Het is 17 uur geweest, tijd dus voor de vrijdagmiddagborrel. En aangezien die niet meer lijfelijk mag plaatsvinden, doen we die gewoon hier, online bij Autoblog!
Eindelijk, het is weer zover. De toeter heeft geklonken, het weekend is officieel begonnen. Normaal gesproken een paar leuke dagen. Beetje uitslapen, beetje sporten, kijken naar de wedstrijden van je kinderen, winkelen, restaurantje, kortom alles waar een mens gelukkig van wordt.
En je kunt een weekend niet lekkerder inluiden dan met een biertje of een ander drankje, eventueel op kantoor met je collega’s, of anders in de kroeg. Maar DAT GAAT ALLEMAAL DUS NIET! Ome Mark en zijn knechtje Hugo hebben bepaald dat het virus vooral na 17 uur gevaarlijk is, dus dat alles voor die tijd dicht moet.
Maar daar hebben wij wat op gevonden, de online Autoblog Vrijdagmiddagborrel!
Beetje kletsen over auto’s, sterke verhalen vertellen
Bij een borreltje hoort natuurlijk een lekker drankje en wat te snaaien. Daar kunnen wij je niet aan helpen, dat moet je zelf pakken. Maar waar we je wel aan kunnen helpen, is een plek om lekker te ouwehoeren. En hier doen we dat over auto’s. Sterke, maar wel waargebeurde verhalen vertellen, da’s altijd leuk.
Ik ben benieuwd wie het gekste verhaal heeft meegemaakt. Ik zelf ben het denk ik niet, maar ik wil best een poging wagen. Benieuwd wie me overtoept!
18-jarige pizzakoerier in een Daihatsu
We spreken 1995, ondergetekende werd in dat jaar 18 en haalde zijn rijbewijs. Zoals iedereen weet, leer je pas echt autorijden als je zonder instructeur de weg op gaat. En wat doe je als je nog geen eigen auto hebt en je ouders je die van hen niet uitlenen? Je gaat op zoek naar een baantje waarbij auto’s betrokken zijn. En dat vond ik.
Mensen die rond deze tijd in het Gooi en omgeving woonden, kunnen ze zich misschien nog wel herinneren, de kleine Daihatsu Cuore’s van de pizzafirma Al Capones. Volgeplakt met stickers van een dik maffiabaasje en de koerier gekleed in een soort clownspak met groene broek, gele polo, rode jas en een petje met alle drie die kleuren.
Ja, je liep voor l*l, maar je had wel een autootje waar je je naar hartelust op mocht uitleven. En geloof me, dat deden mijn collega’s en ik. Een favoriet spelletje was ‘hoe snel rij ik de nog koude motor warm’. Dus koud starten, in z’n 1 en volgas geven. Niet schakelen, gewoon blijven gassen. Binnen de minuut stond het wijzertje dan goed. En dus mochten we daarna hard rijden, want de olie was warm…
Ook handig, op de begrenzer in zijn 1 liep dat wagentje precies 50. Dus in de bebouwde kom hoefde je nooit te schakelen als je geen snelheidsbon wilde. Superhandig, kon je mooi je ogen op de weg houden en niet op de teller. Verder was het een sport om bij flinke drempels de pizza’s in je binnenspiegel tegen het dak te zien vliegen door de klap en stoppen deden we vanzelfsprekend met de handrem. Altijd en overal.
Achteraf is het best bizar te noemen dat er nooit ook maar 1 ongeluk is gebeurd met welke collega dan ook, maar ook dat die autootjes het zo vreselijk lang volhielden. Pas na drie jaar werden ze eens vervangen. Goeie kwaliteit, dat Daihatsu.
Netjes is het niet, maar je bent jong en denkt nog niet zo goed na. Maar ik heb wél leren rijden op die manier. En je hebt er een leuk verhaal mee in de kroeg!
Heb je zelf nog een leuk verhaal met ons te delen?
Vertel het ons dan in de comments, ik kan natuurlijk niet de enige zijn die dingen heeft uitgespookt met auto’s die de moeite van het vertellen waard zijn. Schroom niet, deel alles met ons. Hoe meer verhalen, hoe beter.
En op deze manier hebben we gewoon alsnog een gezellige vrijdagmiddagborrel. Ons gaan ze namelijk niet klein krijgen daar in Den Haag!
golf1985 zegt
Mooiste wat ik met de auto mee heb gemaakt is samen met vrienden een 2 liter abf blok in mijn 36 jaar oude golfje bouwem. Avonden en weekenden doorgewerkt samen met vrienden en een hoop bier en slappe klets erbij. En het eerst ritje natuurlijk daarna!
rolov zegt
@golf1985: wat is een abf blok ?
golf1985 zegt
@rolov: een 2 liter 16 klepper met 150 pk. Motorcode van volkswagen. 150 pk op 850 kilo is gewoon leuk genoeg. Keertje chippen en andere nokkenas erin en je zit zo boven de 170 pk
rolov zegt
@golf1985: ok thanks .
sanderz28 zegt
@rolov: 2 liter 16 klepper
rikv99 zegt
@rolov: hij zal wel ABT bedoelen
golf1985 zegt
@rikv99: nope ABF
Dutchdriftking zegt
En zo dames en heren, is de pizza calzone uitgevonden!
