Het is je vast niet ontgaan dat er in Genève een autoshowtje werd georganiseerd, maar misschien heb je even gemist dat Steven van Eijck daar ook was. De RAI-voorman had bovendien opmerkelijk nieuws: hij wil dat er alsnog een AutoRAI komt in 2017. We zochten voor je uit welke merken daaraan deel willen nemen.
Steven van Eijck is voorzitter van de RAI Vereniging, de club die de belangen behartigt van 500 fabrikanten en importeurs van vrijwel alles dat rijdt, maar een club die ook grootaandeelhouder is van de RAI (een zaaltje in Amsterdam waar je vast weleens geweest bent). Je zou zeggen dat de RAI wel even overlegd heeft met de RAI Vereniging voordat de AutoRAI van 2017 gecanceld werd, maar kennelijk heeft voorzitter Van Eijck er nog steeds slapeloze nachten van. Dat zei hij in Genève in ieder geval wel tegen een verslaggever van De Telegraaf, die het vervolgens natuurlijk direct opschreef. Met stomheid geslagen dat de RAI-voorzitter nog steeds aan dat dode paard trekt, besloten we er eens in te duiken.
‘Eigenlijk zegt Steven van Eijck niets nieuws,’ zegt woordvoerder Harald Bresser van de RAI Vereniging. ‘Van Eijck geeft aan dat hij het vreselijk vindt dat de editie van 2017 niet doorgaat en dat hij persoonlijk al het mogelijke gaat doen om alsnog een AutoRAI 2017 te realiseren. Hij laat zo blijken dat er nagedacht wordt over hoe we met deze beurs verder moeten. Daarnaast sluit hij aan bij een sentiment dat we vaker gehoord hebben rond de berichtgeving over de annulering van editie 2017. Veel mensen vinden het namelijk heel erg jammer dat de beurs geannuleerd werd.’ Dat is niet zo gek, want de beurs is (of was) het grootste publieksevenement van Nederland, met bijna 300.000 bezoekers voor de laatste editie. En zelfs België, toch een aanzienlijk kleiner land dan Nederland, heeft een nationale autoshow, die dit jaar overigens 555.000 bezoekers trok.
Dat de AutoRAI in 2017 niet doorgaat móet dan ook een dringende reden hebben. ‘Zowel RAI Vereniging als RAI Amsterdam willen graag dat er een AutoRAI 2017 komt,’ zegt Bresser. ‘Steven van Eijck spreekt hier ook duidelijk als voorzitter van het tentoonstellingscomité. Het is dus een wens die breder gedragen wordt, maar of het daadwerkelijk gaat lukken is zeer de vraag.’
En dat komt natuurlijk omdat er importeurs zijn die geen zin hebben om mee te doen. Maar welke waren dat? ‘Wij doen daar geen uitspraken over, het is aan de importeurs zelf om dat bekend te maken.’
Tijd dus om eens aan de importeurs te vragen of ze al beslist hadden om mee te doen. ‘Niemand had een definitieve beslissing genomen,’ zegt Jur Raatjes van Mazda. ‘Er werd door de organisatie alleen gevraagd naar de intentie om deel te nemen. Mazda heeft op die intentie ‘ja’ gezegd.’ En daarmee is het merk in goed gezelschap, want ook Maserati, Mercedes, Volvo, Jaguar, Land Rover, Mitsubishi en Subaru laten weten die intentie te hebben gehad. Andere merken, waaronder Peugeot, Citroën, Renault en Dacia, laten weten dat ze nog geen beslissing hadden genomen.
Enthousiasme
Bij allerlei importeurs worden de woorden van Steven van Eijck met enthousiasme begroet. ‘Jaguar Land Rover Nederland was van plan om deel te nemen aan de AutoRAI 2017 en wij zouden een organisatie van een dergelijke beurs dan ook graag zien,’ zegt Aldo van Troost namens de importeur. Ook Subaru staat in de startblokken: ‘We staan open voor een AutoRAI, zoals we ook open staan voor alternatieven. Als een en ander in het budget en de plannen past, zouden we het serieus overwegen en hebben we zeker belangstelling, al zouden de vaste kosten en de promotie voorafgaand aan het evenement onder de loep genomen mogen worden.’
