Tijd voor de lijst der lijsten. We vroegen jullie om vijftig namen die een plek verdienen op de Autoblog Muur des Faam. Welnu, na een dertigdaagse redactievergadering op de zoutvlaktes van Bonneville, inclusief zweethutsessies geleid door onze spirituele leider Dr. Sacha, is deze verzameling gearheads ontstaan.
Vijftig, of eigenlijk negenenveertig personen die de autowereld hebben gevormd, hebben veranderd, of dusdanig hard wisten te beïnvloeden dat ze voor altijd in de automotive geschiedenisboeken thuishoren. Of het zijn simpelweg enorme petrolheads, begenadigd (test)coureurs danwel briljante ingenieurs. Of ze heten Lapo. Hoe dan ook, deze namen moet je kennen. Google ze. Wikipedia ze. Benijd ze. Verafschuw ze desnoods. Maar er omheen, dat kan je niet. Nou ja, behalve bij Lapo dan.
Komen ze:
50. William Lyons
49. Alec Issigonis
48. Camiel Eurlings
47. Lapo Elkann
46. John Cooper
45. Ben Pon
44. Colin McRae
43. Bob Lutz
42. Steve McQueen
41. Kiichiro Toyoda
40. Sébastien Loeb
39. Sir Stirling Moss
38. Rudolf Diesel
37. Niki Lauda
36. Adrian van Hooydonk
35. Louis Renault
34. Felix Wankel
33. Henrik Fisker
32. Henry Royce & Charles Rolls
31. Christian von Koenigsegg
30. Jackie Stewart
29. Lee Iacocca
28. John Boyd Dunlop
27. Ferdinand Piëch
26. Alessandro Zanardi
25. Juan Manual Fangio
24. Sergio Pininfarina
23. Valentino Balboni
22. Soichiro Honda
21. Andre Citroën
20. Giorgetto Giugiaro
19. Bruce Mclaren
18. Michael Schumacher
17. Frank Williams
16. Horacio Pagani
15. Ferrucio Lamborghini
14. Nicolaus Otto
13. Ron Dennis
12. Gottlieb Daimler
11. Gordon Murray
10. Carroll Shelby
09. Etore Bugatti
08. Colin Chapman
07. Ferdinand Porsche
06. Walter Röhrl
05. Ayrton Senna
04. Carl Benz
03. Enzo Ferrari
02. Henry Ford
01. [insert jouw #1]
Inderdaad, geen nummer één. Het is onmogelijk vijftig automotive personen te benoemen waar iedereen het roerend mee eens is. En omdat voorkeuren op autogebied nog wel eens afwijken (i.e. fanboyisme), laten we de #1 spot open. Omdat jullie (i.e. fanboys) het toch wel beter weten.
Kies daarom zelf een winnaar (of gooi ze in een andere volgorde). De reactievelden zijn opgepoetst, ruiken weer ouderwets naar peut en staan open voor je bijdrage.
mercs zegt
01. Carl Benz.
mercs zegt
@mercs: Voor de wijsneuzen, 4 moeten jullie invullen. 1 is nu dus ingevuld.
audicoupe84 zegt
@mercs: *1 Nicolaus August Otto, uitvinder van de 4tact motor (Otto motor); *2 Rudolf Diesel, uitvinder van de Dieselmotor; *3 de Romeinen, die de eerste snelwegen aanlegden (dus geen uitvinding van Adolf H.); *4 Carl Benz, bouwde de 1e auto (is dus ook indirect verantwoordelijk voor de wegenbelasting); *5 Ransom Eli Olds, oprichter van Oldsmobile, waar de Automatische versnellingsbak werd uitgevonden; *6 (anoniem) de uitvinder van het wiel; en dan komen de in het topic genoemden
mikkeloentje zegt
@audicoupe84: Wat moesten de Romeinen met snelwegen zonder auto’s, meneer de geschiedenisleraar?
marcus zegt
@mikkeloentje: Hun leger op en neer marcheren, inclusief alle osse wagens / paarden etc.
audicoupe84 zegt
@mikkeloentje: Een heerweg, met varianten heerstraat, heirbaan (niet te verwarren met heerban) of heirweg of in het Latijn via, is een oude Romeinse (lange-afstands)weg. Heer (van het Germaanse harja) is een in het Nederlands in onbruik geraakt woord voor leger. Die naam wijst op het oorspronkelijk doel van deze “snelwegen”. De Romeinen legden duizenden kilometers wegen aan naar alle delen en kolonies van het Romeinse Rijk om met hun legers snel ter plaatse te zijn in geval van een opstand. Maar ook een vroeg soort ‘keizerlijke’ postdienst maakte gebruik van deze wegen om snel berichten en boodschappen te versturen. Ook gewone burgers zoals handelaars en andere reizigers maakten dankbaar gebruik van deze wegen. Dit feit ligt aan de oorsprong van het gezegde “alle wegen leiden naar Rome” (bron: Wikipedia)
clarkson zegt
@mikkeloentje: Ha meneer de geschiedenisleraar haha
fiets zegt
@audicoupe84:
wat een onzin zeg. De oprichter van Oldsmobile zelf heeft nooit de automatische versnelling bedacht.
Is een beetje hetzelfde als de koning van Engeland de eer toekennen voor het bedenken van de moderne stoommachine omdat het toevallig in Engeland is uitgevonden.
audicoupe84 zegt
@fiets: Het merk Oldsmobile introduceerde in 1939 de eerste auto met een automatische versnellingsbak. (bron: Wikipedia) Normaal gesproken geeft de directie/directeur van een bedrijf de opdracht iets te ontwikkelen, waarna de technici het ontwikkelen.
Dus zou ook Huub van Doorne (CVT uitvinder DAF) in t rijtje thuis horen.
