Cars 2 draait vanaf 6 juli overal in de bioscoop, vrijwel alle car-akters in deze film zijn gebaseerd op echte modellen. Reden genoeg om deze nieuwe modellen even uit te lichten.
In Cars 2 steken raceauto Bliksem McQueen en zijn beste vriend Takel de Grote Oceaan over om te gaan racen tijdens de allereerste Grand Prix in de wereld. De race moet bepalen wie de snelste raceauto ter wereld is. Gezien de enorme populariteit van Cars (het eerste deel) zal dit tevens een succes worden. Logisch, want wij waren vroeger toch ook allemaal gek van auto’s? Wat is er dan leuker voor een kleuter/peuter/whatever om een film te zien waarin autoracen en driften een belangrijke rol spelen. John Lasseter doet wederom de regie (Winnaar Golden Globe® in 2006) en de film wordt mede geregisseerd door Brad Lewis (producent van de Oscar® winnende film Ratatouille).
Nigel Gearsley de Aston Martin DBR9
Nigel Gearsley is een echte Engelse sportauto en niet zomaar eentje. Nigel is een super deftige, super snelle en voor de meeste mensen onbetaalbare Aston Martin DBR9. Aston Martin is naast Jaguar en Rolls Royce het onmiskenbare toonbeeld van Engelse auto’s. Daarbij heeft ie een ellenlange geschiedenis aan overwinningen op alle race circuits in de wereld, inclusief de 24 uurs monsterrace van Le Mans. Al sinds mensenheugenis wordt Aston Martin in het mooie landelijke Warwickshire geproduceerd. Onder de motorkap snort een 6 liter V12 stationair redelijk rustig, maar als het gaspedaal in gaat, dan verandert het geluid in het gebrul van een tijger met enorme honger. Op de weg is Nigel niet bij te benen door de doorsnee middenklasser. De raceversie van de DB9 (DB staat voor David Brown, de vroegere eigenaar van Aston Martin) is een eerbetoon aan de winnende auto van Le Mans 1959. Dit monster sprint van 0-100km/u in 3,4 seconden, maar dat is niet het indrukwekkendste. Als de 600 paarden eenmaal los mogen gaan, trekt de Aston in minder dan 20 seconden over de 220 km/u. De top snelheid is 290(!)km/u. De stoelen en de rest van het interieur zijn gefabriceerd van het mooiste en fijnste Italiaanse leer en, inderdaad, ook met de hand genaaid. Mocht je er eentje willen aanschaffen, breng een dik gevulde portemonnee mee, want deze DBR9 kost een slordige 225.000 euro. Detail: de oude manager van het Formule 1 team BAR (Jenson Button racete ooit voor hem) David Richards, is nu de eigenaar van Aston Martin…
Luigi de Fiat 500 uit 1959
Niet zo deftig maar niet minder cool is Luigi, de Fiat 500 uit 1959. De cinquecento, oorspronkelijk bedoeld voor de nauwe drukke straatjes van Rome en andere wereldsteden, bereikte een echte cultstatus. Je kon zowel als vrouw of man zonder moeite gezien worden in een Fiatje 500. Sterker nog, als je gespot werd in een Fiat 500 met open dak, scoorde je meer punten bij de meisjes dan wanneer je in een Duitse of Engelse sportauto aan kwam zetten. Je liep het risico voor patser uitgemaakt te worden en dat is nooit cool. De prestaties zijn nou niet om over naar huis te schrijven maar parkeren kon je overal met deze broodtrommel op wielen en dat is in een stad als Rome of Amsterdam toch veel belangrijker. Wie heeft daar nou behoefte aan een grote, snelle auto als je toch alleen maar voor het stoplicht moet wachten? De Fiat 500 was zo populair dat ie in de 21e eeuw opnieuw is uitgebracht.
Sally de Porsche Carrera RS
Een van de meeste gewilde sportauto’s ter wereld blijft toch de Porsche Carrera RS met haar mooie, simpele en klassieke lijnen. Toen Ferdinand Porsche, de hoofddesigner bij VW, zijn eigen weg insloeg, wist hij 1 ding heel goed: het kan sneller. En met een paar truckjes haalde Porsche in eens heel veel meer vermogen uit de 4 cilinder, luchtgekoelde VW-kevermotor. Dat was het begin van het succes van deze Duitse superauto en de rest kennen we. Veelal wordt de Carrera RS gezien als de meest begerenswaardige en mooiste 911. Het is een wonder van techniek dat er achterin de Porsche ruimte is voor een 6 cilinder krachtbron. De 4 liter motor ligt op zijn kant en geeft een kleine 320 paardenkrachten af aan de 2 dikke achterbanden. Die zorgen dat Sally in 4,9 seconden naar de honderd kilometer schiet, met een top van 283km/u. You go, girl! Detail: Carrera is de naam van een beroemde race in Mexico, waar Porsche menige overwinning behaalde.
