De nieuwe Audi A3 Sportback is de meest luxe variant van de vier nieuwe MQB-broeders.
In relatief korte tijd hebben de merken van de Volkswagen Groep hun C-segment modellen vernieuwd. De Skoda Octavia, Seat Leon en Volkswagen Golf zijn sinds kort kakelvers. We missen dan nog eentje, de meest luxe van het stel: de Audi A3 Sportback. Deze is zojuist onthuld op de niet-Salon van Genève. Net als voor de andere broertjes in de familie geldt dat de nieuwe Audi A3 Sportback op een doorontwikkeld MQB-platform staat.
Design
De Audi A3 Sportback is overduidelijk een Audi-ontwerp: zeer strak en herkenbaar. Toch is het niet een één-op-één kopie van de vorige. Net als de A1 Sportback heeft de A3 Sportback iets meer smoel gekregen. De grille en koplampen zijn wat groter. De ruimte tussen de grille en motorkap is trouwens niet het resultaat van matige afwerking, maar moet refereren aan de luchtinlaat van de Audi Quattro S1. Ook aan de achterzijde is de A3 iets meer uitgesproken. Voor de mensen met een meetlint: de nieuwe A3 Sportback is 4,34 meter lang, 1,82 meter breed en 1,43 meter hoog.
Interieur
Het belangrijkste van een Audi A3 Sportback is misschien wel het interieur. De A3 combineerde de luxe, afwerking, materiaalgebruik en mogelijke uitrusting van een auto uit het E-segment in een C-segment auto. Het was een onderscheidend USP. Het ziet er wederom heel erg chique uit. Net als Golf, Leon en Octavia heeft de A3 geen pookknop meer (in het geval van een automaat) en zijn er overal schermen. Wel is de ambiance aanmerkelijk luxer. Voor wie wél bijzondere bekleding wenst, maar geen leder: er is stoffen bekleding leverbaar die uit PET-flessen is vervaardigd.
Motoren
De nieuwe Audi A3 Sportback is te verkrijgen met drie motoren. Gek genoeg heeft Audi er niet voor gekozen om ze zo’n ’35 TFSI’ naam te geven. Althans, volgens het persbericht van de Duitsers. Wellicht dat het alsnog straks op de bevallige bips van de A3 Sportback staat. Enfin, het begint met een 1.5 TFSI. Deze viercilinder levert 150 pk. Dan volgen er nog twee diesels. De instapper heeft 116 pk. Dat is niet zo opmerkelijk, wel dat het een 2.0 TDI is.
Dat zijn waarden die we in 1999 zagen bij diesels met dit slagvolume. De reden is vrij logisch: een grotere motor die minder hard hoeft te werken is in de WLTP relatief zuinig. Volgens Audi zelfs 3.6 liter op 100 km! Wil je minder zuinig rijden, dan kan dat met de Audi A3 Sportback 2.0 TDI met 150 pk. Alle drie de motoren hebben een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps S tronic is optioneel. In allee gevallen is er sprake van voorwielaandrijving. Audi bevestigt dat er meer motorvarianten bij komen. Quattro vierwielaandrijving wordt op een later moment beschikbaar.
Twee plug in hybrides
De Audi A3 Sportback was er voorheen als A3 E-Tron, die voor korte tijd best populair was in Nederland, dankzij een gunstige bijtelling. Deze uitvoering maakte enkele maanden geleden zelfs een welkome comeback. Nu komt er dus een compleet nieuwe e-Tron. Sterker nog, er zijn er zelfs twee. In beide gevallen gaat het om een 1.4 TSI met elektromotor en S Tronic. Het begint bij 204 pk, maar er is ook een versie met 245 pk.
Sedan, S3 en RS3
In eerste instantie komt er alleen de Audi A3 Sportback. Van de A3 Limousine is bevestigd dat deze later arriveert dit jaar. Tevens zal de S3 volgen rond die tijd. Ook wordt er een ‘heel sportieve‘ versie aangekondigd. Grote kans dat de RS3 eveneens niet meer lang op zich laat wachten.
poes zegt
Een handbak op de persfoto’s, opmerkelijk…
mistermini zegt
@poes: foutje van de pers-afdeling, vergeten aan te passen naar automaat
Loek zegt
Ja, ik vind hem gaaf! Hoe voorspelbaar het ook is, deze auto had gewoon hoe dan ook een flinke vernieuwing nodig. De A-Klasse moet nog even op mij inwerken en de 1 Serie wordt ‘m gewoon niet voor mij, dit is een goede middenweg lijkt me.