Scorso zegt
@audicoupe84: Ach, natuurlijk… Wikipedia, dé bron van alle wijsDOM :-) Grappig genoeg vind ik op jouw geliefde Wikipedia László Bíró (Ja, de uitvinder van de balpen) als uitvinder terug :-) (1932)
fred zegt
Karl Friedrich Benz
fred zegt
@fred: Ik mis ook Adrian Newey
dawwg zegt
@fred: Lezen is een vak he … Carl staat al op nr #4.
Maar ik ben diep teleurgesteld in deze lijst; de snelste vrouw ter wereld (met grotere ballen dan de meeste van ons) staat er niet eens in !
Michele Mouton:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Iku7KKNa1_w#!
Hupke zegt
@dawwg:
Als we het over zulke oude dino’s hebben doe dan toch maar Stig Blomqvist ipv Michelle. Daar heb ik meer coole filmpjes van gezien.
flippert zegt
In ieder geval níet meneer Prius..
dennisr zegt
01: Zanger Rinus, met de hit ”Jij mag eerder rijden”
toeter11 zegt
Giovanni Michelotti
jrk68 zegt
@toeter11:
Das een goeie, al kent bijna geen hond die hier….
w0o0dy zegt
@jrk68: ik had em wel in de lijst staan.. Net als Keith Duckworth… vader van de DFV v8, greatest racing engine ever!
flippert zegt
Beun de Haas natuurlijk!
mercedesclk350 zegt
@flippert: Beunhaas…
moveyourmind zegt
Ik mis Bertone, grondlegger van het gelijknamige concern.
mercedesclk350 zegt
Wie is insert jouw #1 in hemelsnaam?
jeffreyderuiter zegt
Ik mis Kunimitsu Takahashi en Keiichi Tsuchiya. De mannen die driften groot hebben gemaakt!
allaar zegt
JC. Niet die uit de bijbel maar die andere;
Jeremy Clarkson
thowmas97 zegt
@allaar: right
flippert zegt
@allaar: als je op dikke harige mannen valt wel ja..
Mbaas zegt
@flippert: Jij bent meer van de onbehaarde slanke mannen?
clarkson zegt
@allaar: Helemaal mee eens.
maseratizzzzzzzz zegt
Wouter Karssen.
lemster zegt
@maseratizzzzzzzz: Slijmbal
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@maseratizzzzzzzz: nee die is voor de wall of shame! Die komt volgende week…
papa zegt
Jos verstappen
flippert zegt
Wie heeft de Multipla ontworpen?
toeter11 zegt
@flippert: Peter Davis
flippert zegt
@toeter11: die dus niet..
CBR600rr zegt
@flippert: haha
xilver zegt
@flippert: Het kan dus ook droog in dit lijstje… prima.
Flamingo zegt
@flippert: deze jongen;)
papa zegt
Jorinde mol, voor haar inzet voor het grensverleggende programma de grote beurt
Emile_Benz zegt
Adolf Hitler. Hij wilde immers een auto voor iedereen, ipv enkel voor de welgefortuneerden. En daar is hij toch wel in geslaagd…
dennisr zegt
@Emile_Benz: Eensch, terechte Nummer 1.
SimonMc zegt
@Emile_Benz: Voor iedereen? Nou, ik kan in ieder geval al 1 volk opnoemen dat zeker uitgesloten is.
flippert zegt
@SimonMc: dat ene volk had al een auto..
Emile_Benz zegt
@flippert: de Joden behoorden juist tot de gefortuneerden. De Joden waren zeer actief in o.a. de juwelenhandel en financiële wereld en waren daarin zeer succesvol. Dit ondanks het feit dat de Joden van oudsher al als minderwaardig beschouwd werden.
Daarom waren ze zo’n makkelijke zondebok om de schuld van de economische crisis aan te geven.
flippert zegt
@Emile_Benz: zeg ik toch: ze hadden al een auto. Een van de weinigen die het al konden betalen..
Emile_Benz zegt
@flippert: was ook niet voor jou bedoeld… ;)
Emile_Benz zegt
@SimonMc: reactie op @flippert was voor jou bedoeld.
moveyourmind zegt
@Emile_Benz: Zet een standbeeld van hem neer in de voortuin. Als ik me niet vergis heeft hij meer mensen op de trein gezet dan in de auto gekregen….. Spijtig genoeg.
Emile_Benz zegt
@moveyourmind: dus hij zorgde ook nog eens voor snel en efficiënt openbaar vervoer…?
flippert zegt
@Emile_Benz: nou nog even de holocaust hier ontkennen en je hebt een ban te pakken..
Emile_Benz zegt
@flippert: dat dan weer niet. ;) Ja, Hitler heeft een hoop ellende teweeg gebracht, maar ook een hoop goede dingen, waarvan we tegenwoordig nog steeds gebruik van (kunnen) maken. De auto voor iedereen en de Autobahn zijn uiteraard voordehand liggend. Maar denk ook aan de administratie die juist in die tijd sterk ontwikkeld is. Daarnaast creëerde hij banen (wapenfabrieken etc.) waardoor de werkloosheid daalde. Alleen het “minderwaardige” werk werd in de kampen gedaan.
Emile_Benz zegt
@flippert: dat dan weer niet. ;) Ja, Hitler heeft een hoop ellende teweeg gebracht, maar ook een hoop goede dingen, waarvan we tegenwoordig nog steeds gebruik van (kunnen) maken. De auto voor iedereen en de Autobahn zijn uiteraard voordehand liggend. Maar denk ook aan de administratie die juist in die tijd sterk ontwikkeld is.
Daarnaast creëerde hij banen (wapenfabrieken etc.) waardoor de werkloosheid daalde. Alleen het “minderwaardige” werk werd in de kampen gedaan.
flippert zegt
@Emile_Benz: de administratie? Ah juist ja, dat maakt alles goed.. :-)
eulo zegt
@Emile_Benz: Moet jij toch eens even zo een kamp bezoeken, ben benieuwd of je dan nog zoiets zal schrijven …
Hupke zegt
@Emile_Benz:
Jouw economisch inzicht is nu toch ook niet van het beste.
