Wellicht komt je droom nu een stukje dichterbij.
Voorheen kon je pas een Audi A7 rijden vanaf 60.110 euro. Voor dat bedrag kreeg je een kale 2.0 TFSI, maar VAG geeft de sedan met snelle daklijn nu ook een 1.8 TSFI. Gevolg? De nieuwe instapprijs bedraagt 54.880 euro. Geen misselijk prijs verschil, maar komt die kleinere motor wel een beetje vooruit?
Maak je daarover niet al te veel zorgen, want met 190 pk en 320 Nm is het in de A7 met 1.8 niet bepaald behelpen. De standaardsprint is achter de rug in 8,2 tellen, de topsnelheid ligt op een Autobahnesque 229 km/u. Daarbij wordt een verbruik opgegeven van 5,8 l/100 km, de uitstoot bedraagt 135 gram CO2 de kilometer.
lincoln zegt
Hopen dat ze nu dan wel een beetje van dat teveel bestelde plaatwerk afkomen .. Zet em op boys ..
begbers zegt
Ja doemaarniet.. Koop zo’n A7 met een beetje opties en knappe motor of rij em gewoon niet..
broodjan zegt
@begbers: juist anders blijft het gewoon net nie
lincoln zegt
@begbers: jij hebt duidelijk geen idee wat 320Nm voorstelt ..
Megakix zegt
@lincoln: iets van 72 pondkrachten…
gtwillem zegt
@Megakix: 240 Pound Feet, volgens mij. Ik dacht dat het factor 1,33 was.
Megakix zegt
@gtwillem: er is een verschil tussen poundfeet en pondkracht :)
roller zegt
@lincoln: 8,2 seconde van 0-100 en een top van 230 km/h. Dat stelt in 2015 in een A7 niet zo veel voor.
ukbob zegt
@roller: vind ik rap genoeg..
Nu is t wachten op de 1.6 TDI met 14% bijtelling :)
lincoln zegt
@roller: klopt .. Tis idd een kutding om de F1 mee te rijden ..
desjonnies zegt
@roller:
Inderdaad, deed ik vanmorgen nog op de provinciale weg het dorp uit, met de Scania in zijn 9e versnelling met de two-speed in ‘low’
gtwillem zegt
@roller: op zich snel zat. Mijn 325i is nauwelijks sneller…
jrsmoke zegt
@lincoln: Ik wel, heb 340 nm in m’n auto. Mag echt wel wat meer zijn hoor :-)
gtwillem zegt
@jrsmoke: het is niet alleen de hoeveelheid koppel, maar ook de spreiding ervan en toeren die de motor er voor moet draaien.
jrsmoke zegt
@gtwillem: Klopt, ik heb een 2.0 tdi, laag in de toeren dus.
Mijn broer heeft de 1.8tfsi in zijn A4, daar komt het blok pas een beetje los boven de 3000 toeren.
Ik betwijfel dat zo’n 1.8 lekker zal rijden in een vrij grote auto als de A7, bij de A4 Avant komt hij al redelijk gestrest over als je hem aan de tand gaat voelen.
gtwillem zegt
@jrsmoke: 190pk en 320nm zijn prima waarden. De sprint naar 100 is prima, en de topsnelheid is meer dan voldoende. Ik zei het hierboven ook al, maar mijn 325i is nauwelijks sneller, en ik vind het een vlotte auto die altijd wel wat over heeft. Ik kan prima meekomen met het verkeer en als ik hem ouderwets in de toeren jaag, blijf ik de meeste leasediesels nog wel voor (V60 D6 is uitgesloten, dat zijn serieus snelle auto’s!)
jrsmoke zegt
@gtwillem: Begrijp me niet verkeerd, het zijn prima waarden en redelijk rap, zie ik ook met de iets langzamere 170 pk van mijn broer.
Maar kwa rijcomfort is het blok naar mijn mening iets te stressig. Eigenlijk gewoon een te kleine motor voor een dergelijke koets.
jrsmoke zegt
@jrsmoke: Aanvulling, vergelijk het met de 1.2TSI in de golf.
In de Polo is het een heerlijk blok, in de golf is het ook net wat anders.
phaeton zegt
@gtwillem: Een 3 serie scheelt een paar kilo met een A7, gok ik? Weet niet welke serie je hebt. Dat merk je wel. Schakellui rijden in een A7 is ook iets waard. 190pk is zat maar dat koppel…
gtwillem zegt
@phaeton: een handgeschakelde 325i Touring Business Line E91 LCI. 0-100 moet ie in 7 seconden kunnen doen, maar dat heb ik volgens mij nog nooit gehaald, dan moet ik hem écht op zijn staart trappen, en je moet precies goed van zijn plaats komen. Het zal vast kunnen, maar eenvoudig is het niet. Maar voor het eerlijkere vergelijk moet je de automaat nemen, en die is wat langzamer.
