Met een prijs van 108.000 euro een koopje, of toch niet?
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat er op Autoblog met enige regelmaat wat motorfietsartikelen zijn terug te vinden. Nu doet Aston Martin ook Autoblog. Op de EICMA in Milaan kondigde het merk haar eerste motorfiets aan, de AMB 001. Hoewel het ontwerp eruitzag als een concept was hij al productie klaar. De samenwerking met Brough Superior zorgt ervoor dat geen detail onvergeten is gebleven.
Details van de AMB 001
Het kuipwerk is toch wel het meest opvallende van deze speciale fiets. Thierry Henriette, CEO van Brough: “Een van de belangrijkste ontwerpkenmerken van de AMB 001 is een aluminium vin die over de volledige lengte van de carbon tank onder het zadel naar de achterkant loopt.” Overigens is het hele kuipwerk uit koolstofvezel gemaakt. Ook de in typische kleurstelling, Stirling Green/Lime essence gespoten kappen. Een kleur die we kennen van onder andere de Vantage. Aston Martin zou Aston Martin niet zijn als zelfs hun logo onder de lak is aangebracht en de handvatten niet zouden matchen met het luxe zadel.
Circuitmotor of verzamelobject
Marek Reichman, Executive Vice President en Chief Creative Officer bij Aston Martin: “Deze motorfiets is, net als onze straatauto’s, het resultaat van een prachtig ontwerp dat samensmelt met moderne technologie om een fiets te produceren waar elke verzamelaar trots op zal zijn.” Huh wat?! De AMB 001 is ontworpen en ontwikkelt voor circuitgebruik. Mocht je de slicks niet op het asfalt willen weggummen zal het uiteraard een goede investering zijn om de AMB 001 te ‘verzamelen’. De eerste motorfiets van AM, een oplage van 100 stuks en het bijzondere ontwerp zullen de waarde zeker hoog houden. Wel eerst even die sok terugvinden waar 108.000 euro in verstopt zit. Omdat de fiets bestemd is voor circuitgebruik hoef je geen BPM af te tikken.
De eerste sessies op het circuit zijn al gereden
De testrijder van Brough Superior is overigens wel al begonnen met het weggummen van het rubber. Hij test alle details zoals remmen, accelereren en sturen. Hij mag als eerste de 180 pk V-Twin turbomotor met oversized intake over het circuit Pau-Arnos in Frankrijk rammen voor het testprogramma. Met een gewicht gelijk aan het aantal pk’s zal de testrijder over het vermogen niks te klagen hebben. Dit najaar zal de Aston Martin AMB 001 ook echt in productie worden genomen in de Brough Superior fabriek. Die bevindt zich eveneens in Frankrijk, in Toulouse.
Voor wie de sok met dik een ton heeft kunnen vinden is het nog even geduld hebben. Minimaal tot het einde van dit jaar. Dan worden de eerste exemplaren van deze circuitmotor -of verzamelmotor- afgeleverd.
gregorius zegt
Ik mis de foto’s van het unique gedeelte van het ontwerp.
Maar als ik het verder goed begrijp heb je dus een paar rijke mensen die een naam van een Brits merk dat tussen 1922 en 1940 ongeveer 3000 motoren heeft gemaakt in de UK. Vervolgens laten ze een ander bedrijf, Boxer Design uit Toulouse, dat al motoren maakt, zo’n motor in elkaar schroeven.
En aangezien dat ook nog niet goed genoeg was, betalen ze AM ook nog wat geld om er een AM naam op te plakken.
Maar uiteindelijk betaal je dus voor een motor van “Boxer Design” uit Toulouse. En dat voor 108000 euro’s.
Gaat dit het waard zijn?
karaya zegt
Dit moet de redding zijn van AM.