Hitler creeërde werk, hahaha. Hitler zette mensen aan het werk en dat is een heel groot verschil. Hitler’s jobs creeërden geen welvaart.
Dat was een economisch systeem op steroïden, een land dat z’n eigen het faillisement in werkte.
dennisr zegt
@flippert: Wat ontkennen?
moveyourmind zegt
@Emile_Benz: je weet waar ik op doel, en dat is in mijn ogen meer dan genoeg reden om die man te verafschuwen.
Emile_Benz zegt
@moveyourmind: hoe afschuwelijk iemand ook moge wezen, dat is geen reden om zijn/haar positieve daden uit te negeren of wat dan ook.
Maar jij rijdt nooit in een Duitse auto, noch maak je gebruik van de Autobahn?
En als we dan toch over fout beginnen: jij wil niet weten wat de geallieerden met de Duitse bevolking (en dan vooral met de meisjes/vrouwen) deed…
In een oorlog is iedereen fout. Daarnaast werden joden ook voor Hitler niet de grondlegger van de anti-jodengedachte. Hij heeft het alleen naar gehandeld. En dat in combinatie met de Duitse gründlichkeit is een dodelijke combi…
Maar ja, iemand beoordelen op z’n fouten is makkelijker dan op z’n goede daden…
moveyourmind zegt
@Emile_Benz: Hoe je het ook went of keert, als ik deze man op zijn daden beoordeel slaat de balans toch naar de negatieve kant uit. Die paar positieve ideeën die uit zijn brein ontsproten zijn wegen bij lange na niet op tegen alle ellende die hij veroorzaakt heeftwil. Ik wil wel benadrukken dat ik geen gelijk probeer te halen. Als jij een andere visie hebt prima, ik mag alleen hopen dat je niet alles wat Hitler gebracht heeft verheerlijkt.
Emile_Benz zegt
@moveyourmind: Het gaat hier niet om de balans van zijn daden, maar wat hij voor de autobranche betekend heeft. De overige daden doen dus ff niet ter zake. Mja, het is makkelijk om gelijk naar de holocaust te verwijzen om iemand uit te kunnen sluiten…
MJB zegt
@Emile_Benz: Ik snap eigenlijk niet dat je het zelf ook niet meer dan terecht vindt dat een man die miljoenen doden op z’n naam heeft staan geen recht heeft op überhaupt enige credits, op welk gebied dan ook.
audicoupe84 zegt
@Emile_Benz: Hij wilde, maar pas na de oorlog is de kever op de weg gekomen. Evenals de uitvindingen zoals de raket en straaljager, die ook pas na de oorlog echt serieus werden. Ook was hij bezig met een atoombom, was dat gelukt betwijfel ik dat we hier met zijn allen achter het toetsenbord zouden zitten. (by the way, Henry Ford was hem voor met de T Ford) Dus -56 voor jou, die ene die je zelf hebt gezet kan blijven.
tweetyv6 zegt
Met alle respect, maar er staan een aantal namen tussen die er helemaal niks in te zoeken hebben. Zoals alle coureurs, hoe briljant ze ook zijn/waren. Waar is b.v. Carlo Abarth? Of Carlo Chiti?
jolig zegt
Sorry hoor, maar met sommige van deze namen ertussen kan ik de lijst niet erg serieus nemen.
ihrte zegt
Ari Vatanen!
flippert zegt
@ihrte: en Simon Tahamata dan?
bullgod76 zegt
Wat doet Ben Pon nou weer in dit rijtje?
Volkswagen (VAG) mag dan wel groots zijn in NL, omdat we ons dat spul op laten dringen via de lease. Maar Pon heeft daar echt niet voor gezorgt.
Emile_Benz zegt
@bullgod76: hij beheerste waarschijnlijk wel de Nederlandse taal beter…
flippert zegt
@bullgod76: gezorgD
Bwlian zegt
@bullgod76: de onwetendheid :/
Jipp zegt
@bullgod76: Ben Pon, de grondlegger van een van de meest iconische volkswagens die nog steeds in productie is, de t1. Ontwerp en idee zijn van hem afkomstig.
jrk68 zegt
@Jipp:
Het enige goede dat Ben Pon verkoopt zijn Californische wijnen, voor de rest probeert ie een hoop ellende door je strot te duwen….
Dat tout lease rijdend Nederland daar in tuint heeft hem enkele miljarden opgeleverd….
Hij boert nu dus goed daar in de States…
Jipp zegt
@jrk68: ben pon verkoopt niet alleen Californische wijnen. Verbunt wijnkopers is van em en bij mijn weten komt salentein nog altijd uit Argentinië. Vw’s zijn goed daarom kiest men er voor.
Helaas heb jij ben pon junior in je hoofd en vergeet je de in ’68 overleden senior.
Om daarop terug te komen, ben pon senior probeerde in de states de kever te introduceren, dat mislukte. Check your facts voordat je met niet onderbouwde onzin komt.
desjonnies zegt
@Jipp:
of jij misschien?
Jipp zegt
@desjonnies: check het, dan weet je meteen dat wat ik zeg klopt.
dennisr zegt
Ayrton Senna, is die nou eigenlijk beroemd door het goede rijden of door z’n fantastische dood gaan?