Andere merken tillen niet zo zwaar aan die vaste kosten. Willem Jan Oosterveld van Mitsubishi: ‘Wij zijn altijd positief geweest over deelname aan de AutoRAI en hebben ook altijd deelgenomen, met uitzondering van de zeecontainer-editie, die oplossing vonden we niet goed genoeg. Als er alsnog een AutoRAI zou komen, zouden we daar absoluut staan – we zijn altijd vóór een AutoRAI geweest. We vinden ook niet dat er veel zou moeten veranderen, het evenement is aantrekkelijk genoeg en de bezoekersaantallen zijn ook goed. Het zou alleen goedkoper moeten worden voor het publiek en daarvoor mag de bijdrage van de exposanten wat ons betreft best omhoog, al staat dat redelijk haaks op de mening van de meeste — en vooral de grotere — partijen.’
Opel, nog altijd het vierde automerk van Nederland, had volgens woordvoerder Jeroen Maas ‘een positieve intentie’. Dat kwam mede door de editie van 2015, vertelt hij. ‘Daarmee hebben we een hele goede stap gezet, zonder de illusie te wekken dat dit de definitieve succesformule zou moeten zijn. Om een succesvolle AutoRAI te organiseren is een continue veranderingsbereidheid noodzakelijk, want een grote publieksbeurs kan natuurlijk alleen succesvol zijn als hij appelleert aan ontwikkelingen in de markt, behoeften van doelgroepen en doelstellingen van de exposanten.’
Ford stond eveneens in de startblokken, meldt pr-manager Sebastiaan van de Pol. ‘Gezien de ervaringen in 2015 was Ford voornemens om deel te nemen aan de AutoRAI 2017. Ook als er alsnog een evenement zou komen, zouden we dat serieus in overweging nemen, natuurlijk afhankelijk van de invulling, kosten en timing. Het is voor ons van belang om beleving en interactie te creëren. Verder moet het een laagdrempelig evenement zijn dat voor een brede doelgroep interessant is. Naast de AutoRAI hebben we echter ook interesse in andere evenementen, die de mogelijkheid bieden met een specifieke doelgroep in contact te komen. Bovendien hebben we ons eigen evenement, Driving Skills for Life, waarbij jonge bestuurders gratis een verhoogde rijvaardigheidstraining krijgen aangeboden.’
‘Onze mening was niet gevraagd’
Louwman wil niet zeggen of het al besloten had om deel te nemen, maar ‘sluit zeker niet uit’ op een volgende AutoRAI aanwezig te zijn. Bij Louwman Exclusive wordt minder geheimzinnig gedaan, maar dat kan ook bijna niet anders nadat directeur Arjen van Beek in een persbericht van de RAI Vereniging na afloop van de vorige editie welhaast op-de-tafel-dansend-enthousiast was: ‘Geweldig dat de AutoRAI na zo’n lange afwezigheid weer terug is. De AutoRAI en auto’s zijn weer in trek, dat merk je aan het sentiment bij het publiek. En bij de fabrikanten. We kregen niet voor niets de Europese primeur van de McLaren 570S.’ Voor de komende editie was nog niet tot deelname besloten, zegt Julie Reimus. ‘Het afblazen kwam voor ons in een zeer vroeg stadium, onverwacht bovendien en onze mening was in elk geval niet gevraagd.’ Ze begrijpt wel waarom Steven van Eijck nu zijn pogingen doet om de beurs nieuw leven in te blazen. ‘Als er plannen zijn voor reanimatie, is enige haast geboden in verband met budgetten en bijvoorbeeld afspraken met fabrikanten. Als we weer iets zouden willen proberen als de première van de 570S moeten we daar tijdig werk van kunnen maken.’
Ook andere importeurs van kleinere merken, waarvoor een beursdeelname relatief duur is, zijn positief over de AutoRAI. Weliswaar meldt Cadillac dat het niet eenvoudig te zeggen is of het mee zou doen en dat het besluit om de editie van 2017 te cancelen juist is, maar een merk als Maserati stelt daar weer tegenover dat je op de RAI veel aandacht krijgt: ‘Op de korte termijn zijn evenementen als Masters of LXRY en het concours op Het Loo uiteindelijk effectiever, maar de AutoRAI zou op de langere termijn een belangrijk middel kunnen zijn om het merk verder uit te bouwen. Daarom zien we een meerwaarde in een groter evenement met een bredere exposure.’
