Let op, geld lenen kost geld.
De opkomst van Amerikaanse pandjeshuizen is niet alleen goed voor een reeks aan realityprogramma’s met dubbelzinnige namen. Ook de op luxe gerichten pawn shops tieren welig. Neem de onderpandwinkel borro van de Brit Paul Aitken. Zijn twee vestigingen (New York & Londen) zijn tot de nok gevuld met supercars en andersoortige auto’s die veel waard zijn.
Je prijzige auto als onderpand bij een pawn shop stallen heeft het voordeel dat je op korte termijn een grote som geld kan lenen zonder eerst een achtergrondcheck te doorlopen. Handig als je bij de bank niets meer los krijgt en toch klinkende munten moet hebben. (Het zijn vaak ondernemers die bij Aitken aankloppen voor ‘snel geld’.) Auto’s zijn in zo’n geval een ideaal onderpand omdat ze erg specifiek getaxeerd kunnen worden. De leningen die borro verstrekt aan auto-eigenaren lopen meestal rond de vijf á zes maanden en variëren van 5.000 tot 50.000 dollar. Het binnen 48 uur los kunnen krijgen van dergelijke geldsommen betekent wel een fikse rente: 2,99 tot 3,99 procent per maand, naast een set-up fee van 5 tot 7 procent over het totaalbedrag.
Maar de interesse is groot. In zijn opslagpand -dat van een exotenboer wordt gehuurd- staat meestal zo rond de 150 auto’s. Dat levert de volgende plaatjes op.
Dan heb je dus een verzameling met onder meer een SLR McLaren, Bentley Continental GTC, Lamborghini Diablo, Ferrari California en wat 911’jes, maar iets anders dan verkopen als de klant zijn lening niet kan terugbetalen kan je er niet mee.
Classic Paul.
mevipp zegt
Lijkt mij dat als ze hun geld niet betalen ze daardoor de auto “verkopen” aan hem (of zijn zaak in ieder geval) en dat hij er dan gewoon (zakelijk) in mag rijden, of zit dat anders?
rufctr01 zegt
Ik weet niet maar als je met zulke auto’s onder je reet bij een pandjesbaas moet aankloppen dan ben je niet helemaal fris.
Dan is het verstandig om te downgraden naar iets wat wel bij je budget past.
imaginenl zegt
@rufctr01: zou kunnen maar het komt vaak voor dat investeringen niet direct uitbetalen waardoor er een tekort aan cash ontstaat. Even een autootje belenen is dan wel een snelle methode om de cashflowproblemen te tackelen.
lemster zegt
@rufctr01: Dat is nogal kortzichtig. Stel dat je op het bedrijf een lening hebt waardoor het niet meer mogelijk is om alsnog een klein beetje bij te lenen, dan kun je op deze manier toch nog snel een beetje geld vrij maken.
Daarnaast is het zo dat je soms helemaal niet veel in je auto rijdt, dan kan het handig zijn om er even geld voor te krijgen.
Zo zijn er talloze redenen te verzinnen die allemaal compleet normaal zijn.
FelixF zegt
@lemster: Het blijft onzin omdat het ontzettend veel geld kost. Dat doe je alleen als je echt in nood zit.
Stel, even uitgaan van de genoemde cijfers, je leent $50.000
Dan heb je dus een set-up fee van laten we de onderkant met 5% nemen à $2500
Dan een rente van 4% per maand van grof: $2000
Samen kost je die $50k voor vier maandjes dan een dikke $10.000!
