De Ariel Atom is wederom de snelste: Autocar testte de Ariel Atom in de welbekende 0-160-0 test.
Maar liefst 29 auto’s mochten het opnemen tegen de Ariel Atom 300. Daarbij zaten kanonnen zoals de Lamborghini Gallardo Superleggera, Brooke Double R, Porsche 911 GT3, Roush Ford GT 600RE en de Mercedes CL63 AMG. De grote winnaar werd de Ariel Atom die weliswaar maar 300 pk uit een supercharged Honda blok haalt, maar ook niet al te zwaar is. De supercharged Atom zette een tijd op de klokken van 11.35 seconden voor de 0-160-0, een sprint naar 160 en zo snel mogelijk weer tot stiltstand komen. Een Bugatti Veyron doet dit trucje in 9,9 seconden, maar wordt daarbij nog wel afgetroefd door de Ultima GTR die het in 9,4 seconden klaart.
Bron: Autocar.
Alwood zegt
nou… nu nog even de schrijfjes van de Continental GT erop zetten en hij doet het sneller dan de ultima ;) Die laffe wieltjes van de Atom kunnen nooit veel remkracht herbergen.
PieterA zegt
…dus de Atom is niet de snelste … ;)
CSL zegt
9.4sec is wel erg snel. Lijkt een circuit auto wel.
SimonMc zegt
Maar dit is toch ook geen standaard atom, niet?Ik zie op de foto ( als de foto bij het artikel hoort tenminste?) al een extra spoiler achter en een diffuser voor die er normaal niet zitten?
En 300 pk uit een 1.8 is wel deftig trouwens.
mike zegt
ik vind het allemaal zo gay met die ariel atom.. ik bedoel waarom vergelijken ze dit ‘mormel’ met echte auto’s? Dit is gewoon een opgevoerde skelter, snel of niet!
dekster zegt
Ze zouden een raceklasse met atoms moeten uitvinden, kan iedereen met z’n atom naar het circuit rijden endaar racen alsof het formule renault wagentjes zijn…
(Heel off-topic, ik weet het maar het schoot me net te binnen met het zien van die kolenschop achterop :D )
Oscar zegt
Wacht maar tot de caparo t1 er is, die troeft ze allemaal af…
Supreem zegt
Ultima GTR, niet Ultimate GTR
11,35 seconden is wel zeer lekker, misschien net iets minder lekker dan 9,9 en 9,4 seconden, but still very very good.
Bjorn zegt
Deze atom is trouwens helemaal niet street legal.
De diffuser en spoiler zijn vlijmscherp en dus… levensgevaarlijk op de openbare
weg. Hopelijk wordt hij enkel gebruikt voor het betere circuitwerk:)
H.J. Vaesen zegt
Als je dit trucje in die Ultima doet, zitten je organen dan nog op dezelfde plaats?
pipil zegt
dat is geen auto meer telt niet imho
Markus zegt
Dit is inderdaad geen auto meer, het is gewoon een kart. Niet te vergelijken dus.
Y. zegt
Natuurlijk is dit wel een auto. Het uiterlijk van het ding voldoet wellicht niet aan de ideeën van bekrompen lieden over hoe een auto eruit hoort te zien, maar dat wil nog niet zeggen dat het geen auto is.
Henne zegt
Nou hij toch echt goedgekeurd voor op de Nederlandse snelweg. Aangezien er een NL kenteken op zit. Optrekken gaat wel sneller als een Veyron maar remmen niet. Er zit namelijk ook geen ABS op dat scheelt ook al een stuk.
@SimonMc: het blok wat in de Atom gebruikt wordt is een K20A2 uit een EP Civic Type-R. Dat heeft 2 liters inhoud. Standaard levert het blok 200pk en met de supercharger komen daar 100 trappelende paardjes bij. Er is trouwens ook nog een 450 pk Atom. Deze heeft hetzelfde blok alleen dan met een dikke Garreth turbo er op. En die komt dus op 450pk op de krukas en 393pk op de wielen.
Richard zegt
Nog een voordeel van die Atom is dat je voorwielen ziet. Je kunt in de bochten dus perfect de apex raken net als in een F1. In een Veyron (of elke ander auto met cabine) kun je dat wel vergeten.
Deze test was van 0-160-0 maar als er bochten in het spel komen, zal die Atom (of alles wat vergelijkbaar is qua constructie) alle supercars ver achter zich laten.
mattie zegt
@Henne
Het maakt niet uit of je wel of geen abs hebt. Zolang er goede remmen op zitten en een goede bestuurder rem je net zo snel.
Ben benieuwd hoe een Donkervoort zo’n test aflegt.
Jonas zegt
@Bjorn tochwel, een ariel mag officieel op de weg rijden ;)
Mooie prestatie, zeer leuke auto, ideaal speelgoed voor de rijken (niet voor mij dus :p)
GOD zegt
allemaal leuk en aardig maar dat noem ik geen auto meer maar een of andere opgevoerde strand buggy
Bjorn zegt
@ Jonas
Helaas niet;)
Naar mijn mening is dit dezelfde atom die tegen een paal hing enkele maanden terug. Alleen had die toen al een kenteken en waren er toen nog geen diffuser en spoiler op gemonteerd.
Conclusie, deze atom is een gevaar op de weg met zijn vlijmscherpe diffuser.
Denk maar eens aan voetgangers die ermee in aanraking komen….
SugarFree zegt
Hmmm, niet zo Ariel-minded hier…
Misschien het wasmiddel eens proberen? Kan jullie wellicht meer bekoren.
