In Genève is zojuist bekend gemaakt welke auto er vandoor gaat met de prestigieuze titel Car of the Year 2022.
Traditioneel zou er rond deze tijd een delegatie van Autoblog in Genève zitten, want dan vindt altijd de Autoshow van Genève plaats. Ook is dat het moment waarop de Auto van het Jaar bekend wordt gemaakt. Helaas zit een Autoshow van Genève er dit jaar wederom niet in, maar wel wordt nu in de Zwitserse stad de Auto van het Jaar bekendgemaakt.
De kans dat de Auto van het Jaar een elektrische auto zou worden was bijzonder groot. Van de zeven finalisten waren er namelijk zes volledig elektrisch. De enige kandidaat die nog een ouderwetse verbrandingsmotor heeft is de Peugeot 308.
De volledige shortlist voor de Auto van het Jaar 2022 – die al sinds november bekend is – ziet er als volgt uit:
- Cupra Born
- Hyundai Ioniq 5
- Peugeot 308
- Skoda Enyaq iV
- Ford Mustang Mach-E
- Kia EV6
- Renault Mégane E-Tech
Deze auto’s zijn grondig op de proef gesteld door autojournalisten uit 23 Europese landen. Er mogen echter maar 22 landen meestemmen. Één land is namelijk buitenspel gezet. Drie keer raden welk land dat is. Inderdaad, Rusland mocht op de valreep niet meer meebeslissen.
Dan is het nu tijd om to the point te komen: de winnaar is… de Kia EV6. De nieuwe EV van Kia won met 279 punten. De Renault Mégane E-Tech en de Ioniq 5 grepen net naast de titel, met respectievelijk 265 en 261 punten. De Nederlandse delegatie had overigens gestemd op de Ioniq 5, maar zij hebben dus niet hun zin gekregen.
Het is geen enorme verrassing dat de Kia EV6 wint. De EV6 is namelijk een toonaangevende EV, met indrukwekkende specificaties en puike rijeigenschappen. Het uiterlijk moet je ding zijn, maar de Auto van het Jaar-verkiezing is geen designprijs. Anders had de Ioniq wel gewonnen.
Het is trouwens de eerste keer dat een Koreaan de titel Auto van het Jaar wint. Ze zijn heel goed bezig in Korea de laatste jaren, dus dat mag wel eens een keer. Het is niet de eerste keer dat een EV er met de titel vandoor gaat, want eerder wonnen al de Leaf en de I-Pace.
De Kia EV6 kan ook op de goedkeuring van Autoblog rekenen, want Wouter werd behoorlijk enthousiast van deze auto. Ook bij de Autoblog Auto van het Jaar gooide de EV6 hoge ogen. De rijtest check je hieronder:
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een elektrische Astra caravan.
flutterby zegt
@dutchdriftking: maakt Opel die?
Loek zegt
@flutterby: vanaf dit/volgend jaar wel!
flutterby zegt
@Loek: Dethleff kan haar borst wel nat maken met zulke Duitse degelijkheid.
Loek zegt
@flutterby: d’oh ;)
wimof zegt
neen, Piegeoet
Loek zegt
Absoluut verdiend. Bijzondere styling (mooi of lelijk maakt niet uit, elke keer dat ik één zie valt hij op), goede specs en helemaal voor dat geld en een paar leuke ‘quirks’ zoals V2L. En niet vergeten dat hij ook komt als GT met 585 pk en een acceleratietijd wat tien jaar geleden knap was voor een supercar. Ik ben fan. In ieder geval een auto die het meer verdient dan zo’n beetje de helft van de shortlist in mijn optiek.
smex zegt
@Loek: inderdaad, goed uitgelegd. Kia heeft ontzettend grote stappen gemaakt en dat is goed te zien met de EV6.
Robert zegt
Het Russische journaille stemde unaniem op de T-14 Armata.
dawwg zegt
Maar is de T-14 ook Tractor proof of niet ?
gilettelubbers zegt
Poeh.. Dit is ook meteen de minst knappe shortlist voor de Autoblog auto van het jaar ooit.
machielvdd zegt
Dit is niet de Autoblog Auto van het Jaar ;)
LaLancia zegt
Het had wat mij betreft de Megane moeten worden.
kniesoor zegt
Strikt op basis van het uiterlijk sluit ik me bij je aan. Weet alleen niet in hoeverre ze technisch aan elkaar gewaagd zijn, dat zou de balans alsnog richting de EV6 kunnen laten omslaan.
50mchljn zegt
Man, wat is dat ding lelijk !
petroldrinker zegt
Het gedrocht van het jaar denk ik dat jullie bedoelen als titel?
smoked zegt
Had dan de Ioniq 5 gedaan, dezelfde techniek en iets minder lelijk. Mijn God, wat een hok is de EV6🤢
Richmond zegt
@smoked: eens snap niet wat de Kia extra heeft
mashell zegt
De Kia heeft volgens de journalisten betere stoelen, de mogelijkheid van een schuifdak en is in rood beschikbaar. Hoewel ik de Ioniq 5 ook mooier vind (dat iis gewoon de mooiste betaalbare wagen op de markt) zou ik daarom voor de EV6 gaan.