CITO Motors stond vorig jaar op de AutoRAI met de merken Rolls-Royce en Aston Martin. ‘Het evenement was voor ons succesvol, een mooi podium om onze nieuwe modellen, zoals de Wraith, onder de aandacht te brengen,’ zegt sheriff en eindbaas Marissa van Laarhoven. ‘We hadden nog geen beslissing genomen over de volgende editie toen de beslissing viel om die af te blazen, maar we zouden in ieder geval serieus naar een volgende editie kijken. We doen steeds meer in onze showroom, daar is voldoende ruimte en we halen de klanten in huis. Dat heeft zijn voordelen. We zien echter ook de voordelen van een AutoRAI, een groot evenement met vele bezoekers.’
Donkervoort, eveneens een klein merk, heeft weer andere argumenten om erbij te zijn: ‘Als Nederlands merk vinden we dat we hoe dan ook een auto op de AutoRAI moeten hebben staan, omdat je daar als Nederlands merk niet mag ontbreken.’
‘Ik heb onze visie niet paraat’
Maar als iedereen dan zo enthousiast is over de AutoRAI, hoe kan het dan dat de editie van 2017 niet doorgaat? Het antwoord vinden we in Leusden, of beter gezegd: een daverende stilte vinden we in Leusden. Niemand bij Pon wil iets zeggen over de AutoRAI, of we nu informeren bij de woordvoerders van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda of Porsche.
‘We hebben een aantal maanden geleden onze visie hierop gegeven, we zien nu geen reden om dat opnieuw te doen,’ zegt Mirjam de Wilde namens Pon. Als ik vraag wat die visie dan precies is, is het antwoord verrassend. ‘Dat heb ik zo even niet paraat, maar even googelen en je weet het, want diverse media hebben het opgeschreven.’ Is dat niet een beetje een raar antwoord, voor een importeur? ‘Onze inzichten zijn in de afgelopen maanden niet veranderd, dus we zien geen reden om erop te reageren.’ Wij vinden dat Pon dat wél zou moeten doen, want een andere woordvoerder van het bedrijf, Jacques Geijsen, zei eerder in de Nationale Autoshow graag in gesprek te willen: ‘Er is zeker wel behoefte aan een evenement voor de branche, waarbij we een aantal dagen in het middelpunt van de publieke belangstelling staan, maar over de vorm willen we graag in discussie.’ In die discussie wil Pon ons echter niet laten weten of er nog gesproken wordt met de RAI, hoe de beurs aantrekkelijker zou kunnen worden en of het überhaupt nog toekomst ziet voor een grote publieksbeurs. Dat maakt het in dit geval pijnlijk duidelijk: Pon trok de stekker uit de AutoRAI, maar wil het alleen niet toegeven. Wat het wél toe wil geven, is dat het graag een andere opzet voor de beurs zou zien. Maar als je vervolgens niet bereid bent om daar maar íets over te zeggen, val je door de mand; dan blijkt dat het slechts een doorzichtige smoes is om je terug te trekken. Conclusie: de AutoRAI is en blijft morsdood. Met dank aan Pon.
Voor dit verhaal spraken we met woordvoerders van BMW Nederland, Cadillac, Citroën Nederland, CITO Motors, Donkervoort, Ford Nederland, Hyundai Motor Netherlands, Jaguar Land Rover, Louwman Exclusive, Louwman & Parqui, Maserati North Europe, Mazda Motor Nederland, Mercedes-Benz Nederland, Mitsubishi Motor Sales Nederland, Opel Nederland, Peugeot Nederland, Pon’s Automobielhandel, Subaru Benelux, Volvo Cars en de RAI Vereniging.
De woordvoerders van FCA Netherlands (Fiat Chrysler Automobiles) en Kia waren wegens vakantie niet bereikbaar. Nissan en Tesla hebben niet gereageerd. Ferrari gaat niet publiekelijk in op de vraag op welke toekomstige shows het merk vertegenwoordigd is.
raoufff zegt
Tsja, als Pon met hun dieselproducten in de RAI gaat staan mogen ze wel gasmaskers gaan uitdelen bij het betreden van hun stand of de boel goed ventileren.
parttimeautospotter zegt
AutoRAI was deel van mijn jeugd. Toen ik 8 was ging ik er al heen, en daarna ben ik er elke keer weer heen geweest.
wimbraber zegt
Blijft zonde, ben er een aantal keer met veel plezier naar toe geweest. Ook leuk om te kunnen zitten in bijna elke auto en voor mensen die opzoek zijn naar een nieuwe lease/prive auto een goede manier om in een dag meerdere kandidaatjes te bekijken.
