crashen. Vb. China die met een betere robot afkomt als Optimus aan de helft van de prijs. Of FSD die nooit van de grond komt, ik zie dat hele self driving gedoe nooit goedkomen in landen zonder rechte banen zoals in de VS. In pakweg Italië zal dat nooit werken.