Niet alleen de financiële crisis houdt Nederland in haar greep en het wordt tijd dat we ook eens naar een ander soort crisis kijken. Immers, de bloemetjes beginnen te bloeien. De terrassen zijn weer druk bevolkt en de vrouwen hebben gisteren alweer uitbundig rokjesdag gevierd. Voorzien van kingsize getint glas op de neus, blaasontsteking opwekkend korte rokjes en veel te fleurige shirtjes paradeerden de dames langs het terras. En nog een keer. En nog een keer. Het is die combinatie van factoren in deze tijd van het jaar die de man op middelbare leeftijd aanzet tot het aanschaffen danwel van stal halen van de net-niet heel erg mannelijke cabrio. Het is begin april, het zonnetje schijnt en de midlife crisis eist haar eerste slachtoffers dit jaar.
Laten we eerst eens kijken hoe we kunnen bepalen wie de midlifers zijn. Niet alle mannen op leeftijd in een cabrio lijden aan een midlife crisis. Een groot deel van alle mannen die cabrio rijden doet dit uit pure liefhebberij, en de mannen van middelbare leeftijd zijn daarop natuurlijk niet per definitie een uitzondering. Zonnetje in het gezicht, het -uitgedunde- haar in de wind, genietend van wat wellicht hun droomauto was toen ze een kind waren. Of misschien wel gewoon in die hele dikke, nieuwe cabrio die ze zich na jaren van keihard werken eindelijk konden veroorloven. Over die mensen heb ik het zeker niet. Ik gun ze hun plezier van harte en diep van binnen ben ik jaloers op hun bolides. Nee, het midlife slachtoffer herkent u aan andere symptomen.
Om te beginnen is het slachtoffer rond de 45 jaar oud. Al wijst onderzoek uit dat eigenlijk iedereen van dertig tot zestig jaar potentieel slachtoffer is. Omdat een midlife crisis onverwacht komt is er geen tijd om lang te sparen maar de voorkeur ligt toch vaak bij een nieuw model of een jong gebruikt exemplaar. Maximaal een jaar of vijf oud want veel langer duurt de midlife crisis immers niet. Het slachtoffer is ijdel. Als het slachtoffer kalend is kunt u ervan uit gaan dat hij zijn haar laat groeien en over de kale plekken kamt. Niet zelden leidt dit tot een rechtop waaiende hanekam van dun haar in de cabrio. De midlifer camoufleert dit graag met een pet, liefst één van het merk van de cabrio. Door het beperkte budget en de wens iets nieuws te rijden komt het slachtoffer vaak terecht in de wat minder, laten we zeggen, stoere modellen. Meestal probeert men dit op jammerlijke wijze te compenseren met een guitig kleurtje. Een electrische kap doet het altijd goed voor een volgepakt terras is geen absolute vereiste. Verder kunt u erop rekenen dat de auto in de meeste gevallen is voorzien van de standaard velgen, aangezien er ook nog geld over moet blijven voor een net iets te hippe Ray-Ban zonnebril. Het meest opvallende aan de midlifer is echter de plekken waar u ze tegenkomt. Immers, een cabriolet is niet gemaakt voor de stad, laat staan voor het centrum waar alle terrasjes zich bevinden. Toch zult u de echte midlifer juist daar treffen. Doorgaans met een elleboog nonchalant op de deur leunend en de Ray-Ban net iets te laag op de neus. De drie ultieme midlife cabrio’s waaraan u de slachtoffers kunt herkennen zijn:
3. Mazda MX-5
Vergist u zich niet, de Mazda MX-5 is een prima auto. Mits in de goede handen is het misschien wel de ultieme sportauto. De MX-5 wordt geroemd voor de uitstekende handling en pittige prestaties. Echter, de betaalbaarheid van dit model is ook meteen de valkuil: het is een erg aantrekkelijk model voor midlifers. Hoe kunt u dan het onderscheid maken? Simpel. De liefhebber gebruikt deze auto waarvoor hij bedoeld is. Ziet een MX-5 er hagelnieuw uit met glimmende bandenwangen en een onberispelijke lak en wordt deze bereden door iemand van ongeveer 45 jaar oud, dan kun je met zekerheid vaststellen dat deze persoon in zijn midlife crisis zit. Exemplaren van liefhebbers zijn makkelijk te onderscheiden omdat ze doorgaans nog naar rubber stinken omdat ze de laatste drie rotondes met rokende banden driftend zesmaal zijn rondgegaan.