White_Lightning zegt
@wimbraber: Brussel is toch ook niet het einde van de wereld? Dat is wat de betrokken branche ook uitgevonden heeft.
Michiel1 zegt
Ik kwam alleen voor de lekkere dames naar de Rai! Auto’s waren mooi mee genomen daar. Toch maar de Kamasutra proberen dan…
murica zegt
@michiel1: ?
fmgarcia zegt
@michiel1: Zal je vast wel een dame hebben rondlopen met de naam Mercedes. Verwacht vooral veel leer op het exterieur.
mar10us zegt
@fmgarcia: en ik zou het interieur met rubber bescherming betreden…
fmgarcia zegt
@mar10us: Zo’n hoes met die kraaltjes zal ook wel goed worden ontvangen;).
eklasse zegt
zure zaterdag 2.0
En dan is de Autorai er en dan gaat iedereen lopen zeiken over de prijs van de cola en het P-uitrijkaartje. Heerlijk!
moveyourmind zegt
‘Er is zeker wel behoefte aan een evenement voor de branche, waarbij we een aantal dagen in de publieke belangstelling staan’
Aldus de woordvoerder van Pon.
Je zou toch eerder verwachten dat ze graag een keer een aantal dagen NIET in de publieke belangstelling zouden willen staan…
roppp zegt
@moveyourmind: ik denk dat ze er bij VAAG juist een klein vermogen voor over hebben om juist even een paar dagen NIET in het nieuws te zijn ??
roppp zegt
@roppp: toch geweldig hoe slecht wij lezen ???
moveyourmind zegt
@roppp: Great minds think alike.
sbelali zegt
Jahoor PON verziekt het weer eens. Lekker bedrijf
perry_snijders zegt
@sbelali: Ik vind Pon een supermooi bedrijf, en bovendien werken er heel goede pr-managers. Maar juist daarom snap ik niet dat ze dit zo krukkig aanpakken. Iedereen zou het begrijpen als Pon zou zeggen: ‘Kennelijk staat of valt de AutoRAI met ons, dus waarom zouden we zoveel geld uitgeven aan een beurs waar onze concurrenten kunnen shinen? Dan onderzoeken we liever de mogelijkheid om een eigen evenement te organiseren.’ Maar goed, dat zeiden ze dus duidelijk niet; om de een of andere ondoorgrondelijke reden proberen ze liever om je met een flutantwoordje het bos in te sturen.
rufctr01 zegt
@perry_snijders: supermooi bedrijf? Een arrogant zooitje dat menig VW/Audi rijder zwaar in de kou heeft laten staan!
perry_snijders zegt
@rufctr01: Pon heeft vorig jaar ongeveer 100.000 auto’s verkocht, plus bedrijfsauto’s, plus fietsen, plus wat ze verder doen. Bij zulke aantallen heb je altijd een paar ontevreden klanten natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi bedrijf vind. En als het echt zo slecht was, zouden ze geen 100.000 auto’s in een jaar verkopen.
rufctr01 zegt
@perry_snijders: geen paar ontevreden klanten als ze er een programma op tv wordt uitgezonden( trosradar, extreem olieverbruik van Audi).
Vergeet niet dat dit in alle landen werd gerepareerd of vervangen. En dan heb ik het nog niet over andere VAG-klachten waar niets/nada aan gedaan werd door Pon. Of Michelins worden onder de VAG-jes vervangen door Continentals, wil je de Michelins behouden betaal je extra.
Werk je daar of zo??
perry_snijders zegt
@rufctr01: Op de geheime afdeling die infiltreert bij automedia. Hoezo?
Maar serieus, als je 100.000 auto’s per jaar aflevert en 0,5 procent is ontevreden zijn dat na een paar jaar ook al behoorlijke aantallen. Maar wat voor verschrikkelijks hebben ze jou daar aangedaan?
norge zegt
@perry_snijders: Kijk zo worden de reaguurdertjes op het verkeerde been gezet.
80% is niet verkocht maar verhuurd door een van de verhuurbdrijven die eigendom zijn van PON.
Enkele duizenden daarvan zijn politievoertuigen die door een frauduleuze aanbesteding geleverd mogen worden.
Nog enkele duizenden worden ingezet door Greenwheels, 100% eigendom van PON.