Acer de AMC Pacer
Acer is altijd een buitenbeentje. Zijn naamt rijmt op…juist, Pacer. De schamele groene AMC Pacer was erg populair in Amerika in de jaren ’70 maar meer dan een handje vol Pacer’s reden er niet rond in de wereld buiten de USA. Bijgenaamd “de vissenkom”, was de Pacer niet bepaald een voorbeeld van schoonheid. Op een goeie dag en met de wind in de rug wil Acer nog wel eens 160 rijden, maar echt lekker voelt ie zich er niet bij. Hij zwalkt als een dronken aardbei bij zulke snelheden. Veel te gevaarlijk! Detail: zijn nummerplaat is FSHBWL, wat een hint is naar zijn Engelse bijnaam ‘vissenkom’.
Lewis Hamilton de McLaren MP4-12C
Wereldkampioen Lewis Hamilton gaf zijn naam en stem aan deze auto, inclusief een paar race eigenschappen! Lewis AKA de McLaren MP4-12C is een luttele 575 pk toebedacht, waarmee hij zijn 8 cilinders in v-vorm met dubbele bovenliggende nokkenassen makkelijk naar de 304 km/u jaagt. Da’s handig als ie heel snel moet racen. Detail: Lewis Hamilton is in het echt de teamgenoot van Jenson Button en samen rijden ze voor McLaren. Lewis Hamilton, de bekende, stoere en razendsnelle Grand Touring Sport-kampioen, die de ‘nummer twee’ draagt, is gedurende zijn jonge leven steeds een zelfverzekerde, winnende racer geweest. Net als alle andere jonge auto’s bracht Lewis zijn jeugd door op school. Bovendien volgde hij karatelessen en won hij het Britse kartingkampioenschap toen hij 10 jaar was. Vandaag heeft de gevierde Brit op het circuit nog steeds een uitzonderlijk arbeidsethos en veel zelfvertrouwen. Zijn schitterende prestaties spreken voor zich: hij heeft een hele reeks successen op junior- en professionele circuits op zijn naam staan. Met zijn opvallende metallic zwarte en gele kleuren zal Lewis Groot-Brittannië vertegenwoordigen tijdens de World Grand Prix. Zijn auto voert ook de vlag van Grenada, de thuisbasis van zijn familie, die naar Groot-Brittannië emigreerde in de jaren vijftig. Zijn ongeëvenaarde technische vaardigheden, natuurlijke snelheidsvermogen en koele, karate geïnspireerde houding maken hem tot een krachtige concurrent. Ondertussen benieuwd geworden om deze Car-akters live te zien racen? Kijk dan hieronder naar een video interview met de makers van Cars 2, of check de trailer.
Lucb zegt
Ze hadden Sally wel even mogen faceliften.
StijnB zegt
@Lucb:
Dat geeft inderdaad de juiste boodschap aan kinderen, na enkele jaren heb je een facelift nodig!
P.S. Wat is dat met die beschrijvingen, Carrera RS, 4 liter en 320 pk?
dotternetta zegt
Geweldig! Kan niet wachten (om hem te downloaden…)
SDM zegt
@dotternetta: Downloading makes baby jezus cry…
Sciurida zegt
@SDM: *is what my mother would say* Of niet? ;)
meneersander zegt
leuk, voor me nichtje van 3…
911GT2 zegt
Lol ga zeker kijken!
Pallas zegt
Koplampen moet ogen zijn, niet in de voorruit, zo maak je geen gebruik van de natuurlijke uitdrukking van auto’s.
Leuke film? Geen idee, nooit gezien.
pauwkie zegt
@Pallas: Als de koplampen ogen zijn word het een beetje een raar gezicht…
wess zegt
@Pallas: dan heb je wel brum gezien :-)
Pallas zegt
@wess: Brum is toch in alle opzichten superieur aan dit dit Disney-vehikel!
Pallas zegt
@Pallas: Pixar-vehikel natuurlijk!
