Niet dat het lang duurde, maar zo voelde het wel!
De gewone A5 (en varianten) en de S5 kenden we al. Toch smachtten de fans van Das Boksbeugel naar de RS5 en eindelijk is het ding dan daar. Uit de nieuwe 2.9 TFSI zescilinder worden 450 pk’s en 600 Nm’s getrokken, quattro is uiteraard standaard om al die power te kunnen beteugelen. Meest in het oog springend is de honingraat-grille die we natuurlijk ook kennen van de R8. De wielkasten werden 15 mm uitgeklopt om meer ruimte te bieden aan 19 of 20 inch velgen.
Zoals gezegd levert de motor een hoop vermogen en koppel. Daarmee is een standaardsprint mogelijk in 3,9 tellen bij een topsnelheid van 280 km/u. Om zo hard te kunnen rijden moet je wel effe het optionele dynamic-pakketje aanvinken, anders is de koek bij 250 km/u op. De turbo’s van de 2.9 zitten trouwens tussen de cilinderbanken, we schreven eerder al eens over dergelijke Hot V-motoren. Verder is het verbruik vastgesteld op 8,7 l/100km (haha) bij een uitstoot van 197 gram CO2/km.
Schakelen gebeurt middels een 8-traps tiptronic en de power wordt permanent in de verhouding 40:60 tussen voor- en achteras verdeeld. Verder benadrukt Audi dat de wielgeometrie stevig onder handen is genomen voor meer rijplezier en wendbaarheid. De optielijst biedt bovendien de keuze uit systemen als Dynamic Ride Control, keramische remmen en een stuurinrichting volgens RS-recept.
Prijzen en dergelijke worden ongetwijfeld snel bekendgemaakt.
atrak zegt
Doe mij maar een Giulia Q met handbak, die zal hoogstwaarschijnlijk ook nog fijner klinken ook.
reactief zegt
@atrak: zo lekker vind ik die niet klinken hoor. Maar ja.. welke auto in dit segment klinkt nog wel echt lekker!? Volgens mij alleen de Lexus…
kennone zegt
@reactief: De Volvo 850R
nopetrolnofun zegt
@reactief: bijna alles met turbo klinkt droevig.
zion88 zegt
@nopetrolnofun: dat zeg je uitstekend, bijna alles. Die McLaren 675LT klinkt fantastisch.
michaelb zegt
@atrak: Guilia klinkt voor geen meter. Grootste tegenvaller van de auto, ondanks ‘Ferrari’
ds3thp zegt
@michaelb: komt voornamelijk door de blokhoek van 90 graden.
Hierdoor klinkt hij als 2x een 3 cilinder met turbo
mikkeloentje zegt
Zet maar voor de deur in sepang blauw, alleen dan zonder die gare grijze stukken in de bumpers.
kareljansen zegt
@mikkeloentje: d’r komt vast wel een Black Optic pakket van een kleine 1500 euro beschikbaar ;-)
trustmeiamanengineer zegt
Er zal dan nog wel een plus komen, die wél dichter in de buurt van de 510pk van de Giulia komt? Maargoed, voor een ramkraak kun je toch beter de RS4/6 nemen.
premiumduitser zegt
Ziet er gewoon super uit! Doe mij er maar eentje in dat Audi Exclusive matgrijs en zonder al dat chroom. Heerlijke reisauto met veel power, kan niet beter!
reactief zegt
Wat overdreven veel poespas weer. Nee, doe mij de S5 maar, veel ingetogener.
Hopelijk komt ooit het toffe van de RS4 B4 en RS6 C5 weer terug. Geen overdreven gedoe, maar wel ontzettend dik…
audi18 zegt
@reactief: De B4 RS4 bestaat niet, bij de B4 was dat de RS2. De eerste RS4 was van de B5. Beide heel gaaf en toch redelijk ingetogen, dat valt over deze RS5 helaas niet meer te zeggen.
reactief zegt
@audi18: ik zat al te twijfelen maar had geen zin om het ff na te kijken.. Excuus :-) Goede oude tijden!
exotic zegt
Ik ben klaar.
Godverdomme wat een bak.
Jochempie zegt
Ik heb er even over nagedacht. Zo’n natuurlijke schoonheid als de eerste RS5 is het niet, maar de brede body met die zeer lage motorkap maken een hoop goed. Zet maar voor de deur!
E34M5Touring zegt
De vorige RS5 kon die dikke body goed hebben. Bij deze oogt het meer alsof een Tunert het ontworpen heeft. Alsof het niet lekker bij het basis design past ofzo. Niet mijn ding. Liever de Alfa.
vonklausenburg zegt
Doet mij denken aan een van die agressief ogende kikker-Pokemon. Geinige wagens, maar ik pas voor Audi.
hdla zegt
Audi’s horen niet alfarood te zijn. Hoogstens signaalrood. Wie koopt dit nou als je ook de Giulia kan nemen?
w0o0dy zegt
Geen torque-vectoring? Geen E-diff? Niet het vermogen shuffelen tussen voor/achter? Info onvolledig of achterstand door weglaten van techniek.
kennone zegt
Ik denk dat ondanks deze nieuwe sneller is de oude v8 veel meer RS aanvoelt. Dat had ik in iedergeval wel bij de S5
gregorius zegt
Is het nou toeval dat VAG en Fiat allebei een 2.9T met een hoop PK hebben gemaakt? Of is er een of andere regelgeving in een bepaald land dat begint bij 2951cc?
kareljansen zegt
@gregorius: Italië, maar volgens mij inmiddels niet meer en gewoon toeval
mrrallycross zegt
Ik vind die lage grill opzich best vet
baklava zegt
Geen V8, en waarschijnlijk net als zijn voorganger weer net zo zwaar als een kleine vrachtwagen. Liever een van de concurrentie.
spec zegt
Alsof ze eerst de grille hebben ontworpen en daarna de rest van de auto.
kaeser zegt
En wat is nu beter tov de vorige? Geen troll vraag hoor. Wil alleen maar aangeven dat als ik de vorige mocht bezitten daar nog steeds vrolijk in bleef doorrijden.
berlinetta zegt
Ik vind dat hij de bodykit opzich wel kan hebben, maar het past gewoon niet zo bij Audi. Een ingetogen uiterlijk vind ik daarbij veel beter staan. Voor mij liever een S5 dus.
En ik had iets meer verwacht van de sprint tijd. Hij is nauwelijks sneller dan een M4 of C63, ondanks dat die RWD hebben.
kareljansen zegt
@berlinetta: het verschil is dat deze de opgegeven tijd waarschijnlijk wel haalt ;-)
alfalfa zegt
Zo oogt de Arteon toch beter!
BeQuietAndDrive zegt
Opvallend, ietsje minder snel naar de 100 dan de TT RS. Maar desalniettemin erg snel, vroeger lukte dat niet eens met een Lambo.
Onehp zegt
Pk hier en Nm daar, maar hoeveel kilogrammen moeten die verschepen?
Zowiezo liever de RS4, past beter bij de aandrijving….
flatsix010 zegt
Of ben slim en koop een RS6 met de kop eraf.
leaper035t zegt
En nu maar hopen dat ze er een Sportback van maken! Ik dacht uit een vorig artikel dat dit alleszins de bedoeling was…
bfvo zegt
De velgen mogen ze houden, maar de rest vind ik prachtig. 2,9l 6 cilinder schijnt de nieuwe sweetspot te zijn.
HZW zegt
Wat een lelijk hok.
HZW zegt
Lijkt wel een tuning-bak van de één of andere tuner.