De BMW heeft wel een hogere topsnelheid, maar boven de 230 is de fut eruit, dan kruipt ie echt naar 245.
Qua gewicht zal het niet heel veel schelen, de A7 zal wel net onder 1.600 kilo zitten, die van mij zit net onder de 1.500 volgens mij.
Het grote verschil zit in het koppel: dat is bij relatief laag (270), en dan ook nog eens bovenin het toerengebied. Deze A7 heeft al heel vroeg 50nm meer…
hartphotography zegt
@lincoln: heb 420nm in de gti en mag best wat meer zijn. Al zou ik dan liever 4 wiel aandrijving hebben.
lincoln zegt
@hartphotography: je zou ook een cursus autorijden kunnen nemen ..
gtwillem zegt
@lincoln: dan nog is plus 200nm per voorwiel erg veel.
Ik heb een Golf V GTI gehad met zo eel koppel op de wielen, en dankzij de turbomotor komt het koppel nogal bruusk los. Van normaal koppel ga je bij 3.000 ineens naar de volle 400nm. Een racecursus kan helpen, maar koos voor een Quaiffe diff: voor 700 euro waren alle tractieproblemen opgelost ;-)
begbers zegt
@lincoln: Toevallig wel. Vooroordeeltjes h’h? Ik ben gewoon geen fan van al dat downsizing. Over een aantal jaar is t bijvoorbeeld een 1.4 met 210 pk en 250nm. hartstikke knap vanze. Maar nee sorry. De levensduur/betrouwbaarheid zal ook afnemen door de zware belasting (in zo’n grote zware koets). Ik mis het karakter van de blokken die met gemak 3 ton lopen. Koop gewoon een A5 als je geen fatsoenlijke A7 kan betalen.
mikkeloentje zegt
Ik blijf het een mooie auto vinden!
Megakix zegt
@mikkeloentje: je schrijft het alsof je nu al weet, dat je deze auto in de toekomst alsnog lelijk gaat vinden ?
gtwillem zegt
@Megakix: nope, het is gewoon een knappe kar. Doet mij denken aan de eerste Audi 100 Avant, een auto die ik als tiener bijzonder gaaf vond. Zeker met die vijfcilinder turbo motor overdwars mét vierwielaandrijving. En BBS’jes uitetaard ;-). Er stond zelfs turbo op het stuurwiel!!
lekbak zegt
@gtwillem: ik vind die afgehakte achterkant een van de lelijkste dingen die de afgelopen jaren uit de Duitse autoindustrie gekomen zijn. Van mijn leven niet dat ik dit boven een cls prefereer, of zelfs boven zijn vag broertje van vw.
gtwillem zegt
@lekbak: smaken verschillen gelukkig! Maar ja, mijn smaak is gewoon raar, ik vind een Impreza hatchback, Saab 900 Turbo 5-deurs en Porsche Panamera ook wat hebben…
lekbak zegt
@gtwillem: die saab ben ik met je eens. Voor de rest is jou smaak inderdaad ‘raar’.
Voordeel is dat de auto’s die jij begeert wellicht iets goedkoper worden daardoor ;)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Panamera wordt beter. Al vind ik de looks een beetje gejat van de Megane 5 deurs….
gtwillem zegt
@dutchdriftking: hahahah, nu je het zegt! Inderdaad.
Ik vind de Panamera niet zozeer heel erg mooi, maar ik vind het zeker wat hebben. Ruim genoeg om vier tot vijf man comfortabel te vervoeren, met de neerklabare achterbank lekker praktisch, het rijdt bijzonder goed, fijne motoren, schitterend interieur. Jammer dat er zo vaak dubieus volk in rijdt…
Dat was het Grote Voordeel van een Saab….