Dutchdriftking zegt
Hij ziet er geslaagd uit. En de 2.0 TDI met 114pk gaat natuurlijk de lieveling worden van de chiptuners.
spollie zegt
Nette auto, maar die ventilatieroosters?! Alsof ze die vergeten waren bij het ontwerpen van het interieur. Dat ziet er toch echt niet uit.
escortje zegt
@spollie: dacht precies hetzelfde. Ziet er echt niet uit
321lambo zegt
Wist ook eerst niet wat ik zag. Ze zijn wel erg raar geplaatst of misschien geeft de foto een vertekend beeld.
Verder wel een mooi model geworden moet ik zeggen. Ben benieuwd als ze deze saus over de Berline gieten, wat het gaat geven.
audirs3 zegt
@spollie: haha,dacht ik ook. Wel die rechts naast het stuur wel handige positie voor zo’n ventilatierooster smartphone mount :)
smex zegt
Mooi auto op de voorkant na, de grill is te groot, maar dit lijkt wel hype op het moment. Verder erg geslaagd, zou em zeker verkiezen boven een 1 en een A.
laarhovenn zegt
De A is van zowel binnen als buiten beter geslaagd….
mashell zegt
“De reden is vrij logisch: een grotere motor die minder hard hoeft te werken is in de WLTP relatief zuinig.”
Ehh Nee? Waarom is er iets als downsizing? Een grote motor met een groter slagvolume heeft bij lage snelheden zoals in de WLTP juist relatief veel brandstof nodig omdat de lucht brandstof verhouding in het mengsel wel moet blijven kloppen. De conclusie, deze 116pk 2 liter is dus een hoogstaand stukje techniek als deze ondanks het ongunstig grote slagvolume zo zuinig kan zijn.
vaakbenjetebang zegt
Diesels werken met luchtovermaat, dus dat kan prima.
mashell zegt
@vaakbenjetebang: dat is iets heel anders (een correctie op de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht in vergelijking met de praktische hoeveelheid benodigde lucht vanwege de snelheid van ontbranding). Diesels werken met zelfontbranding, bij een bepaalde hoeveelheid lucht hoort ook een bepaalde hoeveelheid brandstof in het mengsel anders ontsteekt het gewoon niet. Een groter slagvolume vereist meer lucht om de ruimte te vullen en dus ook meer brandstof.
vaakbenjetebang zegt
Een diesel heeft geen gasklep/smoorklep. Plus of min een beetje verlies geldt dus: toerental is evenredig met de hoeveelheid verpompte lucht. De diesel ontbrandt door de temperatuur die bereikt wordt door de compressie, niet omdat er een bepaalde verhouding lucht/diesel in de verbrandingskamer zit. Hoe veel diesel je inspuit, bepaalt hoe veel koppel je levert. Dat is echt anders dan bij een benzinemotor die wel ‘gesmoord’ moet worden om altijd aan een ‘ontsteekbaar’ mengsel te kunnen komen.
speedie zegt
Mooie wagen maar heb meer kofferruimte nodig. Even wachten op de sedan versie en spijtig is er nooit een break versie van geweest.
ghost zegt
@speedie: sedan versie ruimer, ik heb het wel eens naast elkaar gelegd in de huidige A3/S3, de sportback is ruimer..
EdGaR zegt
Huh, dit is toch gewoon een facelift? Splinternieuw zou ik hem zelf niet willen omschrijven.
rufctr01 zegt
Dit is toch de zoveelste facelift? Die ventilatieroosters zien er niet uit.
Verder lijkt de auto van de zijkant wel op de Renault Megane. Heel VAG rijdend Nederland zal hier wel een harde plasser van krijgen want een Audi.
tttijn zegt
@rufctr01: wauw
milvus zegt
“Gek genoeg heeft Audi er niet voor gekozen om ze zo’n ’35 TFSI’ naam te geven. Althans, volgens het persbericht van de Duitsers. Wellicht dat het alsnog straks op de bevallige bips van de A3 Sportback staat.”
Op de foto’s kun je gewoon zien dat er 35 TFSI op de “bevallige bips” van de A3 staat.
Verder een mooi ontwerp, deze kan me meer bekoren dan de Golf 8. Ben wel benieuwd naar de prijsstelling. De Golf 8 heeft ook al zeer volwassen prijzen en die zullen in het geval van de A3 nog wel fiks hoger zijn.
Pordon zegt
Oké, blij dat ik hier niet op heb gewacht bij het bestellen van een nieuwe auto. Wat een verschrikkelijk interieur. Zoveel lijntjes en raar vormgegeven ventilatieroosters. Raar bij elkaar geraapt zooitje. Je zou bijna nog snel even de oude A3 met wat korting op de kop tikken.
olivier420 zegt
@Pordon: Ik word er echt allergisch van bij de Duitsers. Al die horizontale, verticale lijnen en trapezium achtige vormen.
