Nee, we bedoelen niet met Golden Retrievers, hockeysticks en BIFI-worstjes.
Iedereen behalve Carlos Tavares denkt dat de auto’s van de toekomst allemaal pure EV’s zullen zijn, maar voor het zover is zijn er toch nog wel de nodige obstakels te overwinnen. Daarbij kan je denken aan de beschikbaarheid van de nodige grondstoffen om miljoenen accu’s te bouwen, wat we moeten doen met dat spul als het versleten is en waar we de energie vandaan halen om telkens weer in die accu’s te proppen. Immers zijn EV’s maar zo schoon als de fabrieken waar de energie wordt opgewekt om ze van ‘juice’ te voorzien.
Maar een ander, praktischer obstakel is de tijd die het duurt om zo’n accu weer op te laden. Leuk en aardig dat idee om het milieu te redden, maar we weten dat dit de grote massa niet overtuigt. De take rate van EV’s zal uiteindelijk toch grotendeels bepaald worden door de kosten om de auto te runnen en de praktische bruikbaarheid van zo’n ding. Een bezwaar van het eerste uur voor wat betreft dat laatste aangaat: het begrip range anxiety.
Nou toegegeven, de angst om zonder stroom te komen zitten in je EV was vooral enkele jaren geleden écht een hot issue. Immers gooi je een conventionele auto op brandstof, zeker in onze contreien, praktisch op elke straathoek vol met een nieuwe dosis peut. Het proces duurt hooguit vijf minuten. Misschien zes wanneer je last hebt van Stendahl syndroom en bij de kassa niet kan kiezen tussen een Snickers bar of toch een Mars bar. Vervolgens ben je klaar voor de volgende honderden kilometers.
Bij een EV is dit nog altijd wat lastiger. Wil je gaan lunchen in Zeeland met zo’n ding (video), is het toch even handig van tevoren te kijken waar je een lege accu weer van positieve lading kan voorzien. Vervolgens moet je er rekening mee houden dat het best wel even kan duren voordat je weer verder kan rijden. Jezelf in de tussentijd ook weer even opladen met een flinke maaltijd kan geen kwaad. Op zich prima natuurlijk, behalve als je daar helemaal geen tijd voor hebt. Je moet na je zakendeals namelijk weer op tijd thuis zijn om je Retriever te voeren en je dochter naar de hockey te brengen. Druk, druk, druk!
Gelukkig worden er al stappen gezet op dit vlak. Audi belooft namelijk dat je de nieuwe e-tron in ‘slechts’ een half uur kan opladen, waarna je er weer 400 kilometer tegenaan kan. Dit komt omdat de e-tron de eerste EV is die geschikt is voor laadstations met een capaciteit van 150 kW. De actieradius van 400 kilometer is overigens berekend volgens de nieuwe WLTP-cyclus, dus je hebt iets meer kans dit target te halen dan bij getallen die berekend zijn op basis van de oude NEDC-cyclus.
Nou klinkt een half uurtje als je het zo opschrijft ‘wel oké’, maar als je daadwerkelijk moet staan wachten op een guur ’tankstation’, is het dat dan nog steeds? Ik vrees dat de minuten lang gaan duren. Maar enfin, we gaan de goede kant op. Nu alleen nog dat thuis laden wat beter regelen, want volgens Audi kost dat, afhankelijk van hoeveel laad-goodies je koopt, 4,5 to 8,5 uur…
rijnounsdoor zegt
Ik vond die eTron al iets vrouwelijks hebben, maar ik kon mijn vinger er niet op leggen wat het nou was.
Met deze titel begrijp ik het eindelijk …
gove zegt
veeuls te lange laadtijd, en kost veeuls te duur
chrism zegt
Thuis laden duurt met name lang, omdat een hoofdzekering vaak maar 40A of 80A levert.
dutchneon zegt
@chrism: precies, en als de hoofdzekering groter wilt dan 3x 35a wil de overheid je meteen meer laten betalen voor het capaciteitstarief!
kroon zegt
Nu een EV kopen is over 3 jaar enorm achter lopen op techniek en range.
Sowieso is deze EV nog steeds niet op de markt na honderden concepten van Audi/VAG.
Voor NL is eerste levering in 2019 te laat om het financieel aantrekkelijk te maken. En fijne Diesel (die in werkelijkheid gewoon hartstikke schoon zijn, geloof niet alleen de milieulobby) nu het nog kan is de beste keuze op dit moment.
Wat stoort aan dit model is de enorme gril die voor 2/3 is dichtgemaakt. Beetje onnozel komt dat over…
pietertjep85d zegt
@kroon: puntje van kritiek: diesels zijn helemaal niet schoon.
kroon zegt
@pietertjep85d: doe je huiswerk en loop niet de lobby achterna. Euro 6 Diesels zijn schoner dan de meeste benzine auto’s en over een geheel autoleven gezien (productie tot sloop) zelfs het schoonst van allemaal. Dus ook schoner dan een EV met zeer vervuilende onderdelen productie en winning daarvan.
pietertjep85d zegt
@kroon: bron?
pietertjep85d zegt
@pietertjep85d: zelfs met de meest vuile manier van elektriciteit opwekken stoot je net een elektrische auto gemiddeld 25% minder uit dan met de gemiddelde diesel auto. https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2017/10/26/green-group-says-electric-cars-beat-diesels-for-lifetime-co2-despite-marchionne-claim/
kroon zegt
@pietertjep85d: bijvoorbeeld: http://www.autobild.de/artikel/co2-bilanz-elektroautos-im-vergleich-3729677.html. Maar je kunt het zelf ook bedenken. De productie van een auto wordt altijd vergeten door de milieu gekken.
