Omdat we ook weleens iets positiefs over de hoofdstad mogen zeggen; de Amsterdamse aanpak van de files blijkt te werken…
De combinatie Amsterdam en een site voor en door autoliefhebbers is over het algemeen geen goede. Nergens ter wereld worden namelijk zulke belachelijke maatregelen bedacht om de automobilist te pesten.
30 in de hele stad? Doe we. Parkeren voor 9 euro per uur? Doen we. 100 scanwagens die rondrijden om iedereen te pakken die vergeten is om te betalen? Doen we. Diesels weren? Doen we. Parkeervergunningen weigeren aan oude auto’s? Doen we ook.
Het is een stad die gerund wordt door idioten en iedere stad krijgt het bestuur dat hij verdient. Zullen we maar zeggen. Maar vandaag kunnen we ook eens iets positiefs zeggen over onze hoofdstad.
De Amsterdamse aanpak van de files blijkt namelijk te werken.
Amsterdamse aanpak files blijkt te werken
Iedereen die weleens in Amsterdam is geweest, weet dat het een crime is om er te rijden. Als het je al lukt, want je staat meestal in de file. En dat geldt al helemaal tijdens de feestdage, zoals Pinksteren. Ieder jaar gegarandeerd een mega-file binnen de Amsterdamse poorten.
Maar dit jaar niet. De maatregelen om dat te voorkomen hebben gewerkt, meldt de Amsterdamse stadszender AT5, Normaal staat het helemaal vast op vrije dagen en dit jaar viel het mee. Dat is toch best positief te noemen. Maar wat houdt die Amsterdamse aanpak van de files dan in?
Nou, simpel. Veel verkeer wil namelijk naar de parkeergarage van de Bijenkorf bij de Dam. Daar staat het altijd vast, omdat de auto’s van alle kanten komen.
Nu dus niet meer, want de Damstraat is afgesloten, zodat auto’s niet meer vanaf de Wallen naar de garage komen. Merkte ik zelf ook vorige week. Ik bleek er wel te kunnen komen, maar reed ongemerkt al zeker 2 kilometer op een fietspad. Kleinigheidje en dat terzijde natuurlijk. Niemand raakte gewond, dus het viel allemaal mee.
Maar goed, er is meer. Bij de Stopera hangen nu borden die aangeven dat er tussen 11 en 18 uur geen doorgaand verkeer mogelijk is en bij echt grote drukte worden verkeersregelaars ingezet die weer meer wegen blokkeren.
En het werkt dus. Want dit jaar was er wel een beetje file tijdens de Pinksterdagen, maar niet zo heftig als normaal. Dus hierbij een virtuele hoedtik aan de Amsterdamse aanpak van de files. Mag ook weleens.
En dan gaan we vanaf nu die stad weer gewoon bashen. Wat denken ze wel! ;-)
heckblende zegt
minder asfalt = minder files
werf76 zegt
Nee, meer file’s want hetzelfde verkeer over minder asfalt. Althans bijna hetzelfde verkeer. Zie Utreg.
smokin zegt
Da’s vrouwenlogica
str8six zegt
Ach ja, aan de andere kant staan ze wel straffeloos toe dat de A10 als protestlocatie gebruik wordt. Lijkt me toch iets meer van belang dan de weg naar een parkeergarage in dat reservaat.
mashell zegt
Dat is toch maar af en toe en omdat het aangekondigd wordt ook snel voorbij.
potver7 zegt
Ongeveer hetzelfde soort discussie als wanneer het gaat over mensen die op zwarte zaterdag naar Zuid-Frankrijk willen rijden. Er zijn zo van die dagen dat je gewoon beter niet met de auto de stad in moet willen rijden. Dat heeft niks met het gemeentebestuur van Amsterdam te maken, maar alles met de kortzichtigheid van mensen die nog steeds denken dat de auto een heilige koe is.
Robert zegt
Wáárom zou je in
godsvredesnaam met de auto Amsterdam in willen? Zet je auto bij één van de vier P+R parkings nabij de Ring A10 neer en pak de metro.kniesoor zegt
Of ga (bijna) het hele stuk met de Intercity/IC Direct. Scheelt file-frustratie en een astrologische som aan parkeergelden.
lekkaah zegt
Omdat ik graag in mijn eigen bubbel blijf. Zie ook de ‘Strutter Bubble’ op youtube. :)
Gulli zegt
Precies, ik ga 1 keer per jaar cultureel proberen te zijn in Amsterdam en dan zet ik hem 9 van de 10 keer bij P+R Olympisch Stadion, en dan de metro richting Museumpark/plein/hoeheethet. Werkt perfect. Nou ja de P+R onder de Arena zou nog beter uitkomen maar die is elke keer weer om een andere reden dicht dus die proberen we niet eens meer.
kilum zegt
Ik rij echt elke dag in Amsterdam en sta bijna nooit in de file. Paar uitzonderingen zoals de coentunnel. Maar verder rijd het overal prima door.
Maar goed voor mensen die van buiten de omgeving Amsterdam komen is de enige reden om naar Amsterdam te gaan om naar de Kalverstraat te gaan of de beijenkorf. Tsja, dan sta je inderdaad in de file met de rest van de mensen die perse met de auto over de dam in Amsterdam willen rijden.
In de rest van Amsterdam rijd het prima door.
mashell zegt
Serieus? Als ik naar Amsterdam ga is dat altijd voor kunst en cultuur. Nooit voor winkelen.
Friez zegt
Op zich niet erg dat de Damstraat afgesloten is. Je moet daar al blij zijn als je geen voetgangers of fietsers raakt.
gregorius zegt
Als je nou met de auto in een buurt moet zijn waar je 20-30 minuten aan trams nodig hebt om er vanaf je P+R te komen, dan snap ik het. Maar de bijenkorf is naast CS. Als je daar met de auto wil parkeren, dan verdien je het om in de file te staan; zou een beetje Amsterdammer zeggen (vertaald naar ABN, ok).
monsieurleloure zegt
Auto parkeren in de parkeergarage Waterlooplein en je bent zo in de Bijenkorf.
snelheidisrelatief zegt
Dit stukje is duidelijk geschreven door een buitengebieds klootjesvolk-omgekeerde-vlag-idioot. Waarom zou je in hemelsnaam met je oude diesel door het centrum van Amsterdam en via de verkeerde kant de Damstraat in willen rijden om je tractor in de parkeergarage van de Bijenkorf te willen parkeren?! En dan klagen over de maximum snelheid (je haalt de 30 niet eens!) en de parkeertarieven (gedaan om simpletons zoals schrijver dezes te weren). Pak de trein, tram, fiets of benenwagen als je zo nodig op de wallen moet zijn en je vrouw naar haar werk moet brengen. Of nog beter; blijf lekker thuis en laat ons lekker blij zijn met ons eigen stadsbestuur :)
michaelras zegt
die Amsterdamse humor blijft onovertroffen…
dawwg zegt
Je klinkt zelf anders echt als import & grachtengordel populist; ik heb nog nooit een Rasamsterdammer zich zo horen uiten; en al helemaal niet positief over ‘ons’ stadsbestuur…
dawwg zegt
Jammer van de clickbait; want 1 afgesloten route bij CS is niet representatief voor de files in en rond de stad en heeft al helemaal niets met ‘de structurele aanpak’ ervan te maken …. En aangezien er geen bronvermelding is, vermoed ik dat het de volledig representatieve onderbuik ervaring van de auteur betreft ?