Alfisti wereldwijd kunnen de portemeknip tevoorschijn halen!
Deze Alfa Romeo G1 uit 1921 wordt geveild en het is een bijzonder beestje. De G1 is namelijk het eerste model van Alfa Romeo zoals wij het kennen. Daarvoor waren de Italianen ook al actief in de automotive, maar onder een andere bedrijfsnaam. De G1 is daarom met recht de allereerste Alfa Romeo.
Van de G1 werden 52 exemplaren gebouwd en gek genoeg is de auto op de foto’s het enige volledige exemplaar dat nog bestaat. Het gaat om chassisnummer 6018 dat in eerste instantie naar Australië werd verscheept. Vele jaren en een paar restauraties later gaat de G1 onder de hamer, men verwacht dat dit exemplaar ongeveer 1,5 miljoen USD oplevert.
Onder de kap van deze beauty ligt een 6,3 liter zescilinder met ruim 70 pk en bijna 300 Nm aan koppel. De topsnelheid van de G1 bedraagt ongeveer 140 km/u en in 1921 kostte dit ding nieuw 850 pond! De eerste eigenaar verstopte de auto na een faillissement trouwens in een schuur. De Alfa werd ontdekt door een lokale boer die de auto gebruikte om z’n vee bijeen te drijven. Jep, dat lees je goed.
Dat ging een beetje mis en de Alfa werd om een boom gevouwen. De motor werd daarna uit de auto gehaald en gebruikt om een waterpomp aan te drijven. Over heiligschennis gesproken! Vervolgens ontdekte een ware Alfist het apparaat en werd de G1 volledig gerepareerd en gerestaureerd.
UPDATE: Meer weten over de auto en wat hij uiteindelijk heeft opgebracht? Klik hier.
allesmetturbo zegt
Gaaf!
300Nm, best wel veel!
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf ding!
Maar er is eigenlijk maar een plek waar deze G1 mag belanden; het Museo Storico Alfa Romeo.
En niet bij een of andere rijke knakker in de kelder tussen allerlei andere speciale wagens die nooit meer mogen rijden…
desjonnies zegt
@trustmeiamanengineer:
Nee, bij mij in een hoekje van de woon kamer, de poes zal er in slapen en mijn vrouw zal bij me weg willen.
win-win !
rufctr01 zegt
@desjonnies: heb jij nog een hoekje vrij of maak je er dan gewoon ruimte voor?
viezefreddyw zegt
@trustmeiamanengineer: In het museum gaan ze natuurlijk wel rijden met zo’n ding.
trustmeiamanengineer zegt
@viezefreddyw: Niet in het museum nee.. Maar Alfa haalt regelmatig oudjes van stal om mee te (laten) rijden.
tweetyv6 zegt
@viezefreddyw:
Ja.
Het Museo Storico Alfa Romeo leent regelmatig auto’s van het museum uit om deel te nemen aan b.v. de Mille Miglia, Gran Premio Nuvolari en is aanwezig met rijdende auto’s op b.v. Goodwood Festival of Speed en de Schloss Dyck Classic Days
rufctr01 zegt
En gelukkig niet tot in perfectie gerestaureerd. Er zitten gebruikssporen op, dit maakt de auto mooier.
granlusso zegt
300Nm, best veel voor die tijd!
En 850 dollar was niet echt duur, dat is vergelijkbaar met 10.000 euro nu ofzo?
timruesen zegt
@granlusso: het was 850 pond, ik was ook wel benieuwd naar de huidige prijs. In 1921 was de index 23,1 en in 2005 was de index 757,3 voor de pond. Dat komt neer dat de prijs in 2005 rond de 28000 pond zou kosten, nu zou het ongetwijfeld rond de 29/30000 pond zijn
danmar zegt
@timruesen: Iets meer. Het zou nu 67660,- pound zijn. Zie http://inflation.stephenmorley.org/
kenner zegt
Heel bijzonder, een Alfa ouder dan 10 jaar die niet roest. Ik bied 25 euro.
trustmeiamanengineer zegt
@kenner: Ha ha, u bent een echte kenner zo te zien…
kenner zegt
@trustmeiamanengineer: kennelijk wist je niet deze grap er aan zat te komen
fmgarcia zegt
@kenner: Die grap is wel ouder dan deze Alfa zelf.
Jochen zegt
@trustmeiamanengineer: mooie dubbele laag ??
sleepyj zegt
Het verhaal erbij is echt gaaf. Benieuwd welk bedrag ervoor betaalt gaat worden
desjonnies zegt
Uiteraard dreef die boer er zijn vee mee bij elkaar, het was toen gewoon een oud hok, achterhaald door de tijd en je kocht beter een A Ford of iets van een Lancia Augusta in de dertiger jaren, die waren beter, comfortabeler, moderner en zuiniger, dit was een oud barrel.
En gelukkig dat ze die motor nog als aandrijving voor die waterpomp hebben gebruikt anders was’ie roemloos met de oud ijzerboer meegegaan !
Voor de sentimentalisten onder ons : Het leven van een WRC rallywagen is niet heel veel anders ze worden gebouwd voor gravel of tarmac, er wordt door een fabrieksteam een wedstrijd of twee, hooguit drie mee gereden en daarna als ze het overleefd hebben ingezet als verkenner of verkocht aan een privateer die er nog een paar jaar op lost raust met zo’n ding.
Jorrit zegt
*pakt zijn “portemeknip” tevoorschijn*
maferick74 zegt
1.5 miljoen, valt best mee voor een eerste auto waarvan er nog maar 1tje van is. En vooral omdat roest vaak sneller aanwezig was dan dat je Alfa romeo kon spellen.
posthumus zegt
@maferick74: Ja inderdaad, want in de jaren ‘20 werkte die gekke Italianen al met goedkoop Russisch staal dat dagenlang buiten de fabriekshallen in de zeelucht stond te wachten tot die Zuiderlingen weer eens klaar waren met staken. Je zit er slechts 50 jaar naast ;)
hans75 zegt
en niemand die zich realiseert dat 70pk…destijds vergelijkbaar is met 700pk nu?
dit was destijds een supercar.. een benz uit 1921 had maximaal 30ps…
ibssr zegt
Mogelijk cadeau tip voor Sergio Marchionne. Lijkt mij een mooie bestemming van zijn bonus van dit jaar.