
Vezelcomposieten worden steeds belangrijker in de autobouw, voornamelijk koolstof- en glasvezel. Echter: hoe milieuvriendelijk is dit? ‘Minder dan wanneer natuurlijke materialen worden gebruikt’, aldus quinoaknagende yoga-hippies gerenommeerde onderzoekers.
Het gebruik van botanische vezels voor composieten komt iet uit de lucht vallen. Al jaren wordt met name hennep in de onderzoeken meegenomen, en zelfs al op kleine schaal toegepast, zoals bij deze kleine elektrokruimel, en deze groovy Lotus.
Volgens onderzoekers van het Fraunhofer-instituut zou de auto-industrie eens wat grootschaliger naar natuurlijek vezels moeten kijken. Zowel hout-, hennep- als katoenvezel zou niet duurder zijn dan glasvezel, en bovendien uitstekend biologisch afbreekbaar/recyclebaar. Een Duitse man met 3 academische titels zegt het, dus het is waar.
Later deze maand vindt in Berlijn – tijdens de Grüne Woche – een beurs plaats waarop de onderzoekers de materie en de materialen nader zullen toelichten. Hierbij komt ook Duroplast om de hoek kijken, een materiaal dat in de carrosserie van de Trabantjes van weleer werd toegepast. Waar dit in de DDR-tijd volstrekt onrecyclebaar was schijnt het nu een gunstiger carbon footprint te hebben.
Zie jij het zitten om in de toekomst met een auto van katoen (dat weliswaar iets harder is dan de witte pluizebolletjes) te rijden?
Ja en dan krijgen we nog meer gekapt regenwoud en hebben we weer een CO2 probleem. Hebben ze daar ook naar gekeken?
@mrrallycross: nah, dat gaat ze te ver
@mrrallycross: Hoeft daarvoor niet per se meer regenwoud gekapt te worden. Biobrandstof is toch ook aan het opschuiven naar een tweede generatie, uit bioafval. Zie niet in waarom dat voor vezels niet zou kunnen.
Misschien kunnen brandstof en vezels wel een plant delen…
Dus Morgan heeft toch de toekomst voorspeld. Een houten auto.
Ach, de i3 heeft al een half interieur van gefermenteerd zoethout,Vondelparkgras en linksdraaiend bijenwas.Dit zit er ook wel aan te komen.
Mooie evolutie. Bijna alle vermogenswinst in moderne wagens wordt bijna teniet gedaan door het extra gewicht. Nieuwe materialen zoals carbon zijn wel veel te duur voor massa modellen. Deze hybride materialen met een strategisch geplaatste carbon waar het sterk moet zijn en katoendoek waar enkel vulling nodig is hebben zeker een toekomst. Maar het zal pas echt doorbreken als men de panelen kan maken zonder al te veel manuele handelingen.
@endofline: Zeker.Alleen jammer dat ze diezelfde auto’s dan vervolgens toch weer volproppen met 62 camera’s,lasers,geluidsystemen of motorgeluid na te bootsen,massagestoelen,active parkeerhulpen etc.etc.Maar de gewichtsafname moet inderdaad ergens vandaan komen.
@sydney: idd elektrische stoelen vind ik ook echt een kuloptie.
Nou vertrouw ik Duitse mannen met titels niet zo…
Ondertussen al meer nieuws over die Motive Kestrel, of elektrokruimel zoals jullie hem noemen? In productie?
Probleem met composieten zit hem in massaproductie. Langevezel composieten (wat je nodig hebt voor structurele onderdelen) zijn heel ambachtelijk en dus niet echt geschikt voor grote eenheden.
Kortevezel composieten zijn gietbaar en kunnen wel wat plastic hier en daar vervangen.