De verder verhuurde auto’s zijn populair bij de huurder omwille van hun lage bijtelling en we weten allemaal hoe die tot stand is gekomen.
Die paar auto’s die ze dus echt verkopen worden gekocht door mensen die in sprookjes geloven en het echte verhaal achter “wij zijn de grootste” niet kennen.
Van iemand die zichzelf een journalist noemt had ik meer diepgang verwacht….
perry_snijders zegt
@norge: Hatsa! Daar komen de betere statements!
jbkleyn zegt
@norge: bedoel je dat 80% gefinancierd wordt? Er zijn nl. massa’s mensen die een auto geleverd door de PON groep op basis van een rationele afweging leasen. 80% in de verhuur lijkt me wat veel.
norge zegt
@jbkleyn: Leasen is verhuur, lange tijdsverhuur…
jbkleyn zegt
@norge: Ja, dan begrijpen we elkaar. 70% van het NL wagenpark wordt verhuurd bij het verlaten van de dealer, op zich niets vreemds dus. BMW’s, Mercedessen en Toyota’s worden ook bijna nooit gelijk afgetikt en “verhuurd” door eigen maatschappijen. Dat dit PON z’n verkoopaantallen ongeloofwaardig maakt vindt ik niet terecht.
ghost zegt
@rufctr01: ik heb niet eens zozeer een mening over Pon maar wat mij wel irriteert is dat men in Leusden op allerlei manieren, netjes en niet netjes, jou de keuzes die jen hebt onmogelijk maakt. Configureer eens een golf GTI in Duitsland vs Nederland. Dan kan je in Duitsland als kleur kiezen uit echte kleuren, denk aan blauw, groen, oranje, geel, etc. Pon zegt gewoon; nee nee doen wij niet, wij doen 8 tinten grijs, 2 tinten, zwart en rood. En dat is in mijn optiek nog maar een heel klein tipje van de sluier.
gregorius zegt
@ghost: In dat geval is óók Pon nog een oud bedrijf: Niet meegaan met de tijd waar elke potentiele klant alle informatie kan krijgen. Zo leveren de merken van Pon ook sommige motoriseringen niet.
En ja, waarschijnlijk zit er een heel team achter met mensen die het allemaal leuk doorrekenen. Die hebben vervolgens doorgerekend (of ze het goed hebben gedaan, weten we niet), dat het winstgevender is om sommige dingen niet aan te bieden.
Het schijnt ook te zijn dat verschilende lease-aanbieders enkele kleuren en uitvoeringen niet toelaten; maar goed, dat heb ik van horen zeggen; want ik doe niet mee aan die leaseongein.
Silverarrow zegt
@sbelali: Hoezo? Wie heeft er gezegd dat VAG vertegenwoordigd moet zijn om een autobeurs interessant te maken? Ik denk eerder dat de verhouding interessant/oninteressant erop vooruit gaat.
Gewoon organiseren die handel. Als iemand de nieuwe Golf, Fabia, Ibiza of A3 wil zien loopt hij/zij maar naar de hoek van een willekeurige straat…
denniyo zegt
Ideetje voor een nieuwe opzet zou in mijn ogen zijn: stel alle lopende aanbestedingen uit en laat de importeurs hun visie op de ideale auto voor hulpverlening showen,
verder zou je een soort wedstrijd element toe kunnen voegen: In de vorm van de mooiste stand van de beurs, of de mooiste auto’s in verschillende klasses,
Ook kun je een gemiddelde prijs van alle verkochte auto’s in nederland pakken en voordat bedrag bij de importeurs het leukste actie model laten bedenken en gooi er dan tot slot wat verkoop elementen in,
In de vorm van autoverkoop en meer merchandise of iets duurdere Goodybags en volgens mij heb je dan genoeg ingrediënten voor een succesvolle beurs.
maxhunter zegt
@denniyo: ja en een veiling van bijzondere auto’s bijvoorbeeld door Christie’s in een bepaalde hal
galverink zegt
Complimenten voor dit grondige artikel
baasbas zegt
Lekker dood laten, voegt toch niks toe. Er komen gewoon te weinig bezoekers en daarom is het er niet meer. Simpel
Carreza zegt
En waarom is PON precies nodig voor het organiseren van jullie AutoRAI…? Dan is het maar met zes merken minder, er blijven toch geïnteresseerde merken genoeg over ?
perry_snijders zegt
@Carreza: De acht merken van Pon hebben een marktaandeel van ruim 22 procent. Als je die mist, is de beurs ook voor andere merken minder interessant. Tenminste, dat is de gedachte bij de RAI.
