Een beetje opvallen kan geen kwaad, toch?
Audi heeft flink zijn garen kunnen spinnen met de Audi RS-lijn. Extreem dikke stationwagons met grote motoren. Volgens velen is een gedeelte van de charme van deze auto’s. Het valt niet zo op, maar je kan het menig sportwagen flink lastig maken. De eerste series (RS2, RS4 en RS6) waren redelijk onopvallend. Daarna werden snelle Audi’s iets extroverter. Naarmate de snelle Audi’s opvallender werden, beteken ze ook populairder. Tegenwoordig zijn is het dermate populaire auto’s dat zelf de betere neder-Hip Hop artiest erin rond rijdt. Om niet te opvallend door het leven te gaan als Audi RS-rijder moet je je echt inhouden met het samenstellen. Ik kwam zelf op onderstaande auto uit in de configurator van Audi.
Je kan ook genoegen nemen met het feit dat snelle Audi’s nu lekker dik zijn en er zelfs nog een schepje bovenop doen. Dat kan natuurlijk bij Audi Exclusive, maar voor meer snelheid zul je toch uit moeten wijken naar gerenommeerde tuners als ABT Sportsline, MTM of B&B. Je kan ook aankloppen bij de iets jongere firma Wheelsandmore. Zoals hun naam suggereert kunnen zij de wielen én meer aanpakken!
Ze beginnen goed. De RS4 kan wel wat extra paarden gebruiken, de huidige RS4 zit nu onderaan in zijn klasse terwijl het gewicht het hoogste is. Bij Wheelsandmore weten ze er vrij eenvoudig 527 pk en 710 Nm uit te halen. Kijk, dat zijn tenminste waarden die de auto standaard had moeten hebben. Er wordt niet aangegeven hoe snel de RS4 nu is, maar 0-100 km/u zal waarschijnlijk nét onder de 4 seconden lukken en de topsnelheid zal wel aan de goede kant van 300 km/u zitten.
Wil je nóg meer vermogen, dan moet je opteren voor het sportuitlaatsysteem, dat nog eens 9 pk extra oplevert. Uiteraard maakt de tuner het uiterlijk ook wat dikker. Zo staat de RS4 iets lager dan normaal. Ook is de snelle stationwagon voorzien van enorme 20″ ‘6Sporz²’-velgen. Mocht dat niet groot genoeg zijn, binnenkort is 21″ ook mogelijk.
donvincenzo zegt
Het blijft een grijze stationwagon…
kratoss zegt
@donvincenzo: wat wil je daarmee zeggen..
shogun zegt
@kratoss: dat hij niet kleurenblind is.
techniekmeneer zegt
@donvincenzo: Veel mensen kiezen daar juist voor. Lekker ingetogen. Ik zou ook geen smurfblauwe auto op de oprit willen hebben.
maxidyne zegt
@techniekmeneer: ik wel, gelukkig staat er hier ook eentje. Beetje kleur op de weg is wel zo leuk in mijn ogen.
En de meeste mensen denken dat het een 80 Avant is met velgen duurder dan de auto. En uiteraard: wat een sneu figuur; wie plakt er nou Porsche op een Audi?
kenner zegt
@maxidyne: foto’s??
tge1 zegt
@donvincenzo: Je neem met de woorden uit de mond… Het is snel….maar het blijft een grote gezinsbak voor heul veul geld.
bischero zegt
@tge1: grote gezinsbak? Als je zelf geen dwerg bent moet je stoel naar voren wanneer er een maxicosi achter je zit of een kind achter je zit met kledingmaat 86 of groter
tge1 zegt
@bischero: Als dat zo os, dan snap ik écht helemaal niks van dit soort auto’s.