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: 5 personen? Die middenconsole loopt toch door?
jrsmoke zegt
@gtwillem: Geen rare smaak, ik vind het ook wel wat hebben. Helaas worden er wel meer leuke auto’s geweerd vanwege ons belastingklimaat.
michiel_vandelft zegt
@lekbak: wat is het vag broertje van VW dan? De passat cc? Want die concurreert meer met de A5
lekbak zegt
@michiel_vandelft: die had ik inderdaad in gedachten. Ik meende dat de Vw toch wel wat ruimer was dan de A5. Maar ze boeien me beide niet echt dus ik zal het wel mis hebben.
erwinh zegt
@gtwillem: Die audi 100 Avant 2.2GL5E uit 1981was mijn eerste Audi! (Type43, facelift model) Wat reed dat ding lekker… Ik vind hem er ook op lijken, wellicht is dit wel de reden dat ik na m’n huidige A8 een A7 wil gaan kopen…
berlinetta zegt
Dan ging ik toch liever voor een A6 met net wat meer power of opties. Mooier en praktischer.
gtwillem zegt
Nette auto, en voor een goede prijs. Alhoewel ik het prijsverschil wel vind mee vallen.
Ten eerste koop je niet zo veel voor die 6.000 aan opties. Die velgen zijn al 3 mille, dat Beaufort hout 1.200 euro en het afgebeelde leer is ook al 3.5 mille.
Ten tweede zit er een verschil in de motor. De A7 2.0 heeft de terug getunede motor van de S3/Golf R en levert wel even mooi 252pk, waarmee je het uiterlijk net even wat meer recht aan doet.
Maar mijn Vrijdag Super Tip is uiteraard een andere: gewoon uit Duitsland een mooie A7 3.0 TDI (welke van de drie maakt niet uit, ze zijn allemaal geweldig) met weinig kilometers halen. Beetje leuke uitvoering. Ben je ook voor 55-65k kwijt en zit ie vol met de opties die mijn inziens veel te duur zijn.
Megakix zegt
@gtwillem: yup, maar wel dubbele motorrijtuigenbelasting irt benzinemodellen èn de volle rest-BPM (afschrijvingstabel) en keuring- en transportkosten meenemen in je voorstel…Gewoon dus maar niet doen hae !
gtwillem zegt
@Megakix: je moet er wel de kilometers voor maken. Als je het niet doet is de 3.0 TFSI een hele fijne motor. De 2.8 zou ik niet aanraden. Beetje futloos en dorstig tegelijk.
En ook voor 35k heb je een mooie TDI uit DLD.
lincoln zegt
@gtwillem: 1200 euro voor hooguit een halve vierkante meter aan multiplex !! Vandaar dat je het Beaufort noemt ..
Megakix zegt
@lincoln: hoho beste Lincoln…er zit ook nog een fineertje van plastic overheen, zodat je bij een ongeluk geen splinters in je ogen krijgt…en vervolgens een kind kan aanrijden.
gtwillem zegt
@lincoln: hahahahaha, ik moet zeggen, je bent hilarisch de laatste week :-).
Maar het slaat natuurlijk nergens op, dat Beaufort is best een mooi staaltje overdrijven. Diverse lagen hout worden op elkaar gezet en er wordt een dwarsuitsnede uit ‘gezaagd’. Beetje omslachtig maat op zich best mooi.
Bij Beaufort Zwart zitten er ook nog lagen metaal tussen, is nog iets duurder maar ook zeer fraai. Ik weet niet of ik het zou kiezen boven aluminiuminleg als ik nieuw een auto zou samenstellen (waarschijnlijk niet), maar als ik in de markt ben voor een gebruikt exemplaar zoek ik er absoluut een op die het wel heeft.
lincoln zegt
@gtwillem: idd .. Laat een ander maar een tientje op zijn maandelijkse leaseprijs bijleggen ..
gtwillem zegt
@lincoln: tsja, als oud IVA student heb ik en ding wel geleerd: koop NOOIT een nieuwe auto. En sowieso: die opties schrijf je bijna direct weer af. Een A7 moet leer, mooie wielen, navigatie en metallic lak hebben. Alle andere opties gaan linea recta in de lucht op. Die drie en een halve mille voor een HUD zie je echt niet terug.
Daarnaast vind ik de charme van De Perfecte Uitvoering onweerstaanbaar. Met een budget en eisenlijstje de beste aanbieding er uit plukken.
Daarnaast zijn auto’s dusdanig goed tegenwoordig dat een nieuwe zowaar overbodig is.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: En voor de benzine rijders, een tweedehands 3.0TFSI is ook een heel fijne motor. Al klinkt de TDI op sommige momenten met de juiste uitlaat gewoon beter…..