Audiboy zegt
@dennisr: kijk de repo die top gear heeft gemaakt, dan heb je het antwoord!
ej20g zegt
@dennisr: beide. Mensen van de “oude” generatie (boven de 40/45) hebben hem vanaf het begin meegemaakt en weten hoe goed die man kon rijden en welke risico’s hij nam voor een overwinning. Altijd maar doorvechten, prachtig. Daarnaast heb je nog de middelste generatie (20-40/45) die kennen hem vaak alleen van zijn wat latere jaren of van zijn crash. Daarin zijn de ervaringen en meningen verdeeld. En dan heb je de “jonge” generatie (onder de 20), die kennen hem vaak alleen door zijn crash in 1994. Als je dan details gaat vragen weten ze je vaak nog niet eens het jaar van zijn overlijden te vertellen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen bij, maar dat geldt voor elke generatie.
rsvbf1 zegt
@ej20g: yeah, ik hoor bij de jonge generatie, en ik zou zeggen dat iedereen die hem nog niet gezien heeft die docu over hem moet gaan kijken, geweldig mooi
ej20g zegt
@rsvbf1: ik hoor ook tot de jongste generatie en ik sluit me er volledig bij aan!
rsvbf1 zegt
@dennisr: door zijn goede rijden, en geweldige persoonlijkheid, hij hielp veel arme mensen en kinderen in Brazillie
syliaca zegt
01: Koos Spee :)
flippert zegt
@syliaca: pek en veren!!
The360box zegt
Sebastien Loeb op #40.. des te meer een pauperlijst dus, die gozer hoort minimaal in de top 10 voor wat hij heeft neergezet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@The360box: Op de XBox misschien…
subarufan zegt
@The360box: ja… Want Loeb heeft zo veel gewonnen door zijn stuurkunsten alleen… Kijk eens naar het grote plaatje, groot team(1 van de laatste fabrieks teams) enorm veel geld vam citroën, altijd een goede auto. Kun je beter Loeb inwisselen voor de technische mensen van het rally team
The360box zegt
@subarufan: Subaru fan, verklaard een hoop..
mercedesclk350 zegt
@The360box: dus een ventje dat (oké, best wel) kan rallyrijden hoort thuis in de geschiedenis van beste petrolheads?
RazorHead zegt
@mercedesclk350:
meeste wereldtitels ooit heeft gehaald?
en hij heeft citroen gekneed zodat ze succesvol werden, net zoals schumacher(die hoger staat en minder titels heeft) ook gedaan heeft
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lee Iacocca blijft toch wel mijn nr. 1.. Dat die zo laag staat is natuurlijk ronduit belachelijk! Met als goede 2e Lapo!
Jipp zegt
@ redactie, de lijst bestaat al uit 50 personen als je goed leest… De heer Rolls en Royce waren niet 1 persoon toch?!
Nr. 1 de heet chapman, oprichter van Lotus!
Jipp zegt
@Jipp: excuus die staat er al, dan de heer piech… Door zijn mega concern…!
Esprit_de_Flandre zegt
@Jipp: Vreemd dat Piech er niet bij staat. Op een blog zo Duits als dit…
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Niet in de lijst maar zijn smoelwerk prijkt toch weer fier boven aan het topic….
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Dacht ik ook, maar er staat ‘mijnheer Ford’ ???
Foute foto, of fout bijschrift?
deniz0319 zegt
Onze geweldige Victor Muller. 1#
Larick zegt
Oeh
André Citroen?
Flaminio Bertoni? Ontwerper van o.a. Citroen DS
Malcolm Sayer? Ontwerper o.a. Jaguar E-type
Harm Lagaay?
bmwpowerm5 zegt
Joji Nagashima wie denkt u
nou dat was de designer van de e39 5serie
en niet te vergeten van de e39 m5 de beste en mooiste auto die er bestaat ;)
Hupke zegt
@bmwpowerm5:
Die mag dan op hetzelfde schavot staan als de ontwerper van de c219 CLS want die 2 zijn toch echt wel de mooiste sedans ooit ontworpen naar mijn bescheiden mening.
undifined1 zegt
@bmwpowerm5:
een e39 is mooi, maar een e31 en e28 zijn toch echt mooier hoor. Maar dat is mijn mening
RubenPriest zegt
Badr Hari
lesman zegt
@rubenpriest: lol
paere zegt
Wouter karssen natuurlijk!
lemster zegt
@paere: Slijmbal
SimonMc zegt
Chris Bangle. Gewoon omdat het een kunst is, om de woede van zovelen op je hals te kunnen krijgen.
flippert zegt
@SimonMc: op de hals te HALEN, niet krijgen
SimonMc zegt
@flippert: oeps, juist…
Fidenza zegt
Ik
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En waar is Ian Callum!!?!?
Hupke zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Enkel als ze die Vanderhooydonkx met hem vervangen want voor de rest heeft die toch niet veel nuttigs gedaan?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Hupke: Aston Martin DB7, Vanquish en DB9? En alle moderne Jaguars!! Come on! Van Hooydonk mag zn veters niet eens strikken…
Hupke zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Stuk voor stuk mooie wagens, de DB7 een van de mooiste ooit maar geen echte iconen.
E34M5Touring zegt
@Hupke: De nieuwe XJ wordt een icon. Gewoon omdat het best wel radicaal was voor Jag.
HDM zegt
Béla Barényi?
flippert zegt
@HDM: daarvan slaat mijn spellingchecker op hol, sorry
norge zegt
Gewoon een misser om de grondlegger van General Motors niet in de lijst te zetten Zoals ik voorstelde. Maar goed Loeb zal wel meer voor de geschiedenis van de auto betekent hebben…..
jellet zegt
Chuck Norris, zonder hem had de totale top50 niet de ballen gekregen om echt iets te veranderen in de maatschappij
flippert zegt
Baghwan!! Niet één, maar 50 Rollers rijden van het geld van je volgelingen..
ruud_berkers zegt
Sergio Pininfarina is de nummer 1 beste ontwerper tot nu toe
Hupke zegt
Waarom staat zo’n figuur als die Eurlings erin? Wat heeft die ooit gedaan dat hij een plaats in de wall of fame verdient, da’s een politicus.
Ik mis Rudolf Uhlenhaut, Wolf Barnatto,… helden die we niet meer gekend hebben.