Richmond zegt
@mashell: bijzonder dat zoiets als stoelen afwijkend zijn
flutterby zegt
@benja01: zelfs de accucellen zijn niet hetzelfde.
koeberg zegt
Ik vind de Ioniq mooier dan de KIA. Maar goed, ik ben Nederlander.
net10 zegt
Kia gefeliciteerd, de EV6 is gewoon een topper.
De Megane en Ioniq 5 zijn de verdiende nummer 2 en 3.
Specht zegt
Allemaal lelijke elektrische tostiapparaten. Zit er werkelijk geen een tussen die ik vrijwillig zou overwegen als petrolhead zijnde.
Jetlag zegt
stoer
Pordon zegt
En terecht. Het is een gewaagd design maar ik vind het echt een schitterende auto.
degrotemuis zegt
Rare shortlist met modellen die je eind 2020 al kon krijgen, modellen van 2021 en volgens mij is de Megane pas dit jaar bestelbaar toch? Bijna alsof er niet genoeg keuze was. Logische keuze die top 3, de shortlist maakte al duidelijk welke kant het op ging dus EV was eigenlijk al besloten. De ID.3 heeft vorig jaar al verloren van de Yaris, een software update, wat minimale design tweaks en een ander logootje gaan dan niet helpen, de Enyaq en Mach e zijn niet bepaald baanbrekend, al rijdt zo’n Mach e in typische Ford stijl nog steeds erg goed en de 308 voelt als de excuus benzineauto in de lijst. Liever de Hyundai, ook omdat die nog een beetje normale achterruit lijkt te hebben
motorhead zegt
Ik denk dat we mogen stellen dat autoliefde officieel dood is. Een elektrische Kia auto van het jaar. Hoe dan? Wie koopt zo’n liefdeloos hok zonder enig karakter of (merk)historie? Onbegrijpelijk.
Jetlag zegt
Stel je niet aan…
Waarom zou de autoliefde dood zijn?
Als een elektrische auto geen auto is, wat is het (zonder een psuedo-gevatte benoeming) dan wel?
Met zo’n gedachtegang hadden we nu nog “op” en dakloze driewieler met fietsspaakwielen gereden…
motorhead zegt
@jetlag
M’n opmerking sloeg niet zo zeer op auto, maar vooral op liefde. (heb weinig tegen EV’s, alhoewel ik het niet als de heilige graal zie. Maar dat is een andere discussie)
Ik vroeg me oprecht af hoeveel mensen na het aanschaffen hiervan zeggen: dit heb ik altijd al willen hebben. Als kind had ik al Kia posters boven m’n bed hangen. Die E-motor met motorcode XYZ, echt een fantastisch stukje techniek. En een knappe implementatie van individuele cel-monitoring in het batterijpakket. En dan die evolutie van het design, hoe dat voort bouwt op merkgeschiedenis, wow. Voorzichtige gok: ik denk dat het er nul zijn :-)
Bij de meeste mensen zal het niet veel verder komen dan: goeie bijtelling, rijdt prima, streamt Spotify, veel garantie, vrouw zeurt er niet over, en hij is hipper dan de ID3 van m’n middelmatige accountmanager-collega’s bij de koffie-automaat.
Redrum zegt
Ik snap wat je wil zeggen enkel ga je ervan uit dat we met z’n allen van die super vette ICE machines rijden hoewel in werkelijkheid een fractie van ons met iets echt leuks rondrijdt. Of je nu een middenklasse ICE of EV hebt, het enige verschil is dat die EV nog wat leuk optrekt. Die accountant met z’n ID3 reed daarvoor in een BMW 318d met wieldoppen en hoogstwaarschijnlijk een sensatec interieur……niet echt een verlies dus.
Jetlag zegt
@motorhead: Stel die vraag over pakweg 100 jaar nog een keer…
Of omgekeerd, had die vraag 100 jaar geleden gesteld.
Ik durf zo’n zelfde ‘voorzichtige gok’ te nemen over het aantal mensen dat destijds de T-Ford om de emotie, rij-eigenschappen of voorgeschiedenis gekocht heeft.
Dat waren er net zoveel, net als dat er ook “echte liefhebbers” waren, die hun paard-en-wagen nooit voor zo’n walmende pruttelbak zouden inruilen.
Wat ik daarmee wil zeggen is, dat als je zo op alles, wat “nieuw / anders” is reageert, er geen verandering / historie ontstaat.
De afkeer van de “echte petrolhead” tegen de EV riekt mijns inziens dus naar populistische pedanterie tegen beter weten in.
Niks mis met nostalgie, maar evolutie is niet per se slecht, of vies, of…
erics zegt
Gaaf ! Leuk zo’n titel…ik heb een EV6, ben er zeer blij mee, rijdt heerlijk en ziet er fantastisch uit (vind ik)! Technisch vrijwel identiek aan de Ionic5, maar die vind ik lelijk, wat een vierkant hok…smaken verschillen nu eenmaal…gelukkig maar.
redbeams zegt
Terechte winnaar.In reallife vind ik de kia mooier dan de hyundai terwijl op foto’s de hyndai weer beter uitpakt.
Jetlag zegt
Hoewel ik de EV6 geen enorme beauty vind, vind ik het wel een terechte winnaar; in veel opzichten een vernieuwend ontworpen AUTO.
En dat van een relatief jong merk, dat in korte tijd een sterke reputatie heeft opgebouwd.
Gegund!