Denk aan Amerika en we denken aan cheerleaders, hamburgers, venti latte’s (koffie verkeerd in een emmer) en de V8. Zo’n lekkere gorgelende V8 die niet zo heel veel pk’s levert, maar wel altijd een waanzinnige soundtrack heeft. Toch heeft General Motors het programma voor de nieuwe V8 in de ijskast gezet.
In de fabriek in Tonawanda zou GM een nieuwe double overhead-cam V-8 voor zijn luxueuze auto’s gaan bouwen. Deze V8 zou de langlopende Northstar V8 moeten gaan vervangen, echter dat plan is nu geannuleerd. Productie van de Northstar V8 zou in 2010 aflopen en dan zal Cadillac wellicht alleen nog maar gebruik gaan maken van V6 motoren. De huidige V6 in de 2008 CTS levert namelijk 306 pk, terwijl de Northstar V8 slechts 325 paarden in de aanbieding heeft. De V6 is uiteraard ook lichter en dus ziet Cadillac een verschuiving in de verkopen. (via Automotive News)
Tom zegt
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
don’t kill the V8!!!!!
Alfa-Nero zegt
there is no subsitute for cylindercount
dekster zegt
Nee :( Endus geen V8 meer in de standaard corvette?
Mariette zegt
Het is over, het is afgelopen. Geen dikke bakken meer op straat. Frisse lucht en wat een rust :)
Alex zegt
Dat kan je niet doen. Hou het maar op een V8 (in optie) voor luxe bakken.
B64 zegt
Zo’n V6 is vast ook goedkoper te produceren, dus dat zal de echte reden wel zijn.
Carnutter zegt
Ik zeg afschiete, degene die dit heeft bedacht. Dit kan gewoon niet. Denk toch aan de miljoenen Corvette fans die gek zijn op het geluid van de V8. Denk aan het geluid dat we gaan missen bij de Le Mans series. De Corvette is een wagen die voor minder dan 100000 euries Ferrari-prestaties levert. Hoe kunnen ze dit opgeven???
Mariette zegt
@ Carnutter…je kunt ook een CDeetje in je auto draaien met Corvette geluiden…net echt :)
RubenBaeten zegt
@dekster: GM blijft gewoon V8-motoren bouwen zoals ze altijd gedaan hebben. Alleen de moderne DOHC V8 (die speciaal voor Cadillac was, net als de Northstar die er nu uit gaat) is van de baan.
j'weet zegt
Ho ho, wie zegt dat dit de Corvette betreft??? Er staat “zou GM een nieuwe double overhead-cam V-8 voor zijn lLUXEUZE auto’s gaan bouwen” En dit blok zou de Northstar V8 met 275pk moeten vervangen….
De Corvette heeft een heel ander blok! Niet te hard elkaar napraten ;-)
Ik vind het eigenlijk wel terecht dat ze dit doen, waarom een V8 produceren met meer cylinderinhoud (verbruik?) als een V6 dezelfde of betere prestaties levert? Dan is het inderdaad financiëel niet interessant om milioenen in ontwikkeling te stoppen, samen met de stijgende olieprijzen en de trend om kleinere (zuinigere) motoren te gebruiken.
RubenBaeten zegt
@j’weet: Precies. Dit gaat alleen over Cadillac, de rest van de GM-divisies blijft gewoon V8-motoren gebruiken. Ik denk zelfs dat die blokken hun weg naar meer Cadillacs zullen vinden als de Northstar per 2010 verdwijnt (de Escalade gebruikt nu al een Vortec-motor, en de vorige CTS-V had de LS6), want dat Cadillac alleen maar V6-en in hun topmodellen zal stoppen, daar geloof ik weinig van.
