Wél met een absurd design en absurde acceleratie.
Bij het Britse Apex Motors hangt er waarschijnlijk een tegeltje aan de muur met: geduld is een schone zaak. Ze hebben namelijk rustig afgewacht tot al het andere Genève-nieuws verstomt is. Anderhalve week nadat de autosalon van start zou zijn gegaan onthullen ze hun nieuwste creatie: de elektrische AP-0.
In tegenstelling tot wat je misschien denkt is de Apex AP-0 geen hypercar met 1.823 pk en een prijskaartje van €2.300.000. In plaats daarvan focust het merk vooral op gewicht en dynamiek.
Desondanks zijn de cijfers niet kinderachtig, met 659 pk en 580 Nm koppel. Het gewicht komt, mede dankzij het gebruik van een koolstofvezel kuip, uit op 1.200 kg. Hiermee is het geen extreem lichtgewicht, maar voor een elektrische auto is het netjes. De actieradius is dat ook: die zou namelijk op 514 km uitkomen. 0-100 km/u is volgens Apex mogelijk in een luttele 2,3 seconden. De topsnelheid ligt op 300 km/u.
Elektrische hypercars als de Pininfarina Battista en de Lotus Evija beloven nog gekkere tijden. Aan beide auto’s hangt echter wel een prijskaartje van rond de twee miljoen euro. Op dit punt kan Apex zich onderscheiden: de prijzen beginnen namelijk al bij £150.000, oftewel zo’n €168.000. Voor een auto met dergelijke prestaties is dat een schappelijke prijs te noemen.
De auto is getekend door Guy Colborne, die ook verantwoordelijk was voor de Elemental RP1. Het design van de Apex AP-0 valt niet minder op dan de eerdergenoemde hypercars. Met name de ‘rugvin’ springt in het oog. Ook de achterlichten die een kruis vormen zorgen ervoor dat dit een unieke verschijning is. De productie staat gepland voor 2022.
Dutchdriftking zegt
Als dit winstgevend verkocht wordt dan is het een serieus goede aanbieding.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Ik heb niet aan bron checking gedaan, maar Autoblog kan zelf de parallel trekken met de Lotus. Dat hoeft Apex zelf niet te doen. Als ze dat wel doen, zou ik rustig een halve ton extra vragen. Tenzij ze bang zijn uitgerust te worden door de Tesla Roadster of mogelijke i8 opvolger. Tot die tijd… Rustig cashen
fanboy zegt
Dit bevestigd wat ik al eerder heb gezegd, vooral in dit segment zal elektrisch rijden als goedkoopste uit de bus komen, daarna de andere segmenten.
Goedkoopste als in hoeveel geweld je krijgt per euro.
rikus zegt
Wél een absurd design.
lekkerlinksrijden zegt
Hoeveel van dit soort afstudeerprojecten gaan we nog zien? Wordt niet gebouwd
Robert zegt
“…and every part that falls off, is of the finest of British ingenuity and craftsmanship.”
Alle waar is naar zijn geld.
mp014 zegt
Ik dacht een model S p100 te kopen maar spaar nog even een beetje door ??
barry355gtb zegt
Dit is echt geen slecht bedachte hypercar. De praktijk zal hopelijk zo zijn als het eruit ziet en een goede aktieradius.
koeberg zegt
Zeker een goede actieradius. Dan moet je wel rijden zoals in de WLTP cyclus. Veel sterkte met jezelf inhouden in deze auto.
mashell zegt
@barry355gtb: ach, een Ferrari heeft ook een belabberde actieradius en daar zeurt niemand over.
bpc zegt
die tank je dan ook op 5 minuutjes
mashell zegt
Heel slim om deze Ap te noemen, veel mensen zijn zo verslaafd dat ze al beginnen te trillen bij het woord. Die willen alleen nog maar appen.
JanJansen zegt
Hopelijk is dit geen Vaporware. Kost maar iets meer dan een Tesla. Als dit waar is ga ik hem zeker overwegen.