frank2b zegt
@kroon: Op de één of andere manier heb ik meer vertrouwen in Forbes dan in Audibild.de oh sorry Autobild.de. De productie van een complexe Dieselmotor en vereiste versnellingsbak en het oppompen, verschepen, raffineren en distribueren van peut wordt altijd vergeten door de fossiele lobby. De productie van een beetje versnellingsbak bijvoorbeeld vereist misschien wel evenveel energie en materialen als de productie van een EV-accu.
kroon zegt
@pietertjep85d: de EV-accu auto is niet te toekomst maar een aan de auto-industrie ongedwongen richting door milieulobby en overheden. Die beide niet echt veel weten van techniek en toekomst maar voor willen scoren op korte termijn.
pietertjep85d zegt
@kroon: de Ev-accu auto is op het moment wel een van de weinige opties voor mensen die milieuvriendelijk willen rijden. Zoals we ondertussen weten is het bij diesels ook belangrijk om te kijken naar andere uitstoot dan Co2. Wat de toekomst is weet niemand zeker, vandaar dat de gedachte van de overheden en milieulobby nog niet zo gek zijn. Voor hen is het belangrijk om de CO2 uitstoot te reduceren. Elektrische auto’s zijn daarbij (vooralsnog) het beste middel.
pramm zegt
@kroon: de diesel is niet het antwoord. Kijk eens hoe krachtig een stoomlocomotief is. De auto op kolen, dat is de toekomst.
Moet je eens kijken hoe basaal eenvoudig de aandrijving is. Al die diesel lobbyisten. Die doen net of dat stinkende goedje schoner en beter is. Nou… Als ik een handje kolen heb gepakt heb ik mijn handen zo weer schoon. Met diesel blijven mijn handen stinken.
560pk zegt
@kroon: ik ben het in hoge mate met je eens, maar: de nitwits die in groten getale de Nederlandse (en de overige Europese steden) gemeentebesturen bevolken hebben als gemeenschappelijke visie: Diesel is vies, Diesel mag de stad niet in.
Dus ga ik geen diesel kopen (ik rij overigens al 25 jaar geen diesel meer, maar zou nu best graag een nieuwe BMW 6 cylinder diesel kopen)
TimoBac zegt
Wordt dood gesmeten op YouTube met reclame om dit hok te pre-orderen.. Ze hebben niet de populariteit waar tesla mee gezegend is blijkbaar..
bmw535dxdrive zegt
In België vanaf 80.000 euro.
wimof zegt
@bmw535dxdrive: En leverbaar dit jaar!
frank2b zegt
Heeft Audi de kans eindelijk een mooie auto te ontwerpen,
verknallen ze het.
Wéér.
raoufff zegt
Ik dacht dacht bij de term ‘volblaffen’ aan iets volstrekt anders………
lavoro zegt
De laadtijd van dit artikel is ook wat lang. 5 alinea’s zonder inhoud tot de relevante informatie. Jullie zouden mijn vrouw moeten inhuren, die kan dat ook.
jaapiyo zegt
@lavoro: HEEEET nieuws is altijd welkom op de redactie. Stuur maar even wat foto’s op.
viggen93 zegt
De grondstofwinning voor accu’s is extreem vervuilend. De combi elektrisch met waterstof worst de toekomst. We denken vaak alleen aam grondstoffen voor auto accu’s maar meer fabrikanten claimen de grondstof. Een ev is helemaal niet zo clean maar waterstof is nóg geen alternatief. Komt nog wel.
w0o0dy zegt
@viggen93: en jij denkt dat de motorblokken en versnellingsbakken bij de familie Quandt in de moestuin groeien?
Feit is dat een EV veel minder onderdelen bevat. Al die onderdelen moeten geproduceerd en vervoerd worden en daarvoor zijn grondstoffen, hulpstoffen en een boel energie nodig. Een EV heeft daarnaast een betere CWwaarde aangezien er veel minder koeling nodig is. Energie vervoer je via het net IPV met een schip of een tankwagen..van ruwe olie tot bruikbare autobrandstof is er heel wat te doen en wordt er veel met de spullen gesleept. En dan is ook het rendement van de verbrandingsmotor veel lager dan bijvoorbeeld een energiecentrale als je die stookt op dezelfde brandstof…
Nooit, never, niemals dat een auto op Elektriciteit evenveel milieu belasting oplevert als een auto met verbrandingsmotor als je werkelijk alles meerekent.
JanJansen zegt
@w0o0dy: precies dat, en dan te bedenken dat de Tesla accu’s nu al 500.000km meegaan voordat er nog 80% capaciteit over is. Daarnaast het onderhoud een stuk lager is. En de opkomst van echt duurzaam opgewekte stroom een opmars maakt.
lekbak zegt
@w0o0dy: Ik denk niet dat je de productie van accu’s met een motorblok kunt vergelijken. Een motorblok kost energie om te maken, accu’s zijn chemisch. Bovendien is een ev veel zwaarder. Hoewel minder onderdelen dus gewoon meer geproduceerde massa. Aan de andere kant komt diesel ook niet uit de tuin van Bea…
dondeboer zegt
@viggen93: de winning van waterstof is erg milieuvriendelijk, er gaat heel veel energie verloren in de productie. Hydrolyse heeft een te laag rendement, en het kraken van methaan, nu de belangrijkste bron van waterstof, is net zo vervuilende als het raffineren van aardolie. Zolang waterstof niet makkelijk kan worden gewonnen, is het geen levendbaar alternatief.
dondeboer zegt
@dondeboer: erg mileuONvriendelijk.