Stef zegt
Als ze sowieso eens stopten met zelf waardeloze blokken bouwen, en gewoon blokken inkopen bij de Duitse Grote 3, zouden we al een heel stuk verder zijn vwb het brandstof verbruikk in de States.
eMiz0r zegt
@Mariette: “Het is over, het is afgelopen. Geen dikke bakken meer op straat. Frisse lucht en wat een rust”
Wat doe je in GODSNAAM op een autowebsite als je over milieu ouwehoert? Beetje hypocretie? :D
Aston Martin freak zegt
We hebben nog altijd een V8 in de Aston Martin Vantage V8. Deze wagen is natuurlijk niet Amerikaans, maar heeft wel als je het mij vraagt meer stijl.
mashell zegt
Wel grappig. In Europa zien we juist de trend dat er allerlei steeds grotere V8’s in steeds kleinere auto’s gepropt worden (die daarmee agiliteit verliezen) zoals de M3, S4, C63 etc. Nu zien de amerikanen er het niet niet meer van, die nieuwe echt sportieve M3 is een Cadilac? De wereld op z’n kop.
Tribe zegt
ach ja… :x altijd maar weer dat gezeur om het milieu…
Trabbi zegt
De amerikanen lopen 30 jaar achter op de europeanen, (grote, pk-loze motoren, onderliggende nokkenassen, 2-kleps techniek, etc etc.). Het is niet verwonderlijk dat een modernere V6 een middeleeuwse V8 gaat vervangen. Wat moet je ook met een dikke V8 in een land waar je meestal niet harder dan 55 (soms eens 65 en uitzonderlijk 75) mph mag rijden en om de vijf minuten een Police Patrol Car tegen komt die zowiezo je snelheid meet.
Trabbi zegt
@ eMiz0r
Domme opmerkingen. Autoliefhebberij en milieu kunnen samen gaan. Of dacht je dat een jager ook geen dieren kan houden? Wat post je op een website als je niet behoorlijk kan spellen?
Dirk zegt
Tja… Zit er een keer aan te komen. Maar de v8 zal vast nog wel gebruikt worden voor de sportauto’s ;) De Amerikaanse V8 was toch al een achterblijver qua techniek.
RubenBaeten zegt
@Trabbi: Over domme opmerkingen gesproken. Heb je het bericht gelezen? Het gaat om een DOHC V8, 32 kleppen met variabele timing, die de huidige Northstar (ook al DOHC, 32V) zou vervangen. Eerst lezen, dan schreeuwen over tweeklepstechniek.
Mikeee zegt
Mensen, rustig, rustig. Als je echt een USA V8 wil zul je die altijd nieuw apart kunnen kopen.
De Big Three bouwen crate engines en er bestaan veel independent blokgieters die zich specialiseren in after-market V8-en.
Geeeeeen schaarste. :-)
No problemo’s!
Probleem met wat ze in hun nieuwe auto’s en trucks stoppen is dat ze zo inefficiënt zijn en nu met de dure benzine worden de kopers voor het eerst écht met de neuzen op de feiten gedrukt.
De Amerikaanse consument wil ook graag meer diesels (eindelijk) nu ze kwijlen op de miles-per-gallon die mogelijk zijn met onze kleine zelfontbranders. Veel mensen zijn gewoon jaloers op buitenlandse mileage-cijfers.
Probleem is wel dat de EPA 8x (ACHT MAAL) zo strenge normen heeft voor NOx** vergeleken met Europa dus laten die schone diesels maar op zich wachten.
** regeling geldt niet voor heavy-duty toepassingen zoals industrie, trekkers/opleggers en trucks vanaf bepaalde gecombineerde gewichten (GVWR). Dus die mogen naar hartelust vervuilen :-D
alexander zegt
neee niet leuk
weg dikste v8 geluid, waar elke automerk naar streeft om te evenaren.
weg de brute bakken waar ze in lagen
R.I.P.
