Na vijf kwartalen waarin het crescendo ging, had de Nederlandse autobranche in het vorige kwartaal te maken met een dipje.
In Q3 groeide de omzet namelijk slechts één procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. Groei is groei, maar een schamel procentje is natuurlijk niet iets om over naar huis te pennen. Zeker omdat de groei al ruim een jaar structureel meer dan vijf procent per kwartaal bedraagt. Importeurs kregen de hardste klappen te verwerken, hun omzet daalde voor het eerst in anderhalf jaar en dan meteen met een percentage van negen procent. Hierbij is opvallend dat het aantal privé gekochte nieuwe auto’s gelijk bleef. Het is de leasemarkt die het af liet weten.
Daarmee komen we meteen bij de crux van het verhaal: de zakelijke rijder wacht tot het vierde kwartaal van dit jaar (nu dus) met het uitzoeken van een nieuwe leasebak, om zo nog vijf jaar te kunnen profiteren van gunstige bijtelling. Per 1 januari 2017 gaat het systeem immers op de schop en dus zal de leasert nog voor de jaarwisseling nog even snel z’n slag slaan. Dat ging in de voorgaande jaren precies zo. (bron: CBS)
Foto: @larsyboy1997 via Autojunk
kobus1967 zegt
Voor een stekkerhybride gaat dit wel op in januari van 15 naar 22% bijtelling, maar voor BEV maakt het niet uit blijft 4% en voor gewone auto’s kun je beter tot januari wachten want dan gaat de bijtelling 3% omlaag.
Author zegt
@kobus1967: en de 14% en 20% auto’s dan? Dat zijn echt niet allemaal hybrides.
johan_schipper zegt
@MauritsH: De 14% en 20% auto’s zijn van voor 2016. Wilde je dit jaar maximaal 15% bijtelling betalen, had je toch echt een EV of een hybride nodig, want maximaal 50gr Co2 uitstoten kun je alleen met een hybride…
Author zegt
@johan_schipper: @kobus1967 correct, het is maandagochtend!
martinus zegt
Die daling zal de komende jaren wel doorzetten denk ik.
Staatssecretaris Wiebes is de belastingtarieven voor nieuwe auto’s op alle mogelijke manieren aan het verhogen, hogere minimuntarieven in de bijtelling & nu ook de basisvoet en het co2 tarief voor de bpm flink omhoog.
Als je kan kiezen voor nog 1 of 2 jaar doorrijden in je oude 0%, 4% of 14% bijteller of eentje met minimaal 50% extra belastingdruk elke maand is het simpel.
prop zegt
Volgend jaar wordt juist gunstiger voor iedereen qua bijtelling behalve de PHEV’s. Die maken misschien nog een kleine einde jaarsprint. Het verhaal zou beter te begrijpen zijn als vermeld wordt dat iedereen een 1A pakt en de 1B in 2017 voor de non-PHEV’s
Author zegt
Come again? Ik denk dat een hoop leaserijders het niet eens zijn met je eerste zin.
gezondverstand zegt
Een beetje autoliefhebber kiest wat hij mooi vindt en/of lekker vindt rijden. Niet al dat krenterig gedoe.
Dutchdriftking zegt
Eerste kwartaal 2017 zal helemaal beroerd zijn.
kobus1967 zegt
Nu bv een Audi Q2 kopen of in 2017 een Opel Ampera-e scheelt zomaar 4000 euro netto per jaar, dan kun je na 5 jaar een leuke 2e hands cabrio kopen voor erbij.
kobus1967 zegt
@kobus1967: zakelijk dan.
mashell zegt
@kobus1967: maar nu een Q2 of volgend jaar een Q2 kopen scheelt amper wat.
mashell zegt
“de zakelijke rijder wacht tot het vierde kwartaal van dit jaar (nu dus) met het uitzoeken van een nieuwe leasebak, om zo nog vijf jaar te kunnen profiteren van gunstige bijtelling.”
Zo werkt dat toch niet? Als je leasewagen uit A4 2016 na 3 of 4 jaar einde contract is ben je toch nog de sjaak. Bovendien loop je de kans om naast een leasewagen met lage bijtelling te grijpen als je langer wacht. Ook mag je vaak pas een nieuwe uizoeken als je dicht bij het einde van het contract bent. Op dat tijdstip heeft de berijder amper invloed.
Ik snap dat de autobranche hoopt op een leuk 4e kwartaal maar we moeten we ook rekening mee houden dat de reden meer het afremmen van de ecomie is. De vorige economische crisis (of eigenlijk een periode zonder groei, dat crisis noemen is eigenlijk gewoon paniekvoetbal) eindigde in 2010, de varkenscyclus voorspelt de volgende crisis dus in 2017, we hebben de afgelopen tijd hoogeconomie gezien dus logisch dat het weer naar het normaalniveau terugkeert.
dick1980 zegt
Dealers doen dit zelf, het is puur administratief: kopen een hele zwik bijtelling-knallers in, die pas heel laat in Q4 registreren tbv bijtelling.