Ultieme midlife kleur: blauw of rood, waarschijnlijk is de Ray-Ban in dezelfde kleur uitgevoerd
Opmerkelijk: een geweldige auto maar vaak in verkeerde handen met als gevolg imagoschade voor de liefhebber / purist
2. Renault Mégane CC / Peugeot 207 CC
Op zich staan deze auto’s symbool voor een hele range aan stalen klapdakgebakjes. Voor deze auto’s bestaat eigenlijk geen excuus als je jezelf autoliefhebber noemt. Eigenlijk bestaat er überhaupt geen excuus. Als je cabrio wil rijden moet je geen coupé willen. Als je coupé wil rijden moet je geen cabrio willen. Mensen willen dat wel, met als gevolg een topzware auto met een totaal misvormde kont waar een stuk metaal in moet passen. Dat geldt tot op heden voor vrijwel elke auto met deze constructie. De berijder zal de auto roemen om zijn veelzijdigheid en het feit dat hij er ook gewoon mee naar zijn werk kan. Hij laat gemakshalve achterwege dat hij gepest wordt op zijn werk.
Ultieme midlife kleur: helblauw of beige
Opmerkelijk: de secretaresse op het werk lacht altijd vriendelijk naar deze man. Meewarig, dat dan weer wel
1. Citroën C3 Pluriël
Alarmfase rood en paniek in de familie. In deze auto is ontkennen zinloos. De diagnose is gesteld, meneer heeft dringend hulp nodig. Ging er geen lampje branden toen zijn vrouw enthousiast werd bij het uitzoeken van de kleur? Er is maar één redding: de auto en de eigenaar moeten van elkaar gescheiden worden. Zorg dat het slachtoffer de auto aan zijn vrouw cadeau geeft, dat hij het hok inruilt op een fiets, desnoods steekt u het ding in brand. Het is voor zijn eigen bestwil. En op een dag zal hij u begrijpen, echt waar.
Ultieme midlife kleur: lime groen
Opmerkelijk: deze auto is verkrijgbaar zónder toestemming van de koningin.
Ziet u één van bovengenoemde auto’s rijden, besef u dan dat bij elk terras dat u gaat passeren er geen snelheden boven de 25 kilometer per uur gehaald zullen worden. Bovengenoemde wagens zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn nog talloze andere modellen die kunnen duiden op een midlife crisis. De meer vermogende midlifer signaleert u doorgaans bijvoorbeeld in een Audi TT cabriolet, Mercedes SLK, BMW Z4 of Volkswagen EOS.
Wat kunt u betekenen als iemand in uw omgeving aan de symptomen van een midlife crisis lijdt? Eigenlijk niet bijster veel. De midlifer kent een sterke neiging tot ontkennend gedrag. Confrontatie leidt doorgaans tot een zwaardere crisis. Houdt hem niet tegen als hij zegt een cabrio te willen kopen. Het is nog altijd beter dan een motor, laten we eerlijk zijn. Wel kunt u hem de schaamte besparen door hem zoveel mogelijk bezig te houden op momenten dat hij anders zou gaan rijden. Vraag hem te helpen bij het werken in de tuin of ga met hem fietsen. Bind hem vast op bed en bel een exorcist. De midlifer kent de sterkste drang tot haantjesgedrag tijdens mooi weer. Betreft het uw eigen man: al die jonge meiden in korte rokjes zijn niet in uw voordeel. Probeer uw partner niet af te leiden met uitdagende kleding, één midlife crisis per gezin is al meer dan genoeg. Over een jaar of drie tot vijf is het allemaal voorbij en zullen de symptomen afzwakken.
Uiteindelijk komt het allemaal goed. Heus. Hou vol. En sterkte.
Emile_Benz zegt
Lol @ nummer 3 :lol: Maaruh je zonnebril in carrosseriekleur, give me a break… :roll: Mij zul je dus nooit met ’n rode of blauwe zonnebril zien. Ik houd ’t bij de stijlvolle pilotenbril 8)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Huh, ik ben helemaal niet kaal joh!