Robert zegt
@nicolasr: leuk die bezorgautootjes. zo een heb ik er ook gehad, alleen niet als koerier, maar als eigenaar. Het betrof een Suzuki Swift met de fameuze 1.0 driecilinder. Kostte geen drol in de aanschaf, want een historie van 6 jaar(!) in dienst als stadskoerier. En uiteraard betekende dat na aanschaf: nieuwe remmen rondom, nieuwe koppeling+drukgroep, nieuwe radiateur (want dat ding werd altijd gruwelijk warm tijdens die stadsritjes, dus na die zes jaar waren de lamellen grotendeels weg gecorrodeerd).
Anyway, na die noodzakelijk investeringen dik drie jaar mee rond gereden, zonder noemswaardige kosten, behalve ‘schade door derden’: een keer was -ie slachtoffer van een auto-inbraak waar ze de Yoko radiocassettespeler plus al m’n cassettebandjes hadden gejat, ten koste van een gesloopt deurslot plus dashboard. Een andere keer werd de voorruit gesloopt (vandalisme) en de vervangende ruit van de Carglass bleek dusdanig slecht te zijn gemonteerd, dat ik na een nacht vol hoosbuien ’s ochtends in de auto stapte waarin zich onderin enkele centimeters water had verzameld. Ik heb letterlijk moeten hozen voordat ik weer kon rijden…
Z’n grootste vijand in het ouder worden was, wat vrijwel elke auto uit de jaren tachtig nog bedreigde: roest. Nu had ik geluk, het betrof een two-tone uitvoering (onder de bumpers en stootstrippen een afwijkende kleur), dat was met een spuitbus van de Hema al vrij vlot weer te fiksen. Voor een maand of twee, drie dan, daarna kwamen de blaasjes weer terug… Uiteindelijk nog verkocht met minder dan 1000 gulden afschrijving over drie jaar, omdat pa en ma hun oude Golf 2 TD niet fatsoenlijk ingeruild kregen op een Golf 3 TDI. Maar de herinnering blijft…
=edit=
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/vIsAAOSw8rlhh5MF/$_84.JPG
YES!
kniesoor zegt
Nooit iets mee gehad, doelbewust een auto(otje) proberen te slopen.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: Hier net zo. Teveel ‘mechanical sympathy’ zoals ze dat aan de andere kant van de plas noemen. Tuurlijk, zo’n ding is niet van suiker en ik ben geen heilige, maar kom op zeg.
mats106rallye zegt
Kan me nog herinneren toen ik een halfjaar terug mijn rijbewijs had en ik eindelijk zelf in mijn Rallye mocht rijden! Ik stond naast het stoplicht naast een Audi RS4 helemaal vol met jonge jochies die naar voetbal moesten, ze waren aan het kijken naar mijn auto. Dus ik kijk de vader achter het stuur aan en sein dat we een stoplichtsprintje gaan doen, eenmaal bij groen. Vol optrekken natuurlijk! Jongetjes vonden het geweldig. Ik was als eerste weg maar de RS4 won, geeft niet! Ik had wel de grootste grijns op m’n gezicht😁
50mchljn zegt
Doet mij denken (ik werkte bij een Jaguar-dealer) aan een overmoedige net nieuwe medewerker, zonder rijbewijs, die de auto van een klant wel even ging verplaatsen. De eigenaar was tijdens het tanken de showroom binnen gelopen. De medewerker ging door de showroom-ruit heen, maar zoveel geweld, dat er 6 beschadigde Jaguars waren. Ach, misschien had hij wel een visioen. Het merk is overleden.
rikv99 zegt
Heb ooit 30km terug moeten rijden van me stage met alleen een 2de en 4de versnelling. Was toen 18 en had die wagen net 2 weken, en was daar bovenop natuurlijk veeeeeel te gierig om ‘pech’ te krijgen en de ANWB te moeten gaan bellen.
Ben dus met alle stress, toeren begrenzer aantikken en afslaan uiteindelijk gewoon veilig thuis gekomen.