Jimmie zegt
Sally een Carrera RS?
De koplampen zijn toch wel duidelijk van de 996 en daar was geen Carrera RS van?
En de 996 is zo’n beetje de minst begeerlijke 911.
timmieeee zegt
Ze hebben toch wel ledjes he?
trisx zegt
Ga met mijn broertje naar de bios
jensdm zegt
Moet ik gewoon zien! Is dan wel een kinderfilm, maar de eerse ‘cars’ beviel me ook wel.
motherlover zegt
@ Pallas; mee eens! Ik zie ook meer in een “gezicht” met koplampen als “ogen”. Kan ook best met deze vormgeving!
Verder was deel 1 wel een aardige film.
Pallas zegt
@motherlover: Leuke C2!
On-topic: Leuke film, ook als je ouder dan twaalf bent?
mashell zegt
@Pallas: Ja, ook als 35 bent. Veel Indy 500 en speelfilm referenties. Cars 1 was eigenlijk een meesterwerk.
Jokkebrok zegt
Beter dan Fast and the Furious serie :P
Al die Pixar films zijn gewoon geweldig!
YaSo zegt
@Jokkebrok: niet liegen hè!
bakkerst zegt
mooi reclame artikeltje autoblog, moest deze niet in een geel kadertje?
autoblogger zegt
@bakkerst: nope, we hebben eerder over dit onderwerp geschreven (zie link in artikel) en aangezien deze film waarschijnlijk nog meer bekeken wordt dan films als Fast-Furious is een extra artikel niet meer dan op zijn plaats (over FF hebben we immers meer dan eens geschreven). Dit is gewoon autogerelateerd nieuws imho. Tevens is de populariiteit af te zien aan al die moeders met Cars-zonneschermpjes die ik telkens in de file tegenkom, ik zal hier dus vast een aantal ouders blij maken met wat basis-kennis.
kungfupanda zegt
@autoblogger:
Niet alleen ouders. Elke zelfbewuste man vind dit toch leuk?
bakkerst zegt
@autoblogger:
eensch, of FF is inderdaad veel geschreven, maar dat gebeurde meestal op een licht sarcastische manier, en een stuk minder uitgebreid, vandaar. Sommige van de teksten bij de plaatjes komen nogal schizofreen over alsof ze vanuit een ander perspectief dan autoblog geschreven zijn. Wat het net laat lijken alsof ze gekopieerd zijn uit een persbericht..
vandaar.
Northwestern zegt
Ik ben ook van de partij hoor :D
laurensl zegt
@Northwestern: Fancy :D
Wat een serie op Discovery niet allemaal kan doen.
Straks moeten ze niet meer gaan vissen.
the-budel-guy zegt
takel blijft koning
bigcar zegt
@the-budel-guy: die Finn McMissile is anders ook niet slecht.
ot: wel leuke film eigenlijk…
tuscan zegt
Schattig ga ik zeker heen met mijn zoon
schiedam79 zegt
Beetje kort door de bocht heren. David Richards is niet de eigenaar van Aston Martin, maar van ProDrive. Vooral bekend als firma van de Rally-Impreza’s. ProDrive prepareerde de desbetreffende Aston Martins.
Benjamin1 zegt
Hij schijnt echt bagger te zijn aldus imdb. Deel 1 was wel erg leuk…
Klojum zegt
@Benjamin1: IMDB is ook niet zaligmakend, hoor. Genoeg voorbeelden van slecht gereviewde films die later toch aantrekkelijk en entertainend genoeg bleken te zijn. Smaken verschillen nu eenmaal. Het enige dat de film kan doen vervelen, is dat ondertussen alle actiemomenten in de diverse trailers voorkomen waardoor er geen verrassingen meer over zijn.
midasracer zegt
Deel 1 was geweldig, maar het nieuwe is er nu wel af. CARtoons was al niet echt grappig en de trailer voorspelt ook niet veel goeds. Wel weer een hoop grapjes tussendoor wat Pixar zo geniaal maakt. De imitatie van Hamilton is grappig met zijn speeltje tussen de tanden. Mmm, ik denk dat ik hem toch in de bios ga zien. Neem ik mijn zoontje wel mee als alibi.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik gok dat Lightning de race wint…
p993 zegt
Welke motor ligt er op zijn kant? Wat een journalistiek hier weer…ik ben weg.
motherlover zegt
@pallas: Vééls te laat, maar danku. :D :P