;)
Mooi stuk over de misvormde klapdakgebakjes!
Die houden we erin!
Wom zegt
Lol, dus als ik goed begrijp dan zit sascha in een midlife crisis, aimee ook als ze de smart cabrio zou kopen, en als wouter cabrio’s test, dan is dat voor de midlife doelgroep. Ach ja, jullie staan natuurlijk midden in het leven…
Victortje. zegt
prachtig stukje, heel leuk! lijkt wel op de column van jeremy clarkson in topgear magazine!
timberleek zegt
@ wiip
je moet het met een korreltje zout nemen he;-)
het is geen wetboek
Roy zegt
Volgens mij heb je eerder een midlife crisis als je in een Gallardo Spider rijdt, dan wanneer je in een C3 pluriel rijdt. In de laatste ben je gewoon verwijft.
Klojum zegt
>> lijkt wel op de column van jeremy clarkson in topgear magazine!
Misschien wel iets te veel…
Kennelijk mag je alleen maar in cabrio’s rijden als ze 60.000 euries of meer kosten. Daaronder word je meteen ‘verwijfd’ verklaard. En dat komt dan van een broekie die toevallig af en toe in een andere auto mag rondscheuren. (Betaal je wel je eigen boetes?)
Laurens zegt
De enige acceptabele cabrio is een model dat alleen als cabrio geleverd wordt. Bestaat er een coupe versie, neem die. Is het model afgeleid van een 2/4-deurs sedan/hatchbak, laat hem helemaal staan, idem voor een eventuele coupe versie van zo’n model overigens. Klapdaken uiteraard ook helemaal fout.
Dan is van het rijtje de MX-5 (bij gebrek aan alternatieven) de enige keuze. Wel in de juiste handen ;-)
Wom zegt
Zijn er hier geen mensen met cabrio’s, waarvan het dak met een mes is bewerkt? Dat was voor mij 1 van de factoren om een cc te kiezen. 2 vrienden hebben meermaals hun dak laten plakken. Nou dat ziet er niet mooi uit, maar elke keer een nieuw dakje te laten monteren is niet gratis… Daarboven op komt dat met de cc je hard kunt rijden, zonder herrie in de cabine. Met wintersport, zomerweer, ’s nachts, is het heerlijk als het weer het toe laat om lekker open te rijden. Mocht het weer niet meewerken, dan is het net weer een coupe.
Ik heb er totaal geen last van dat ‘ie wat zwaarder is, achter wat minder mooi is.
@ Laurens:
De enige acceptabele cabrio is een model dat alleen als cabrio geleverd wordt.
De enige acceptabele cc is een model dat alleen als cc geleverd wordt.
LOL.
Lagonda zegt
Geweldig column ! En dank dat mijn auto er niet tussen staat :)
Gepassioneerde cabriorijders haal je er overigens zo uit, als het maar even kan gat het dak er vanaf.
Overigens ben je wat vergeten in de column. Namelijk het flat hoge windscherm achter de voorstoelen. patsen met de cabrio is natuurlijk een ding, maar wind voelen ? Bah, dat hoort toch niet ! Nee, dat is natuurlijk een groot nadeel van z’n ding, dat je last hebt van het weer.
@klojum. Je hoeft het niet te lezen hoor, en het lijkt wel of iemand op zijn teentjes getrapt is.
@laurens, dat ben ik niet met je eens, er zijn merken die dat heel goed kunnen, een cabrio versie en b.v. een coupe versie het zelfde model. Wat ik persoonlijk heel lelijk vind zijn rollbars, zoals bij die Golfjes. Of die chrome fietsrekken achter de voorstoelen zoals bij de TT. Maak er dan een targa van.
Lagonda zegt
@wiip. Etters die je auto slopen uit jaloezie heb je altijd, is het het dak niet dan pakken ze je banden wel of lopen ze met iets scherps langs je lak. Een garage is de beste oplossing.
Ik heb zelf een dubbel gevoerde kap en dat valt qua herrie enorm mee, ook bij hoge snelheden.
Persoonlijk- maar d’s mijn mening – hoort een cabrio een linnen kap te hebben, omdat het cabrio gevoel er nou eenmaal ook is als je dicht rijdt, en dat maakt het compleet.