I’m confused!! Enige die het nog redelijk binnen de perken heeft weten te houden is Mercedes….
vaakbenjetebang zegt
En dan die monsterlijk lelijke aluminiumkleurige vijfhoeken in de voorbumper van dit hok… Echt onwaarschijnlijk lelijk.
oldebronx zegt
Heeft iemand enig idee wanneer de prijzen van deze en bijv. de Leon bekend worden?
4wheels zegt
Wat doodzonde van het interieur, het was zo mooi simplistisch vormgegeven en dan dit….. Aan ventilatie geen gebrek in deze wagen?….. die roosters aan de passagierszijde met dat dienblad ervoor maken het nog bonter mijn inziens…..
HZW zegt
Het dashboard is lelijk, en een bij elkaar geraapt zooitje, verder is de auto een dodelijk saaie evolutie, die er nu al gedateerd uitziet, IMHO.
nofxke zegt
Ik wil niet weten hoe hard het internet was ontploft als Tesla een auto had voorgesteld met zo’n luchtspleet onder de motorkap, bij Audi is dit gewoon ‘heritage’… ?
HZW zegt
https://66.media.tumblr.com/a18636298a22604ab6dab9138a8f15af/5a5e31a0cb74ff2d-cf/s2048x3072/bf01833adbddb4cc993cfaa83ffb8d253ec610d1.jpg
RS3
ghost zegt
@HZW: dit is Photoshop van Autobild. Is NIET de nieuwe RS3.
karhengst zegt
Audi wordt qua interieurdesign langzaam voorbij gestreefd door Mazda en Peugeot. Mazda oogt strakker en rustiger, Peugeot maakt het nog net wat futuristischer.
HZW zegt
Ik vind de semi vrijstaande schermen veel mooier om te zien bij andere merken, dan hoe Audi het tegenwoordig doet.
karhengst zegt
@HZW: Ja maar dan moet je eigenlijk een knopje maken zoals bij iDrive. En dat kost geld hè. Liever alleen een touch screen om het ontwikkelen eenvoudiger te maken (want input mogelijkheden) en de bouw lekker cheap.
Voor mij een reden om toch maar voor de BMW te gaan. Touch screens tijdens het rijden zijn kut.
spence zegt
Overdaad aan onnodige lijnen, buiten en binnen. Ingewikkelde design.
Spijtig.
ghost zegt
Automaat zonder pook, dus een hendel aan het stuur zoals Mercedes? Of krijgen we knopjes zoals de lambo’s en Ferrari’s ook hebben?
Verbaas mij ook dat de honeycomb gril, wat toch een kenmerk is voor een RS-audi, terugkomt op een A3. Dan kunnen de S3 en RS3 nog gaver worden, of ze zijn amper te onderscheiden van deze A3. Ben benieuwd.
goodvibrations zegt
Heel irritant dat je niet meer door foto’s kan swipen.. Of ze ff vergroten. Is deze app nog in ontwikkeling? Of enkel in onderhoud? Normaal gesproken bij bugs doe je toch een roll back? Waarom wordt deze excuus.. “bagger” gereleased?
eippahc zegt
Ben ik de enige die de uitla(a)t(en) mist? Of gaat het hier om de diesel variant waarbij dit al langere tijde ‘gewoon’ is. Nu weet ik dat het een “trend” is, maar ik vind echte uitlaten toch wel prettig bij benzine monitoren. Uitlaat naar grond = Diesel. Uitlaat naar achter = benzine / hybride. Geen uitlaat = elektrisch :)
Het interieur gaat digitaal vooruit, maar de rest een stapje achteruit. Met name de ventilatie roosters zie ik graag anders. Niet alleen op een andere plek maar ook ander mechanisme. Dit voelt echt alsof er nog wat onderdelen met stof uit de oude fabriek op het dashboard zijn geplakt.
Hupke zegt
Ik rijd nu al 3 dagen in een rental 35TFSI (huidig model dus) vind het een ongelofelijk onding. Referentie is een mercedes s205 en een BMW F20. Maar ik rijd de A3 back2back met een (ook een rental) golf mk8 1.0TSI (110pk) met handbak. Het tussensprintje van 90 naar 140 is vergelijkbaar met de golf (waar is die 40pk?), het is langzaam en je houd het linkerbaan verkeer ermee op maar het is niet zo langzaam als in een renault megane met 1.0tce oid.
Grootste ergernis is de zitpositie, de wagen is niet gemaakt voor iets langere mensen. In een golf pas ik prima in (ok mijn knie wil dezelfde plaats innemen als de radio en ik wordt er gek van) maar in de A3 is het stuur niet verstelbaar maar als je dicht/recht genoeg gaat zitten om met je armen aan het stuur te kunnen zit je met je knieën tegen het stuur/sleutel en je hoofd tegen het dak.
In plaats van wat aluminium knopjes hadden ze daar beter iets aan de crappy zeteltjes gedaan. Polo zetels in een ‘premium’ bak…