Als je op die manier graag zaken doet begrijp ik dat je bij een pandjeshuis terecht komt.
yerrie zegt
@FelixF: Dat het veelgeld kost is duidelijk, dat je liever anders geld leent is ook duidelijk maar de aanname dat het dan ook louche zaken betreft is niet juist. De heren hebben al aangegeven dat je ook als eerlijke (wel dan niet snuggere) ondernemer in geld nood kan komen, en als een leverancier een dealine stelt kan het wel is handig zijn je (prive) auto als onderpand te gebruiken voor cash
FelixF zegt
@yerrie: Ik stel nergens dat het zich om louche zaken handelt. Alleen ben ik het niet eens met de uitspraak dat het ‘compleet normaal is’ om op zo een manier geld te lenen.
yerrie zegt
@FelixF: qoute: niet helemaal frisis voor mijhet zelfde als louche
zat flinke vertraging in de comment post
yerrie zegt
@FelixF: dat klopt ook allemaal wel maar dat wil niet zeggen dat het altijd om louche (of snuggere) zaken/ondernemers gaat.
hans75 zegt
@FelixF: je vergeet wat voor eikels banken zijn…
als je snel geld wilt regelen moet je al bedrijf een mallemolen door, waar je niet vrolijk van wordt.. en dat kost vaak gewoon teveel tijd energie en ellende…
dat terwijl je ongebruikte activa zoals een iets te enthousiast gekochte auto snel kan omzetten in tijdelijk cash…
dat het slim is, hoor je mij niet zeggen, maar het is zeker snel en eenvoudig te regelen.. en dat is geld regelen via een bank nooit…
Frankypanky zegt
Ook een manier om snel een “verzameling” op te bouwen, maar wat mij zorgen baart is dat die auto’s, na een eventuele verpanding dik 5 á 6 maanden stil staan?
In het artikel wordt er daar niets over gezegd? Maar ik mag hopen dat de accu’s zijn verwijderd en aan een druppellader zijn gekoppeld. Rest nu nog maatregelen om ‘vierkante banden’ te voorkomen.
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
Accu’s en banden zijn toch echt wel verwaarloosbare zaken. En 5 maanden in een ruimte met een fatsoenlijk klimaat gaat de wagen er echt niet slechter op maken.
De wagen zonder accu op blokken zetten is goed als je van plan bent die jarenlang te verstoppen.
Frankypanky zegt
@Hupke:
Allicht, maar die sloffen onder een Porsche 911 of en Ferrari haal je niet voor 75 euro per stuk bij de banenboer om de hoek, he!
Ik zou die banden juist veel te hard oppompen. Hopelijk platten ze dan niet af. En mijn comment over de accu? Ik ben spaarzaam op mijn spulletjes [Corvette C4].
En het lijkt mij zonde om na 6 maanden eerste geld af te tikken voor een accu, voordat je weer met je bolide de weg op kan?
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
Zo snel gaat een batterij niet stuk of net wel. Kan je pech en geluk mee hebben. Een druppellader is overigens niet per se goed voor je batterij.
Gewoon een beetje verstandig opslaan en ze wat verstandig gebruiken.
Bij een gewone lood-accu gewoon nooit te ver ontladen en niet leeg opslaan doet al veel.
Daarbij zou dan de opslag van de wagens hem ineens wat geld gaan kosten terwijl dat nu enkel de kost van de ruimte is.
( een C4, nice, is wel een van de mooiste die moet enkel de C5 voor laten gaan vind ik)
lincoln zegt
@FrankypankyV8:
op de foto,s die ik zie branden alle koplampen ..
bandjes op 3 bar ..
nix aan de hand ..
Hupke zegt
Misschien dat ik wat te conservatief ben maar als je het je niet kan veroorloven van zulke bedragen op een rekening (of kluis) te hebben staan als buffer dan moet je misschien ook niet in zo’n auto rondrijden.
Ik bedoel als je geen buffer aanlegt omdat je snel wil groeien dan heb je toch ook niet het geld om zulke wagens te kopen.
rufctr01 zegt
@Hupke: juist! Zo denk ik er ook over!
pajero zegt
@Hupke: idd, wel en slr rijden van een paar ton, maar nog geen 50.000 op de bank…
Ben benieuwd hoeveel procent er uiteindelijk niet opgehaald wordt…Dan doet die kerel wel goede zaken..
yerrie zegt
@Hupke: Er zijn bedrijfsvoeringen waar het met grote bedragen op en neer gaat en bovendien kunnen zaken ook gewoon heel snel achteruit gaan en zeker in deze tijden. Ikneemaan dat het jullie niet helemaal ontgaan is dat er wereldwijd nogal wat probleempjes zijn.