Maar dat je met een tweedehands wagen meer waar voor je geld hebt is al langer bekend als vandaag. De specs zijn eigenlijk helemaal niet gek met 190pk. Ik weet natuurlijk niet wat de auto weegt, maar alsnog niet gek.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: En voor de benzine rijders de 3.0TFSI, ook een topper. Persoonlijk kies ik echter voor de A6. Dat je met een tweedehands wagen meer waar voor je geld hebt is natuurlijk niets nieuws, maar een jong gebruikte uit Duitsland halen is inderdaad zeker het overwegen waard.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: in nederland staan er 5 A6’en met zo’n 3.0 TFSI uit 2013 met weinig kilometers. Voor minder dan 50.000 euros. En dan geen basisuitvoering, maar lekker volle Pro Lines met S-Lines paketten plus een hoop opties. Prima deal. Enige nadeel zijn de saaie kleurstellingen, maar dat zo mij niet zo heel erg boeien.
Daarbij zijn het teruggetunede S4 blokken, he hoeft wr maar op te hoesten en je hebt tegen de 400pk. In een saaie A6 sedan. Laat die A7 maar zitten, ik wil zo’n A6!
E550 zegt
@gtwillem: jij met je TDI, niet iedereen wil diesel ;). Hoezo niet de 3.0 benzine?
gtwillem zegt
@e550: die 3.0 TDI’s zijn geweldig. Ik heb er diverse gereden (mijn ouders hebben ze in diverse auto’s gehad) en ze zijn erg prettig: relatief stil, snel, zuinig, lekker veel koppel. Je kan er lang 200plus mee rijden zonder dat je direct 1 op 2 rijdt.
De 3.0 TFSI is een heel goed benzine alternatief.
awesome zegt
@gtwillem: zuinig in verhouding bedoel je.
gtwillem zegt
@awesome: alles is relatief. Maar Warth – Arnhem doen in 5 uur en een kwartier met 1 keer tanken en dan 1 op 7 lopen vind ik erg zuinig.
In de A4 was het ongeveer 1 op 14, in de A7 zelfs 1 op 16 en de A8 allemaal 1 op 13. Prima waardes dacht ik zo.
jaguarjunk zegt
Mooie kleurencombi in het interieur!
Megakix zegt
Owdy is toch het hondje van Garfield die altijd ge-butt-kicked wordt ?
jrk68 zegt
@Megakix:
Dat was Odie, wel een stukkie jeugdsentiment wat je nu weer opentrekt Kix.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/46/Garfieldand_friends.png
Megakix zegt
@jrk68: haha, thanks voor het plaatje ! Enja, tuurlijk weten we de juiste spelling van de naam van Odie :)
lincoln zegt
OK .. Kindertjes .. Dan zou het dubbele ook rechtvaardig zijn ..
Dutchdriftking zegt
Ik blijf van mening dat deze auto het silhouet van een schijtende labrador heeft, maar goed dat is slechts mijn mening. Vele malen liever een A6. Mooie station S-line pakket, 3.0TDI, helemaal goud.
lincoln zegt
@dutchdriftking: en de mening van de topgear producenten .. Ook al is het niet echt een mening ..
lamborgfan zegt
@lincoln: aaaah de clarkson opmerking op de chrysler crossfire, en ik dacht nog eentje op de cls 55 amg..
Origineel? Nee.. Maar die A7 is niet moeders mooiste zeg goeiendagschotel. Ziet eruit als een soort lelijk wijf wat helemaal verpauperd is door uitgezakte botox.. (Wel zelf verzonnen, krijg ik nu een lintje?)
gtwillem zegt
@lamborgfan: ik vind de A7 een fraaie auto. Eentje die ik telkens meer ga waarderen. De uitvoering ervan is wel heel belangrijk, sommige kleuren kan die totaal niet hebben (granaatrood, dakotabeige, wit) maar sommige staan echt fantastisch (Sepangblauw, Daytonagrijs, Imolarood).
lincoln zegt
@lamborgfan: hey halve tamme .. Moet ik over jouw moeder beginnen hier ?? Pas op he ..
lamborgfan zegt
@lincoln: Haha
ter zegt
@dutchdriftking: Ik vind het meer een pissebed op wielen…
philipf zegt
Nee. Dat hoort niet. Stop maar
lincoln zegt
@philipf: idd .. de hele historie en pedigree van A7 naar de klote ..
desjonnies zegt
54- mille voor een 1800-tje. ????? ” Kocht je in 1983 een rijtjeshuis voor ” (Dikke Leo)
En dan zeggen dat ik gek ben……
jrk68 zegt
@desjonnies:
Man, leg er een rooitje bij en je zit op het bedrag waar ik in 92 een spiksplinternieuwe Bungalow kocht.
