Zelf willen ze er niet aan, de wereld blijft er over zeuren. Een BMW M3 touring, in dit geval de E46. Hij bestaat! Maar wat is hier aan de hand: is BMW te eigenwijs of blijft men hier ook het hardst schreeuwen om de M3 die we nooit zullen krijgen?
Van de E30 heb ik er helaas nog nooit een gezien. E36 BMW M3’s met ruimte voor de hond rijden er waarschijnlijk het meest rond maar zijn allemaal zelfbouw. Tot kort geleden was een E46 touring buiten beeld gebleven terwijl een fortuinlijke Brit net zijn E91 M3 in elkaar had geknutseld. Wederom een snoepje uit de M-bunker.
Waarom zo veel mensen graag een BMW M touring maken? Ik weet het niet. Of het de meer vloeiende lijnen zijn. Het feit dat je nog minder opvalt in het verkeer. Immers, een station is standaard verschrikkelijk sloom in de ogen van Jan Modaal. In de praktijk verlies je slechts een tiende, meestal honderdsten, door een klein beetje extra gewicht. Ik vind BMW’s station-carrosserie er in ieder geval een stuk beter uitzien dan de sedan en coupe. Bij de E30, E46 en E61 komt dit het beste tot uiting.
Enkel van de E34 M5 en E61 M5 zijn er door BMW een aantal geproduceerd. Uiteindelijk was er veel minder vraag naar de touring-versies dan de sedans. In totaal produceerde BMW 891 van de E34, 1025 van de E61. Lopen dan echt alle snelle papa’s naar Audi over? De RS Avant doet het altijd goed.
Als ze er bij Audi warm voor lopen. Wie krijgt er dan geen plakhandjes van een op de achterwielen aangedreven 348pk zescilinder touring? (via bmwblog.com)
Een station is altijd mooier, zo’n sedan is nu eenmaal wat simpelere en minder stoer.
Ik mis alleen de CSL wielen, die staan net iets mooier.
Stationwagens zijn ook gewoon populair bij ons Nederlanders. En waarom ook niet?
Geweldig, alleen jammer dat ze hem zelf moet bouwen. Een betere marketing van de m-touring modellen zou een hoop klanten bij de RS en AMG concurrenten weg houden.
Tourings/stations/breaks/avants zijn lame. En saai.
@lacasitos: je vergeet Estate nog te noemen.
@Pordon: en Combi’s (of echt Duits: Kombis)
@HDM: en Caravan’s (oude opel benaming) ;)
@406_v6: sports tourer (opel) of gewoon tourer (honda accord)
Het laat me een beetje koud. Het brute van de oplopende M3-kofferklep is weg… Hij mist net even dat stoere staartje.
Maar goed, de E46 is ook niet echt een sexy lifestyle-combi of zo, het is gewoon een krappe stationcar.
Stations langzamer?
Was de Volvo 850 van Jan Lammers in het BTCC niet een station juist omdat hij net iets sneller was dan de sedan?
@av_diver: stations hebben traditioneel een lagere luchtweerstandcoefficient. Zo ook bij Lammers, maar op het circuit hadden ze in de 850 estate volgens mij last van het extra gewicht. Ook ontbrak er fatsoenlijke plek voor een echte spoiler, dus te weinig downforce.
Een concept auto van BMW??
-edit: check, thanks!-
Ben geen touring-fan…ofwel, auto’s met een hondebak erop geplakt. Maar Audi doet er zeer goede zaken mee in het snelste segment…dus idd, waarom BMW niet (altijd) ?
Er staat een E46 M3 Touring in Duitsland te koop.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=142703107&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=45&makeModelVariant1.modelDescription=touring&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=2
@rufctr01: mtech 2 bumperset en niet eens m3 stoelen ?.. nee bedankt, met een m3 motor swap alleen kom je er niet
@revstars-net: Was de E46 M3 er überhaupt met de faceliftkoplampen?
@Jochempie: Nee, enkel pre 2002 :)
@RickB: Ah. Maar goed ook, denk ik. Die facelift was echt een afbreuk aan het model.
@rufctr01: Stond ook een M3 Compact op, is helaas een paar weken geleden eraf gehaald/verkocht!
Deze stond in 2008 ook te koop: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/29/ultieme-hothatch-bmw-compact-csl
Dik!
Trouwens, E30:
http://bmwe30cars.blogspot.com/2009/09/bmw-e30-m3-touring.html
http://www.terrysaytherauto.com/yet_another_e30_project_car.htm
Deze ook trouwens, met dus alle fenders erop en eraan.
Beiden hebben wel niet de S14 E30 M3 motor..
Knap gedaan! Waar niemand hier aan blijkt te denken is dat de voorkant van een e46 coupe langer is dan alle andere varianten. Wielophanging e.d moet dus allemaal ca. 5/10cm naar voren. Hebben goed veel uren in gezeten tenzij de roosters van de voorschermen in een origineel scherm zijn gelast.
geef mij maar de e46 M3 coupe :D das een rasechte pornoapparaat :D
@spykerboy: idd petje op, dobbelstenen aan de binnenspiegel, bliksemafleidertje, aftermarketvelgies + skirts…en gooooaaan ! ;-)
@Megakix: ho ho, je vergeet de led lampjes…. eerst langs de Halfords :mrgreen:
@Megakix: nee niet die shit.. hooguit een set BBS CH-R velgen eronder en een akrapovich uitlaat systeem en hij is klaar :D ow en een chrome wrap zowel over de auto als over de ramen :D
te mooi om waar te zijn
Tja, je kan natuurlijk ook van 2 auto’s een maken.
Zo duur zijn die E46 BMW’s ook niet meer! :)
Maar wel zeer stoer, wel aardig dat deze E46 Touring doodleuk met een Coupe neus daar staat, beetje een rode draad in de M3’s de nieuwe E90 heeft dat ook, of is dat puur uit kosten besparing? :lol:
Jezus wat gruwelijk lekker!! BMW please wake up ga deze extra variant van de huidige en volgende generatie M3 en maken. Wordt in bescheiden aantallen een succes en brengt veel nieuwe klanten uit de hoek van Audi en MB aan.
Please wake up daar in München.
Gelukkig is er de C63. De mondiale markt voor stationwagons is helaas krimpende. Hierom zal ik BMW gelijk moeten geven voor hun keuze. Het loont blijkbaar niet en eigenlijk maakt het ook niet zo veel uit. Er is al zo veel keuze. Niet elk merk moet elke niche opvullen, dan wordt het te voorspelbaar. Dat Volvo geen echte snelle stations meer maakt is echter wel een schande :).
@redactie autoblog
Misschien wel leuk om meer foto’s van de secret garage te plaatsen.
Is er wat bekend over het gewicht mijne is 1780kg met 340 pk zou een leuke race kunnen zijn…
Het doet mij niet zoveel. Doe toch maar gewoon de E46 M3 CSL Coupe. Toch even 10 tandjes mooier dan deze. Wel fijn dat de fotograaf op de allerlaatste foto eindelijk zijn flitser heeft gevonden. Zien we er toch nog iets van.
Ik wil een touring maar de prijs is wel hoog.
In NL staat er ook een te koop
Ik zou sowieso voor een touring gaan.. Dit is toch mooier dan een sedan…
Nu bij deze is het wel wat twijfelen tussen deze en de coupé… Want die coupé is ook wel echt een prachtige wagen…