Ik ben zelf geen ondernemer maar mijn family is dat wel en dan kijk je echt niet raar op en zonder dat in houd dat het duistere zaken zijn.
Hupke zegt
@yerrie:
Dat is me niet echt ontgaan die probleempjes.
Het is net van de ondernemers in de familie dat ik geleerd heb van op die buffer te letten (en zoiets kost je geld). Dat jij en je bedrijf 2 apparte zaken zijn en dat enkel een slechte kapitein met z’n schip ten onder gaat. Als dus je situatie veranderd van niet te moeten kijken op 100K (en de runningcosts) naar heel hard die 100K of 50K nodig hebben dan denk ik dat je een paar waarschuwingen gemist hebt.
Dus ik vermoed vooral dat het mensen zijn die boven hun stand geleefd hebben (en voor wie die 100K altijd veel geld was). Want anders verkoop je zo’n wagen op je gemak, krijg je er veel meer voor dan bij zo’n noodoplossing.
yerrie zegt
@Hupke: Dat kan in een klein half jaar gebeuren, wil niet altijd zeggen dat het slecht ondernemerschap is, jij denkt dat alles te voorzien is en ik denk van niet.
yerrie zegt
@Hupke: Ik vraag mij eigenlijk meer af of dit afbetaalde auto’s zijn anders word het ineens veel complexer als de auto niet opgehaald word.
Hupke zegt
@yerrie:
Zou zo’n pandjeshuis eigenaar dat niet controlleren? Of mss komt de schuld dan gewoon op de schouders van de verkoper terecht.
Geen idee daarvan, lijkt me wel sowieso een hoop miserie te zijn.
yerrie zegt
@Hupke: vraag me af of dat goed te checken is, ik vermoed dat de bank eigenaar is van de auto als de laatste payment niet gedaan is
3246cm252kw zegt
Ik hou ook van horloges!
diverman zegt
@3246cm252kw:
Ik ook, ik zie er zo al 2 rolexen tussen zitten (16613lb en ln volgens mij)
3246cm252kw zegt
@diverman: daar kan u wel eens heel goed gelijk in hebben! helemaal rechts sowieso 1 Breitling en misschien wel 2, ik kan het niet zo goed zien vanaf me iPad… Ook zie links een Iwc dacht ik… Jammer daarnet zo raar staat zo veel horloges haha
lincoln zegt
zijn ook wel typische lenen.nl volk auto,s ..
dit systeem hebben we trouwens in NL ook ..
noemen we “leasecontract” ..
stephano zegt
Doet me denken aan een mopje:
Een vrouw loopt in het centrum van New York een bank binnen en vraagt om vijfhonderd dollar te lenen voor een maand. De bankmedewerkster vraagt of ze iets als onderpand kan geven en de vrouw zegt dat ze graag haar Rolls Royce die buiten staat hiervoor aanbied.
De bankmedewerkster vind het opmerkelijk, maar kan geen reden bedenken waarom het niet mag, dus ze spreken een rente van 10% af, de vrouw krijgt haar 500 dollar en haar Rolls Royce word in de parkeerkelder van de bank gestald.
Een maand later komt de vrouw weer terug bij de bank. betaald keurig haar 500 dollar terug plus 50 dollar rente. Terwijl haar Rolls Royce naar buiten gereden wordt vraagt de medewerkster: Mevrouw, we hebben uw gegevens gecheckt en u heeft bij deze bank een rekening met daarop meer dan tien miljoen dollar! Hoezo had u die vijfhonderd dollar nodig?
Daarop antwoord de vrouw: nou, ik was een maandje in het buitenland en ik moest mijn auto ergens kwijt. En ik kon nergens een parkeergarage vinden waar ik mijn auto een maand lang voor 50 dollar kon stallen! :P