Daarvan lach ik nu nog de ballen uit de broek….
gtwillem zegt
@jrk68: maar had die bungalow elektrische ramen, automatisch airconditioning, stereo en wielen eronder? ;-)
jrk68 zegt
@gtwillem:
Zeg Willem, ik ben geen kamper….
Wielen onder mijn bungalow, pffft wat denke je wel van mij…:-D
desjonnies zegt
-edit: we gaan effe kijken wat er loos is, blijf gewoon reageren!-
prop zegt
Goeie keus van audi. Mede dankzij de ziekelijke wetgeving natuurlijk maar er is geen ander die niet dezelfde keuzes maakt. Voordeel is dat dit stukje design zomaar 6 rooje goedkoper is. Zal prima rijden
730ld zegt
Hahah een premium auto met een instap motor. Wie wil dit? Tss stoer doen met eigenlijk niks. Maar het is wel een mooie auto?
gtwillem zegt
@730ld: ach, als je het een mooi model vind, waarom niet? De A7 was eerst leverbaar met een 2.8 V6 met 204pk en 280nm en dat was ook geen strepentrekker, hoorde je niemand over… Pro Line Exclusive Plus pakker erop, leuk kleurtje, mooie wielen eronder en je hebt voor 70 mille een hele knappe kar. Standaard zit er een prima 7-traps S-Tronic transmissie in, dus je kan telkens weer gebruik maken van die 320nm.
mashell zegt
@730ld: ik wil dat! Want 190pk is meer dan genoeg in deze klasse. Je kan er dezelfde 130 km/h mee. Een dure 6 cilinder hoor je inderdaad aan de buitenkant mooier klinken, maar binnenin hoor je überhaupt amper wat daar maakt het niet uit. Een groter getal op de achterkant geeft je misschien meer status bij de buren. Als je dat belangrijk vindt moet je een 6 cilinder kopen. Maar als je gezond verstand hebt en je wilt een benzine A7 dan is dit je keuze.
rufctr01 zegt
54 ruggen en de luxe en uitstraling van een zeepkistje!
jeanclaude zegt
Volgens mij is Mercedes in deze klasse de minst vermogende met de CLS 220 cdi met 170pk, dus dit zal waarschijnlijk wel vooruit komen, de Mercedes heeft overigens wel weer 400nm aan koppel.
E34M5Touring zegt
@jeanclaude: Wellicht komt BMW nog met een 618d. Ze doen het ook met de 5 serie tegenwoordig…
gtwillem zegt
@E34M5Touring: BMW zet de 6-serie op een of andere rare manier flink hoger in de markt. Dus met vergelijkbare motor en uitrusting kost een 6GC zo’n 20-25 procent meer dan de A7 en CLS. Waarom is mij alleen een raadsel, want het is gewoon een 5-serie met een ander koetsje, zoals de Audi en Benz.
Het was aanvankelijk de bedoeling om de 7-serie te vervangen voor een 7-serie en een sportievere sedan gebasseerd op de 7-serie. Met techniek van die 7-serie. En dat wers uiteindelijk de 5-serie GT, niet de 6GC. En het grappige is, de 5GT is maar ietsje duurder dan een normale 5-serie en flink goedkoper dan een 6-serie. Dus als je spekkoper wilt zijn, koop een 5GT (en dan het liefst een Renault 5GT ;-))
E34M5Touring zegt
@gtwillem: 5GT schrijft af. Sneller dan een overdatum broodje. Leuk used maar nieuw wil je daar niet aan beginnen. En de 6GC kan het blijkbaar hebben. Want ik zie ze meer dan de A7. CLS blijf je toch het meest zien en die vind ik ook het mooist. Helemaal met AMG styling. Zou mijn keuze zijn.
Wellicht dat er op basis van de nieuwe 7 toch een 8 serie komt.Misschien zou dat de positie van de 6GC verklaren. Nu ze daar niks hebben vangt ie het zo op en mocht die 8 serie er komen dan zal de 6 vanzelf iets lager gezet worden. Kleinere motoren ga je tegen die tijd toch al krijgen. Dus is een instapmotor wat minder treurig.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Als je nog een nette niet verrampeneerde Renault 5GT vindt ben je sowieso spekkoper…B-)
mrrallycross zegt
Dan rij je toch gewoon voor lul! Minimaal 250pk benzine moet er in zo een auto!