Voor de rest mooi lijstje, kan me er wel in vinden. Wie er op 1 moet. Maakt dat uit, het zijn allemaal best wel belangrijke figuren geweest.
autogedrocht zegt
@Hupke: http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/13/tweede-kamer-akkoord-met-verbreden-30-snelwegen
Leuk dat er allemaal oprichters van automerken erop staan, maar asfalt hebben we ook nodig :p
ej20g zegt
Ik durf niet te zeggen wie er op nummer zou moeten staan. Er zijn zoveel grote namen geweest. Maar ik weet wel dat er één grote man mist: Chikuhei Nakajima. De oprichter van Subaru. De eerste met massa vierwielaandrijving (ja, nog vóór Audi, namelijk in 1975) en bijzonder eigenwijs door vast te houden aan de boxermotoren.
Hupke zegt
@ej20g:
Was dat nog voor Jensen?
reventon zegt
@Hupke: Jensen was ook niet de eerste, dat was de Spyker 60HP
ej20g zegt
@Hupke: Jensen bood het inderdaad wel aan vanaf 1966, maar dat zou ik niet als “massa” willen bestempelen, daar zijn er simpelweg te weinig voor gebouwd (320 exemplaren). Hetzelfde geldt voor de Spyker. De Subaru Leone was daarin vanaf 1975 de eerste met echt véél exemplaren die met vierwielaandrijving werden gebouwd (dat was overigens wel optioneel, standaard was voorwielaandrijving).
thewillempiej zegt
Voor mij is Enzo Ferrari toch nummer 1!
alcantara zegt
@thewillempiej: kan niet want die staat al op nr. 3, men mag niet 2x in de lijst voorkomen.
Mielie zegt
Interessant lijstje, waarvan sommige redelijk twijfelachtig. En uiteraard missen er altijd mensen, zoals Gilles Villeneuve.
Kunnen we nog een plekje reserveren voor Herman Tilke? #32547 lijkt me wel wat.
rsvbf1 zegt
@Mielie: of op 9.999.999.999 boor zijn kapotsaaie inspiratieloze circuits, neem een bocht van dit circuit een van een ander en hij maakt een nieuwe die nog saaier is
750i zegt
Ik mis Sjonnie in de lijst!!! Alle gekheid op een stokje, mijn nummer 1 blijft Ayrton Senna.
ferrari94tr zegt
01: Wolfgang Graf Berghe von Trips. Kein twijfel uber muglich.
papa zegt
Christian Albers
undifined1 zegt
Voor mij is het toch Paul Rosche, de man die de motoren van BMW Motorsport naar een andere niveau tilde en ervoorzorgde dat de andere merken dat ook gingen doen.
love4sportcars zegt
Horch misschien nog vergeten? Stichter van horch automobiles, auto union en indirect dus ook audi?
jrk68 zegt
@love4sportcars:
En niet zonder rede….
Lennaert zegt
@papa
Jos verstappen en christiaan albers?!?!
Foeifoeifoei dit zijn namen de niet in een lijst horen te staan met Enzo Ferrari en Atrton Senna.
Pordon zegt
1: Karl Benz
2: Gottlieb Daimler
3: Henry Ford
4: Rudolf Diesel
Deze 4 en daarna na lange afstand de rest.
Jipp zegt
@Pordon: de 3e en 4e kloppen, de 1 en 2 niet. Ze mogen dan wel de grondlegger van jou merk zijn maar een man als Porsche of toyoda heeft meer gedaan voor de auto industrie.
marcus zegt
@Jipp: Zonder Karl Benz geen auto industrie…
alcantara zegt
Ik mis de écht grote namen in de lijst. Ik noem een Allard Kalff, Bavo Galama, Leen Huijzer (als boegbeeld van Cadillac).
billy911 zegt
Hoe kan Rorhl nou boven Dokter Porsche staan? Honderden mannen & vrouwen kunnen hard met zo’n ding maar maar 1 kan ze ontwerpen.
ej20g zegt
@billy911: alleen gaat niemand zo hard met een Porsche als Röhrl.
straatpiraat zegt
Walter Röhrl staat godzijdank in de top 10! Absoluut mijn nummer eins.
faalhaas zegt
Die Ludolfs en Leepu, een gedeelde nummer 1 !
SJ zegt
De drijvende kracht achter het ontstaan van de Autobahn en de VW Kever…ow wacht.
Emile_Benz zegt
@SJ: dat zeg ik…
Carreza zegt
Chris Bangle mag voor mij nog ergens in de top-50 staan, niet op nr.1 maar gewoon ergens middenin.
Omdat hij de Fiat Coupé ontworpen heeft, omdat hij BMW een nieuw gezicht gaf, een gezicht waarvan velen hielden maar velen ook van huiveren. Zo is de vorige BMW 7-serie voor mij de mooiste 7 allertijden. Gewaagd maar nog steeds een koppendraaier. Dat mis ik bij de Post-Bangle BMW’s.
En voor de mensen die Bangle verafschuwen: tevreden met het gezicht van de nieuwe 1-serie…?
alcantara zegt
@Carreza: Fiat Coupé is een slecht ontwerp, verhoudingen kloppen totaal niet. De 406 coupé is veel geslaagder (en die ontwerper staat uiteraard wel in de lijst).
Tot zover mijn objectieve mening, want ik zou sowieso nooit een Fiat of Peugeot willen.
ej20g zegt
@alcantara: de 406 Coupé…de mooiste moderne Peugeot als je het mij vraagt.
alcantara zegt
@ej20g: Ik vroeg het jou niet. Maar je hebt wel gelijk.
ej20g zegt
@alcantara: mijn excuses, ik was even vergeten dat jij alles zo mooi letterlijk opvat…
Carreza zegt
@alcantara: Opinions… ;)
Overigens is de 406 inderdaad een plaatje en een klassieker (in wording).
flippert zegt
@Carreza: alleen wel een Peugeot dus het zit kut in elkaar en rijdt voor geen meter. Maar als je een auto koopt om alleen naar te kijken: be my guest..