Carreza zegt
@perry_snijders: Ik begrijp dat sommigen zo denken. Persoonlijk zou ik het eerder als een extra kans beschouwen voor de alternatieve merken. En met volumemerken als Opel, Ford en misschien Kia zijn er nog populaire publiekstrekkers genoeg…
roppp zegt
@Carreza: vroegûh, toen ik nog zo klein was als jullie nu zijn, ging ik alleen naar de autorai voor de bijzondere merken als Ferrari, Montiverdi, Lamborghini, De Tomaso. Natuurlijk was het ook best leuk om in de gewone auto’s te zitten en de (vreemde) medepassagiers af te zeiken die de Jan Modaal wel tof vonden. Maar ja, nu ben ik groot en vind ik de Autorai al jaaaaaaaaaaaaaren buitengewoon saai.
garp zegt
@roppp: ik vind het heerlijk om 6 vrije zaterdag middagen te besparen door 1 dag naar een beurs te gaan. (Om vervolgens vrouwlief weer een saai leasehok te zien uitkiezen hehehe)
galant zegt
@Carreza: precies. Het hele stuk steekt goed in elkaar tot men begint met de aannames. Pon heeft geen nee gezegd, Autoblog doet dit voor ze. Het is dan nog steeds aan Autorai om te beslissen of ze doorgaan. De titel is al helemaal op het niveau van GeenStijl. Jammer…. Met dank aan Perry_Snijders
perry_snijders zegt
@galant: Je mag vinden wat je wilt. Maar voor de goede orde: ik heb vier pr-managers van Pon benaderd voor dit verhaal, dus ze hebben alle ruimte gehad om hun verhaal te doen. Dat deden ze niet, ze kwamen met de antwoorden die je hebt kunnen lezen. Vervolgens hebben ze nog de gelegenheid gehad om te reageren op de alinea die over Pon gaat, maar dat is ook niet gebeurd (waarbij ik er overigens nadrukkelijk bij had gevraagd om het te laten weten als er iets niet klopte). Je bent nog steeds van harte uitgenodigd om het een slecht verhaal te vinden, maar weet in ieder geval dat we er alles aan hebben gedaan om die ‘aannames’ te checken.
galant zegt
@perry_snijders: als eerste: kudo’s dat je reageerde. Ik vond je stuk echt goed in elkaar steken tot aan het stuk over Pon. Daarom wil ik niet meteen je hele stuk afserveren als slecht.
Maar geen reactie, door hoeveel mensen dan ook, gelijk stellen aan een keiharde nee vind ik kort door de bocht. Het is een aanname die je op dat moment zelf doet. Als ik dat op mijn afstuderen zou hebben gedaan zou ik daar behoorlijke aftrek voor hebben gekregen.
Vind ik het handig van Pon?! Nee, absoluut niet. Maar ik vind het teveel eer voor Pon om te zeggen dat zij AutoRai om zeep helpen. Al die andere merken die jullie wel te woord hebben gestaan zouden volgens mij ook een goede Rai kunnen neerzetten.
Mijn afsluiting vind ik bij naderinzien wel wat bot, het was natuurlijk een zinspeling op je “Met dank aan Pon” ;)
perry_snijders zegt
@galant: Vind je niet dat Pon dat ook op z’n minst een beetje zelf in de hand werkt door alleen maar te verwijzen naar wat andere media eerder hebben opgeschreven (ook al weten ze zelf niet wat dat dan is)?
vorsprungdurchbetrug zegt
@Carreza:
Dat Pon lekker wegblijft met zijn merken, geen gemis.
Blijven alleen de leukere merken over.
thomasthomas zegt
AutoRai das wel heel erg 2015
mashell zegt
Volvo vorig jaar niet op de IAA maar wel op de Autorai? Blijkbaar hebben de importeurs niet allemaal dezelfde prioriteiten. Maar laten we eerlijk zijn, sinds we autoblog.nl hebben is de Autorai volkomen overbodig.
rixxy330d zegt
We draaien het om:
Laat Pon voor alle lease-fags maar een showtje geven in Leusden… Ik zit niet te wachten op die eenheidsworst… Laat Louwman er maar een paar Bentley’s en Lamborghini’s neerzetten… Desnoods 2de hands… Boeie…
desjonnies zegt
Prima, is toch een verdwijnend fenomeen wat ik overigens nooit heb begrepen als rechtgeaarde auto gek.
