Chinezen met grootheidswaanzin, of met een gezonde voorliefde voor verlengde SUV’s, kunnen hun hart ophalen bij Land Rover. In Peking is de Range Rover Hybrid Long Wheelbase onthuld.
De Range Rover Hybrid Long Wheelbase is net als de reguliere verlengde versie zo’n 20 cm langer: 5.2 meter in totaal. Iets dat resulteert in 14 cm extra beenruimte voor de achterpassagiers, die in plaats van een achterbank ook kunnen opteren voor twee losse luxezetels (Excecutive Class Seating). De voorpassagiersstoel kan vanaf de achterbank, heel hautain, naar voren worden geschoven. Verder zitten er op de LWB standaard rolgordijnen voor de achterportierruiten word -ie geleverd met een panoramadak.
Onder de kap ligt de 3,0-liter SDV6 van JLR, bijgestaan door een elektromotor die 35kWh levert en geïntegreerd is met een achttraps ZF-transmissie. De e-motor werkt ook als generator tijdens het remmen, de opgeslagen stroom in het lithium-ion pakket kan vervolgens gebruikt worden om – hou je vast – 1,6 km elektrisch af te leggen tot een snelheid van 48 km/u. Daarna schakelt de dieselmotor automatisch in. De krachtbron heeft een gecombineerd vermogen van 340 pk en levert 700 Nm aan koppel. De CO2-uitstoot komt uit op 169g/km, het verbruik ligt op 6,4 l/100 km.
De orderboeken gaan in mei open. Eind dit jaar komt de XL-hybride op de markt, ook in Nederland.
tupperware zegt
Grappen over Chinezen en korte beentjes in 3,2,1..
michelinman zegt
Perfecte asobak voor boomknuffelaars!
parker zegt
@michelinman: precies, zou mooi zijn als dit een 7% bijteller wordt in Nederland..
krokant zegt
Bij dit soort auto’s vraag ik me weleens af, waarom? 1,6 km volledig elektrisch tot een snelheid van 48km/u, hoeveel zou dat nou schelen.
mashell zegt
@krokant: Simpel toch? Het scheelt enorm veel in de NEDC testcyclus en bijna niks in het dagelijks gebruik.
mrniesoe zegt
Waarom zo een mooie bak verkalken door n elektromotor….
parker zegt
@mrniesoe: d’r zitten standaard al een paar honderd electromotoren in een Range, deze is alleen wat groter :-)
Hubert zegt
@mrniesoe:
Hoezo?
Je ziet de e-motor toch niet.
En is alleen maar als ondersteuning voor de brandstofmotor. Dus betere prestaties.
Daar kan niemand iets op tegen hebben.
gregorius zegt
@Hubert: er is wel wat extra gewicht. Maar goed, dat moet ook neit heel veel uitmaken op een Range.
gregorius zegt
De normale V6 heeft 196 CO2’s, en deze produceert 169 CO2’s volgens de kromme test regels.
Scheelt je toch weer 27 CO2 aan belasting. In Zwitserland betaal je 142 chf per gram. Dat scheelt je dus 3800 chf in de prijs. Ik gok zomaar dat de hybrid optie een stuk duurder is.
In NL betaal je, volgende de belastingdienst, 14406 eur CO2 belasting op de SDV6 en zal je 9450 op de SDV6 Hyb betalen. Scheelt je 5000 eur.
En wederom gok ik dat de Hybride toch echt weer duurder zal worden, na BPM dus.
En zal je meer dan 0.5L / 100km besparen in het echie? Nope