BrutaalAapje zegt
@tge1: Een stationwagen heeft alleen extra ruimte in kofferbak. Handig als je een hele grote knuffelbeer moet vervoeren en te lui bent om de achterbank (1x of 2x per jaar) in te klappen…
BrutaalAapje zegt
Oh… en soms in de station-versie gewoon mooier…
cortinaracing zegt
@donvincenzo: een van de dikste stations ooit ja, en lelijk is ie in standaardtrim ook niet…
evdw zegt
Als ik de auto uit de configurator zo eens bekijk is dat nog een redelijke sleeper.
In de uitvoering van Wheelsandmore duidelijk niet en dat is dan ook een compliment!
chrisvonmeer zegt
Ik ben een fan van powersstations. Maar dit ziet er echt niet uit. Straalt geen enkele klasse uit.
donvincenzo zegt
@chrisvonmeer: Vooral deze powerstation zeker? https://youtu.be/Hw1t7OCESUw
chrisvonmeer zegt
@donvincenzo: Nee
ikleesookoverautos zegt
@chrisvonmeer: deze dan? https://youtu.be/z5RhRGkAqhU
spykerboy zegt
Goedzo, dikke autos moeten niet onopvallend zijn, hoe dikker hoe opvallender het in mijn optiek moet!
lecomte zegt
Op zich zijn die extra PK’s natuurlijk leuk, maar die lelijke velgen mogen ze houden.
rufctr01 zegt
Damn he, die wielen zijn echt lelijk!
shadowbroker zegt
Voor het ‘het oudere type petje’…
berlinetta zegt
@shadowbroker: Voor het toupetje?
techniekmeneer zegt
@berlinetta: gehe
dawwg zegt
Zag gisteren de nieuwe RS4 in het wild; de dikke stortkokers, opgeklopte zijkanten en brede banden laten geen twijfel bestaan hoor; zelfs op afstand zie je al het een serieus versie is.
dawwg zegt
EDIT: … zie je al dat het een serieus dikke versie is …
harrie zegt
De Kanaleneiland look.
Dutchdriftking zegt
Griebels wat fout! Doe mij maar een mooie gele RS4 B5….
toyotafortuner zegt
De RS4 was voor mij meer een wagen om in slaap van te vallen. Je ziet ze zo vaak (voorbij komen), maar t maakte nooit indruk op me.
Ik zie nu een getunede RS4 op lelijke wielen die nog steeds geen indruk op mij maakt.
cossiekiller zegt
Niet vergeten dat die stickers op de zijkant ook nog eens 5pk / stuk opleveren.
monsieurleloure zegt
Is het foute Audiweek deze week? Dit is al de derde. En het wordt er zeker niet beter op.
pimmetj zegt
Eerste alinea is taalkundig belabberd.
loserboi932 zegt
Handig die centerlock bouten. Heb je een lekke band, sta je dan.
harrie zegt
@loserboi932:
Ga er maar van uit dat het gewoon een plastieken naafkapje is met centerlock look is.
Is ook weer 5pk per wiel extra.
apriliarsv zegt
@harrie: dit is inderdaad fake
healey zegt
Als de doelstelling is om op te vallen bij 16 jarige jongetjes, dan is deze vast geslaagd.
dolledries zegt
Zo .. doe maar niet
rob5nismo zegt
Werd eens tijd.Ik vind als je Pks onder de kap hebt mag dat best gezien worden
maotje zegt
Meest storende vind ik nog de geblinderde ramen. Geen porum voor de helft blinderen.
alcantara zegt
Met een trekhaak eraan wordt het weer een sleper.
appeltje zegt
Het leuke aan de eerdere generaties was het feit dat ze alleen door de echte liefhebbers te herkennen waren. Denk bijvoorbeeld aan de eerste RS4, mijn zijn relatief bescheiden dubbele pijpjes. Dan is het nog een sleeper. Door al het opvallende lichtmetaal en de ruim bemeten bumpers/happers/koelsleuven/uitlaateinddempers is dat effect een stuk minder. Idem dito voor bijvoorbeeld een M5 E34, M5 E39, E55 AMG W210.