![Audi Hub](https://www.autoblog.nl/files/2021/12/Audi-Charging-Hub.jpg)
Wordt de Audi Hub de sleutel om in het elektrische autotijdperk premium te blijven voor Audi?
Elk automerk heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Hoewel veel van die kwaliteiten tegenwoordig in de realiteit ernstig te relativeren zijn en alles ‘naar elkaar toegegroeid’ is. Vroeger had je nog echte ‘merkmannen’ (m/v). Mensen die alleen maar BMW reden en niet dood gevonden wilden worden in een Mercedes, of vice versa. Tegenwoordig heb je met je instap 5-Serie als je ‘m in de comfortstand zet praktische een Mercedes E-Klasse. En met een kale E-Klasse als je ‘m in de sportstand zet praktisch een 5-Serie. Oké, zo ernstig is het misschien nog net niet, maar je begrijpt wat we bedoelen.
Vanwaar dit uitstapje over traditionele merkwaardes die al dan niet verloren gaan? Wel, met het oog op de EV transitie, is Audi op het oog een merk dat alleen maar snoeihard profiteert. De ICE’s sterven een sneue dood, maar stond Audi ooit echt bekend om hele bijzondere ICE’s? Mwah. Daar ‘verliezen’ ze dus niet zoveel mee. Tegelijkertijd, hebben de Audi EV’s nu eindelijk premium RWD in basis. Daar winnen ze dus alleen mee. Kenmerkende Audi-kwaliteiten als extreem zachte dashboards en kleine panel gaps, die kan je ondertussen net zo goed in een EV implementeren als in een auto met ICE.
Als de boksbeugel het voortvarend aanpakt en efficiënte aandrijflijnen in elkaar weet te flansen, voorspellen we (oké, ik) dan ook gouden tijden voor het merk. Bij Audi zelf omarmt men de transitie in ieder geval vast met liefde. Audi stort de komende jaren ettelijke miljarden in hun Vorsprung 2030 strategie. In die plannen past ook deze swanky ‘hub’.
Een van de nadelen van elektrisch rijden blijft voorlopig immers toch dat je af en toe bij moet laden. En ja, in theorie kan je dan een gezonde maaltijd ergens scoren en die lekker in het zonnetje op een bankje verorberen. Maar in de realiteit sta je een klef saucijzenbroodje naar binnen te schuiven en een klein half uur kou te kleumen. Dat is niet erg prettig laat staan premium.
Om die premium ervaring wel te waarborgen, komt Audi dus met deze Charging Hubs. Althans dat is het plan. De eerste wordt 23 december in gebruik genomen, daar waar een ander Duits fenomeen ooit eindigde, namelijk in Neurenberg. De Hub bestaat -uiteraard- uit laadpalen die gevoed worden door elektriciteit van (onder andere?) zonnepanelen op het dak. Maar bovin de Hub zit een lounge gedeelte waar je een eenvoudige doch voedzame maaltijd kan nuttigen en het lettertype van je visitekaartje kan vergelijken met die van andere Audi-rijders. Heb jij er al zin an?
Dat is wel een zeer goede wijze waarop je je EV kunt opladen en zeker weten dat het een enorme interessante premium happening is.
Slimme actie.. beetje netwerken in de tussentijd of een korte vergadering bijwonen terwijl je auto staat te laden.
Het lijkt mij een compleet andere ervaring dan het opladen bij de Tesla snellader.
Gelukkig kun je in je Tesla er voor kiezen om een spelletje te spelen. Of iets met scheetkussens te doen of zo.
Dat is overigens tenminste nog wat. Bij andere merken moet je gewoon een half uur in je neus pulken. Of een bamihap halen bij het Esso-station verderop ….
@frank2b: bij Ford kan je nu boter kaas en eieren spelen voor wat het waard is
Goh. Het lijkt wel een pretentieus tankstation. Mooi stukje Vorsprung hoor.
Gezellig tussen allemaal Audi rijders.
Zet ‘Its hip to be square’ wat harder.
God wat ben ik blij dat ik gewoon (nog) de tank kan volgooien. En niet in zo’n cult batterijenlader-hub hoef te gaan zitten. Zeg alsjeblieft dat waterstof de toekomst is want dit is gewoon meer dan honderd jaar Zurückgang in Technik.
Fijn dat je dan mag wachten tot je auto vol is tussen ramkrakers en de mocromafia
Tja nu de broem broem motor bijna verwezen is naar de eewige jachtvelden zullen de te dure premium merken uit een ander vaatje moeten tappen om het verschil te blijven maken. Want momenteel zit de vorsprung in ev en ev software bij andere autoproducerende contingenten. (Lees die Kias ,Tesla’s en misschien ook wel Polestars van deze wereld.)
Jaguar komt binnenkort met golfbanen bij z’n laadpalen. Bentley met bordelen. Volkswagen met petjesverkopers. T wordt vol langs de snelweg.
Lijkt me een stuk gezelliger en prettiger dan met je laptop op schoot in de auto.. In wintersportseizoen wel vol met gillende kinderen, (wat ik overigens totaal niet erg vind, maar niet iedereen aankan).
Een hippie “premium” juppen ervaring.
Ik zie mezelf wel zitten volgend jaar in zo’n lounge. Ik ga komende week kijken voor een e-tron!
Nice. En gelukkig een etage, zodat we kunnen neerkijken op het plebs.
Dit blijkt dus niet alleen te zijn voorbehouden aan Audirijders. Iedereen mag laden en de premiumervaring ondergaan. Kijk maar eens op Google Maps: https://goo.gl/maps/rVchaPAoTAFUohja6.