Vind het gewoon rete-stoer dat zo’n kleine dreumes prestaties van wereldformaat levert.
En of het gay is? Ik snap de vergelijking niet.
En of het een echte auto is of een kart? Ik snap de vraagstelling niet.
Alleen de Caparo T1 zal op mij meer indruk maken, denk ik. De rest zijn toch eigenlijk allemaal patserauto’s, of niet? (goed, een GT3 daargelaten)
vr6 rijder zegt
Kwam een maand terug een Atom tegen op de A1 bij amsterdam, nooit geweten dat die dingen in het wild rondrijden.
Denk niet dat de helm veel uithaalt als je met 200 op zijn kop over het asfalt schuift
Rick dos zegt
Dus een paar aan elkaar gelaste buizen kun je niet sneller laten stoppen dan een Ultima…….hmmm strange…….
SimonMc zegt
Jongens jongens…Wat voor vergelijkingen worden hier ook gedaan.
Iedereen vergeet hier precies dat die atom een fractie kost van al die ander auto’s !
Dan zijn er nog mannen die zeggen ” wacht maar tot de caparo T1 komt”.
Ja, en die caparo kost 1.000.000 keer meer ook…
Dan kan je evengoed ook zeggen, wacht maar tot er een formule 1 komt.
Wat kost zo’n atom?Ik weet het eerlijk gezegd zelf niet, maar de duurste versie zal rond de 80.000 EUR liggen?Als je kijkt wat een Caparo T1 gaat kosten??Wat was het weer, 750.000 EUR??
3-Serie zegt
In Carmagazine of Topgear Magazine (sorry weet het niet meer, koop ze allebij) stond een leuk artikel:
Hoeveel auto’s haal ik in op de ‘Ring’ met een Atom……..?
Nou de kerel in de Atom drrogde ff menig porsche, ferrari en andere dikke auto af. Schijnt nog een leuk gevecht te hebben gehad met een ringtaxi ook.
Remon zegt
Mijn god, jullie zijn wel lekker bezig niet met die domme vergelijkingen, hoe kun je de tijd van een Atom nou vergelijken met die van een Veyron o.i.d.?
De Atom is gewoon een motorfiets met een buggyframe eromheen, weegt niets, geen electronica en geen luxe.
Nog even en dan krijgen we vergelijkingen tussen supercars en op afstand bestuurbare benzineautootjes want die schieten ook in een paar seconden naar de 100 km per uur…
Steven zegt
jullie mogen mij toch wel ff die ‘diffuser’ wijzen want ik zie alleen een front en rearspoiler.
een goede coureur kan harder remmen zonder abs dan met.
en de caparo kost ex. belastingen 270.000euro, inc. +/- 450.000, de supercharged ariel kost ongeveer vanaf 90.000euro.
SugarFree zegt
Precies, die onzinnige vergelijkingen hier… er is een aantal wakkere mensen aangetreden, da’s duidelijk.
@ 3-serie
Het was TG-magazine. En belangrijker: het was een erg leuk artikel. De Atom had voor vele tonnen auto’s ingehaald tijdens 1 ronde. En dat waren niet allemaal Golfjes GTI, integendeel… M3 CSL’s, 911’s, Ferrari’s etc. etc.
En daar ging het om in bovenstaand artikel: snelheid! En voor dat geld… :) :)
Vincent zegt
Wacht even… Als de standard Veyron de klus in 9,9 klaart, mischien de Pegaso Veyron eens proberen. Met de 200pk extra moet 9,5 of mischien 9,4 toch haalbaar zijn? Ach, maakt toch niet uit, want zodra de Caparo T1 er is sneuvelt het record toch. :P
Arjan zegt
Op dit filmpje kan je hem zie “vliegen” tijdens een testje van de mannen van Top Gear.
Have fun.
http://www.zelan.be/zelan/filmpjes/525/Top_Gear_Ariel_Atom.html
marcel zegt
effe wachten op de nieuwe ktm die is nog sneller dan de ariel
Evil Arend zegt
Of men het nu wel een echte auto vind of niet, het blijft een gaaf en snel ding
arielatom zegt
@ marcel
die ktm is niet sneller integendeel die weegt 700kg en de ariel 465 kg ledig gewicht misschien als ze de audi motor met dikke turb erin gaan plaatsen dat ie dan net zo snel is maar die motor zit er voorlopig niet in voor de KTM
Thijs zegt
Maar met een grotere motor heb je in de KTM nog niet dezelfde gewichtsverdeling. De gewichtsverdeling van de KTM is met dit gewicht van de huidige motor goed, een sterkere motor veranderd dit alleen maar nadelig, terwijl dat van de Atom met 300 PK al goed is.
Mijn probleem met de KTM is dat er teveel overbodige dingen aan zitten. De Ariel heeft standaard geen vleugels, geen spoilertjes, gewoon geen dingen die datgene waar het om gaat verbergen. De KTM daarentegen vind ik net een speelgoed auto, met vleugeltje hier, spoilertje daar, richeltje zo. Dit levert allemaal extra gewicht op om de ideale verhoudingen te krijgen en dat vind ik zonde. Ik zal niet ontkennen dat ik het op zichzelf een hele mooie auto vind, maar de Ariel heeft gewoon meer charme (nou ben ik soort van een fanboy van de Atom, dus ik ben misschien niet helemaal objectief).
sirhc zegt
de nl importeur wist mij te vertellen dat de atom (met 300pk) rond de 57k zal gaan kosten…. weinig geld, heeeeeeeeeeeeeeeel veel fun!
k’dacht ik zeg et ff.. :-)