Carreza zegt
@flippert: mijn reactie ging over een designer dus of het nu rijdt of niet maakt even niet uit. ;)
En ik heb nog geen Peugeot in bezit gehad dus ik kan er moeilijk over oordelen tenzij ik mij zoals vele anderen laat leiden door meningen van anderen die dat dan weer gehoord hebben van andere anderen…
jrk68 zegt
@alcantara:
Een slecht ontwerp is een ontwerp dat niemand mooi of lelijk vindt….
De Coupe Fiat ((ja in die volgorde) is een ontwerp dat je prachtig of lelijk vindt, dus een goed ontwerp….
Of jij hem mooi vindt is een ander verhaal maar jaren na dat de productie gestopt is valt hij nog steeds op in het straatbeeld.
ej20g zegt
@Carreza: ik vind de Bangle BMW’s meestal mooier dan de huidige. De Bangle 1-serie vond ik niet perse mooi maar in ieder geval beter dan de huidige. De Bangle 3-serie vind ik ook beter dan de huidige maar haalt het niet bij de E46. De Bangle 5-serie vind ik nog steeds mooi en modern om te zien, en bovendien óók mooier dan de huidige. Maar die haalt het dan voor mij weer niet bij de E39, E34 en E28. De Bangle 6-serie vind ik ook mooier dan de huidige, maar die haalt het dus niet bij de E24. De Bangle 7-serie vind ik nog steeds een imposante wagen om te zien maar ook verre van mooi, dan vind ik de huidige mooier. Maar de mooiste 7-serie vind ik toch nog steeds de E38. Ik moet wel toegeven dat ik de E32 7-serie de meest imposante vind met die 4 koplampen en smalle grille.
flippert zegt
@ej20g: eh.. ja ja.. Mmh..
ej20g zegt
@flippert: warrig geschreven? Of gewoon niet mee eens?
flippert zegt
@ej20g: dat eerste :-)
ej20g zegt
@flippert: dat vermoeden had ik al. Mijn excuses, zware week gehad en kreeg het er niet beter uit.
Carreza zegt
@ej20g: dus eigenlijk komt het erop neer dat je vindt dat het design van BMW altijd achteruit gegaan is…
Ik geef je geen ongelijk.
ej20g zegt
@Carreza: misschien had ik dat beter kunnen zeggen ja. Er zijn wat uitzonderingen, maar voor de meeste generaties geldt dat inderdaad.
nostravinniedus zegt
Ik snap best dat Henry Ford zo hoog staat. Ford heeft veel gedaan voor de auto industrie en heeft bijzonder auto’s gemaakt .Maar hij was helaas ook een Nazi van heb ik jou daar! Ik heb gelezen dat Ford de enige niet Duitser is die van Hitler de ijzeren kruis heeft gekregen.De hoogste Nazi onderscheiding die een niet Duitser kan krijgen.Bleef tijdens de tweede wereld oorlog ook gewoon zaken doen met Nazi Duitsland (Toegegeven, ook GM via Opel en IBM deden dat)
flippert zegt
@nostravinniedus: niks mis mee, toch?
nostravinniedus zegt
@flippert: Zal ik happen of niet?????…nee… niet de moeite waard.Je kan het altijd proberen.Volgende keer beter
dennisr zegt
@nostravinniedus: Handel is Handel.. Hij deed het.. ik zou het doen.. en jij net zo.. wees eerlijk..
nostravinniedus zegt
@dennisr: Ehhh neee.Was in het geval van Ford ook meer dan alleen maar handel.Is algemeen bekend dat Ford een antisemiet was. @ Flippert. je kan zeuren wat je wil maar ik vind het relevant. En ik heb al een leven maar toch bedankt!
flippert zegt
@nostravinniedus: van die figuren die echt altijd en overal weer de tweede wereldoorlog erbij moeten halen, wordt er zó moe van.. Get a life!
nostravinniedus zegt
@flippert: Tuurlijk u heeft gelijk.Totaal niet relevant of iemand een Nazi is of niet bij een HALL OF FAME
flippert zegt
@nostravinniedus: gelukkig is jouw generatie over een tijdje uitgedoofd, kunnen we weer eens verder met relevante zaken.
nostravinniedus zegt
@flippert: Maak je borst maar nat! Ik ben 35 :)
redbeams zegt
@flippert:
Get a life…volgens mij snap jij de betekenis van 4/5 mei niet helemaal.
dinantvhierden zegt
de belangrijkste man word vergeten. August Horch, oftewel de oprichter van Audi
KEV9 zegt
mijn ex-schoonmoeder, zij heeft mij in een a8 gepraat en er nooit meer uitgekregen
flippert zegt
@Soulmaster: hoe dik moet je zijn om in een A8 klem te komen zitten?
The360box zegt
Andre Citroen moet dan ook sowieso in deze lijst want deze man heeft ook voor heel veel voordelen in de auto industrie opgeleverd.
nielsvanderweiden zegt
Wat, geen Hub van Doorne?
speedie zegt
Oostenrijkse chemicus, Abraham Shreiner : uitvinder van de benzine.
hoonigan247 zegt
Senna moet er ook tussen kom op !
Racen en wat dacht je van de NSX :)
Flamingo zegt
stemmers hebben gestemt op Hitler maar die staat er vreem geneog helemaal niet tussen
persoonlijk zou ik voor mr Ferrari of Lamborghini gaan! ;)
jrk68 zegt
En dan die kop van Piech als topicfoto gebruiken, Dan is het meer een wall off Shame….
Frankypanky zegt
@jrk68: En jij herkent Henry Ford niet? Over schamen gesproken…
jrk68 zegt
@FrankypankyV8:
Als dat Henry Ford is dan ben ik de Kerstman….
Dit is Henry….
Frankypanky zegt
@jrk68: En nu ga jij met je muis over de topic-foto?
