Naast Mercedes-AMG is ook Aston Martin is dit F1-seizoen verantwoordelijk voor het leveren van de Safety & Medical Car.
Naast nieuwe poppetjes en auto’s in het veld, is er dit jaar nóg wat anders in de Formule 1. Het aankomende seizoen draagt Aston Martin voor een deel de verantwoordelijkheid om de Safety Cars en Medical Cars te leveren. De Vantage neemt de taak als Safety Car op zich, terwijl de DBX de rol van Medical Car krijgt.
Voorheen was de Mercedes-AMG GT R de Safety Car en een Mercedes-AMG C63 S de Medical Car. Grappig genoeg zal er qua soundtrack weinig veranderen. In alle gevallen gaat het om de geblazen 4.0-liter V8 van AMG. Het is voor het eerst dat Aston Martin dit soort auto’s levert binnen de Formule 1. Aangezien de Safety Cars en Medical Cars van Aston Martin maar een aantal races de verantwoordelijkheid dragen, kun je later in het seizoen alsnog de Mercedes-AMG auto’s in actie zien wanneer ze de taak overnemen.
Aston Martin Vantage Safety Car
De Safety Car komt in handen van Bernd Mayländer. De Duitser zal vast snel wennen aan zijn nieuwe auto van de zaak. Mayländer is al meer dan 20 jaar bestuurder van de Safety Car en heeft vele auto’s zien komen en gaan. Aston Martin levert de auto’s, maar de FIA wijst uiteindelijk een chauffeur aan.
In het geval van slechte weersomstandigheden zul je Richard Darker achter het stuur aantreffen. Deze Britse coureur is verantwoordelijk om het circuit te analyseren als het bijvoorbeeld bijzonder hard regent.
Naast FIA aanpassingen, zoals een rolkooi, hebben er nog meer aanpassingen plaatsgevonden. Zo levert de Aston Martin Vantage Safety Car geen 510 pk, maar 535 pk. Het koppel is met 685 Nm wel hetzelfde gebleven. Daarmee is de nieuwe Safety Car minder krachtig in vergelijking met zijn voorganger. De AMG GT R is standaard goed voor 585 pk.
Er hebben tevens kleine aerodynamische aanpassingen plaatsgevonden om de Vantage wat sneller te maken op het circuit. Net als extra luchtinlaten om de carbon keramische remmen beter te laten koelen.
Aston Martin DBX Medical Car
In de 550 pk sterke Aston Martin DBX Medical Car zitten alle benodigdheden om zo snel mogelijk hulp te verlenen als nodig is. Aan boord van de SUV heb je onder andere een defibrillator, twee brandblussers en een medische kit om te kunnen helpen in het geval van (zware) brandwonden.
Aston Martin heeft de nieuwe Safety Car en Medical Car uitvoerig getest op Silverstone. Met 15.000 testkilometers moet het straks helemaal goed komen. De auto’s zijn op 12 maart als eerste in actie te zien tijdens de pre-season tests in Bahrein.
sportabgasanlage zegt
Volgens mij levert AM maar voor de helft van alle races de safety car.
bernoulli zegt
Klopt!
SpeedfreakR zegt
Klopt! De minderheid van de races is voor Aston Martin. De meerderheid is nog steeds de bekende GT-R van Mercedes AMG. Overigens is die komend seizoen helemaal rood, net zoals die ene race in Italië vorig jaar.
metalmike zegt
@SpeedfreakR: wat is de reden van het rood zijn?
SpeedfreakR zegt
@metalmike: kennelijk vanwege de sponsor
RubenPriest zegt
Heb het nog even verduidelijkt in het artikel.
ericc zegt
Dan klinkt er toch iets beter op het circuit dan een bende opgevoerde stofzuigers tijdens een F1-weekend. Op de Porsche Super-Cup na dan.
mashell zegt
Nu zijn er nog meer redenen om te hopen dat de medical car niet ingezet hoeft te worden, tjonge wat is dat ding lelijk zeg.
coupedriver zegt
@Mashel, ik vind hem bloedmooi! Misschien omdat ik in het algemeen geen SUV fan ben, maar deze is zéér geslaagd!
sportevo zegt
@mashell: dan heb je pech. dDe medical car rijdt bij de start van de race altijd achter het veld aan omdat met name bij de start het risico op ernstige ongelukken groot is. Het geluk van Grosjean.
Je gaat hem dus zeker wel zien.
scrmeagle zegt
Einde van een tijdperk !
katoenboer zegt
@scrmeagle: hoezo? Mercedes rijdt het grootste deel van de races met zijn safety car.
bbjorn zegt
Vind die Vantage wel erg dik mer die spoiler en deze kleur
Design_Driven zegt
Ik vind ze beide tof en leuk voor de verandering. Wat @sportabgasanlage ook al aangeeft is het voor de helft van de races.
Weet iemand waarom dit veranderd is? Is dit door MB zelf beslist nu ze ook een deel van de AM aandelen in handen heeft?
viezefreddyw zegt
@sketcher: Is besloten mede door Mercedes, Toto en nog wat lui om Aston Martin zichtbaarder te maken. Puur uit commercieel belang.
coupedriver zegt
En Mercedes doet het voor hun plezier? 😅
Turbo S zegt
@sketcher: worden steeds meer één clubje.
ghini zegt
Ik had verwacht dat ze een andere kleur zouden krijgen dan hun F1 wagens..
flatsix010 zegt
Nu kan Hamilton nog meer zeuren dat de safety car te langzaam rijdt.
berlinetta zegt
Ik las in een interview met Maylander dat het net de bedoeling is dat de safety car zo langzaam is. Hij gaf gaan dat als hij vol gas reed, hij maag 8 sec langzamer zou zijn dan een F1-auto. Ik vraag me toch sterk af of dit niet een typfout in het interview was.
sportevo zegt
@berlinetta: dan zou een AMG GTR (bijna) net zo snel zijn als een F2? Daar geloof ik niets van.
berlinetta zegt
Nee ik kan het me ook niet voorstellen. Ik was juist ook altijd in de veronderstelling dat safetycar altijd flink gas moest geven, omdat de F1-auto’s anders problemen krijgen met te weinig koeling.
kminne zegt
Juist wel
giel zegt
Zo mooi als die safety car is, zo lelijk is die medical car. Maar wel leuk voor de afwisseling!
The Stig NL zegt
Zo met die scherpe (gele) diffusor valt de enorme muil van de Vantage wel erg op…
wop10 zegt
Safety en Medical van AM vrij donker minder goed zichtbaar. Maar wel herkenbaar, prima toch.
Als ze maar kunnen doen waarvoor ze zijn aangenomen. Gaat vast goed komen.
Rode Mercedes CrowdStrike sponsor is toch net leasehok Jan en Leny uit de Takkenstraat of station ZZP-ers Fred en Toon voor al uw sierstraatwerk en vogelopvang (grapje)🤣🤣