De expansiedrift bij Audi zet nog even door. We krijgen waarschijnlijk dit jaar al een voorproefje op de Audi A9 te zien.
Er doen al langer geruchten over een nieuw vlaggenschip boven de Audi A8 de ronde, en Autocar meent er op basis van inside info meer over te weten. Op de aanstaande autoshow van Los Angeles in november zal Audi een conceptmodel van de toekomstige A9 tonen. Een auto die zich verhoudt tussen een sedan en een coupé, aldus het blad.
Het ligt bij Audi redelijk voor de hand dat dit een Audi A7 Sportback wordt die onder de Xerox is gelegd op standje 110%, met hier en daar een experimenteel randje dat het productiestadium toch niet haalt. Toch mogen we meer verwachten van de nu nog naamloze conceptcar, want Audi wil met het proefballonnetje een nieuwe designrichting wereldkundig maken, aldus de Britten. Het ontwerp is tot stand gekomen onder auspiciën van de nieuwe designchef Marc Lichte (tekende eerder Golfs en Passats).
De coupé moet straks kunnen wedijveren met de Cadillac Elmiraj, want hij schijnt meer dan 5 meter lang te worden, gebaseerd op het MLB-platform waar ook de volgende A8 op komt te staan. De A9 met een “highly technical look with a newly interpreted single frame grille” zou vervolgens in 2017 op de markt moeten komen.
tupperware zegt
A7 X 110% + Xerox= A9..
2800cc zegt
De A7 is tot op heden de mooiste auto, imo.. dus laat de A9 maar komen!!
TimoBac zegt
@2800cc: achterkant is afzichtelijk van de A7.
LaLancia zegt
‘Newly interpreted single frame grille’.
Spann0nd!
floris1204 zegt
Klinkt goed. Hoe meer audi’s hoe beter. Pracht bolides.
styns zegt
@floris1204: Ga eens even je mond spoelen met zeer veel gootsteenontstopper knul.
jrk68 zegt
@styns:
Volgens mij heeft hij dat al gedaan om daarna zijn tanden te poetsen met velgenreiniger.
Tja, en van die combi ga je nu eenmaal niet helderder zien….
rammillius zegt
De A7 is al groot. Zal deze nog wel passen in een parkeerplaats? Wordt dit een Rolls-Royce vergelijking? Of Mercedes S-klasse tegenhanger?
gregorius zegt
@rammillius: A7 is een platgeslagen A6 toch?
Dus dan is er nog een hogere standaard in het interieur voor handen: de A8.
Daarnaast krijg ik het idee dat de A8 het niet helemaal redt tov de S klasse en de 7 (ik zie vooral meer S-en rond rijden). Dus dan kan t best interessant zijn om een design-A8 op de markt te brengen. Waarom ook niet toch?
tupperware zegt
@gregorius:
Dat komt omdat ze in Zwitserland wel smaak hebben.., en knaken natuurlijk, al is dat geen garantie voor goede smaak.
fijnkonijn zegt
@gregorius: hier in Zwitserland “wonen” duidelijk meer A8’en. S-klasse kom ik minder vaak tegen en 7ers erg weinig (waarom weet ik niet).
2cool4school zegt
@fijnkonijn: zijn alle drie mooie auto’s.. Maar overall lijkt mij dat de s klasse über alles staat.
wessel04 zegt
Is het een A3, een A4, een A5, een A6… Onee het is een A9
berlinetta zegt
“Tekende eerder Golfs en Passats”. Ja, daar maak je de potentiële klanten blij mee.
osmo zegt
Hey, de nieuwe A7 XL
Carreza zegt
“tekende eerder Golfs en Passats”…
Tot daar mijn interesse in de A9.
fastcars zegt
De A7 ziet er geweldig uit dus laat de A9 maar komen. Gaat Audi dan ook een A10 bouwen om tegen de S-klasse pullman op te nemen? Of kan dat niet omdat het van VW niet mag om Bentley?
lambo4all zegt
Tja.. Ik hoop dat het wat moois wordt maar aangezien de a7 en al helemaal de a8 niet kunnen tippen aan hun benz concurrent zijn de verwachtingen niet erg hoog.
kapiteinaudi zegt
@lambo4all: Heb je al in de A7 of CLS gezeten om die vergelijking te maken? Of in de nieuwe A8 en nieuwe S-Klasse? Ik heb alleszins wel in de nieuwe S en A8 gezeten, en ik moet toegeven dat de S klasse misschien net iets beter is gewoon omdat hij nieuwer is. Maar om nu te zeggen dat de A8 niet kan tippen aan de Benz? Onzin.
