
Dit is waar het Spyker-avontuur mee begon. De Silvestris, ontworpen door Maarten de Bruijn in een schuurtje achter zijn ouderlijk huis. En Victor Muller zag er heil in, twaalf jaar geleden tenminste. Het vormde destijds de basis voor Spyker Cars zoals we dat nu kennen.
Laten we even eerlijk wezen: de Silvestris is een V8-powered gedrocht op wielen. Dat gezegd hebbende, het was ook nog maar een stijloefening van een ontwerper zonder groot budget, maar met een droom om zijn eigen auto te ontwerpen en op kenteken te krijgen. Want de eerste echte productie-Spyker -de C8 Spyder uit 2000- was wél direct een schot in de roos qua ontwerp.
Nu Spyker Cars bijna in handen is van een weelderige Rus, Muller ongeveer alleenheerser is bij Saab en De Bruijn tegenwoordig in de botenwereld actief is, is het best bizar om te zien hoeveel dit bedrijf al heeft meegemaakt in zijn korte bestaan. Het motto van Spyker “nulla tenaci invia est via” (voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar) is anno 2011 misschien wel toepasselijker dan ooit.
Op het Festival of Speed in Goodwood staat de auto tentoongesteld. Meerrr onduidelijke foto’s op Autojunk.
Vind deze mooier dan al die kits dingen die ze vanaf 2000 produceren.
Ik heb het boek over spyker gelezen(weet de naam niet meer) maar dan snap je dat bedrijf wel meer
@jobh: Da’s Spyker. Een dollemansrit. Goed boek, ben alleen benieuwd wanneer “Saab, een dollemansrit” geschreven gaat worden. 8)
@ricardo: Een toepasselijkere titel zou zijn
“Victor muller een Dolle man”.
@ricardo: Saab: een dollemansrit met een vliegende start.
@ricardo: Klopt, en toen Spyker Saab overnam had je het boekje ‘Hoe Spyker Saab overnam’… En dat is EXACT dit boekje met 3 pagina’s over Saab! En vol spelfouten, zinsbouwellende, etc. De grootste CRAP die ik ooit gelezen heb!
@jobh: langs de afgrond?
Is en blijft idd een lelijk ding…
Gewoon bij Saab in de productie doen .
Lijkt wel een beroerde Spyker replica.
Respect voor Maarten de Bruijn! Dat Silvestris speedbootje van Maarten is overigens ook niet mis …
-edit: check!-
Gelukkig is dit inmiddels tot de Aerilon geëvolueerd.
Had die jongen niet even een paar spoorverbreders kunnen monteren van een paar tientjes, die wielen staan erg ver naar binnen.
Inderdaad niet heel beeldschoon, maar wel respect voor iemand die z’n eigen automobiel in elkaar knutselt!
Die is lelijk!
Maar respect voor MAarten!
Ik ben echt benieuwd hoeveel tijd en geld dat heeft gekost om een sportwagen te maken zoals deze. Mooi is anders, maar tis wel leuk.
ik vind deze in ieder geval mooier dan al de andere spykers ooit geproduceerd
@bpc:
Tot je er wat meer foto materiaal van ziet.
inspiratie bron .. kruimeldief ..
Nog nooit een spyker mooi gevonden, zo ook deze niet..
@72bug: Ik snap wat je bedoelt. Maar neem C8 cabrio in donker metallic blauw op een mooie dag. Dat is het gevoel wat Muller probeert te bereiken IMO. Hier in Nederland met hardtop, nee, dan krijg je dat gevoel niet.
Zijn er dan verschillende gemaakt? Want heb deze foto gevonden: http://www.motorsnaps.com/d/17684-3/1999+Spyker+Silvestris+V8+prototype.jpg
@4991: dat is dezelfde, kijk maar naar het kenteken
@4991: dat is dezelfde auto ;) Heeft ook hetzelfde kenteken.
@robbie:
@sirmustang: Dus de koplampen hebben een update gekrege?
Zo, die is flink lelijk! Maar er zitten wel wat stijlkenmerkjes en vormen in die ik echt mis in de huidige Spijkers of die vervangen zijn door wat lelijkers…
Niet om vervelend te doen, maar getoonde auto is niet de eerste Spyker….
Onderstaande auto is meer een van de eerste Spykers:

En deze Spijker is bij iedereen wel bekend….
@Kyanite: Fail, dit is een ander merk, je hebt Spyker en Spyker. Eerst checken voordat je onzin lult.
@The360box: toch proberen ze wel een link te leggen. De naam la Violette in gebruik bij het Britse Spyker is de naam van iemand belangrijk bij het echte originele Spyker.
Dit is naar mijn weten de eerste spyker:
toen de nurburgring nog niet bestond werden spykers hier getest:
@GOD:
die spyker is vast nog van voor de NCAP test ..
en anders geven we gewoon “de Chinezen” de schuld ..
@lincoln: haha ;)
Waar ik een beetje ziek van wordt is dat de mening van de Bloggers er lekker dik in komt, ok, dat is een blog maar deze auto is niet lelijk.
Lelijk of niet, ik heb het iig nog nooit wat gevonden.
hondslelijk ding!
Laat wel zien hoe optimistisch Victor Muller is!
Dacht altijd dat Victor blij mocht zijn om de Bruijn tegen te komen. Begin in te zien dat het toch andersom is.
DB9 koplampen, classy
@carmasterr: DB9 lampen, grappig want deze concept stamt uit ’96…
@The360box:
My bad!
Ze hebben er wel erg veel van weg…
@carmasterr:
Maar hier heeft ie toch cht andere koplampen:

En blijkbaar is ie uit ´99
@carmasterr: Die ziet er echt niet uit. Lijkt wel op een papier machee dinges.
@The360box:
En toch is het dezelfde auto.
Kijk maar naar het kenteken.