En verder zal het mij een worst zijn wat mensen van cabrio rijders vinden. Ik rij al tientallen jaren open en het is het mooiste aan autorijden voor mij.
Emile_Benz zegt
Is ’n blauwe Mercedes C124 cabriolet dan ook gay? :?:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lagonda: kijk! daar ben ik het helemaal mee eens!
Een Cabrio heeft een stoffen kap, een CC een stalen dak…
Sommige mensen maken wel eens de fout zo’n klapdakgebakje een cabrio te noemen!!
FOUT! het is hooguit een wanabee cabrio…
SJ zegt
+1 voor casper. Bij Clarkson in de leer geweest? Mijn complimenten in ieder geval, leuk stukje.
Als ik voor dat geld open zou willen rijden, zou ik voor een tweedehands gaan (tweedehands Elise :D) of zelfs een klassieker. Hoewel ik in dat laatste waarschijnlijk zelf ook in de midlife crisis zit. Maar voorlopig eerst nog maar uitzien naar überhaupt de aanschaf van mijn eerste auto. :P
mashell zegt
Wat een onzin. Volgens mij is deze column gemaakt om (anti) reclame voor Ray-Ban te zijn.
De echte probleem gevallen met een mid-life crisis kopen geen cabrio, die kopen een motor!
SJ zegt
Ik zie nu in de balk rechts ineens advertenties van de Smart Roadster. Die had hier ook tussengepast :D
SJ zegt
@ mashell: Je bent er al lezende achter gekomen dat je schrikbarend veel aan de stereotype midlife crissi voldoet? :lol:
Markus zegt
Geinig stukje casper, goed gedaan. Maar je mag wel je zeggen in plaats van u hoor.
vo!vo zegt
prachtige analyse! met bewegende beelden erbij perfect voor het autoprogramma bij PowNed!
MB zegt
Mag ik vragen waar de Fiat Multipla is gebleven in dit verhaal? Dit is toch wel een van de ergste auto’s die ooit gemaakt is! Of is deze zo erg dat jullie die liever uit je geheugen bannen?
blokker5 zegt
@MB
Een multipla cabrio?
Klinkt best wel grappig, misschien moet je je idee opsturen naar fiat
anderS zegt
Gister de heb ik de eerste midlifer van 2009 gezien met zijn nieuwe babemagnet: Een roestrode Mitsubishi Colt CZC….
VivelaFRANCE zegt
Haha! Een man in een CC of Pluriel? Dan is er inderdaad sprake van een crisis! Deze auto’s zijn namelijk helemaal niet voor mannen bedoeld, ze hebben een vrouwelijke doelgroep! Als man rijd je er alleen in als je je vrouw moet halen of als bijrijder. Begrijp me niet verkeerd, het zijn ideale auto’s: coupé + cabriolet, wat wil een VROUW nog meer?
Tedje zegt
Dit is toch wel met grote afstand het domste lulverhaal dat ik dit jaar op deze site gelezen heb. En dan rij ik nog niet eens in een van genoemde auto’s. Ik stel voor dat columnisten hier eerst maar eens een gevoel voor humor test moeten doorlopen voordat ze mogen posten, dan blijft ons dit soort infantiel nawouwelen van eeuwenoude dogma’s tenminste bespaard. Goed gedaan hoor casper, en nou snel een stukje schrijven over mensen die automaat rijden, okay?
En de lezers die deze prietpraat vergelijken met Clarkson mogen ook wel eens achter hun oren krabben wat mij betreft. Als Clarkson iets de grond in trapt doet hij dat zonder pardon of uitzondering en schrijft niet bij elke klap die hij uitdeelt een laf toevoegseltje “behalve als” of “tenzij in goede handen”.
VivelaFRANCE zegt
En dan eentje waarbij je midlifecrisis in één keer over is:
:D
lincoln zegt
mannen die zich storen aan andermans auto zijn pertinent gay ..
zonder uitzondering ..
Lagonda zegt
@Tedje Tjonge, wat een achterlijke misplaatste kritiek. Als je zoveel beter bent, schrijf dan zelf een column of ga ergens anders je gal spuwen. Het is duidelijk dat je hier in ieder geval niets te zoeken hebt.
hubert zegt
Iemand in een Pluriel heeft juist geen midlife-crisis.