BTW, dit is Piech:
Ja hoor…Echt een gelijkenis met de topic-foto…Ik stuur je maandag een kadobon voor Hans Anders…
Frankypanky zegt
Ik mis twee namen;
Joop Donkervoort, want het is een prestatie van formaat om in Nederland een sportwagenfabriek op te richten.
Ralph Nader, want zonder deze Amerikaanse advocaat zou iedereen nu nog zijn klauwen open halen aan de meest simpele auto-onderdelen.
waverider zegt
Een f..ked up nazi op de quasi nr1.
xilver zegt
@waverider: Boeit dat?
nostravinniedus zegt
@xilver: heel gek misschien voor u, maar ja dat boeit
xilver zegt
@nostravinniedus: Nee, serieus, wat voor verschil heeft het te weten dat die persoon een nazi is geweest of niet. De prestatie dat hij heeft neergezet in de auto-industrie staat geheel los van het al dan niet nazi-zijn. Daarenboven het heeft geen zin van het verleden te ontkennen, er zijn nu eenmaal iets minder prettige zaken gebeurd in de geschiedenis. Trouwens, van een objectief standpunt bekeken hebben de nazi’s ook positieve dingen gedaan, het is alleen spijtig dat hun politiek programma iets minder positief is uitgedraaid….
nostravinniedus zegt
@xilver: Het enige waar ik u enigszins gelijk in kan geven is uw argument dat de prestatie dat hij heeft neergezet in de auto-industrie geheel los staat van het al dan niet nazi-zijn.Enigszinds omdat Ford er wel degelijk zijn voordeel uit heeft kunnen slaan. Wat zijn bedrijf heeft helpen groeien. Maar toch denk ik dat veel mensen het wel (“Stiekum”) erin mee laten wegen.Het is per slot van rekening een hall of fame. Mij beïnvloed het feit dat Ford een nazi mijn mening over hem wel. De rest van uw commentaar ga ik maar niet op in…
jrk68 zegt
@xilver:
Ook een manier om het zwaar besmette VAG schoon te praten….
Ach… hij heeft enkele miljoenen mensen om zeep laten helpen, maar dankzij hem rij ik nu wel in een VW…, tja….
Flamingo zegt
@jrk68: en die miljarden dieren dan?????
Jipp zegt
@jrk68: dat het een fout is maakt het ander niet direct ook fout.
xilver zegt
@Jipp: Daar doelde ik dus ook op… het ene feit is het andere niet…
Rohrl-fan zegt
Walter Röhrl in de top 10? Nice!!! :-D
norge zegt
Het ziet er naar uit dat Ford wint, zullen we hem een medalje geven? Oh wacht, die heeft hij al,
rsvbf1 zegt
een kwart van de mensen heb ik nog nooit van gehoord
banjaloeloe zegt
Op nummer 1 mag van mij meneer Fiat, die een multipla op de markt durfde te zetten
xilver zegt
@banjaloeloe: Apen kan je niet op zulke lijstjes zetten.
flippert zegt
@banjaloeloe: duh…
norge zegt
Of de heren Rolls en Royce dan ? Zouden die er niet in moeten?
Jipp zegt
@norge: staan er al in, naast elkaar.
norge zegt
@Jipp: aah, cognac begint te werken hier…
midasracer zegt
Ik mis Lampredi en Columbo, de motorontwerpers van Ferrari die het merk groot hebben gemaakt. Want wie wordt niet week van het geluid van de 3 liter V12?
Ferry_76 zegt
Robert Opron? Walter de’Silva? De heren Costin & Duckworth?
boygeorge zegt
Onbetwist op No.1 Mijn vader.
ezrider zegt
Kazonuri Yamauchi
De man die met GranTurismo 1 t/m 5 op de Playstation veel spannende auto’s digitaal tot leven wist te brengen.
theuving zegt
Door Joop Donkervoort niet op te nemen in de top 50 maken jullie jezelf volstrekt ongeloofwaardig.
Wat heeft Valentino Balboni nu betekend voor de auto-industrie, anders dan gas geven in Lamorghini’s… Treurig.
AscariGT zegt
Hanja Maij-Weggen omdat ze de carpoolstrook mogelijk maakte :p
kl0eg zegt
Jeremy Clarkson!
lemans96 zegt
Sorry jongens, maar zonder Jonkheer Gijs van Lennep, vindt ik deze lijst serieus incompleet…
burninrubber zegt
Kazutoshi Mizuno
p993 zegt
Rohrl boven Porsche!? En Bosch niet in de lijst, maar Eurlings wel? Jongens toch, had beter verwacht.
E34M5Touring zegt
Lyons op 50………. Een paar van de allermooiste auto’s allertijden ontworpen. Had van mij hoger gemogen.
lesman zegt
Leonardo da vinci zonder twijfel
papa zegt
De ontwerper van de subaru e-wagon. De meest praktische auto ooit (aanschafprijs meegenomen in overweging)
desjonnies zegt
Wie missen we?
Rene Panhard
Emile Levassor
(Panhard & Levassor oftewel Panhard, wordt door menigeen gezien als het oudste autoMERK ter wereld)
Hans Ledwinka – de ontwerper en constructeur die als geestelijk vader of inspirator van o.a. Porsche Senior gezien mag worden
Robert Hruska -eveneens uit de ‘Ledwinka school’ tecnuet en bedenker van de Alfa Sud, die Alfa Sud is weer de stamvader van iedere moderne hatchback
Patrick le Quemant – designer o.a. verantwoordelijk voor de Renault Twingo I en de Ford Sierra en idd de Renault Velsatis en Avant Time
Pininfarina – de inspirator en grondlegger van het hele Italiaanse design-wezen.
Adolf Hitler – Grondlegger van de KdF (Kraft durch Freude wagen) oftewel de auto die we hebben leren kennen als de VW kever, vond tevens een spaarsysteem uit waarbij arbeiders konden sparen met een heuse spaarkaart voor zo’n VW kever.