Verschrikkelijk fijne kut auto was die Peugeot 106 van me🥰.
koeckenbacker zegt
@rikv99: dit heb ik gehad met mn alfa 155, klote schakelstangen 🙃
vaakbenjetebang zegt
In mijn studententijd reed ik in het weekend op een bestelwagen met kranten en folders, en iedere zaterdag reed er zo eens een clubje van 5 à 6 studenten met busjes rond. Eentje (ik) reed in de enige bus van de zaak (beginnend met een Mercedes 410D, een echte TN nog, daarna een Sprinter 412D), de rest in gehuurd spul van Budget Rent-A-Car. We schrijven 1997. Vrijdagavond had ik alle busjes geladen en met de kont achteruit in de loods geparkeerd, een metertje van de muur af. Vijf Iveco’s TurboDaily, plus ‘mijn’ Sprinter. Om kwart over zes die zaterdagmorgen zat ik aan de koffie, en de eerste andere student komt opdagen. Die was nieuw en wilde meteen iets nuttigs doen. Prima: “Zet jij die Iveco’s anders vast even buiten”. Hij sprong in de eerste bus, startte hem, gaf duchtig gas… en reed pardoes het gasbetonnen scheidingsmuurtje tussen onze loods en de aanpalende loods in. Bus krom, muurtje aan flinters, brokstukken muurtje bij de buren in de loods… Dus ik met mijn koffie het kantoortje uit, komt die jongen me tegemoet: “Wàt een k*tbus! Die versnellingsbak is hartstikke stom!” Ja, wat ik er niet expliciet bij had gezegd, was dat zo’n ouwe TurboDaily de I op een dogleg had zitten. Ik bedoel, hàllo, dat staat op de pookknop en je merkt het ook, zou je zeggen, als je de koppeling ook maar een haartje laat opkomen. Maar goed, deze jongeman drukte dus drie-en-een-halve ton aan bus + papier achteruit de muur in. Nog geen tien minuten na binnenkomst zat-ie al met een rood hoofd al vloekend op die stomme Iveco een schadeformulier in te vullen terwijl ik probeerde om hem niet uit te lachen.
Roverdriver zegt
Zo’n twaalf jaar geleden met mijn toenmalige vriendin onderweg in de oude BMW op vrijdagavond naar een club in Duitsland. Dat was een tegenvaller en er was echt niets aan. Op de terugweg op een onverlichte p-plaats langs de autobahn mijn vriendin tegen de auto gezet, jurkje uit en van achteren genomen. Gewone auto’s reden veel te snel om iets te zien; de vrachtwagens niet, dus diverse keren een zware toeter ter bevestiging dat we waren gezien. Dat was wel heel cool.
arthur75 zegt
@Roverdriver: dat lijkt me heel sterk. 12 jaar geleden was je nog maar 4 jaar oud en mocht je nog niet autorijden.
50mchljn zegt
@Roverdriver: schliemel & leugenaar ( ook te vertalen naar klein non aanwezig geslachtorgaan ). En ga vooral verder met het minder dan middelmatige leven. Neem nog een biertje van € 0.25 (te koop bij de Lidl).
Allroundnoise zegt
Skikoffer die er een keer afwaait xD
Variomatic zegt
@allroundnoise: laat me raden, op de Autobahn en de max 130kmh die in de handleiding stond genegeerd? :-)
wza1979 zegt
Ik stond uren in de file en moest heel erg nodig een plas doen , eindelijk zie ik een tankstation. Helemaal blij – stond op springen.
Parkeer de auto aan de achterkant en zie een toilet aan de achterzijde van het gebouw. Wel een hele dikke deur met ijzeren platen. Ik geef een harde ruk.
Deur vliegt open en ik schrik me te pletter, want een of andere oudere vrouw ligt krijsend en naakt voor me op de grond. Zij gaat snel weer op de pot zitten en ik doe de deur weer dicht.
Ze had de deur , waar geen slot op zat, vast gehouden . Ik heb maar tegen een boom staan plassen.
baserace zegt
De keer dat mijn schoonvader mij en mijn toenmalige vriendin wel even thuis zou brengen na een fietstocht. En onze racefietsen met drager en demontabele trekhaak en al van de auto afschoten op de A7 in bocht bij Purmerend (richting Zaanstreek). Wonder boven wonder raakte niemand de fietsen en leken ze onbeschadigd… Tot ik een week later de Amstel Gold Race toertocht ging fietsen en na 50 van de 150 km mijn bracket compleet los bleek te zitten…
sanderz28 zegt
Ik werkte bij een Kia dealer, er werden 3 picanto’s aan een pizzeria geleverd. Na een half jaar al in de garage met volledig versleten remmen en rondom in de schade. Garantie vankia verviel ook per direct🤣
gecko zegt
In mijn tijd dat ik bij Donkervoort werkte reed ik heen en weer naar Nieuwegein in de en een twingo diesel dit ging echter snel vervelen, dus snel weer naar mijn oude liefde, een wegracer het nde vorm van een gsxr 600. Op een vrijdagmiddag na de borrel lekker terug naar huis via de A6 en A27. Op de A6 werd ik,terwijl ik toch rond de 130 reed, ingehaald door een Zafira met een agent in burger die via een handgebaar mij vriendelijk verzocht het iets rustiger aan te doen wat ik ook deed. Hij vervolgde zijn weg op de A6 ik eraf richting de A27 waar ik werd ingehaald door een Ferrari F12.