Die heeft gewoon schijt aan wat anderen over hem denken.
En accepteert dat prestaties ook niet heiligmakend zijn.
heckflosse zegt
Wat een zuur en zeurderig stukje. Als je caberetier wilt worden zou ik je huidige baan nog niet opzeggen, Casper.
Dennis zegt
@VIVE LA FRANCE,
Zo’n cabrio is stijl want deze worden wel gewaardeerd. Als je er maar eentje van de 1325 geproduceerde Chaprons hebt.
Zijn zeer veel neppers van in de omloop.
En ik denk dat dit de liefhebbers zijn die zo eentje rijden.
VivelaFRANCE zegt
@ Dennis,
Mee eens, de Décapotable is gewoon het topje op de ijsberg qua autoschoonheid! Daarin kan je je als man (en vrouw) echt vertonen, zelfs als je niet in een midlifecrisis zit!
benny b zegt
heb gisteren nog een nieuwe zwarte ray ban gekocht, past me mijne nieuwe zwarte chineese cabrio, en voor mijn haar haar gebruik ik zwart kleurende gel
heb ik last van midlife crisis ?
Wom zegt
crisis en cabrio:
Een politieteam is op zoek naar de 17-jarige Corinne Schonenberg, die sinds 22 maart vermist wordt. Zij werd voor het laatst gezien in de plaats Zetten in Gelderland.
Corinne keerde niet terug naar de instelling waar zij verbleef. De politie vermoedt dat ze is verdwenen met haar moeder, die rijdt in een zwarte Peugeot Cabrio met kenteken 63-LZ-DV.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/04/waar_is_corinne.html
Lotus Omega zegt
@ Vive la FRANCE! : kijk, dat is stijl klasse, ingetogen en niet patserig, met zo’n laat je zien zien dat je stijl hebt, maar schreeuwt dat niet.
is een MG TF 160 of een 2cv ook midlife?
DafMaf zegt
Het is overigens pas rokjesdag als de dames blote benen hebben en ik zag gisteren vnl panty’s zo dik als maillots. De enige blote benen die ik zag waren van corpsballen in bermuda’s en op teenslippers.
Rob USA zegt
Voor alle cabriorijders met alle 4 de ramen en windschot omhoog (boven de 20 graden) SUKKELS!
Edge zegt
@ anderS: Dat valt nog reuze mee. Ik heb vandaag een man in een zalmroze Nissan Micra C+C gezien (En nee, ik heb het niet over Richard Hammond in die TopGear aflevering) ;)
Onehp zegt
@hubert: volledig met je eens, een man in een Pluriel is zelfverzekerd en niet afhankelijk van een blikken aanhangsel om zijn mannelijkheid bevestigd te krijgen. En waarschijnlijk ook heel slim, want veel leuke vrouwtjes vinden dat een leuke auto. ;-)
Mannen in een mid-life crisis die kopen eerder een sportauto of een X6 M of zo, maakt niet uit wat maar het is duidelijk iets té voor hun normale doen en als het hun ego maar velengd. De typische geliefd_door_AB auto zeg maar…
Of idd een motorfiets, ook een maatje te zwaar…
VivelaFRANCE zegt
@ Lotus Omega,
Ik heb geen verstand van MG’s, maar een 2CV is volgens mij geen midlife-mobiel. Het is eerder iets voor liefhebbers, of voor intellectuele studenten.
BmwMPower zegt
Blij dat te horen, de DB9 Volante kan weer uit de schuur! ;)
Benjamin1 zegt
@ Casper
Wat een onzincolumns schrijf je de laatste tijd, eerst kon je niet kiezen welke auto je ging kopen en nou ga je mensen in cabrio’s afschilderen alsof ze allemaal een midlife crisis hebben?
Lees de columns van Clarkson nog eens door en probeer het daarna goed te jatten….
Benjamin1 zegt
@ BMWMPOwer
ja hier de Maserati MC12 ook!
slk zegt
In mijn ogen zijn alle çc’s lelijk.Op mijn eigen slk na dan.=maar dit is ook een roadster.De nieuwe bmw 3 cabrio klopt ook van geen kanten als die gesloten is.De nieuwe z4 is weer een plaatje met het stalen kapje.De huidige clk vind ik ook niet denderend met die stoffen kap.Is net een ontplofte chipszak.Hoop dat ze dat bij de opvolger beter voor elkaar hebben.
transam73 zegt
Casper geweldig verhaal. Op plekken zeer herkenbaar, maar toch leuk. Ga zo door!