– liet tijdens de crisis moerasgebied rond Wolfsburg droogleggen als werkverschaffing voor duizenden, om aldaar de VW fabrieken te stichten.
– kwam ook op het totale autobahn idee, met een komplet gescheiden middenberm, op en afritten en ongelijkvloerse kruisingen.
Bill Mitchell – hoofd styling GM in de zestiger jaren.
DE man achter de Buick Riviera, een ‘Europese Amerikaan’ die nog VOOR de Mustang werd gelanceerd.
norge zegt
@desjonnies: En Durant dan?
tunefuldjmike zegt
Bodo Buschmann & Klaus Brackman, oprichters van brabus
RazorHead zegt
ik vind dat adrian newey er zeker in moet staan en vele malen hoger moet staan dan Michael Schumacher, aangezien newey voor meer titels heeft gezorgd.
en Adrian van hooydonck?? Serious?? gewoon omdat hij nederlander is dat jullie hem er in zetten, dan heeft de Belg Luc Donkerwolcke wel al een pak beter gedaan (Lambo gallardo & murciélago om maar 2 zalige autos te noemen van hem)
Megakix zegt
Wat doen Ben Pon en Adrian van Hoydonk in het rijtje….jemig, wat een ongekende fouten ! Of het nu gepast is of niet, maar Hitler was een grotere. En Leepu, van de chopshop.
Jipp zegt
@Megakix: Ook voor jou: Ben Pon is de bedenker en ontwerper van het Volkswagen busje die op het moment nog steeds in productie is meen ik.
Daarnaast heeft hij Volkswagen getracht te exporteren naar de states.
Megakix zegt
@Jipp: ik ben zijn buurman geweest in Leusden-Zuid, hij was eigenaar van koe-pon…ken hem persoonlijk dus.
Tevens is hij geen eigenaar van Pon (Holding) etc. en daarom ‘slechts’ uitvoerder van taken, in plaats van inspiratievolle, ingenieuze, inventieve of creatieve gedachtenspinsel. Of moeten we nu alle auto-ontwerpers, of erger, busjesontwerpers opnemen in de “Hall of Fame” ? ^^
Jipp zegt
@Megakix: das knap dat je naast hem hebt gewoont. De Ben Pon uit dit lijstje is in 1968 overleden.
Megakix zegt
@Jipp: doe je huiswerk even over…dank.
Jipp zegt
@Megakix: ik denk dat jij dat beter even kan doen! Ben Pon geboren in 1904, overleden in 1968. Importeur van eerste volkswagens in Nederland en de states. Ontwerper en bedenker van de t1. Jij hebt het over een andere ben Pon. Van onder andere salentein wijn.
Dus vriendelijke vriend, hou je onzin voor je.
Megakix zegt
@Jipp: vanwaar je continue stompzinnige reacties bengel ? Had Ben Pon geen zoon dan ? Waarom wordt ik altijd opgezadeld met wikipedia-goeroes, bengelbabbels en vanachter-moeders-keukenschort-vlegeltjes….waarom ik ? /zucht :)
solmatje zegt
@Megakix: Over welke Ben Pon gaat het in de lijst hierboven denk je? Senior of junior? Mag je zelf invullen..
Megakix zegt
@solmatje: lees mijn laatste betoogje hierover…was voor mij uiteindelijk ook onduidelijk aan het worden ;)
Jipp zegt
@Megakix: ik denk dat je jezelf even een spiegel voor moet houden. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer kennis…. Dan hoeven ze niet meteen een Wikipedia goeroe of bengel te zijn… Ze weten waar ze het over hebben. En jij helaas niet zo te merken. Daarnaast is Ben Pon junior, zoals hierboven ook al is vermeld ook zeer succesvol en heeft hij wel degelijk touwtjes in handen…
De wijnen van salentein zijn subliem bijvoorbeeld.
Megakix zegt
@Jipp: het zou een gotspe zijn om zo over jezelf te praten…de opmerking over intelligentie zal dan ook niet op jou van toepassing kunnen zijn, of je moet moedwillig aansturen op je eigen hoogmoedige karakter, hetgeen geen pas geeft.
Op naar de essentie; Ben Pon Junior woonde naast mijn ouders en hem ken ik; hij was eigenaar van Koe-Pon, hetgeen direkt achter Pon Leusden lag. Lag, want voor enkele jaren geleden is zijn grond verkocht aan de Gemeente Leusden en zijn er woningen gebouwd. Ben Pon Senior is deaud (zoals iedere bron je kan aantonen) en heeft wat krabbels voor een busje gezet…hetgeen jij (@Jipp) een aanleiding vindt om hem in een Lijst van Autoberoemdheden te plaatsen. Als het nóg gekker met jou gaat worden, wordt spoedig wellicht je kamergenoot op je studentenflat voorgedragen voor een lintje ;). Je leeftijd gebiedt je in vele zaken, zéker waar het om persoonlijke, individuele zaken gaat, een stapje terug te doen. Hindert niet. Kwestie van voortschrijdend inzicht over een (wellicht) hierin tekortgeschoten stabiele opvoeding. Voor nu: ik staak een discussie, simpelweg omdat je uit de toon begint te vallen. En van saaie liedjes wordt eenieder duf en lichtelijk gefrustreerd.
Jipp zegt
@Megakix: hoeveel weet jij van mij om deze onzin uit te kramen?
Benz65 zegt
@Jipp: Gewoont?
Jipp zegt
@Benz65: spelling nazi, we zijn niet aan het werk op zondagavond.
Benz65 zegt
@Jipp: Nou, ik denk dat jij nog steeds op school zit.
Jipp zegt
@Benz65: fijn dat je dat denkt. Werkelijkheid is alleen een wereld van verschil dan.
phantom zegt
Het benzine- drinkende meisje van een heel aantal topics terug.
fconderkantlat zegt
Koos Spee for president !
maartenroos zegt
Sorry maat ik mis Mario Balotelli.