lambo4all zegt
@kapiteinaudi: om je eerste vraag te beantwoorden: ja. Ten tweede denken ook zon beetje alle reviews er ook hetZelfde over. Over de S gaan we helemaal niet beginnen. De vorige S klasse zat al minimaal op a8 niveau, nou heb ik de nieuwe en oude S back to back gereden. En dat is een wereld van verschil, vergeleken met de nieuwe S zou je bijna denken dat de oudere een E klasse is. Gewoon een heel ander niveau. Daarnaast is a8 het op zowel uitstraling als imago niet veel bijzonderder dan de average a6. Bij een S klasse kOmt er echt wat aanrijden, je ziet meteen dat het een auto van status en klasse is. Bij een a8 moet je die eerst helemaal volhangen met s-line’s grote velgen en donkere lak wil je ook maar beetje aanzien hebben. Of dat dan het goede “soort” aanzien is is dan nog maar de vraag
mashell zegt
@lambo4all: dat is ook het probleem van de nieuwe S, het wel erg nadrukkelijk aanwezig zijn. Dat heeft een A8 niet, dat kan voor sommigen (die bijvoorbeeld zelf omstreden zijn (mensen in de financiële sector bijvoorbeeld)) een groot voordeel zijn. Mercedes heeft Volkswagen wel weer op haar plaats gezet, precies het zelfde model na een grondige facelift als nieuw model verkopen heeft een nieuw niveau bereikt.
gregorius zegt
@mashell: heerlijk hoe je in 1 zin van een vergelijking tussen A8 en S gaat naar dat mensen uit de financiele sector opeens omstreden zijn. Het zijn juist die mensen uit de semi-overheids wereld waar t misgaat: zorginstellingen, woningbouwverenigingen –> die kant. Dit volk zal ook vaker die lease-a8 (met chauffeur) of S-klasse hebben. Die financiale-wereld-omstreden man die komt net zo goed in zn eigen 911 naar je toe…
Esprit_de_Flandre zegt
Ik geloof er niets van…
Dat ding komt er gewoonweg niet. Toch niet als A9. Concept is vast gewoon een voorproefje op een nieuwe A7. Die Elmiraj waartegen hij zou moeten wedijveren komt er immers ook niet…
daniel23ccx zegt
Audi A7 xl; Aka Audi A5 xxl
gerjanm zegt
@daniel23ccx: Ja die kennen we nou wel, en A7 xl is natuurlijk een prut naam. Nieuwe auto, nieuwe naam. Accepteer het.
roppp zegt
Waarschijnlijk wordt de A10 6,15m lang en de A11, die in 2019 moet uitkomen, ongeveer 7,05m. Speciaal daarvoor wordt achtwielaandrijving overwogen in combinatie met raketmotoren die worden gestookt op windenergie. De turbines worden op het dak geplaatst. Dit is geen verstoring, omdat het toch al niet veel lelijker kon, volgens de perschef van Audi, herr Dr. Arschloch.
jmcclane zegt
Enige twee merken die ik waardeer binnen VAG zijn: Bugatti en Porsche.
Verder is een a9 ook compleet zinloos en nutteloos in hetzelfde concern heb je immers ook een Panamera. In tegenstelling tot veel mensen vind ik de Panamera gewoon een hele fraaie wagen en rijdt ook nog eens goed
mashell zegt
@jmcclane: je waardeert Bugatti en noemt een A9 compleet zinloos en nutteloos? Vindt je het erg dat ik dat niet kan begrijpen? Bugatti is een nutteloos prestige project, de A7 verkoopt A6 techniek met meer marge, dat kunstje bij de A8 herhalen in de vorm van een A9 is toch zeker niet nutteloos.
jmcclane zegt
@mashell: Bugatti is uniek in zijn soort, een uit de buitencategorie. Met zijn techniek en prestaties gewoon tegen alle wetten in en dat waardeer ik.
Mercedes verschaft duidelijkheid in zijn gamma, Audi niet. De a8 is het vlaggenschip van Audi, dus de a9 wordt daarboven gepositioneerd. Of zoals jij zegt een a9 met a8 techniek, oftewel een 4-deurs a8 coupe dus. Het is ook marketing, daar heb ik niks op tegen het is begrijpelijk. Alleen dat Audi een keer met iets anders komen i.p.v. steeds dezelfde hokken. Als voorbeeld noem ik nu even;
Kijk naar de Mercedes S-Klasse en S-Klasse Coupe zo hoort het.
jmcclane zegt
@jmcclane: Alleen dat Aud,i moet zijn Alleen laat Audi.
tyso44quattro zegt
Maken nu dat je toch goed bezig zijt ze verkopen zeer goed dus vraag is er gwn afmaken dikke proficiat voor AUDI echt schone bakken
amglover zegt
Ben ik de enigste die hem niet normaal mooi vind ?
Corrado16v zegt
Hmm, hopen dat ze iets anders doen dan de kont van de A7. En iets om hem wat te onderscheiden van de A7, anders ben ik bang dat hij er erg op gaat lijken.