Hoezee, Lamborghini ziet nog brood in de atmosferische V12!
Toen de Lamborghini Aventador uitkwam in 2012, leek het helemaal geen vreemd idee om hem uit te rusten met een atmosferische V12. De auto is echter zo lang op de markt, dat die motor in het verdomhoekje terechtkomt. Mercedes stapt af van de twaalfcilinder, BMW ziet er geen brood meer in en zo eindigt het bij veel merken. Vroeg of laat moeten merken als Lamborghini of Ferrari, die zelfs nog een atmosferische twaalfcilinder gebruiken, af van de V12.
Lamborghini nog niet
Het is dus de vraag wat Lamborghini gaat doen nu de Aventador opgevolgd gaat worden. Kijken we naar de Sián, dan zien we enerzijds dat de V12 prima opgekrikt kan worden, maar ook dat de Sián geen opvolger schetst voor de Aventador.
Toch mogen liefhebbers van atmosferische V12’en opgelucht ademhalen: de volgende Aventador krijgt een atmosferische V12. Dat maakte technisch directeur Maurizio Reggiani bekend aan Car and Driver. De nieuwe Aventador, die volgend jaar al arriveert, blijft gebruik maken van in basis dezelfde motor als de huidige. Dat is goed nieuws.
Karakter
De beslissing werd gemaakt om het karakter van de dikste Lamborghini te benadrukken. Het is te lastig om het een échte Lamborghini te maken, zonder de motor atmosferisch te houden. Reggiani zegt dat turbo’s origineel aan hem zijn uitgelegd als ‘valsspelen’. “Je kan elk aantal pk uit turbo’s halen. Wat een atmosferische motor zo mooi maakt is dat het een uitdaging is om de motor goed te bouwen.” Naast de welbekende nadelen die een turbo met zich meebrengt, zoals een turbogat.
Hybride
Voor wie nu dit artikel meeneemt om in je favoriete GroenLinks-stemmer zijn gezicht te drukken: er moet wel een groen randje aan zitten. De atmosferische V12 gaat, net als de Sián, een vorm van elektrificatie ontvangen. Klinkt als een manier om het hele puristische aspect dood te gooien, maar dat biedt volgens Reggiani dan weer mogelijkheden. “Daar waar koppel tekort komt, kan een elektrische motor de gaten mooi opvullen.”
Strak blijven houden aan de atmosferische V12, dus. Of is atmosferisch niet meer aan de orde als je hem deels elektrisch maakt?
vaakbenjetebang zegt
OK dan. Hij vindt turbo’s valsspelen, maar een elektromotor toevoegen niet. Rare spelregels houdt deze meneer er op na.
luittinke zegt
Het is een Italiaan, die zijn altijd al goed geweest in het opportunistisch omgaan met regels
Stefje zegt
@vaakbenjetebang: omdat turbo’s het geluid de nek omdraaien en de batterij niet. Plus de werking van de batterij zaal zijn zoals bij de Sian.
vaakbenjetebang zegt
@Stefje: Nogmaals: een vrij creatieve en arbitraire interpretatie van valsspelen, nietwaar?
ndrcars zegt
@vaakbenjetebang:
ArnoldH zegt
Op deze manier blijft dus het heerlijke V12 gejank bestaan. Liever een batterij aan boord dan een turbo ??
bramboogie zegt
gewoon even naar zweden bellen en vragen of ze freevalve mogen gebruiken… scheelt ook weer wat.
escort77 zegt
Van het geluid kan je van alles vinden, maar het nadeel van een turbogat hoeft anno 2020 echt niet meer te bestaan.
bramboogie zegt
De lineaire krachtopbouw doorheen de toeren en het zuivere geluid (gejank?) heeft iets speciaal. Een turbo kan wel meer koppel geven met erg beperkte vertraging (niet merkbaar), maar ik begrijp dat ze doorgaan zonder turbo… omdat het kan. Het is ook beetje absurd wat ook goed past bij lamborghini.
superhans zegt
Maar betekent dit het einde van de W12 bij Bentley? Beide motoren handhaven lijkt me minder efficient.
Stefje zegt
@superhans: waarom zouden ze daarmee stoppen? Compleet ander soort blok met weinig ontwikkelkosten omdat het gewoon drie viercilinders aan elkaar gekoppeld zijn. Veel breder en korter tov de V12.
generaalalfa zegt
Zijn het niet twee VR6 blokken aan elkaar gekoppeld? Zoiets kan ik me namelijk herinneren. Correct me when i am wrong.
baserace zegt
Koppel tekort met een V12: ?
Dutchdriftking zegt
Kijk, fijn nieuws.
babayaga zegt
Wordt electronisch even stoeien, maar after-market battery pack en electromotor eruit halen kan natuurlijk ook, bespaard weer wat gewicht!
Arnoud zegt
Ik ben benieuwd wat dat voor gesteggel oplevert bij de APK. Ik gok zomaar dat ze dat gaan zien als een motorwissel en dat je dan naar de RDW mag voor een nieuwe toelating.