Cantago zegt
Gele Z3, Ray Ban zonnebril, hmm… Mijn pa heeft een midlife crisis!
CasperH zegt
Mensen die mij vergelijken met Jeremy Clarkson zijn niet helemaal goed wijs imho, maar desondanks bedankt voor het compliment ;)
CasperH zegt
Oh, en Wouter, die foto heb ik niet geplaatst, daarvoor moet je bij je collega redactieleden zijn ;)
cees zegt
kijkend naar de nieuwe Z4, vandaag uitgebreid bekeken op de AutoRAI, ben ik het absoluut niet eens met jouw column. Voor een acceptabele 55.000 euro rijdt je een uitstekende roadster. Desalniettemin met aan stalen kapconstructie. Dit soort auto’s koop je niet voor de kofferruimte, alleen voor het rijplezier. Dat je bij een z4 en slk (roadster is met je kont op het achterwiel) wel hebt. Vind het dus jammer dat jij concludeert dat mensen met een Z4 automatisch een mid-life crisis hebben. Wie weet kom jij er ooit in en hoop je dan ooit eens te spreken of tegen te komen in een 309 CC.
cees zegt
Ik ben trouwens wel eens benieuwd of je de knoop al door hebt kunnen hakken, mogen we binnenkort eens een concluderende column verwachten over wat je gekocht hebt. Je gaat me toch niet vertellen dat je in de oriënteerde fase zit he?
CasperH zegt
beste Cees, jij (en een aantal anderen ook trouwens) trekt een conclusie terwijl ik toch duidelijk aangeef dat de genoemde auto’s geen garantie zijn voor een midlife crisis en dat er ook liefhebbers zijn die zich in genoemde auto’s voortbewegen. Ik ben geen fan van stalen klapdaken over het algemeen, een uitzondering buiten beschouwing gelaten. De voornaamste reden: ik denk dat het meestal betere en mooiere auto’s zouden zijn met stoffen daken. Dat jij een Z4 mooi vind hoef je aan mij niet te verantwoorden hoor. En het doet me ook niet per definitie denken dat jij een midlife crisis zou hebben.
Mocht je me ooit in een 309CC zien, dan hoop ik dat je me met de neus op de bijzonder trieste feiten drukt. Zet me af bij een kliniek ofzo, want ik ben dan waarschijnlijk aan de drugs.
Wat betreft je andere vraag: er zijn vorderingen, er is e.e.a. gebeurd, maar ik heb jullie beloofd je daar niet mee lastig te vallen tot er duidelijkheid is. Dus dat doe ik ook niet.
dataatje zegt
Censuur blogje. Maar goed dat midlife crisers zich toeleggen op cabrio’s inplaats van Harley Davidsons en in het slechtste geval Suzuki Intruders.
Fritz zegt
ik heb ervaring met bijna alle soorten cabrio’s van de fiat spider de mk3 van triumph mk4 en de mk5–daarna peugeot 205 CTI 2000 -dan de 206 cc-
dan de bmw 320ci 400km en bakje leeg gouw weg—na een paar ander— gewoon–golf–clio RS- heb ik me een citoen pluriel dolce vita aangekocht HDI 1600 rijd confortabel—
nu kan ik kiezen wil ik men dak op een kiertje half of voledig open dat kon ik niet met de andere modelen
ik weet een ding vervelend die boog systeem –bij een rit niet beschermd bij een europees regenbui !! maar ja op alles een oplossing—speciaal overtrek
120 euro–
ik weet er is beter en beter —maar je budjet word dan weer slechter –van !
ik ben tevrede alsook men vriendin —opsies een paar leuke 18 duimers met 35 serie bandjes een heel ander look geen opbouw kid nodig dus
Goede dag verder
Fritz
mercmeister zegt
Nog nooit zo’n domme tekst als dit gelezen,mensen die zich daarover druk maken,hebben met zichzelf een groot probleem.
Dus “Casper”zoek eens hulp.Pas bij jezelf eens een onderzoek toe.