Koop een parkeer kaartje voor een parkeer terrein op Schiphol en u wordt op uw wenken bediend.
Maar goed, ik heb een vriend die als hobby proefrijden heeft.
Ook dat kan ik niet begrijpen.
Als ik een auto wil weet ik vaak al wat ik wil, ik zoek het voiture wat ik wil kopen -tweedehands uiteraard ik ben toch niet gek- en koop hem of koop hem niet.
Om vervolgens jarenlang van dit luxe probleem verlost te zijn.
ghost zegt
@desjonnies: ik dacht dat ik ‘The Lone Ranger’ was daarin, maar gelukkig dus niet.
Saillant detail (en dat je zal vast herkennen); Ik weet 9/10 keren meer van de auto dan de verkoper zelf.
gregorius zegt
@ghost: Zo zal het vaak het geval zijn bij de gemiddelde AB bezoeker die een auto wil kopen. Maar voor jou staat die verkoper er ook niet: die staat er voornamelijk om twijfelkonten over te halen. En daarnaast moet zo’n verkoper goed geistrueerd zijn om aan te voelen dat jij meer weet zodat ie jou in je waarde laat.
Esprit_de_Flandre zegt
“het grootste publieksevenement van Nederland, met bijna 300.000 bezoekers voor de laatste editie. En zelfs België, toch een aanzienlijk kleiner land dan Nederland, heeft een nationale autoshow, die dit jaar overigens 555.000 bezoekers trok.”
Daarin lees ik dat de AutoRAI toch eigenlijk niet zo succesvol is. Ofwel zijn wij Belgen meer autominnend…
Verder: Dat ze dan godverdomme een beurs doen zonder VAG.
Pon wil duidelijk zijn eigen autobeurs doen, en in feite hebben ze daar gelijk in ook. Met 10 merken kan er een mooie en gevarieerde beurs worden samengesteld, van budgetkarretjes van Skoda en Seat, over luxevehikels van Audi en Bentley tot “dream cars” van Lambo en Bugatti. Gooi er de velo’s bij, zet alle MAN’s op een rijtje en ram een paar CAT’s door de muur, en je hebt een leuk dagje uit voor het gezin.
Ondertussen moet AutoRAI maar alle andere merken samenbrengen onder één dak. Ik zou de VW Group nu niet echt missen eigenlijk, en desnoods bezoek je beide beurzen hé…
garp zegt
@Esprit_de_Flandre: maar de Belgische beurs is toch ook van oudsher een koop-beurs? Dat is in NL niet zo, en niet zo geweest.
Esprit_de_Flandre zegt
@garp: Ik zie niet in waarom dat lagere bezoekersaantallen zou verklaren in NL…
ghost zegt
@Esprit_de_Flandre: een soort Nederlandse Wörthersee zou ik overigens nog helemaal niet gek vinden.
fconderkantlat zegt
prachtig hoe we alles wat VAG gerelateerd is momenteel de schuld kunnen geven :D
vinz667 zegt
Organiseer je een autobeurs en vraag je meer om auto te parkeren dan entreeprijs. Daarna adviseer je mensen naar de autobeurs te komen met openbaar vervoer :facepalm:
ghost zegt
@vinz667: eigenlijk heeft dat niks met de beurs te maken maar meer met de locatie van de RAI zelf. Goed, dat complex staat er mega lang en de grond is er gewoon reteduur geworden in de jaren, alsmede parkeren. Ik zou het dan liever opgezet zoals de Messe in Dusseldorf waar ik ook geregeld kom/ben geweest. Grote parkeervelden verderop, €8,- parkeerkaart en een shitload aan pendelbussen die van en naar de parkeerterreinen en beursgebouwen rijden. Ideaal!
gregorius zegt
@ghost: Volgens mij is de Rai niet anders. Bus, trein, metro en tram komen er allemaal. Gooi je auto in de P&R voor 8 euro en je komt gratis met OV naar de Rai; 15 minuutjes gok ik zo.
pinut187 zegt
Lig er niet wakker van, ga liever naar concours d’elegance, zie je tenminste echte mooie auto’s en kan altijd nog naar België dus.