Dan gaat je hartslag en adrenaline alvast wat omhoog. Na de lange doordraaier de A27 op zatten we vast achter verkeer totdat op het lange rechte stuk met daarna de lange bocht richting de brug de laatste auto een voor een vrachtwagen naar rechts ging en de weg leeg was.
Op dat moment zie ik de F12 terug schakelen en ik ging gelijk terug naar de 3de en samen vol op het gas,dat gevoel van vol in de toeren en dat geweldige geluid van die V12 maakt het toch wel een geweldig moment om te herinneren. Bij 240+ niet meer gekeken op de teller maar wel bij blijven gaf wel een geweldig gevoel tot we weer moesten remmen voor verkeer. Na wat duimpjes allebei onze weg vervolgd en rustig met 100 naar huis gecruised vol adrenaline en een gaaf gevoel.
camber24 zegt
Leuk idee mannen, mag elke week wel. Wel een opmerking; vanaf 17u pas????
Sterke verhalen ben ik minder goed in, maar here we go.
In mijn laatste jaar van de middelbare school haalde ik mijn rijbewijs. Auto van pa vaak mee, vrienden oppikken en lekker veel ouwehoeren. Dat uitte zich in enorm aso rijgedrag, grenzen verleggen en vaak gierend van het lachen achter het stuur.
Ik was de oudste van mijn vrienden, veel van hen waren net gestart met lessen. Veel vrienden gaf ik rijles, in mijn pa’s auto. Dat bestond uit het met gierende banden optrekken, zo snel mogelijk schakelen, en nog veel andere zaken om de voertuigbeheersing aan te scherpen. Zelf reed ik vaak veel te hard, trok volledig door in de toeren, en ABS werd veelvuldig getest. Na korte tijd kreeg mijn vader een brief van de leasemaatschappij thuis. Wat er veranderd was aan zijn rijstijl, gezien de banden, remmen, koppeling veel harder sleten.
O plaat zegt
Waar te beginnen.
Als 18 jarige wekelijks naar freepartys rijden in kraakpanden in Wallonië soms met 10 man achterin mijn oude VW bus.
Met die zelfde bus en 2 hippies twee weken in Christiana gaan wonen.
Met een gehuurde mustang gans Mexico en Canada door gereisd. Door het Mexicaans regenwoud en de aarde wegen van New Foundland en Labrador.
Of de jaarlijkse ritjes naar een vriend van mijn vriendin en ik die een wijngaard heeft in Piedmont in mijn oude VW. De eerste keer gingen we als vrienden naar een gemeenschappelijke vriend, nu jaarlijks als koppel…
rolov zegt
Mooiste autoverhalen? De keer dat ik snachts de brandspanking nieuwe clk cabrio van mijn pa uit de garage pakte en die de hele nacht uit liet op de a12 van en naar Scheveningen incl topsnelheid. De keer dat ik met nog 2 vrienden op een dag 2000 km reed op en neer naar bolzano? Of in een dag naar London op en neer met de boot vanaf Calais vanuit Utrecht . Of dat we met een siërra cosworth 275 op de teller over de zuilense ring gingen en de turbo en uitlaatstuk roodgloeiend waren . Of met diezelfde cossie snachts talloze keren bij de rode brug ging posten om een m3 of Porsche uit te dagen en ze voor schut te zetten wanneer we versloegen met een race door Overvecht en dan een vlam uit de uitlaat op hun motorkap legde . Of dat we snachts van de boot van Calais met 2 escort cossies tegen elkaar een wedstrijd deden om zo snel mogelijk terug in Utrecht te zijn. De ritjes naar de ring , straatraces , Engeland enz? Het is lastig kiezen . Maar mooie herinneringen genoeg .
geelbarrel zegt
Dikke lol toen mn dochter een jaar of 8 was. Eindelijk groot genoeg om met kussen in de rug zelf bij de pedalen te kunnen. Op een afgesloten airstrip voor sproei vliegtuigen rijles geven. Robotbak, zelf schakelen *smart fortwo… dus ff geen koppeling. Hup direct 50 rijden dus goed gas los en de massa voelen bij bochten. N paar jaartjes iedere zomervakantie zo gespeeld. Op dr 11e wilde ze wel graag een handbrake turn doen, maar ze had simpelweg nog niet de kracht. Dus op haar teken trok ik wel aan de rem….. die komt er wel!