Een McLaren ‘circuit’ motor met nog minder vermogen is trouwens onderweg.
elemento zegt
Stevig prijs… niet veel pk vergeleken met h2 of v4s. Hebben sommige ook problemen bij het openen van het filmpje
mikje90 zegt
180pk uit een v-twin is niet misselijk zeg.
kennone zegt
@mikje90: met turbo, Ducati doet daar nog een schep boven op zonder turbo.
okdoei zegt
@kennone: dat is de v4, v2 heeft 155 hp volgens dn google
cnossen zegt
Dn laatste 2 cilinder panigale poepte er toch echt 205 uit op t achterwiel!
https://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_1299 en de
De 1098r scheet er een dikke 10 jaar geleden ook al 180pk uit btw…
racerx zegt
@cnossen: ah, de 1098R. Wat een gaaf ding is dat zeg…
f31bmw320d zegt
@okdoei: een Multistrada 1260 doet al 160pk en dat is een V-twin toerfiets :-)
Dizono zegt
Gemiste kans, ik heb wel eens zitten denken hoe tof het zou zijn om een op de F1-geïnspireerde motorfiets te bouwen met een halve F1 V6, dus een 800cc drie-in-lijn, al dan niet met turbo.
jerudo zegt
@Dizono: denk dat Triumph dit al jaren doet. Mv Agusta ook al een hoe tijd en bij de wederopstanding van Benelli kwamen die ook met een driecilinder.
RAW zegt
Marketing filmpje van een automerk. Nauwelijks technische details te zien al helemaal geen geluid van de V-twin. Dan heb je het volgens mij niet begrepen .. wacht, deze wordt alleen door investeerders gekocht, geen echte rijders natuurlijk. Dan toch liever een Ducati 1299 Panigale R Final Edition (45 k€) voor op het circuit (of een Panigale V4R die ook 45k€ kost) en een Kawa Z H2 (20k€) voor op de weg en nog wat ander leuk speelgoed.
ericd zegt
Weer een duur verzamelobject in plaats van een fiets dat ook gebruikt gaat worden.
Edge zegt
Dit soort projecten is nou precies waarom Andy Palmer plaats heeft moeten maken voor Tobias Moers nadat Lawrence Stroll en de zijnen aandelen en inspraak kochten. Het is een mooie motor (klik anders even op de link in het artikel, die laat meer zien dan deze flutfoto’s en filmpjes van AM), maar een project als dit kost veel tijd en brengt veel te weinig op. Dat zijn dingen die je kunt doen als je jaar op jaar dikke zwarte cijfers schrijft en een buffer hebt, niet iets wat je kunt doen als je het water aan de lippen staat. Datzelfde geldt voor de plotselinge drang om na de Valkyrie met nog twee middenmotor-sportwagens te komen, de eigenwijsheid om een eigen V6 te ontwikkelen in plaats van bij Mercedes te blijven shoppen en projecten als de V12 Speedster, de Zagato-modellen en de continuations van klassieke modellen. Eerst geld verdienen, dan leuke dingen doen. Zo simpel is het.
nofxke zegt
Is een Cygnet niet goedkoper ?
F1Tim zegt
@nofxke: waarschijnlijk, maar die kreeg je volgens mij enkel als je een bepaalde andere Aston kocht…
boomhauwer zegt
Zag deze staan op de eicma vorig jaar. Ziet er weer uit als de zoveelste one off build met zo’n achterlijke vork met wishbones. Altijd hetzelfde recept, iets andere verpakking.
cnossen zegt
dan koop ik toch echt wel de Ducati V4 superlegerra voor dat geld
nout zegt
Aston gaat heel luid en omzichtig dood. Just let go, guys. It’s over. 108k voor een motor, hoe verzin je het. Ze maken nu al een tijdje minderwaardig spul door geldgebrek ?♂️
GielMK1 zegt
Voor dat geld heb je een nieuwe 310pk supercharged Kawasaki H2R en nog geld over voor een 209pk Ducati Panigale 1299 R final edition voor het V-twin geluid.