Gizzy zegt
(Blokken in dit stuk zijn V8 blokken)
@Stef
Ik denk niet dat het verbruik van de Amerikaanse blokken veel erger is dan het verbruik van vergelijkbaar oude Duitse blokken. Misschien dat de nieuwe FSI van Audi wat zuiniger. Ik kwam laatst nog wel een bericht tegen dat de Duitse auto’s de laatste x jaren juist meer zijn gaan verbruiken en niet minder! Dus misschien zijn die Duitse blokken helemaal niet zo’n goed idee? Toch maar Japanse blokken (geen idee van hun verbruik) dan of zou dat teveel vloeken in de kerk zijn voor de Yankees?
Benny1 zegt
Nou nou nou rustig aan iedereen, wat een hoop emotie zeg ;)
Het plan is geannuleerd, dat doet heel veel mensen tegen het zere been aan schoppen, ja ook die van mij :(
Zoals Mikeee ook al zei; rustig rustig er is altijd wel een oplossing voor het probleem.
Mustang zegt
Soms heb je van die dagen waarop je maar 1 ding te zeggen hebt
Waarom?:O
Roy zegt
Mwoah, als je zo graag een V8 wil maken… maak dan een kleine ofzo met een inhoud van 2 liter. Kleine boring, grote slag en een turbo. Denk dat je het geluid dan nog voor een groot deel kan behouden ook, en het zal ongetwijfeld zuiniger zijn.
vla zegt
hmmm tja…zolang Corvette nog lekker pruttelt is dat goed!
ZwerverRoodbaard zegt
WTFFFFFFFFFFFFFFF wat is dit voor beslissing. Gaan ze stoppen omdat de V6 in de buurt komt qua kracht. Verder ontwikkelen heet zoiets, preies zoals Roy hierboven zegt. Verander dan wat dingen, kijk naar BMW die hebben het toch ook :)
RijNouNsDoor! zegt
Titel van dit stukje is toch wel een klein beetje meer misleidend dan anders…
A-Town zegt
Zoooooooooooooo, dat zou klote zijn.
Dan kan ik dus in mijn volgende wagen een V6 verwachten !!! (Het bedrijf waar ik voor werk heeft een contract met GMC-Cadillac).
Och ja, ik zal dan voorlopig nog maar even extra genieten van mijn Yukon met Vortec 5300 SFI FlexFuel V8.
wapz zegt
Zo mooi. Dan gaan de Amerikanen dood. Geen v8 meer, dan is er geen reden meer een Amerikaan te kopen. Goedkope troep!
Valleyman zegt
Geen probleem, wij kopen onze wagens wel elders ;-)
Of leggen er lekker een Hemi in en smijten die naaimachineblok op Ebay :-p
Rob USA zegt
Save the V8 monsters! donaties op giro 666
raico racer zegt
there’s no replacement for displacement
w0o0dy zegt
Ik neem aan dat er een evolutie versie van de Northstar ontwikkeld gaat worden of dat de v8 uit andere GM producten gebruikt zal worden…. De v8 zal blijven bestaan en komt alleen geen nieuwe V8 die alleen door Cadillac gebruikt gaat worden….
bob zegt
Als je puur naar de getallen kijkt is er geen reden om de huidige Northstar door te blijven bouwen. Was dat blok dat in bijvoorbeeld de trucks zoals de Tahoe niet anders dan wat in de Corvette hangt?
six trey zegt
Spijtig :( zeer spijtig. save the V8 Monsters! maar ik zie er niet in dat “The king of V8” Hemi ooit zal stoppen met V8’s te bouwen
six trey zegt
Wat is Cadillac eigenlijk zonder V8’s? ze maakten al altijd V8’s in hun gouden dagen zelfs V16’s. Wie zal er nog een Escalade willen kopen zonder V8? en wat voor verneukte sportwagen zal de XLR zijn zonder V8?
RIP Cadillac :(
wilco faber zegt
Beetje jammer. Zal wel met die nieuwe verbruiksnorm samenhangen. Ben wel benieuwd hoe die nieuwe V8 zou zijn als ie wel geproduceerd was.
Frasker zegt
Eén minuut stilte voor de V8 graag…
tom zegt
dat is zo iets als het veranderen van de cultuur